Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

NAAAAJ!!! Jag har inte Dintub på jobbet!!!! :cry: :evil:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:NAAAAJ!!! Jag har inte Dintub på jobbet!!!! :cry: :evil:
Har du testat att köra via babelfish.altavista.com eller translate.google.com (översätt youtube.com till nåt annat språk bara)?
Det känns lite knepigt att tvingas köra via proxy för att lura jobbets "seriositetsfilter" :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:NAAAAJ!!! Jag har inte Dintub på jobbet!!!! :cry: :evil:
Har du testat att köra via babelfish.altavista.com eller translate.google.com (översätt youtube.com till nåt annat språk bara)?
Det känns lite knepigt att tvingas köra via proxy för att lura jobbets "seriositetsfilter" :)
Funkar! :shock: 8) :D

Fast ändå inte... Min dator saknar rätt program för att se youtubeklippen, och jag har inte "rättigheterna" att installera på min dator... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Då är bilen hemma igen efter http://finess.se/ gängets insats.

Nu är bågen, 2 stolar, brytare och 2 sex punktsbälten monterat.

Utförligare bilder kommer.
Attachments
brytare.jpg
brytare.jpg (270.83 KiB) Viewed 2150 times
brytareinne.jpg
brytareinne.jpg (357.87 KiB) Viewed 2150 times
bälte.jpg
bälte.jpg (336.63 KiB) Viewed 2151 times
bågebälte.jpg
bågebälte.jpg (372.55 KiB) Viewed 2150 times
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Gott Andreas - då ser vi på Knutan snart då m.a.o :)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Jag tror jag mötte dig igår mellan Eskilstuna och Arboga med miatan på släp dragen av en SUV? Trodde det var bara jag som drog miata på släp?! :D
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:Gott Andreas - då ser vi på Knutan snart då m.a.o :)


Snackar vi HMK????? The funny race utan the vagnbok????
Den tävlingen skulle ju ingå i CUPEN JUUUUUU!!!!!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Magnus Claesson wrote:Jag tror jag mötte dig igår mellan Eskilstuna och Arboga med miatan på släp dragen av en SUV? Trodde det var bara jag som drog miata på släp?! :D
I Wish!
Mazda entusiast som man är KOMBI KUNGEN= Mazda 6!!!!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

NO NO No!!!!!

Dämparna är typ 8cm för höga bak.
Fjädrarna kan jag "skruva" ned, men då får jag ju mycket kortare fjädringsväg och vad händer när dämparen fjädrar ut?

Bilen ser ju ut som en S2000!
Skön vinkel, men ändå liksom....vill ju ned till dessa 7,5 cm!!

HILFE!
Jag vill så gärna köra på Torsdag.

Vad kan jag göra?
Attachments
miata.elller.S2000.jpg
miata.elller.S2000.jpg (334.27 KiB) Viewed 2040 times
bakdämp.jpg
bakdämp.jpg (312.29 KiB) Viewed 2041 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Samma stuk på min bil, så d går nog bra... 8)

Mina t-flex har bara nån cm gänga kvar och ändå lutar bilen kraftigt. Miatan gör det om chassit ska vara "rakt"...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Fattar inte Fredrik...

Är din bil också högre bak, typ som min -8.5cm än fram?

Bifogar bild på bakdämparn.
Attachments
bakdämp.jpg
bakdämp.jpg (312.29 KiB) Viewed 2030 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:Fattar inte Fredrik...

Är din bil också högre bak, typ som min -8.5cm än fram?

Bifogar bild på bakdämparn.
Kan inte säga om det är 8.5 men den har ett rejält stuk. Flera som har kommenterat det. Tittar på glipan mellan däck och skärmkant bak på din bil och det påminner om min bil.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:NO NO No!!!!!

Dämparna är typ 8cm för höga bak.
Fjädrarna kan jag "skruva" ned, men då får jag ju mycket kortare fjädringsväg och vad händer när dämparen fjädrar ut?
Ta fram en papperspåse och andas..... :)

Ställ den höjd du vill köra med med fjädertallriken, att fjädern är lös med utfjädring behöver du inte bry dig om när du kör, däremot vid kontrollbesiktning då de inte gillar lösa fjädrar som "kan hamna snett".
Om fjädertallriken kommer nära drivaxeln så har du ett litet problem och behöver kortare fjäder.
Vill man fixa till allt så kör man med hjälpfjädrar och kortare huvudfjäder.

Jag funderar på att ta en bit 50mm avloppsrör och göra en förlängning av fjädertallriken så att fjädern inte kan hamna snett fastän den inte är förspänd. Men till besiktningen nästa vecka blir det SUVmiata istället :D
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Jag är nog faan helt körd...

Sabbar jag inte dämparen när jag skruvar ned fjädern?

Då har ju dämparen "tryck" hela tiden, kolvstången är ju nedtryckt när fjädern sitter längre ned??????
Attachments
hur får jag bilen lättare.jpg
hur får jag bilen lättare.jpg (50.49 KiB) Viewed 2018 times
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Jag är nog faan helt körd...

Sabbar jag inte dämparen när jag skruvar ned fjädern?

Då har ju dämparen "tryck" hela tiden, kolvstången är ju nedtryckt när fjädern sitter längre ned??????
Bumpstoppet är till för att förhindra att dämparen går i botten och det hoppas jag att det inte sker förrän vid extremt låg rideheight. Annars är det nåt som inte är designat som det borde.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Så om kolvstången inte är längst ut vid viloläge, spelar ingen roll?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Så om kolvstången inte är längst ut vid viloläge, spelar ingen roll?
Nä, du kommer inte att använda hela fjädervägen, det är ju inte rally vi kör
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk wrote:
gokarting.nu wrote:Så om kolvstången inte är längst ut vid viloläge, spelar ingen roll?
Nä, du kommer inte att använda hela fjädervägen, det är ju inte rally vi kör

Nu har jag mätt kolvstången.

Den är 8cm totalt, jag behöver få ner bilen 5cm.......3cm fjädringsväg?????

Det kan väll inte vara nog?

Rallybil eller inte, 3cm låter i mina öron lite??????????

HILFE *2

Förresten,,,ska vikten på min bil och jag inte vara 1040???
Eller har jag missat allt igen, har ett bud på 1080 kg.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Förresten,,,ska vikten på min bil och jag inte vara 1040???
Eller har jag missat allt igen, har ett bud på 1080 kg.
1080 med ABS, 1031 utan ABS (140*110%*7 alt 140*105%*7).

När det gäller dämpare och rideheight så finns det ju ett antal mått man behöver jonglera med.
Avståndet mellan nedre bussning och dämparkroppens överkant (dämparens längd sas)
Dämparstången svep (skillnad mellan max ut och max in)
Bumpstoppets längd och hur långt från dämparkroppen stödkanten på dämparstången stannar vid max in (dvs hur mycket kan bumpstoppet komprimeras innan dämparstången slår i botten).

Var är det 8cm? Hur mäter du 3cm fjädringsväg?
Kom ihåg att progressiva bumpstopp kan vara med och leka ganska mycket under fjäderrörelsen.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:Fattar inte Fredrik...

Är din bil också högre bak, typ som min -8.5cm än fram?

Bifogar bild på bakdämparn.
Skickar bilder på mina dämpare.

Bilden där bakdämparen är monterad är i det läget då fjädern "släpper" dvs sänker jag mer blir fjädern "lös" i upphissat läge. Mina fjädrar är idag lägre ställda dvs glappar vid en "rallyflygning"...
Attachments
daempare_avstnd_234.jpg
daempare_avstnd_234.jpg (46.93 KiB) Viewed 1972 times
tein_flex_656.jpg
tein_flex_656.jpg (63.15 KiB) Viewed 1972 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Tack så mycket för hjälpen.

Jag har nu sänkt bilen bak så att den har ett glapp på 4cm.
3cm av stången är nu "synlig" huvva!

Ska strax ut för att provköra.....igår var bilen hysteriskt överstyrd.

Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.

Höjt fram, sänkt bak.
Attachments
Detta är alltså före bilden...
Detta är alltså före bilden...
bussen..jpg (269.68 KiB) Viewed 1964 times
4-cm-lägre.jpg
4-cm-lägre.jpg (277.41 KiB) Viewed 1964 times
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.
Se till att ha bogseröglor som funkar till imorgon, det låter som om jag får hämta dig i chikanen minst en gång :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Coolt vallåkrastuk på förebilden... 8) (drömmer tillbaka till epatraktortiden som 15-16åring....)Inte så konstigt att man gillar att åka stötigt.:oops: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk wrote:
gokarting.nu wrote:Roligt att drifta i 25 km/h! men naturligtvis omöjligt att ha den så på en bana.
Se till att ha bogseröglor som funkar till imorgon, det låter som om jag får hämta dig i chikanen minst en gång :)

Tack för påminnelsen......nu har jag mycket förväntningar på mig känns det som.

Framvagnsinställningen är klar 13:00 imorron torsdag.



Vad roligt ska det bli att känna lite på Mattafaran!
(hoppas sjuklingen kvicknar till..måste ha den vilde att se upp till):)
Attachments
kompisbogsering.jpg
kompisbogsering.jpg (34.67 KiB) Viewed 1945 times
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Det blev ett kort "Hallå" i Torsdags. Hur gick det? Hur kändes bilen på banan?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply