Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Christoffer Waern MX 5 1,8 -94

Post by waern »

Så har man skaffat sig en Miata och brumma omkring med :D

Image

British racing green med rejsiga vita stripes.

Motorn är precis nyss renoverad med bytt kamrem och vattenpump, planad topp, ventiler infrästa och slipade, alla lager + kolvringar bytta.

Bromsoken är blästrade och pulverlackade i svart liksom alla bärarmar, insuget och ventilkåpan.

Det finns SBF-godkänd störtbåge i bilen.

dämpare - gula koni
fjädrar - "FM"
bussningar - polybush
grenrör - "ebay" 8)
ljuddämpare - raka rör
luftfilter - simota

Tanken är att kombinera en söndags bil och räser så frugan får lite nöje av bilen med
8) Så får vi se om man kanske kan vara med och köra i cupen -09 Hade vart grymt kul och testa att tävla på riktigt :shock: Jag har tidigare bara kört framhjulsdrivna bilar på bana så det blir nog till att ändra sin körstil något och försöka lära sig på nytt.
Jag kommer under hösten att försöka komma överens med bilen och prova lite konbana och bankörning om det bjuds in till nån. Senare i vinter kommer det att monteras huvudbrytare och bogseröglor mm. som behövs för framtida vagnbok.

Får hoppas att man platsar in i denna klubben och får lära sig lite om hur en MX5a fungerar.
Last edited by waern on Wed 20 Aug 2008, 20:03, edited 1 time in total.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Vi vet var den kommer ifrån :D :wink:

Lycka till med nya bilen!



JOnas

ps. jag hade oxå bara haft FWD-bilar innan min första miata. :roll:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Klart du platsar! Välkommen! :D

Helt klart en potent bil du skaffat! 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Hej.

Skönt mer nya bilar.

Är detta miataninjas fd?
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Är detta miataninjas fd?
jo
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Visst e de hans gammla åk jag släpade hem. Jo man har väl sneglat lite på josen och nicklas bilar när man rattat runt i sin peugeot på svkg´s konbane körningar och blivit lite sugen :roll:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Var nära att hugga den själv.
HT och allt.
Hade blivit billigare än det jag nu gett mig in på..

Färdigt är smart!

Skulle tro att kärran sitter ihop ordentlig med tanke på hans släkting...

Grattis.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Jag har provat att bygga min förra bil så som jag vill ha den och det blev dyyrt :roll: så detta blir nog det mest ekonomiska kändes det som. Men som allt annat, ju mer man lär sig bilen ju mer får man byta ut till värre grejor och då är väl cirkusen igång igen :wink:

Kommer att känna lite på bilen nu på söndag var det tänkt med svkg och hoppas man kan få lite körtips som hjälp på vägen.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

waern wrote:Kommer att känna lite på bilen nu på söndag var det tänkt med svkg och hoppas man kan få lite körtips som hjälp på vägen.
Vi får hoppas att det är torr asfalt och uppehåll, det blir så mycket mer trivsamt då.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Lite OT här: Niklas, blir det kon-chikan på rakan?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

JOnas wrote:Lite OT här: Niklas, blir det kon-chikan på rakan?
Jupp, efter målportalen. Det gäller att begränsa skadorna vid eventuell avkörning (och därför lägger vi chikanen efter portalen så ingen brakar in i den heller).
Två flygande varv på varandra och chikanen räknas därmed tre gånger (konträffar).
Hyrkartarna kör varvet på ca 50 sekunder men vad två varv med bil kan ta kan jag inte ens gissa.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Hur lastar man R-däck, domkraft, släckare, pressening, tält, förarutrustning, soppa och ev. verktyg i miatan när man åker på race? Jag tog med mig 4 hjul igår till mek kvällen och sen var bilen full :shock: Hur gör ni andra som kört MX5or ett tag?

Såg en i staterna som var utrustad med dragkrok och en ställning för 4 R-däck och hänga på. Bagage räcket får man bara lasta 35kg... Att köra på R-däcken till banan fungerar men det är inte säkert att det är 1,6mm kvar på hemvägen.

Jag körde ju halvkombi förut så där gick det att pussla in hur mycket som helst mellan burstöttorna :) så detta är nya utmaningar.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Kör man tävling där passagerarstolen får tas bort så går det att knö in 4 hjul på passagerarplats (många kluriga lösningar hur man sätter dem i bågen). Bagaget rymmer en hel del om man slipper ha hjul där.
Men förr eller senare så kapitulerar man till att antingen köra på Rdäcken till/från (ett reservhjul är inte fel att ha med) med ett öga på väderprognosen (1mm på gamla Yokohama är mindre roligt på E6an i regnet) eller köra på kärra (beror ju lite på hur länge man är borta).

