Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Per Hammarsjö »

Besiktningsgubben tyckte bältesinfästningen bak i "hatthyllan" var ok?
Har kikat på min bil och ser att det inte skiljer någonting mellan NB och NA här så jag funderar att göra lika dant...
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Per Hammarsjö wrote:Besiktningsgubben tyckte bältesinfästningen bak i "hatthyllan" var ok?
Har kikat på min bil och ser att det inte skiljer någonting mellan NB och NA här så jag funderar att göra lika dant...
Ja då, han hade nog helst velat haft plattorna på baksidan av plåten men då det är dubbla plåtar där så var det tyvärr inte möjligt så detta var helt OK. Däremot så sa han att jag hade fått sätta bältet i staget mellan bältes tornen om jag velat vilket jag själv inte trodde :shock:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Per Hammarsjö »

Men du har väl förstärkningsplatta bakifrån? Borde ju inte spelat någon roll då var du satte kroken?

Nåja, jag får hoppas att dom godkänner min för jag tror inte jag har någon möjlighet att sätta i buren.. Såvida jag inte får tillåtelse att svetsa till ett rör på huvudbågen..
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Per Hammarsjö wrote:Men du har väl förstärkningsplatta bakifrån? Borde ju inte spelat någon roll då var du satte kroken?

Nåja, jag får hoppas att dom godkänner min för jag tror inte jag har någon möjlighet att sätta i buren.. Såvida jag inte får tillåtelse att svetsa till ett rör på huvudbågen..
Bara standard platta med svetsad mutter bakifrån helsvetsad i plåten, håller nog för mer än bakifrån i den tunna plåten nedanför :think2:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Fick haft lite hobbykväll i Onsdags :) Blev ny olja och filter samt bromsvätska och carbotech belägg XP10 fram samt XP8 bak. Även en fyrhjuls inställning hanns med.
I Torsdags så blev det premiärturen på Falkenbergs banan då SVKG anordnade vårkörning. Jag fick låna en laptimer av Niklas så jag kunde se hur långt ifrån resterande miataister jag var, av kanske 50 varv körda så blev väl kanske 10 stycken varv klockade :roll: jag är nog nybörjare på det mesta tror jag... Varven låg mellan 55-57 sek. men bästa för dagen och även bäst hittills blev 54,84sek.

Nästa körning blir Mx5 cup #1 på Kinnekulle :bananahead:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by gokarting.nu »

Mr Waern.

Jag är inte gammal i racing världen.
Nybörjare kör inte 54:or så vitt jag vet.

Själv har jag kört rätt många varv på Falkenberg, med 3 olika Miator.
Det har aldrig stått 54 på min laptimer förrens nu.

Du är grym! :up:

(byt inte dina stötdämpare bara....för oss andras skull...alla Tain dämpare är slut..för alltid..Hi Hi.)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Niklas H »

Waern har alltid kör för fort, går det att spela på mx5cup ;) göra ett hamiltonbet :)
Niklas Holmlöv
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Fredrik Henriksson »

Yepp, Tein e slut! Enligt rykten så passar inte heller andra high performence rejsprylar på just gröna Miator. Hörde att Mekonomen har allt man behöver! du behöver inte tacka för tipset! :)

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Tack tack, det är alltid roligt att få känna sig duktig ibland :bow: ser man sedan till snitt tid så ligger jag nog mera 2-3sek per varv efter dom mer optimerade ekipagen :doh2: men det ska ju räcka för att inte bli varvad i ett heat till en början :beat:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Nu är vagnboken färdig, påskriven, stämplad och klistermärkt :banana:

Jag fattar dock fortfarande inte hur jag ska få plats med alla prylar i bilen som ska med till rejset :bang2: takbox kanske :think: det får bli packning av bil redan på Torsdagen tror jag.
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Niklas Falk »

"Takbox" fungerar finfint :)
Det går att packa riktigt mycket i Miatan om man inte har nån passagerare, det gäller bara att hitta vettiga pryttlar att packa i.
Ishockeytrunk är rätt lagom för placering i passagerarsätet (mjuka väskor fyller utrymmena bättre). 15L smartbox med lock får plats två i bagaget (med massor av utrymme runt om) och håller pryttlarna torra när det regnar.

