Page 4 of 7

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Sun 05 Apr 2009, 22:22
by Fredrik Henriksson
Magnus Claesson wrote:Då har man äntligen licens! :D
För att lösa alla grejer som är kvar på bilen så tog jag ledigt från jobbet en vecka så nu skall jag nog få den rejsklar!
Fortsättning följer under veckan...
Riktigt gott att du har allt runtomkring avklarat! :) Bilen fixar ju alltid Bollebygdaren till 5min innan start! ;) :D

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 06 Apr 2009, 07:46
by Magnus Claesson
Niklas Falk wrote:Det låter som extrem framförhållning för att vara från Bollebygdstrakten :)

Vad är första målet som testkörning (nån innan premiären på Kinnekulle antar jag)?
Framförhållning är något vi är bra på! ;)

Får väl sikta på att få köra i Eksjö den 25:e. Det är en bra morot tycker jag...

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 09 Apr 2009, 18:12
by Magnus Claesson
Idag har jag fått lite gjort på bilen så nu känns det som att det inte är mycket kvar!

Bogserögla fram
Image

CC-båge utan lack, blir inte ens garagelack här som kanske syns! :wink:
Image

CC-båge med Hagmans rostskyddsprimer
Image

CC-båge med Hagmans mattsvarta sprayfärg, ganska nöjd faktiskt! :up:
Image

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 10 Apr 2009, 15:00
by Fredrik Henriksson
Nice!! :)

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Sun 26 Apr 2009, 15:14
by Fredrik Henriksson
Bygger man inte på egen bil får man bygga på andras... :)

I helgen gjöts det topp och baklucka till Magnus räser. Toppen var det första jag gjöt på min bil förra året så med mer kunskap och bättre teknik blev det en stabil topp som väger 4.9kg. :) Bakluckan landade på dryga 2kg...

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 04 May 2009, 22:41
by Magnus Claesson
Har precis monterat nya bromsskivor runt om samt Carbotech XP10 belägg. Vi inkörningen så tog det inte så bra i början men sen började det hända grejer! När man bromsade hårt så flög det gnistor från bromsarna och ABS:n fick lida!
Nu kan jag äntligen bromsa väldigt sent! :bow: :burnout:

Image

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 01 Jun 2009, 22:30
by Magnus Claesson
Idag har jag tillverkat ett gäng huvlås som blev ultralätta! Fjädersprinten är egentligen till en RC-bil så den passar ju till miatan! :D

Fick en beställning av Fredrik "Plastmonstret" Henriksson som vill ha mina huvlås men jag är tveksam... :roll: :wink:

Image

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 18 Jun 2009, 23:36
by Magnus Claesson
Äntligen är min bil klar för vagnbok nästa vecka! :banana:
Jobbade ca 12tim idag med att koppla huvudbrytare med wire, tuta m.m. så nu har jag bara lite småfix kvar innan Knutstorp!

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 19 Jun 2009, 00:03
by Fredrik Henriksson
ROCK`NROLL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8) :banana: :burnout:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 19 Jun 2009, 08:04
by gokarting.nu
Nu vet jag var LOKA vattnet kommer ifrån!
Bergslagen...my ass!
Tydligen får man flytta på sig om man ska åstakomma något här i livet.

Vad ni bygger ni BOLLEBYGGARE.

http://www.youtube.com/watch?v=uaYOgGIjUtM

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Sat 20 Jun 2009, 17:34
by Fredrik Henriksson
gokarting.nu wrote:Nu vet jag var LOKA vattnet kommer ifrån!
Bergslagen...my ass!
Tydligen får man flytta på sig om man ska åstakomma något här i livet.

Vad ni bygger ni BOLLEBYGGARE.

http://www.youtube.com/watch?v=uaYOgGIjUtM

http://www.bollebygdguiden.nu/guiden.pdf

Det bästa vattnet och högst medellivslängd! Än är det inte för sent för dig, vi skall nog även kunna ett garage till dig! :banana: :mrgreen:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 22 Jun 2009, 20:48
by Magnus Claesson
Lite bilder på hur det kan se ut...
Kraftiga kabelskor från ELFA
Image

Enklare lösning på wireproblemet jag hade än så här hittade jag inte! Levererat av den lokala cykelhandlarn! :think2:
Image

Slutgiltiga resultatet! Skall byta muttrarna till kupolmuttrar så man inte skadar sig...
Image

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Sun 28 Jun 2009, 21:47
by Magnus Claesson
Äntligen har man fått Vagnboken efter Bosses besök idag! :banana:
Har endast lite småfix kvar sen är det bara att köra!