Hur lång tid det tar att kapitulera beror naturligtvis på hur mycket skrot man vill ha med sig, det är många saker man aldrig använder (varför har jag en huggmejsel i min packning tex?).
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Ja då var min premiär körning med miatan avklarad :D Började inte bra då jag monterade in glasfiberstolen och inte fick plats i bilen längre :shock: jag är något större än föregående ninja... Ny lösning på stolsmontering ligger på listan.
Körningen kändes bra för att vara första gången i biltypen men där finns mängder att bättra på (mest på föraren). Det kändes lite understyrt i kurvorna och när jag gick på gasen så smög bakändan ut på lätt sladd. Antingen så behöver jag bredare däck än 185or eller dämparjustering (har ingen ratt till konisarna :oops: ) eller så kör jag bilen helt fel...

Var det någon som såg min framfart så får ni gärna kommentera så jag kan bättra mig tills nästa gång.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Antingen så behöver jag bredare däck än 185or
Jag tycker att 185:or (185-60-14) funkar helt ok till konbana. Bilen blir mer "tossy" & liksom lite smidigare. För bana (modell större) så är 205-50-15 att föredra.
Hitta du nån som ligger på en extra justerskruv till KONI och testa dig fram till en vettig set. :)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
miataninja
Posts: 28
Joined: Wed 19 Mar 2008, 13:56
Location: lund
Contact:

Post by miataninja »

Kul att du använder den till det den ska användas till :)

justerratten gick sönder men jag har den (går nog iofs att laga om man ger sig f-n på det) och kan ta med den (+ Ferodo-bromsbeläggen) till Sturup så får nån ta med det upp till Götet till dig.
BRG 1.8 -94
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

JOnas wrote:
Antingen så behöver jag bredare däck än 185or
Jag tycker att 185:or (185-60-14) funkar helt ok till konbana. Bilen blir mer "tossy" & liksom lite smidigare. För bana (modell större) så är 205-50-15 att föredra.
Hitta du nån som ligger på en extra justerskruv till KONI och testa dig fram till en vettig set. :)
Det blir nog ett par 205or framöver, jag körde med 195or på min förra bil som vägde ca.900kg med mig i så nu har man gått upp i vikt och ner i storlek :roll: Visst kan jag lära mig att hushålla med 185orna men ett par R-däck extra går ju alltid åt :wink:
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

miataninja wrote:Kul att du använder den till det den ska användas till :)

justerratten gick sönder men jag har den (går nog iofs att laga om man ger sig f-n på det) och kan ta med den (+ Ferodo-bromsbeläggen) till Sturup så får nån ta med det upp till Götet till dig.
Visst sjutton skall den köras och mycket :D
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Jag funderade lite på bogseröglor. Fungerar det med 6-8mm vire med dubbla virelås?

Image
Niklas H
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 232
Joined: Tue 29 Apr 2008, 17:05
Location: Ljungby

Post by Niklas H »

Welcome to ze dark side Waern!

Miatan känns liksom som en naturlig fortsättning på småpeggorna :)
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Japp då var första "riktiga"bankörningen avklarad :D . Bilen kändes mycket bättre än jag hade förväntat mig. Bilen kränger rejält och jag funderar på om jag skall börja med att leta styvare krängare alt. justerbar dito innan man kikar på styvare fjädrar (synpunkter mottages gärna).
Det känns som om jag har svårt att lita på bilen vid inbromsningar då jag inte fick känslan av när låsningsgränsen kom och bilen upplevdes som vinglig, hur kan detta komma sig? Falkenberg var iofs bergodalbana vid inbromsning till chikanen men ändå..

Jag har fått beställt FIA brytare+ dragvire, hjälm och underställ mm. det är dyrt att komma igång med motorsport :shock: :roll: men så har man lite att pilla med i vinter.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

waern wrote: ...och bilen upplevdes som vinglig, ...
Har samma problem, vad har du för däck?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Bilen kändes mycket bättre än jag hade förväntat mig. Bilen kränger rejält och jag funderar på om jag skall börja med att leta styvare krängare alt. justerbar dito innan man kikar på styvare fjädrar (synpunkter mottages gärna).


När jag bytte krängare på min 1,6 NA, trodde jag inte det var samma bil jag körde!
Det var en enorm skillnad för mig i allafall.

Att det drar iväg i pengar, no shit!
Vårt intresse ÄR INTE ekonomiskt försvarbart, men när det blir för tungt så tänker jag på grannens värdeminskning på hans S70.
Så löser jag min ångest...HA HA!!!!!

(nu är det inte billigt att låna på huset längre...aaarrrgggg!!)
Last edited by gokarting.nu on Tue 30 Sep 2008, 22:06, edited 1 time in total.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Sitter/satt bridgestone 540 eller nåt liknande 185or numera bromsplattade till döds efter en klantig snurrning på Falkenberg så det blir nog en återförening med toyo till nästa år :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

gokarting.nu wrote: när det blir för tungt så tänker jag på grannens värdeminskning på hans V70.
Så löser jag min ångest...HA HA!!!!!
Jag har faktist en V70 :evil:
Men min är så gammal att värdet inte kan minska så mycket längre. :wink:
Post Reply