Anders Ohlsson - MX-5 1,8 -94 MGCC Edition Evo II (Biltema-Miatan)
(Evo I:an smäld på träningen inför SSM )
Grön -94:a inköpt i all hast i Hamburg veckan efter min SSM krasch.
Specifikation 2008:
Motor:
- Original 1,8 på 131hkr
- Jackson Racing CAI (Cold Air Intake)
- Raceland Extraktorgrenrör 4-2-1
- Uppställd tändning 14 grader
- Helix 6-pucks racekoppling
- Ace Prolite Steel svänghjul
Transmission:
- Original 5 växlad låda
- Original öppen diff (obromsad)
Chassi:
- Megan Racing Coilovers Justerbar Rebound i 32 steg. (Mycket prisvärda med nuvarande dollarkurs! Jag är mycket nöjd med dessa!)
http://www.meganracing.com/products/pro ... 8&catid=93
- Megan Racing fjädrar, 2 uppsättningar (F 12 kg / B 8 kg samt F10 kg / B 6 kg)
- Jackson Racing justerbara krängningshämmare
- Super Pro Polybussningar med camberjustering
- Nya OEM camberjusteringsbultar
- Justerbara end-links (I.L Motorsport)
- Jackson Racing fjäderbenstag fram
- Bärarmar och subframes blästrade och pulverlackade 2008
Däck / Fälgar:
2 uppsättningar Biltema 7x15" fälgar
2 uppsättningar Toyo Proxes R888 i 205/50/R15 (bästa däcken används som regndäck)
Bromsar:
- Original ok och skivor
- Axxis racebelägg f/b
- Stålomspunna slangar (I.L Motorsport)
- ATE Super Blue bromsvätska
Interiör / säkerhet:
- Competition Cars (CC) störtbåge
- Sparco Rev glasfiberstol på egentillverkade fästen (för att sänka stolen)
- Sparco 6-punktsbälte 3"-3" -2" (axlar, midja, grendel)
- Momo ratt med snap-off fäste
- Golvmatta kvar än så länge
- Hardtop
- Bortplockad cab och ställning
- DriftBox datalogger för varvtider, hastighetsgrafer m.m.
- FIA brytare invändigt / utvändigt
Resultat 2008 MGCC KM:
Placeringar: 5-5-
Resultat 2007:
4:a totalt i MGCC KM
Placeringar: 3-1-8-8-9
Övrigt:
Personlig utrustning:
(Brukar vara många frågor om detta från er som tänker börja åka )
- Peltor G10 Integralhjälm
- Sparco Spint 2-lagers FIA Overall
- Sparco underställ och balaklava
- GA Nack-krage
- OMP handskar Nomex med läder i handflata och fingrar
Sponsorer 2007:
Tack till:
- Biltemavaruhuset Svågertorp Malmö
- Megan Racing
Bilder och racereportage på hemsidan:
http://hem.passagen.se/mx5racing
Edit: Uppdaterad specifikation 2008
Anders Ohlsson - MX-5 1,8 -94 (Bygga race Miata på 1 vecka)
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Anders Ohlsson - MX-5 1,8 -94 (Bygga race Miata på 1 vecka)
Last edited by Anders Ohlsson on Wed 13 Aug 2008, 16:45, edited 1 time in total.
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Besiktat idag i full snöstorm nere i Trelleborg
Som vanligt blev det blankt papper även denna gång
Anledningen till denna tidiga besiktning är att bilen skall stå i MGCC:s monter på Motormässan i Malmö den 27-30/3.
Därefter väntar försäsongs service inför kommande tävlingssäsong. Får se hur mycket som hinns med:
Just nu är bärarmar och subframes (från den röda) på blästring och pulverlack. Ska sedan förses med nya bussningar och monteras på den gröna. Nåja, det kan väl inte ta så lång tid. Det är ju bara samtliga chassidelar som ska bytas
I samma veva blir det nog även motorbyte till den "gamla" racemotorn. Den kommer även att få ny koppling.
Håller även på med en "depower" av "steeringrack a la Flyin Miata". Någon som vet hur man demonterar styrstagen från "kuggstången" så man får ut den ur styrväxeln?
Slutligen årlig service av bromsarna med nya belägg och ny bromsvätska.
Det lutar väl åt att det kommer behövas ett nytt set däck under säsongen också.
Set 1: Är väl nere på ca 1,5 mm så dessa kan väl gå någon/några träningar i bästa fall.
Set 2: Halva mönstret kvar ca. Blir tävlingsdäcken så långt det räcker.
Inga direkta "åka fort" uppdateringar inför denna säsong alltså. Behöver dock lägga körtid på att hitta rätt med inställningarna på den gröna. Fick inte till samma ballans som jag hade med den röda i början av förra säsongen. Bra med många justermöjligheter men det gäller att inte gå bort sig utan att hitta en set-up som känns trygg och snabb.
Som vanligt blev det blankt papper även denna gång
Anledningen till denna tidiga besiktning är att bilen skall stå i MGCC:s monter på Motormässan i Malmö den 27-30/3.
Därefter väntar försäsongs service inför kommande tävlingssäsong. Får se hur mycket som hinns med:
Just nu är bärarmar och subframes (från den röda) på blästring och pulverlack. Ska sedan förses med nya bussningar och monteras på den gröna. Nåja, det kan väl inte ta så lång tid. Det är ju bara samtliga chassidelar som ska bytas
I samma veva blir det nog även motorbyte till den "gamla" racemotorn. Den kommer även att få ny koppling.
Håller även på med en "depower" av "steeringrack a la Flyin Miata". Någon som vet hur man demonterar styrstagen från "kuggstången" så man får ut den ur styrväxeln?
Slutligen årlig service av bromsarna med nya belägg och ny bromsvätska.
Det lutar väl åt att det kommer behövas ett nytt set däck under säsongen också.
Set 1: Är väl nere på ca 1,5 mm så dessa kan väl gå någon/några träningar i bästa fall.
Set 2: Halva mönstret kvar ca. Blir tävlingsdäcken så långt det räcker.
Inga direkta "åka fort" uppdateringar inför denna säsong alltså. Behöver dock lägga körtid på att hitta rätt med inställningarna på den gröna. Fick inte till samma ballans som jag hade med den röda i början av förra säsongen. Bra med många justermöjligheter men det gäller att inte gå bort sig utan att hitta en set-up som känns trygg och snabb.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Inget ont som inte har något gott med sig heter det juNiklas Falk wrote:Visst är det praktiskt att kunna uppdatera en extra uppsättning av saker och sen byta när det är riktig klart.
Man får ju försöka dra så mycket fördelar man kan av livets små händelser.
Men det kräver ju lite plats iofs.
Lite reservdelar blev det ju kvar efter avyttringen av den röda.
Trångt i garaget är bara förnamnet. En extra motor och växellåda är inget man slänger upp på förvaringshyllan precis
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Med en dryg vecka kvar till första start (MGCC KM 1 på Sturup) står bilen nytvättad och klar för start. Dessutom med en "shake-down" redan avklarad på Sturup. Har nog inte hänt tidigare att man inte skruvat in i det sista.
Hoppas du får ihop bilen, Dennis. Trisst när det strular och man dessutom hamnar i tidsnöd.
För mej blir det start med 2007 års spec. Har inte orkat ge mig på alla uppgraderingar som fanns med i planen för 2008 ännu. En hel uppsättning nymålade bärarmar och subframes ligger och väntar på nya bussnigar i garaget. Dessutom har den "röda motorn" försetts med ny koppling och nytt svänghjul. Funkar också bra i garaget
Får se om det blir ett ryck efter KM 1. Nu blir det ju långuppehåll till SSM i juli så till dess bör det kanske vara klart.
Hoppas du får ihop bilen, Dennis. Trisst när det strular och man dessutom hamnar i tidsnöd.
För mej blir det start med 2007 års spec. Har inte orkat ge mig på alla uppgraderingar som fanns med i planen för 2008 ännu. En hel uppsättning nymålade bärarmar och subframes ligger och väntar på nya bussnigar i garaget. Dessutom har den "röda motorn" försetts med ny koppling och nytt svänghjul. Funkar också bra i garaget
Får se om det blir ett ryck efter KM 1. Nu blir det ju långuppehåll till SSM i juli så till dess bör det kanske vara klart.
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Anders Ohlsson - MX-5 1,8 -94 (Bygga race Miata på 1 vecka)
Detta var ju trist!
http://www.blocket.se/vi/21264842.htm?ca=15_s
Håller vi på att förlora en medlem?
http://www.blocket.se/vi/21264842.htm?ca=15_s
Håller vi på att förlora en medlem?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.