Men jag brukar komma sit ifrån depån, det tar ju ett tag att pilla in alla sakerna igen. :)
Jag har inte vägt med full last, jag tror inte jag vill veta (fjädrarna bottnar inte iofs :D)
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Då har man trimmat bilen inför Miatans premiärtur till Kinnekulle. lite nya torkarblad ifall det skulle regna kändes rätt :up: , radion blev inkopplad så man inte blir knäpp på resan upp :mrgreen: även motorn fick en ny ventilkåpspackning, cas tätning och ännu en omgång ny motorolja.

Fick hem startbekräftelsen för Kinnekulle idag och såg att jag är den enda som kör för Peugeot-sport-club :roll: 8) :lol:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Per Hammarsjö »

Christoffer!

Du har ingen bild på hur du monterat axelbältena bak? Jag fick nedslag på min och måste i panik göra en modifering...
miataninja
Posts: 28
Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
Location: lund
Contact:

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by miataninja »

waern wrote: motorn fick en ny ventilkåpspackning, cas tätning och ännu en omgång ny motorolja.
Kan inte tänka mig att det behövdes (CAS-tätning och ventilkåpspackning) - de bytte jag ju för ca 2 år sen... :lol:

Kul att se att bilen körs som den är tänkt att göra! :up:
BRG 1.8 -94
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

miataninja wrote:
waern wrote: motorn fick en ny ventilkåpspackning, cas tätning och ännu en omgång ny motorolja.
Kan inte tänka mig att det behövdes (CAS-tätning och ventilkåpspackning) - de bytte jag ju för ca 2 år sen... :lol:

Kul att se att bilen körs som den är tänkt att göra! :up:
Läckte olja som ett såll och det kom ifrån hörnet vid cas, läckte fortfarande efter mitt extra byte så jag tror det är en mikro spricka i överfallet till cas. Tätade utanpå överfallet med packning på tub uppe i kinnekulle och sedan dess har det vart tätt :think2:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Lutar just nu åt att konisarna kommer bli ersatta av Ksport coilovers med stöddigare fjädrar inför Knutstorp. Hoppas man inte skruvar bort sig förmycket :roll: , gula koni med FM fjädrar är ju ett beprövat koncept. Jag trivs bättre med en hårdare satt bil sedan tidigare erfarenheter dock ej miata men hoppas givetvis att det visar sig på klockan med :wink:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
miataninja
Posts: 28
Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
Location: lund
Contact:

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by miataninja »

waern wrote: Läckte olja som ett såll och det kom ifrån hörnet vid cas, läckte fortfarande efter mitt extra byte så jag tror det är en mikro spricka i överfallet till cas. Tätade utanpå överfallet med packning på tub uppe i kinnekulle och sedan dess har det vart tätt :think2:
Åfn... aja... Vi syns på knutan - jag kommer dit och tittar iallafall )
BRG 1.8 -94
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Ja då fick man lagt ner ett par timmar på bilen ikväll med :work: En uppsättning Ksport dämpare med 13kg fjädrar fram samt 9kg bak monterades på, en AMB transponder installerades och kopplades in på tändnings ström. Fick även vänt däcken på fälgarna då jag innerst inne tror att jag tjänar däckmönster på det i och med toyo vecket :think:
Kopplade in en laptimer med så jag kan hålla koll på om jag skruvar bort mig eller inte vilket jag är övertygad om att jag behöver :bang2:

Så nu är vagnen redo för att ta sig an Knutstorp till helgen :banana: kommer att låna karosseri firmans VW transporter dubbelhytts biltransport så vi kan åka hela familjen så dom får känna på tältning och depåliv, dock i ett större tält :mrgreen:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Niklas Falk »

waern wrote:Så nu är vagnen redo för att ta sig an Knutstorp till helgen :banana: kommer att låna karosseri firmans VW transporter dubbelhytts biltransport så vi kan åka hela familjen så dom får känna på tältning och depåliv, dock i ett större tält :mrgreen:
Skoj, det behövs fler familjer i depån. :up:

Störst tält får binda fast det hårdast i vinden.
Jag tänkte barlasta mitt tält med Per, då borde det väl inte röra på sig. :D
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Efter helgens bravader så har jag kommit till insikt att jag behöver göra om kylsystemet på bilen tydligen ett så kallat Re-route för att leda kylvattnet på ett effektivare sätt genom motorn.
Är det någon som har tips på var man kan hitta dom delar som behövs snabbt och billigt alternativt hur man tillverkar dom på ett smidigt sätt :up:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Cyberoid »

waern wrote:Efter helgens bravader så har jag kommit till insikt att jag behöver göra om kylsystemet på bilen tydligen ett så kallat Re-route för att leda kylvattnet på ett effektivare sätt genom motorn.
Är det någon som har tips på var man kan hitta dom delar som behövs snabbt och billigt alternativt hur man tillverkar dom på ett smidigt sätt :up:
Huvuddelen är distansen som används till Jackson Racing CAI kittet, den är nog svår att göra själv. Sen behöver du ett termostathuslock från en 1.8:a (vilket du rimligen har) samt lite slangar och anslutningar. Svarv, fräs och gängsnitt är nog också att föredra. Pilligt värre är det och jobbigt att få tätt. :bang2: Man kan ju även köpa ett klart kit ifrån USA men det kostar nog därefter skulle jag tro?

FYI - Fredrik kör utan reroute men med en aluminiumkylare vilket funkar kanon. Jag och Joakim kör med både aluminiumkyl och reroute och har ibland svårt att få UPP tempen konstigt nog. Lite för mycket av det goda?

Snyggt kört i helgen f.ö. och imponerande förbättrningar! Och tack för snurren på lilla rakan, den var underhållande! :D
Attachments
988-new_2008-06-16-cimg9318.jpg
988-new_2008-06-16-cimg9318.jpg (66.04 KiB) Viewed 1909 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Niklas Falk »

waern wrote:Är det någon som har tips på var man kan hitta dom delar som behövs snabbt och billigt alternativt hur man tillverkar dom på ett smidigt sätt :up:
Josen och Cyberoid har gjort sina egna på lite olika sätt. I ett garage som närmar sig dig finns det ett M-Tuned kit från 949 som jag tänkt montera nån gång, det är samma delar 94-05. Men det är ju bara om det är bråttom med leveransen (jag har tänkt att montera ett, nån gång).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Fredrik Henriksson »

Skulle köpt ett alu-kyl från Henrik om jag var du. Jag hade ständiga överhettningsproblem förra sommaren men nu kan jag pressa järnet i 30graders stekande sol med en nummerplåt i hajgapet och temperaturmätaren är inte i närheten av att röra sig en milimeter från normalläget... :up: Sen vet jag en motor som tog slut väldigt snabbt då den gått något för kall en långloppshelg, så välj en av moddarna är mitt tips...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote: Sen vet jag en motor som tog slut väldigt snabbt då den gått något för kall en långloppshelg, så välj en av moddarna är mitt tips...
Eller termostat som ger rätt temp för lösningen. Större kyl ska ju inte påverka tempen när termostaten är stängd (dvs att inte få upp tempen ska inte vara kylarstorlekens fel).
Att ha jämn kylning genom motorn (och inte en kall och varm ände) är ingen nackdel (vad är vinsten med det omvända?). Hur stor roll det spelar och i vilket läge kan man dividera om.
Post Reply