Andreas Halbig Mazda Mx-5 NB -98 Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Cyberoid wrote:Det blev ett kort "Hallå" i Torsdags. Hur gick det? Hur kändes bilen på banan?
Ursäkta att jag inte svarat tidigare.

Jo, min fd Miata litade jag på fullt ut, den här skrämde mig rejält 2 ggr på Falkenberg.
Otroligt överstyrd, dessutom är Falkenberg inte min favvo bana att testa gränserna på.
Jag tycker helt enkelt att det är för höga hastigheter där (även i mitt tempo..)

På Falkenberg laborerade jag med krängaren bak enbart, men blev bara mer osäker.

I levaransen från D2 fick jag 11,5kg fjädrar bak, bör vara detta som spökar. Skulle få 8kg nånting.
Sen är detta faktiskt första bilen som jag haft med rena racedämpare, min gamla hade några som hette KYB, som verkade vara anpassade för gata och bana.

Jag behöver mer inkörning med denna kärra känns det som.
(Och nya fjädrar..)

Det känns dock JÄTTE roligt att vara tillbaka i frisörbilträsket igen!
Och antingen är det en mycket skicklig fotograf på rejsa.nu eller så är solen och ljuset på Falkenberg bra för Mattafaran!

KOLLA BILDEN!
Attachments
mattafaran i nytt ljus...jpg
mattafaran i nytt ljus...jpg (178.84 KiB) Viewed 2407 times
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Otroligt överstyrd
Är inte det manligt!? 8)

Av ramen att döma så är det Barbapappa som tagit den fina bilden på dej & din "matta". Han har en schysst glugg och då kan det bli så här. :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

JOnas wrote:Han har en schysst glugg och då kan det bli så här. :wink:
Har han köpt den av dig JOnas??? :lol:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Ja, en överstyrd bil är nog det sista man vill ha på Falkenberg. Det är inte kul att styra in i "fullfartan" när bakänden inte riktigt vill följa efter. Kul att se dig på banan igen med en riktig bil i alla fall. Nästa gång får vi ta en närmare titt.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Cyberoid wrote:Ja, en överstyrd bil är nog det sista man vill ha på Falkenberg. Det är inte kul att styra in i "fullfartan" när bakänden inte riktigt vill följa efter. Kul att se dig på banan igen med en riktig bil i alla fall. Nästa gång får vi ta en närmare titt.

Hinner du se så mycket innan du flyger om då?
Attachments
VV vill fokusera mer på dom verkliga trafikfarorna i sin nya körkorts teori.<br /><br />Stackars dom när Gudrun S får nys om detta!
VV vill fokusera mer på dom verkliga trafikfarorna i sin nya körkorts teori.

Stackars dom när Gudrun S får nys om detta!
nya bilteorin från vv.jpg (37.37 KiB) Viewed 2339 times
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Bra bild & bra vinkel på den! :D

Eller det kanske man inte får tycka.. :?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Kanske är Eva Röse? :shock: Ser henne på TV nu... *drooling*
Lite svårt med skenande fantasi ibland... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Kanske är Eva Röse? :shock: Ser henne på TV nu... *drooling*
Lite svårt med skenande fantasi ibland... :roll:

Hrrmmm...

Jaha! nu trilla 50 öringen ned!

Det är därför du är så otroligt effektiv...du FÅR inte se på TV eftersom du inte bara har en skenande bil.....

-FREEEEEDRIK!!! FÖRGRÖMMADE GÖBBE!
-UT I GARAGE ME DÄ!!!!!

-Å DI KOMMER INT IN FÖRNS DU LÄRT DI ATT JA HET INT RÖSE!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=HPUXcMpd ... re=related
Attachments
Glömde,,, detta kanske passar bättre i frisör bilvärlden....<br /><br />MOOOAAAHOOOA!!!
Glömde,,, detta kanske passar bättre i frisör bilvärlden....