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Sun 28 Jun 2009, 21:53
by Niklas Falk
Magnus Claesson wrote:Äntligen har man fått Vagnboken efter Bosses besök idag! :banana:
Har endast lite småfix kvar sen är det bara att köra!
Grattis, vi ses i depån på torsdag kväll. :racesmile:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Sun 27 Sep 2009, 22:27
by Fredrik Henriksson
Provkörde Magnus bil ikväll och det var en annorlunda upplevelse. Att Magnus tog sig runt Knutan på 1.19 som debutant i denna bilen är en bedrift må jag säga.
K-sportdämparna och de hårda fjädrarna ger en stabil och stadig bil när man kastar chassit fram och tillbaka och man känner att det finns potential att göra något bra av detta chassi, men innan dess lär en hel del trial and error behövas för att komma i närheten av något som är vettigt att ratta. Körde fort i ett antal rondeler och pressade hårt på en stor parkering innan man rattade bilen tillbaka till Magnus garage och kunde konstatera följande. Bilen styr in bra men får sedan kraftig understyrning, när man väl fått framhjulen att sätta sig kommer röven och man får ett överstyr som skulle göra vilken Volvoraggare som helst avundsjuk! Till råga på allt tydliggörs den odiffade bakaxelns brister extra mkt när bilen är så här felinställd, få med sig fart ut är omöjligt! :shock: Plus till farten i bilen(axar minst lika bra som min) och dom grymmaste bromsar jag känt på en Miata, fräscha ok med nya skivor och XP10 bettar jävlar!! :banana: 8)
Första medicinen blir att slänga orginalkrängare i nåt hörn och leta rätt på nån kraftigare rörbit istället (nån som har en kraftigare framkrängare till salu?), sen får vi ut och prova igen...

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Sun 27 Sep 2009, 23:01
by Niklas Falk
Bra instyrning med original krängare låter som stor lågfartskompression, det brukar följas av bakvagnskast direkt efter (jag har kört så ett par år, på tok för mycket för bilen och fjädrarna).
Har du kört rondeller så har du ett ganska bra intryck av statisk balans (fjäder och ev krängare), men hastigheten är ju inte så hög :)
Om det sitter vinkelfria endlinks där så har jag RBs grövsta i garaget, med det är inte liten ändring direkt...

Hur långt i sidled hoppar den när du tar curb (dvs milda kantstenar)? Det brukar vara en mycket bra tecken på avstämningen dämpar/fjäder, det ska gå att endast höra däcken jobba, inte plomberna lossna.

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 28 Sep 2009, 10:58
by Fredrik Henriksson
Är det inte olika krängare mellan 94-97 och 98-05?

Lurat lite på Magnus bil. Jag körde väldigt hårt in i rondellerna och med kalla r-däck kan säkert initial understyrningen berott på det. Magnus sa själv att han uppplever att baken kastar på banan och det är inget snack om att rumpen kommer styggt. Hua! :shock: Jag är allergisk mot överstyr!

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 28 Sep 2009, 12:14
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Är det inte olika krängare mellan 94-97 och 98-05?
Jo, vinkeln i ändarna skiljer 90 grader. Sitter det ställbara endlinks (gjorda av två länkhuvuden tex) så spelar det ingen roll.

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 28 Sep 2009, 19:00
by Dennis Kullman
Fredrik Henriksson wrote:Är det inte olika krängare mellan 94-97 och 98-05?

Lurat lite på Magnus bil. Jag körde väldigt hårt in i rondellerna och med kalla r-däck kan säkert initial understyrningen berott på det. Magnus sa själv att han uppplever att baken kastar på banan och det är inget snack om att rumpen kommer styggt. Hua! :shock: Jag är allergisk mot överstyr!
Överstyrning är bra mycket roligare än understyrning. :twisted:
Jag körde ett tag med "high-speed-turn-in-oversteer"; det var spännande... :wink:
Har väl blivit fegare med åren. :burnout:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 28 Sep 2009, 20:37
by Fredrik Henriksson
Dennis Kullman wrote: Har väl blivit fegare med åren. :burnout:
...och snabbare... :)

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 28 Sep 2009, 21:22
by gokarting.nu
Kolla att herrns framhjul sitter fast....

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 04 Nov 2009, 22:21
by Magnus Claesson
Då var det dags för vinterns uppdateringar! Har lagt en beställning på krängningshämmare m.m.
Skall även köpa nya mjukare fjädrar eftersom min bil överstyr. Frågan är bara skall det vara mjukare fram eller bak för att få den att understyra?

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 04 Nov 2009, 23:05
by Niklas Falk
Magnus Claesson wrote:Frågan är bara skall det vara mjukare fram eller bak för att få den att understyra?
En väldigt enkel princip (när vi är gynnade med ett så snällt chassi), mjukare för mer grepp (gäller både krängare och fjäder och i det simpla fallet även dämpare).

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 18 Nov 2009, 20:55
by Magnus Claesson
Då vart det Jul igen! :banana:
Racing Beat krängningshämmare bak & fram, TDR end-links och stålomspunna bromsslangar

Image

Skall även köpa mjukare fjädrar bak om det inte hjälper att bara byta krängningshämmare istället för använda orginal! Har 11,5kg fjädrar fram och 9kg bak men skall nog köpa 6kg så hoppas jag att jag får lite understyrning istället för brutal överstyrning... :think2:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 18 Nov 2009, 21:40
by Fredrik Henriksson
Grymt Mange! 8)
Ska ju också köpa jädrar så kan vi göra det samtidigt...