Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Jag har också sett problemet med ökad kontakt, men jag försöker påverka genom att prata med arrangörer, diskutera regler/bestraffning för cupen och resonera lösningar här på forumet istället för att leta fel hos någon man inte gillar...

Denna föraren har absolut ingenting emot dig Fredrik.
Så är det.
Upprepar min text från ett tidigare inlägg:

Vi har spenderat mycket tid i telefon o dyligt, om ditt o datt. Du har mycket och många bra ideer.
Det mesta du tar tag i genomför du också med bravur.
Som jag skrivit tidigare, du är bra för denna Miataserie Fredrik, de som läser här återkommande vet hur mycket energi och kunnande du ger andra.
Du sprider även miatasäden... omkring dig, så nu finns det en modsport miata också!

Du är en viktig person i vår serie Fredrik, en tillgång.
Dom som tycker annat kan du skicka till mig:)
Eftersom jag vet hur mycket energi du lägger ned.

----------------------------------------------------------------

Leker mini moderator nu... det är ju ändå min tråd...makt...

En lösning på problemet får det bli en ny tråd om.

Nu skiter vi i vem som gjort eller inte, hur och varför.

Alla har fått en massa input om olika situationer.

Att pulsen går upp i vissa diskussioner är väl naturligt.

Men börjar någon må dåligt, då slutar detta här och nu!



Andreas.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Josen »

Ursäkta OT igen

Borttaget på tråd-ägarens order :up:

De roligast rejsen jag kört i SIM, hyr-kart och real är tajta rejs där man byter placeringar och går jämsides kurvor och 'dansar' med varandra. Det händer inte så ofta men
då är det som bäst tycker jag :)

Tack
Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Torkel k wrote:Kanske har jag inte helt fattat vad alla diskuterar här, eller om alla ens diskuterar samma sak… :think2: Detta är ju Andreas tråd så jag ska inte lägga mig i vad som diskuteras.

Med det sagt… kan jag ändå inte hålla mig från lite tråkiga kommentarer (ursäkta om det blir OT Andreas!):
- Om kontakt i racen och de konflikter de resulterar i efter racen anses vara ett problem och vi på allvar vill lösa det måste det till en diskussion på en mera allmän nivå – Robert är inne på rätt spår.
- Den diskussionen bör inte ske per text över forumet. I minimum bör den ske per telefonkonferens, helst i person. Väldigt mycket av kommunikationen förloras om bara ord skrivs ned och smilis är inte ett substitut för icke-verbal kommunikation (och skriven skånska är ju helt omöjlig att förstå :wink: ).
- Vem som gjort fel var och hur kommer inte lösas genom diskussion på forumet. Det är tolkningsfrågor och tolkningsfrågor ska avgöras av domare eller dylikt.


Bara min ödmjuka åsikt.
/T.



Klart du ska lägga dig i Torkel.

Denna tråd vet inte vad OT betyder.
Du som alla, skriv vad du vill, när du vill.



Det du skriver om öppenheten och högt i tak, är ingenting som jag håller med dig i som du vet.

Ang domarna, eftersom dom aldrig gör något så är ju allt ok som du märker.
Nästa gång kanske det är din bil som är bucklig utan att du gjort något dumt eller fel.
Telefon konferensen, tror jag inte är lösningen.
PM mellan två personer hade hjälpt din situation noll.
KANSKE hade en öppen dialog här kunnat undvikit det. Chansen är bra mycket större i alla fall eftersom FLER ser diskussionen.

Vad du syftar på med "dylikt" vet jag inte, men vår samlade erfarenhet borde väl iaf kunna ge en hint vad som funkar.

Att diskussioner som dessa gör att besöksiffrorna skjuter i taket, betyder: Ämnet intresserar.

Vad skulle det annars vara?, min tråd här är helt sönderspamad av mig själv.
Ändå har besökfrekvensen ökat, det är inte pga mina bilbilder iaf.

Alla är mer än välkomna med sina åsikter i detta ämne.
Det är ett av de grundläggande.
Hur kör vi egentligen?


Du vill lösa saker på annat sätt.
Och många med dig.
Helt ok.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Torkel k »

gokarting.nu wrote:Det du skriver om öppenheten och högt i tak, är ingenting som jag håller med dig i som du vet.
Fattar inte riktigt, det skrev jag väl inget om? Men visst tycker jag det ska vara högt i tak.
gokarting.nu wrote: Vad du syftar på med "dylikt" vet jag inte, men vår samlade erfarenhet borde väl iaf kunna ge en hint vad som funkar.
Med ”dylikt” menar jag att lägga till ett extra fint ord. Det fyller ut texten och låter vuxet. I realiteten finns det väl inte så mycket annat än just ”domare” att skriva.
gokarting.nu wrote: Du vill lösa saker på annat sätt.
Och många med dig.
Helt ok.
Jag vet inte vad som är bästa sättet att lösa detta på. Jag vet heller inte vad den samlade åsikten hos frisörerna är, dvs vilken nivå av racing de flesta vill att cupen ska innebära. Jag tycker bara att vi ska bestämma hur vi vill ha det genom aktivt val, inte pga "så blev det när cupen växte till 25 bilar".
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Torkel k wrote:
gokarting.nu wrote:Det du skriver om öppenheten och högt i tak, är ingenting som jag håller med dig i som du vet.
Fattar inte riktigt, det skrev jag väl inget om? Men visst tycker jag det ska vara högt i tak.


--------------------------------------------------------------------------------------------------
Menade att du verkar tycka diskussionerna om enskilda tillfällen ska hållas enskilt. Inte i forumet.

Sorry att jag uttryckte mig luddigt.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Torkel k »

gokarting.nu wrote:Menade att du verkar tycka diskussionerna om enskilda tillfällen ska hållas enskilt. Inte i forumet.
Jag menar att diskutionen angående eventuella regeländringar eller straff för kontakt ska föras i person.

Jag menar också att diskutioner angående enstaka incidenter (och det är klart man vill diskutera enstaka incidenter ibland!) kommer att förbli just det och med största säkerhet aldrig leda till några egentliga slutsatser som gör någon förändring för framtida race.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Bernie »

Vad har vi för möjligheter att diskutera saker som händer, om inte här på forumet?
-Vi ses tre ggr/år - tror vi behöver kunna föra dialoger oftare än så
-Det är stora avstånd mellan oss - det blir svårt att slänga ihop en informell fika
-Vi har alla olika saker för oss när vi inte tävlar - telefonkonferens kan bli svår att samordna


Jag tycker det är en självklarhet att man drar lärdomar från saker som redan inträffat. Säkerhetsutveckling brukar i allmänhet komma från olyckor. Varför finns haverikommissioner? Skiten har ju redan hänt, lägg locket på och strunta i vad som orsakade det. Eller?
Jag tror t.ex:
-Att pacecar-förare och tävlande blivit extra uppmärksamma på varför vita linjen bör respekteras efter WTCC-incidenten i Pau.
-Att fler team än Mercedes försökte dra slutsatser om varför Mark Webber flög ut i skogen på Le Mans -99.
-Att Schumacher inte lärde sig någonting när han kolliderade med Hill i Australien -94, körde i sidan på Villeneuve på Jerez -97 eller när han körde i väggen i Monaco -06. Men jag tror många har lärt sig något om Michael Schumacher...


I många situationer kan det vara en rad olyckliga omständigheter som gör att något sker, i andra kan det finnas viktiga saker att fokusera på. Om man inte analyserar blir det svårt att skilja de två typerna åt. Jag förstår att det kan kännas trist när en situation man varit inblandad i ältas, men det är ju samtidigt dessa exempel som är mest relevanta för oss.
Jonas Bernhardt
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Torkel k »

Men det ju just en ”haverikommision” jag föreslår! Några utvalda personer bör, med bakrund av det som hänt i racen, forma allmäna regler för hur vi ska göra i framtiden. Eller med andra ord: ”styrgruppen borde träffas och besluta angående detta”. Jag måste ha varit grymt otydlig i mina inlägg och sämst i Sverige på att förmedla min åsikt. :bang2:

Naturligtvis ska vi fortsätta att diskutera allt som händer och alla incidenter i alla race här på forumet! Min poäng var bara att Damond och Michael förmodligen också diskuterade vems fel det var efter deras kollision men att den diskussionen knappast ledde till att reglerna i Formel 1 ändrades.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Cyberoid »

Det är ju just detta som är problemet med ett forum. Det blir aldrig en komplett diskussion. Tanken med möterna före/efter race var att diskutera dessa saker på plats för att slippa allt tjafs på forum. Räcker inte det? Har man mer att säga efter det så finns väl fortfarande telefonin kvar? Och vi har en tråd med kontaktuppgifter där man kan lägga upp sig.

Det handlar INTE om att hålla diskussionen dold eller liknande. Men att skriva spaltmeter där förare (eller även icke sådana) pekar ut och kritiserar gynnar inte någon. Det kommer aldrig bli rättvist och vi kommer aldrig att vara helt överrens.

Det som får folk att skita i att delta eller rent av lämna en serie är just denna sorts diskussioner. Detta är vårat ansikte utåt och detta är den absolut sämsta PR för klubben/cupen som jag kan tänka mig. Antalet lästa inlägg säger inte ett skit. Det handlar om antalet deltagare i cupen. :wink:

Måste det ändå vädras så kan vi väl åtminstånde hålla det till det slutna forumet?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Niklas, har förstått din ändrade uppfattning om mig och framfart.
Men inte varför.
Det är därför jag vill fortsätta vår dialog.
Så jag kan bättra mig om du har sett något jag missat. För något är det ju uppenbarligen.

Citat:
Det som konfunderar mig är upplevd "skillnad" mellan uttalanden och agerande på senare tid, jag får inte alltid ihop det som från en person.

---------------------------------------------------------------------
Detta är ett problem som inte är löst, nu benar vi upp detta.

Jag uppfattar texten ovan, som att det har med snacket med tävlingsledningen att göra på Ssm.
Och mina uppenbart regelvidriga doughnuts. Som jag ÄR villig att ta straffet för!


Ska försöka vara tydlig här:

Att jag snackade med tävlingsledningen innan Ssm var på eget bevåg, eftersom i år visste jag att det skulle bli tightare än någonsin. Bad honom hålla ett extra vakande öga, så det inte skulle spåra ur.
-Själv är jag inte skuldfri sen tidigare Meddelade jag tävlingsledningen.
Alltså: INGEN EGEN VINNING VAR MÅLET.
Bara möta Olle i grind ifall att någon skulle göra en: Andreas vs Falk, Kinnekulle 2009. Eller något annat lika dumt.




Mina doughnuts har inte alls med "40sekundertävlingsledningensnacket" att göra!
Oavsett placering gör jag dom på alla banor utom Kinnekulle, o i stort sett efter varje race.
Blir jag diskad är det mitt EGNA fel.


Är detta det ovan du tycker är dubbla Andreas beteende Niklas?

Snälla, skriv tydligt och rakt nu.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Är detta det ovan du tycker är dubbla Andreas beteende Niklas?

Snälla, skriv tydligt och rakt nu.
Text blir aldrig tydlig... eftersom den tolkas av läsaren.

Om viljan att ta styrning av regler (och påminnelse av regler) är lika rätt över (eller har du en lista över vilka regler du vill följa och vilka du skiter i), så är ju en tolkning att regelboken ligger hemma och det är endast när du blir påkommen med vittnen eller teknisk bevisning som du medger att det skett.
I detta läge är det ju rätt trevligt att ha stor marginal till den mattröde, helst ett par placeringar.

Kopplat till detta har vi det hårdnackade bortförklarande/försvarande av incidenten (som i racingbedömning förmodligen blivit en racing incident som mest, men en racing incident som är mycket oönskad, av fler än en förare vad det verkade).

Hade det varit med en helhjärtad vilja att motverka incidenter som du gått till tävlingsledningen så hade det varit ganska passande i mina ögon att iaf inte fira med en dougnut efter race2. Din mentor justerade sin körning efter påpekande från tävlingsledningen 2009, har du inte gått den kursen än?

Om du leder ditt team med denna ledstjärna (inget är fel förrän du blir påkommen, och kanske inte ens då) så blir det ju lite många bilar att hålla avstånd till, kanske behöver man köra i annan klass för att vara säker. Och med endast ett team kvar i klassen blir det ju inte lika skoj (garanterad pallplats iofs).

Förhoppningsvis är detta att dra saker för långt (men texten kommer att citeras i fragment ändå), men det kanske kan belysa en del möjliga effekter av känslan runtomkring som skapas av osmidig hantering av småsaker.

Du kan väl be tävlingsledningen om råd vart de vill ha dina dougnuts på Falkenberg?
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Som du skriver Niklas: i fragment. Lättast så.
Låt oss hålla det så kort som möjligt.

Innan start här vill jag skriva: Tala ur skägget.
Du kan skriva mycket tydligare än såhär.
Vv, och skriv ut vilka tillfällen du syftar på, du behöver inte vara så diplomatisk, om det nu är det du är.

Rätt på bara, det funkar bäst.

Jag vill ju att folk ska känna sig trygga bredvid mattafaran. Har jag gjort fel, ska det ut i det öppna.

Än en gång vill jag belysa mitt uppskattande av att du inte håller inne med dina åsikter.


Nu åker vi.

Citat:
1. Om viljan att ta styrning av regler (och påminnelse av regler) är lika rätt över (eller har du en lista över vilka regler du vill följa och vilka du skiter i), så är ju en tolkning att regelboken ligger hemma och det är endast när
du blir påkommen med vittnen eller teknisk bevisning som du medger att det skett.
I detta läge är det ju rätt trevligt att ha stor marginal till den mattröde, helst ett par placeringar.

Citat:
2. Kopplat till detta har vi det hårdnackade bortförklarande/försvarande av incidenten (som i racingbedömning förmodligen blivit en racing incident som mest, men en racing incident som är mycket oönskad, av fler än en förare vad det verkade).



1. Det är tydligt att du inte alls förstår varför jag gör Doughnuts.
Verkar som oförståendet har med: -Trots påpekande att göra.
Hur ska jag förklara...jag gör medvetet fel efter målgång. Felet jag gör resulterar i applåder och leenden.
Hoppas även på ett ökat intresset för Miataracingen.
Målet med mitt fel är inte ATT göra fel, utan att göra en eller två Doughnut efter att racet är över.


Regelboken ligger inte hemma Niklas iom att jag VET att jag gör fel, hade jag lämnat den hemma hade jag tjafsat med tävlingsledningen i depån efter.
Jag berättar för tävlingsledningen varför. Och det räcker oftast. ibland ler dom lite, ibland inte alls.
Ger dom mig ett straff, tar jag det.


Fråga:
1. Varför -eventuellt- suck..., tolkar du att jag måste bli överbevisad tekniskt, eller via vittnen. För att medge att det skett?.

Texten kan TOLKAS som att någon skriver vad han egentligen tycker, men ändå inte vill säga det rätt ut.
Jag TOLKAR att du skriver: -Andreas du står inte för vad du gör, om du inte blir överbevisad.
Och lägger jag till text lite längre ned, så kommer jag eventuellt inte stå för det ens då.

Fråga:
1.1. Misstolkar jag dig ovan här?
Om inte, förutom dina problem med mina doughnuts före och efter påpekande.
Har du något annat som stöder den åsikten du VERKAR, enligt min TOLKNING ha?


2. Stöön.

Fråga: vad menar du och vad syftar du på? Tror det är Andreas, Andreas och Robert du menar.


---------------------------------------------------------------------------------------------------
Vidare:
Från mitt håll stärker denna diskussion vår relation, ville bara inflika det.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Jag struntar i varför du har behov att visa upp dig, det jag stör mig på är att du inte justerar ditt beteende efter påpekade (dvs hade du struntat i uppvisning efter Race2 så hade det sett mycket bättre ut).
Jag slipper gärna frågor om hur förare i klassen resonerar (då riktade till mig som klassrepresentat för Roadsport), med avseende på att strunta i påpekanden.
Det finns PRvärde på fler än ett sätt för en klass, mängden problem som måste hanteras för en arrangör finns också med i vågskålen. Viljan att döma böter etc för "skitsaker" är ganka låg eftersom det tar tid som sällan finns.

Det fanns bara en race incident som diskuterades rätt genomgående efter race2, vilken det var minns du förhoppningsvis (en med tre bilar i bredd på halva banbredden), anledningen till att inte nämna namn från min sida (inte nu heller) är att incidenten i sig inte var intressant för min argumentation, bara ditt agerande under diskusionen efteråt.

Jag hoppas att det endast är viljan att visa upp dig efter race som gör att du väljer att strunta i påpekanden och att det inte är samma "up yours" som gäller under race.
Du följde ju både svartflagg och instruktion om åtgärd på bankalaset på Kinnekulle. Att du valde att köra på hög växel förbi senare är inget unikt (du är inte ensam genom historien), jag hade iaf gjort nåt om det skulle vara nån som klagade efteråt (Du hade ju också gjort nåt. Jag hade ju inget bevis på att kröken inte sänkte ljudet till 95dB).

Kanske är jag mesig när det gäller presentation utåt, men det har tidigare varit mest positiv feedback på tajt fair racing.
"Look at me" brukar inte ge lika många pluspoäng (i Sverige iaf, "jante"), oavsett om det är på banan eller i depån.
Det finns klasser som har en annolunda image (tex Camaro Cup) där exibitionister har större spelrum och (nästan) är en del av konceptet, men det konceptet tycker inte jag passar för Roadsport.

Men tiden får väl utvisa vad som fungerar, för egen del får gärna frekvensen av tillbud/incidenter gå ner (och då av alla sorter), det blir lugnare då (men vem vet, det kanske lockar fler än det skrämmer bort).
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Det verkar omöjligt att få raka svar ur dig.


Fråga:
1. Varför -eventuellt- suck..., tolkar du att jag måste bli överbevisad tekniskt, eller via vittnen. För att medge att det skett?.

Texten kan TOLKAS som att någon skriver vad han egentligen tycker, men ändå inte vill säga det rätt ut.
Jag TOLKAR att du skriver: -Andreas du står inte för vad du gör, om du inte blir överbevisad.
Och lägger jag till text lite längre ned, så kommer jag eventuellt inte stå för det ens då.

Fråga:
1.1. Misstolkar jag dig ovan här?
Om inte, förutom dina problem med mina doughnuts före och efter påpekande.
Har du något annat som stöder den åsikten du VERKAR, enligt min TOLKNING ha?


+ moms frågan

Citat:
Jag slipper gärna frågor om hur förare i klassen resonerar (då riktade till mig som klassrepresentant för Roadsport), med avseende på att strunta i påpekanden.

Fråga 2: Har detta hänt med mig i frågeställningen?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Det verkar omöjligt att få raka svar ur dig.


Fråga:
1. Varför -eventuellt- suck..., tolkar du att jag måste bli överbevisad tekniskt, eller via vittnen. För att medge att det skett?.

Texten kan TOLKAS som att någon skriver vad han egentligen tycker, men ändå inte vill säga det rätt ut.
Jag TOLKAR att du skriver: -Andreas du står inte för vad du gör, om du inte blir överbevisad.
Och lägger jag till text lite längre ned, så kommer jag eventuellt inte stå för det ens då.

Fråga:
1.1. Misstolkar jag dig ovan här?
Om inte, förutom dina problem med mina doughnuts före och efter påpekande.
Har du något annat som stöder den åsikten du VERKAR, enligt min TOLKNING ha?
Det jag gjort är att dra alla regler över en kam (dvs frågan är om du hanterar dem alla likadant).
Att jag tycker att dina dougnuts efter race är fjompiga är en personlig åsikt.
Det som i mina ögon spelar större roll är att du själv hävdar att du kommer att fortsätta göra dem oavsett vilka påpekaden du får (eller finns det nåt som skulle få dig att strunta i dem?).
Om respekten för regler är lika stor rakt över så kopplar iaf jag det till ivrigt blånekande tills klara bevis finns. Dougnuts i syfte att synas är ju dumt att neka till, ett av målen är ju att det ska finnas vittnen.
Men som sagt, fråga tävlingsledningen i förväg vart de vill ha dem så blir det nog bättre.
gokarting.nu wrote:Citat:
Jag slipper gärna frågor om hur förare i klassen resonerar (då riktade till mig som klassrepresentant för Roadsport), med avseende på att strunta i påpekanden.

Fråga 2: Har detta hänt med mig i frågeställningen?
Ja! (tydligt nog?)
Det har inte skett på officiellt och signerat papper, men jag har uppfattat frågeställningen som ställd till mig som klassrepresentant, inte som förare eller publik.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Citat:
1. Det jag gjort är att dra alla regler över en kam (dvs frågan är om du hanterar dem alla likadant).
Att jag tycker att dina dougnuts efter race är fjompiga är en personlig åsikt.
Det som i mina ögon spelar större roll är att du själv hävdar att du kommer att fortsätta göra dem oavsett vilka påpekaden du får (eller finns det nåt som skulle få dig att strunta i dem?).
Om respekten för regler är lika stor rakt över så kopplar iaf jag det till ivrigt blånekande tills klara bevis finns. Dougnuts i syfte att synas är ju dumt att neka till, ett av målen är ju att det ska finnas vittnen.
Men som sagt, fråga tävlingsledningen i förväg vart de vill ha dem så blir det nog bättre.
gokarting.nu wrote:Citat:
Jag slipper gärna frågor om hur förare i klassen resonerar (då riktade till mig som klassrepresentant för Roadsport), med avseende på att strunta i påpekanden.

Fråga 2: Har detta hänt med mig i frågeställningen?
Ja! (tydligt nog?)
Det har inte skett på officiellt och signerat papper, men jag har uppfattat frågeställningen som ställd till mig som klassrepresentant, inte som förare eller publik.[/quote]



1. Jag nekar INTE till mina doughnuts.
Eftersom jag står för mitt ORD och för mina handlingar.
Som jag alltid gjort.

Så där faller ditt resonemang.

En flaggvakt tog mig i hand efter en tävling en gång, som tack för snurren.
Att du tror publikfrieri inte funkar i Sverige, säger mer om din inställning till jantelagen än andras.


2.
Namnet: -klassrepresentant, innehåller rätt tydligt vad uppdraget är.
Att du ska svara på frågor om enskilda förare, är inte ditt jobb.

Nästa gång du får någon fråga som rör mig.
Vv skicka personen vidare till: just mig.
Niklas Falk är inte Andreas Halbig representant.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Josen »

Ursäkta om jag lägger mig i ;) you know me....

Niklas - en donout är väl inte hela världen, folk tycker ju det är kul. Tweed-kepsarna behöver lite nyheter.
Du vet ju själv hur kul det är stå som funktionär, MSCC kör ju på frivlig basis så de behöver lite show :)

Andreas - visst skall man lyssna på tävlingsledningen även om det suger med svarta flaggor och åthutningar ;)

Om nu Andreas gjorde en donut även om t-ledningen strikt sagt ifrån så får vi ta med ro och inte växla upp för stort på det :up: sorry för höga hästen och glas-buren men men.... :oops:

Bjud oss nu på härlig racing på Gotland och god stäming. Och Andreas driftar brett istället för hela varvet - faller nog bättre in i synen på vad som är tillåtet ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:Ursäkta om jag lägger mig i ;) you know me....


Andreas - visst skall man lyssna på tävlingsledningen även om det suger med svarta flaggor och åthutningar ;)

Och Andreas driftar brett istället för hela varvet - faller nog bättre in i synen på vad som är tillåtet ;)

Och man har alltid möjligheten att sälja bilen :applause:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Lite bil update:

Mattafaran har fått nytt racing beat grenrör. (redan på Ssm)
Tändningen har justerats lite uppåt. (redan på Ssm)
Ljudnivån blev bara värre, så nu är en apple dämpare monterad. I samma veva härmade mattafaran Pihl och Henrikssons "raka" dragning av avgsröret.
Ett par frog arms hittade till min adress också.


När detta inlägget skrivs är det på väg hjulbultar från 949racing. H&R pinnbultarna smäller av från och till, så nu får det testas annat.


Sen lyckades,.....hrmm...mattafaran:) :mrgreen: lasta -SIG- själv lite tokigt... :up:


Och nya Kumho igen.


Bilderna blev lite tOkIgA i ordningen.
Klicka för stor bild.
Attachments
frog.arms.kanske.är.bra..jpg
HAPPY.PLACE..TAKE.ME.TO.THE.HAPPY.PLACE...NOW..jpg
sa.du.inte.att.jag.skulle.gasa......jpg
trötta.kumho.sulor...jpg
racing.beat.grenrör.jpg
ARP_100_7719_Miata.jpg
ARP_100_7719_Miata.jpg (5.97 KiB) Viewed 6264 times
apple.dämpare.jpg
Last edited by gokarting.nu on Tue 24 Aug 2010, 22:27, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Ronnie »

gokarting.nu wrote: När detta inlägget skrivs är det på väg hjulbultar från 949racing. H&R pinnbultarna smäller av från och till, så nu får det testas annat.
Hur hårt drar du dom? Jag har haft lite problem med mina H&R bultar också, dom beter sig skumt när jag drar dom och nu när jag läser det här så vet jag vad jag har att vänta mig då :(
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

När jag monterade dom först, drog jag för kung o fosterland.
Sträckte ut tre av dom, så jag fick byta ut hjulmuttrarna gång på gång innan femöringen ramlade ned.
Att gängstigningen var...udda :mrgreen:

Det har förmodligen med det att göra till viss del, men när muttrarna går på utan att krångla så borde inte bulten vara skadad?.
Men nu när "osträckta"bult nr tre smällt av, testar jag annat.

Drar iof med muttermaskin, men kan dra loss dom för hand utan större ansträngning .
Har du också dragit av bultar?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Jag har inga problem med mina ARPbultar (både de som sitter VF och de övriga som ligger på hyllan...).
Jag fuskpressade i dem med en vänd hjulmutter och hylsa (och handkraft med ringnyckel), inte bästa metoden, press är mycket bättre (men då blir det joxigt bak, där det ska vara bökigare att få loss saker).

Nån vinter borde jag byta åtminstone HF också, kanske skulle passa på att packa om hjullagren fram samtidigt...
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Skönt:)

Beställde i fredags, och nu på tisdag kl 11 door delivery!


Firar med en bild! ...på bultarna.... :burnout:

:mrgreen:
Attachments
hjulbultar....bak.jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Torkel k »

Varför blir jag plötsligt så sugen på ko... AAaahh! Produktsplacering!! :nono: :mrgreen: :mrgreen:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Post by Ronnie »

gokarting.nu wrote: Drar iof med muttermaskin, men kan dra loss dom för hand utan större ansträngning .
Har du också dragit av bultar?
Nä inte än men dom har blivit längre :think2: jag drog dom 12kg i början men nu drar
jag max 11kg så vi får väl se hur länge dom håller.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
Post Reply