Page 3 of 11

Posted: Mon 25 Aug 2008, 11:19
by Fredrik Henriksson
NAAAAJ!!! Jag har inte Dintub på jobbet!!!! :cry: :evil:

Posted: Mon 25 Aug 2008, 11:22
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:NAAAAJ!!! Jag har inte Dintub på jobbet!!!! :cry: :evil:
Har du testat att köra via babelfish.altavista.com eller translate.google.com (översätt youtube.com till nåt annat språk bara)?
Det känns lite knepigt att tvingas köra via proxy för att lura jobbets "seriositetsfilter" :)

Posted: Mon 25 Aug 2008, 13:07
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:NAAAAJ!!! Jag har inte Dintub på jobbet!!!! :cry: :evil:
Har du testat att köra via babelfish.altavista.com eller translate.google.com (översätt youtube.com till nåt annat språk bara)?
Det känns lite knepigt att tvingas köra via proxy för att lura jobbets "seriositetsfilter" :)
Funkar! :shock: 8) :D

Fast ändå inte... Min dator saknar rätt program för att se youtubeklippen, och jag har inte "rättigheterna" att installera på min dator... :(

Posted: Fri 05 Sep 2008, 08:34
by gokarting.nu
Då är bilen hemma igen efter http://finess.se/ gängets insats.

Nu är bågen, 2 stolar, brytare och 2 sex punktsbälten monterat.

Utförligare bilder kommer.

Posted: Fri 05 Sep 2008, 08:42
by Josen
Gott Andreas - då ser vi på Knutan snart då m.a.o :)

Posted: Fri 05 Sep 2008, 15:50
by Magnus Claesson
Jag tror jag mötte dig igår mellan Eskilstuna och Arboga med miatan på släp dragen av en SUV? Trodde det var bara jag som drog miata på släp?! :D

Posted: Sat 06 Sep 2008, 07:26
by gokarting.nu
Josen wrote:Gott Andreas - då ser vi på Knutan snart då m.a.o :)


Snackar vi HMK????? The funny race utan the vagnbok????
Den tävlingen skulle ju ingå i CUPEN JUUUUUU!!!!!

Posted: Sat 06 Sep 2008, 07:29
by gokarting.nu
Magnus Claesson wrote:Jag tror jag mötte dig igår mellan Eskilstuna och Arboga med miatan på släp dragen av en SUV? Trodde det var bara jag som drog miata på släp?! :D
I Wish!
Mazda entusiast som man är KOMBI KUNGEN= Mazda 6!!!!

Posted: Tue 23 Sep 2008, 22:34
by gokarting.nu
NO NO No!!!!!

Dämparna är typ 8cm för höga bak.
Fjädrarna kan jag "skruva" ned, men då får jag ju mycket kortare fjädringsväg och vad händer när dämparen fjädrar ut?

Bilen ser ju ut som en S2000!
Skön vinkel, men ändå liksom....vill ju ned till dessa 7,5 cm!!

HILFE!
Jag vill så gärna köra på Torsdag.

Vad kan jag göra?

Posted: Tue 23 Sep 2008, 22:42
by Fredrik Henriksson
Samma stuk på min bil, så d går nog bra... 8)

Mina t-flex har bara nån cm gänga kvar och ändå lutar bilen kraftigt. Miatan gör det om chassit ska vara "rakt"...

Posted: Tue 23 Sep 2008, 23:05
by gokarting.nu
Fattar inte Fredrik...

Är din bil också högre bak, typ som min -8.5cm än fram?

Bifogar bild på bakdämparn.

Posted: Tue 23 Sep 2008, 23:16
by Fredrik Henriksson
gokarting.nu wrote:Fattar inte Fredrik...

Är din bil också högre bak, typ som min -8.5cm än fram?

Bifogar bild på bakdämparn.
Kan inte säga om det är 8.5 men den har ett rejält stuk. Flera som har kommenterat det. Tittar på glipan mellan däck och skärmkant bak på din bil och det påminner om min bil.

Posted: Tue 23 Sep 2008, 23:21
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:NO NO No!!!!!

Dämparna är typ 8cm för höga bak.
Fjädrarna kan jag "skruva" ned, men då får jag ju mycket kortare fjädringsväg och vad händer när dämparen fjädrar ut?
Ta fram en papperspåse och andas..... :)

Ställ den höjd du vill köra med med fjädertallriken, att fjädern är lös med utfjädring behöver du inte bry dig om när du kör, däremot vid kontrollbesiktning då de inte gillar lösa fjädrar som "kan hamna snett".
Om fjädertallriken kommer nära drivaxeln så har du ett litet problem och behöver kortare fjäder.
Vill man fixa till allt så kör man med hjälpfjädrar och kortare huvudfjäder.

Jag funderar på att ta en bit 50mm avloppsrör och göra en förlängning av fjädertallriken så att fjädern inte kan hamna snett fastän den inte är förspänd. Men till besiktningen nästa vecka blir det SUVmiata istället :D

Posted: Tue 23 Sep 2008, 23:35
by gokarting.nu
Jag är nog faan helt körd...

Sabbar jag inte dämparen när jag skruvar ned fjädern?

Då har ju dämparen "tryck" hela tiden, kolvstången är ju nedtryckt när fjädern sitter längre ned??????

Posted: Wed 24 Sep 2008, 00:10
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:Jag är nog faan helt körd...

Sabbar jag inte dämparen när jag skruvar ned fjädern?

Då har ju dämparen "tryck" hela tiden, kolvstången är ju nedtryckt när fjädern sitter längre ned??????
Bumpstoppet är till för att förhindra att dämparen går i botten och det hoppas jag att det inte sker förrän vid extremt låg rideheight. Annars är det nåt som inte är designat som det borde.

Posted: Wed 24 Sep 2008, 00:17
by gokarting.nu
Så om kolvstången inte är längst ut vid viloläge, spelar ingen roll?

Posted: Wed 24 Sep 2008, 00:26
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:Så om kolvstången inte är längst ut vid viloläge, spelar ingen roll?
Nä, du kommer inte att använda hela fjädervägen, det är ju inte rally vi kör

Posted: Wed 24 Sep 2008, 10:27
by gokarting.nu
Niklas Falk wrote:
gokarting.nu wrote:Så om kolvstången inte är längst ut vid viloläge, spelar ingen roll?
Nä, du kommer inte att använda hela fjädervägen, det är ju inte rally vi kör

Nu har jag mätt kolvstången.

Den är 8cm totalt, jag behöver få ner bilen 5cm.......3cm fjädringsväg?????

Det kan väll inte vara nog?

Rallybil eller inte, 3cm låter i mina öron lite??????????

HILFE *2

Förresten,,,ska vikten på min bil och jag inte vara 1040???
Eller har jag missat allt igen, har ett bud på 1080 kg.

Posted: Wed 24 Sep 2008, 10:49
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:Förresten,,,ska vikten på min bil och jag inte vara 1040???
Eller har jag missat allt igen, har ett bud på 1080 kg.
1080 med ABS, 1031 utan ABS (140*110%*7 alt 140*105%*7).

När det gäller dämpare och rideheight så finns det ju ett antal mått man behöver jonglera med.
Avståndet mellan nedre bussning och dämparkroppens överkant (dämparens längd sas)
Dämparstången svep (skillnad mellan max ut och max in)
Bumpstoppets längd och hur långt från dämparkroppen stödkanten på dämparstången stannar vid max in (dvs hur mycket kan bumpstoppet komprimeras innan dämparstången slår i botten).

Var är det 8cm? Hur mäter du 3cm fjädringsväg?
Kom ihåg att progressiva bumpstopp kan vara med och leka ganska mycket under fjäderrörelsen.

Posted: Wed 24 Sep 2008, 11:35
by Fredrik Henriksson
gokarting.nu wrote:Fattar inte Fredrik...

Är din bil också högre bak, typ som min -8.5cm än fram?

Bifogar bild på bakdämparn.
Skickar bilder på mina dämpare.

Bilden där bakdämparen är monterad är i det läget då fjädern "släpper" dvs sänker jag mer blir fjädern "lös" i upphissat läge. Mina fjädrar är idag lägre ställda dvs glappar vid en "rallyflygning"...

Posted: Wed 24 Sep 2008, 12:07
by gokarting.nu
Tack så mycket för hjälpen.

Jag har nu sänkt bilen bak så att den har ett glapp på 4cm.
3cm av stången är nu "synlig" huvva!

Ska strax ut för att provköra.....igår var bilen hysteriskt överstyrd.

Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.

Höjt fram, sänkt bak.

Posted: Wed 24 Sep 2008, 12:12
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.
Se till att ha bogseröglor som funkar till imorgon, det låter som om jag får hämta dig i chikanen minst en gång :)

Posted: Wed 24 Sep 2008, 12:13
by Fredrik Henriksson
Coolt vallåkrastuk på förebilden... 8) (drömmer tillbaka till epatraktortiden som 15-16åring....)Inte så konstigt att man gillar att åka stötigt.:oops: :lol:

Posted: Wed 24 Sep 2008, 15:48
by gokarting.nu
Niklas Falk wrote:
gokarting.nu wrote:Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.
Se till att ha bogseröglor som funkar till imorgon, det låter som om jag får hämta dig i chikanen minst en gång :)

Tack för påminnelsen......nu har jag mycket förväntningar på mig känns det som.

Framvagnsinställningen är klar 13:00 imorron torsdag.



Vad roligt ska det bli att känna lite på Mattafaran!
(hoppas sjuklingen kvicknar till..måste ha den vilde att se upp till):)

Posted: Sat 27 Sep 2008, 09:38
by Cyberoid
Det blev ett kort "Hallå" i Torsdags. Hur gick det? Hur kändes bilen på banan?