MOOOAAAHOOOA!!!
stick ditt flygfä, NU!.jpg (43.64 KiB) Viewed 2297 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Jag har bara tv förbud mellan kl 00:00 och 04:00 efter att tanten insett att jag lyckats lura barnspärren. :shock: D e därför jag skruvar mitt i natten!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Hela din hårddisk måste vara full med skruvade bilder! :lol: :lol: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Hela din hårddisk måste vara full med skruvade bilder! :lol: :lol: :lol:
Va menar du??
Attachments
Bråttom!.jpg
Bråttom!.jpg (3.36 KiB) Viewed 2287 times
Ha Ha!.jpg
Ha Ha!.jpg (20.13 KiB) Viewed 2286 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

:lol: :lol: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Jag är inte så bevandrad i verktygsvärlden och detta har ju inte så mycket med bilen att göra men...

TYCKER DET ÄR KUL MED GADGETS!!! TILL GARAGET!!!!!!!!
OCH VAD HAR MAN I GARAGET?
JUST DET, BILEN!!!

1. Visste inte ens att det finns (svart)silvertejp? oavsett, bra ide.

2. Något som kallas "mini hand svets". I handtaget sitter en vanlig tändare, men lågan som blir är som en liten gassvets låga.
800 grader kommer den upp i.

3. Sladdlampa, utan både sladd och lampa!
Uppladdningsbar med led.

Jättekul att shoppa lite.

Tror det inte blir nån mekning......vill ju inte smutsa ned dom!
Attachments
tillbehör.jpg
tillbehör.jpg (244.69 KiB) Viewed 2237 times
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det finns röd vävtejp också, borde passa fint till din matta lack (nä, inte tejpa HELA bilen, bara där det behövs). :D

LEDlampor är jättebra, batterierna räcker längre än man fattar. Den enklaste möjliga pannlampa kan också vara bra i verktygslådan. Att man behöver nattbelysning i tältet behöver jag väl inte nämna (förutom på Falkenberg där de tände depåbelysningen hela natten (läslampa behövdes inte alls...).

Även om det kan verka smidigt med liten het låga från en ciggtändare så klarar den inte av att värma värst mycket (kanske en M6mutter som sitter fast men inte mer), däremot är risken att man värmer vid sidan om minimal.
Kanske klarar den av att löda ny batterikabel om man behöver fixa det nån gång (när man inte har tillgång till bättre saker).

Men shoppa är skoj, även om jag numera försöker hålla mig till bevisat användbara saker (som bättre tält, varmare sovsäck etc :D).
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Jag tror att du bara kör racing för att kunna campa på asfalt!

Detta är tydligen vanligt over there, du är så snabb på att anpassa dig efter nya trender!

Detta med att inte bromsa innan man svänger, är det något som kommer slå tror du?
Attachments
Niklas kompis i USA..JPG
(220.21 KiB) Downloaded 22 times
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

gokarting.nu wrote: Detta med att inte bromsa innan man svänger, är det något som kommer slå tror du?
Jag tror att Fredrik är inne på samma linje. :wink:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Detta med att inte bromsa innan man svänger, är det något som kommer slå tror du?
Slå i plåten menar du? Det borde det förr eller senare. :?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
gokarting.nu wrote: Detta med att inte bromsa innan man svänger, är det något som kommer slå tror du?
Jag tror att Fredrik är inne på samma linje. :wink:
Jo, det är min linje... ;)

Tror att det är mkt upp till den individuella körstilen. Jag bromsar sent och övar på att få med mig farten ut, andra bromsar tidigare men har mer fart ut och därmed övar på att försöka bromsa senare uta att förlora ut-fart...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:
gokarting.nu wrote: Detta med att inte bromsa innan man svänger, är det något som kommer slå tror du?
Jag tror att Fredrik är inne på samma linje. :wink:
Jo, det är min linje... ;)

Tror att det är mkt upp till den individuella körstilen. Jag bromsar sent och övar på att få med mig farten ut, andra bromsar tidigare men har mer fart ut och därmed övar på att försöka bromsa senare uta att förlora ut-fart...
Jag har märkt ett stilbyte hos mig; förra året bromsade jag mycket senare; kanske har ett mer eller mindre befogat minskat förtroende för bromsarna smugit sig in? Nåja, nu kommer ju snart mina superlätta 14"-bromsar med 6-kolvsok, så då ska väl det vara fixat. 8)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag har märkt ett stilbyte hos mig; förra året bromsade jag mycket senare; kanske har ett mer eller mindre befogat minskat förtroende för bromsarna smugit sig in? Nåja, nu kommer ju snart mina superlätta 14"-bromsar med 6-kolvsok, så då ska väl det vara fixat.
Är det "by-the-book" att byta till 6-kolvok säger gnäll-spiken ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Jag har märkt ett stilbyte hos mig; förra året bromsade jag mycket senare; kanske har ett mer eller mindre befogat minskat förtroende för bromsarna smugit sig in? Nåja, nu kommer ju snart mina superlätta 14"-bromsar med 6-kolvsok, så då ska väl det vara fixat.
Är det "by-the-book" att byta till 6-kolvok säger gnäll-spiken ;)
Med tanke på att det är 355skivor så bör det innebära ca 18"fälgar (kanske en väldigt rymlig 17) för att få rum med dem. Rdäck lämplig dimension till Miatan finns inte (minsta diameter jag hittar i 18" är 64cm, dvs 5-6cm högre däck än normalt).
Men det stoppade dig inte för att hugga på trollbetet :D

205/40-17 funkar men det blir kämpigt att få in 355-skivor

Bromsbyte är svårprotetsterat precis som resten av reglementet, speciellt om man rakryggat kan påstå att det satt på vid kontrollbesiktning (men då kollar de ändå inte).
Jag har inga problem med 255skivor fram på en tidig NA, andra kanske har det. Det är ju enklare om vi är fler med samma beläggstorlek och skivor :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Niklas Falk wrote: Jag har inga problem med 255skivor fram på en tidig NA, andra kanske har det. Det är ju enklare om vi är fler med samma beläggstorlek och skivor :)
Visst men någonstans skall väl respektive modells fördelar och nack-delar finnas ?
Om en 1.6 skall få superlätta, på med super-effektiva-lätta-ok (Willwood) , motoroptimera osv... Börjar det bli en konstigt läge ?
Att 1.6an är underlägsen motormässigt kan väl ändå vara överrens om att det gäller inte längre ?
(men då kollar de ändå inte).
Snacka inte skit nu Niklas - andra bromsar än orginal är INTE ok enligt SBP basta ! Kör du reglementet baserat på dagsformen hos SBP eller ?
Vi pajar inte Anderas biltråd mera med detta men det är min åsikt i alla fall.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Att 1.6an är underlägsen motormässigt kan väl ändå vara överrens om att det gäller inte längre ?
Hmmm håller inte med...

Klart det är en fördel att ha ett par dl till, sen att motorerna kan vara olika fräscha är en annan femma. Om du syftar till Henriks snabba bil så måste de stora fartskillnaderna bero på en kombination av aerodynamik (kapad stötfångare, en torkare), motorstyrka(friskluft), samt bättre utgångsfart ur kurva.
Köper dock inte att utgångshastigheten gör hela den stora skillnaden. Har haft missade kurvutgångar flera ggr brevid flera 1.6or denna säsong utan att bli kraftigt avpissad på efterföljande raka.
Med två lika fräscha motorer drar en 1.8a ifrån en 1.6a något på en lång raka om vikten inte skiljer väldigt mkt. Har gjort det mot Dennis, Vittjut, Petsson och Mats denna sommar(mkt liten skillnad mot Mats på kullen iofs).
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Sista 200m på Anderstorps raka är ett ganska bra ställe att mäta effekt (om man har likande luftmotstånd). Det är tillräckligt långt från utgångskurvan att utgångsfartskillnad inte spelar så stor roll och man accar så lite att vikt/effekt inte spelar nån roll (det är luftmotstånd/effekt som märks).

Hm undrar om man inte ska kosta på sig en Rototestmätning till våren för att få lite lugn och ro för egen del... ;)

Undrar hur blue(rödmatt kanske)-printad Andreas motor är förresten, ett så färskt bygge ska väl inte få köra 1:12or på Knutan? :P
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Undrar hur blue(rödmatt kanske)-printad Andreas motor är förresten, ett så färskt bygge ska väl inte få köra 1:12or på Knutan? :P
Mkt skumt!!!Säkert nåt mysko gocartsbränsle!!! :shock:

Edit: Nykomlingar måste granskas hårt! Särskilt om bilen är matt då detta tolkas som att det finns nåt att dölja! ;) :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply