Page 6 of 7

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 19 Mar 2010, 10:45
by Cyberoid
Magnus Claesson wrote:
Cyberoid wrote:Vi ligger i fas! Jag fick mina flänsar idag. :)
Pluralis? Skall du också fuska med en racekat eller när du skall ha mer en en fläns? :think2: :mrgreen:
Nej, jag använder en vanlig kat men jag byter fläsarna på den fram/bak.

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 19 Mar 2010, 13:47
by gokarting.nu
Jag trodde det var på g från sbf sida.

Hur säger reglerna, ska det vara sbf kat eller?

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 19 Mar 2010, 14:18
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:Jag trodde det var på g från sbf sida.

Hur säger reglerna, ska det vara sbf kat eller?
Roadsportdispensen från SBFkat är förlängt och gäller 2010 också, dvs du ska ha samma avgasrening på tävlingsbanan som du har hos AB Svensk Bilprovning, och kunna uppnå samma avgasvärden. Du kan köra med SBFkat om du vill, men skyll inte på SBF om värdena hos Svensk Bilprovning inte blir bra nog.
Detta kanske kommer med i SBFs "permanenta" regler framöver, men hur det kommer se ut får vi se inför nästa år.

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Sat 27 Mar 2010, 22:40
by Magnus Claesson
Köpte en begagnad Thule AT1500 -07 för att transportera den lille på! :)
Image

Har gjort lite smågrejer på den bl.a. bytt stödhjul, wire till vinschen, lås till baklemmen och bytt lite bultar.
Köpte den osedd vilket blev ett riktigt klipp! Nya överdimensionerade sommardäck och nya dubbade vinterdäck följde med! Har inte hittat några större fel på den än men skall kolla noga imorgon. Hydraulen behöver nog översyn öch höger bakbelysning som inte fungerar men det verkar vara allt som är kvar att åtgärda.

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 05 Apr 2010, 10:31
by Magnus Claesson
Premiärtur igår med det nya avgassystemet! Pojkigt ljud, hoppas bara det inte låter för mycket...
Skall jämföra med Fredriks men det känns inte som det är något större problem annat att man skrämmer barn, pensionärer och djur!
Underbar väghållning kan jag säga med orginal krängningshämmare fram och RB bak, får nog se över det också! :burnout:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 05 Apr 2010, 23:23
by Per Hammarsjö
Nu har du ju införskaffat det viktigaste! Biltrailern! Avundas dig där! Nästan ett måste när man har så långt till banorna som vi nollåttor... ;)

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 07 Apr 2010, 23:01
by Magnus Claesson
Per Hammarsjö wrote:Nu har du ju införskaffat det viktigaste! Biltrailern! Avundas dig där! Nästan ett måste när man har så långt till banorna som vi nollåttor... ;)
Känns riktigt bra nu måste jag säga! Det är ett hel¤%te att hela tiden tänka på hur man skall ta sig hem om bilen pajar även fast Fredrik har en transit! :mrgreen:

Nu har jag besiktning den 16:e så jag hoppas den går igenom trots lite trög bältesupprullning! :think2:
Skulle det inte gå vägen så får jag tröståka med min andra miata... :banana:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 16 Apr 2010, 14:24
by Magnus Claesson
För att göra en kvinna glad krävs en hel del men för att man själv skall bli glad krävs bara ett blankt besiktningsprotokoll!! :mrgreen: :banana: :banana: :banana:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 16 Apr 2010, 18:42
by Torkel k
Bra jobbat! :up:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 19 May 2010, 19:25
by Magnus Claesson
Efter min blunder på Kinnekulle under Race 2 då jag skulle släppa förbi Robers S och samtidigt hålla borta Andreas K så slutade det hela i lite plåtskador så därför har jag utökat min verktygslåda med följande! :mrgreen:

Image
Image

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 19 May 2010, 20:01
by TPR
Iofs så tyckte jag det mest såg ut som att Robert inte riktigt lämnade tillräckligt med plats för dig baserat på filmen bakifrån.

Jag har en plåtriktningssats med flera olika sorters hammare om du vill låna, finns i GBG.
Köpt på Biltema tror jag men hittar den inte på deras hemsida... :think2:
Har även glidhammare och en hydralisk riktningssats men det kanske inte behövs för att rikta en fram skärm. :)

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 11 Aug 2010, 19:53
by Magnus Claesson
Nähep, vintern närmare sig som alla vet så här efter semestern så jag har redan börjat å förbereda mig! :banana:

För några veckor sedan började jag titta efter bilsimulatorer, alltså inte mjukvara utan hårdvara som rör sig när man kör bilspel...

Jag har följt ett tyskt forum X-simulator.de där det finns mycket info samt ritningar på kretskort och allt annat som skall fabrikeras!
Själva simulatorn rör sig med hjälp av två torkarmotorer från VW Golf IV och motorpositionen styrs med hjälp av två stycken flervarviga potentiometrar så det är inte direkt hitech!

Hoppas fler börjar med detta när säsongen är slut! :bang: :burnout:

Ungefär så här skall den färdiga simulatorn se ut
Image

Så här kommer det funka när man kör
http://www.youtube.com/watch?v=aTlHKD7ARus

Är precis klar med styrningen och snart börjar jag med det mekaniska! Allt funkar som det skall som synes...
http://www.youtube.com/watch?v=EZO1COapZ-w

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 12 Aug 2010, 21:22
by Bernie
Riktigt jävla häftigt! Tänk att ha suttit på en gammal Golf och sedan i ett enda slag köra Formel1 och massa GT-vagnar. Det måste vara två lyckliga torkarmotorer!

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 11 Nov 2010, 00:03
by Magnus Claesson
Tänkte bara uppdatera min tråd med att säga att inget händer med min bil i vinter... :wistle:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 11 Nov 2010, 00:23
by Fredrik Henriksson
Men det finns ju en vår också... :think2: :mrgreen:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 11 Nov 2010, 08:00
by Lejban
Trvilgt med flera simracers, får man se dig i en iRacing MX.5:a i vinter?

http://www.youtube.com/watch?v=Ib_DQMH3N10

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 19 Nov 2010, 19:11
by Magnus Claesson
Lejban wrote:Trvilgt med flera simracers, får man se dig i en iRacing MX.5:a i vinter?

http://www.youtube.com/watch?v=Ib_DQMH3N10
Man kan ju hoppas!
Har lite mycket olika projekt nu men jag skall nog kunna spela en del med! :)

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 06 Jan 2011, 09:43
by Magnus Claesson
Efter att ha gjort en Henriksson och varit uppe hela natten börjar det likna nåt!
Megasquirt, kör endast på etanol, ställbara kamdrev, andra kammar, superlätt koppling/svänghjul, TIGsvetsade länkarmar i crommolybden, Setrab kyl samt oljekyl, silikonslangar istället för gummi, OS Giken diff, hjulbultar i Grad 5 titan, alla "lösa" paneler i kolfiber, lättad på allt övrigt som inte används. :idea:

Så ser det ut inför säsong 2011...

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 06 Jan 2011, 12:25
by Fredrik Henriksson
Är det därför man inte får tag på dig de senaste dagarna!! Jag får åka förbi och inspektera!! 8)

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 09 Feb 2011, 22:45
by Magnus Claesson
Magnus Claesson wrote:Efter att ha gjort en Henriksson och varit uppe hela natten börjar det likna nåt!
Megasquirt, kör endast på etanol, ställbara kamdrev, andra kammar, superlätt koppling/svänghjul, TIGsvetsade länkarmar i crommolybden, Setrab kyl samt oljekyl, silikonslangar istället för gummi, OS Giken diff, hjulbultar i Grad 5 titan, alla "lösa" paneler i kolfiber, lättad på allt övrigt som inte används. :idea:

Så ser det ut inför säsong 2011...
Inte bra att citera sig själv men jag får minska ner listan lite för vi har en 6-månaders bebis men lite kan man ju göra! :mrgreen:

Årets mål blir byta bultar i länkarmarna, montera koppling och svänghjul plus byta packningar i växellåda och motor så man slipper olja på kopplingen, göra hjulinställning, alukyl och silikonslangar skall i innan första uppstarten. Det är nog allt som hinns med... Byta kamrem på min 01:a skall hinnas med så rejsbilen får lida! :)

Budgetköp a 3532kr inkl. tull, moms och postens avgifter syns nedan. Gjorde en "Visshed" och köpte ett kit till en 1.6:a... "F1 RACING STAGE 3 CLUTCH KIT+PROLITE FLYWHEEL MIATA 1.6" från Gripforce.com

Image

För dom som inte vet än så ställer jag inte upp i cupen i år!

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 09 Feb 2011, 22:59
by Fredrik Henriksson
Hur mkt pallar kopplingen? Stod det någon hk eller vrid begränsning?

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Wed 09 Feb 2011, 23:20
by Magnus Claesson
Fredrik Henriksson wrote:Hur mkt pallar kopplingen? Stod det någon hk eller vrid begränsning?
270hk/350Nm enligt spec! Skall nog räcka! :mrgreen:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Thu 10 Feb 2011, 15:07
by Jimmy
ohhh najjs!! :bananahead: :work:
satt just och kliade mig lite i huvudet och undrade om du inte vart och hälsat på i mitt garage någon gång när ingen ser.. bilden såg bekant ut .. :roll:
1,6-koppling is the shit
:burnout:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Fri 04 Mar 2011, 21:14
by Magnus Claesson
Bjuder på lite mer budgettrim! Denna gång från ilovetacotaco! :)

Troligen kinestillverkat men det kostade bara $72! Sen blev det $125 i frakt plus tull, moms och säkert någon administrativ avgift men det är ändå billigt om det slutar på runt 1700kr! :mrgreen:

http://stores.ebay.com/ilovetacotaco
Image

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Posted: Mon 04 Apr 2011, 22:39
by Magnus Claesson
Ny kylare och nya silikonslangar redo att installeras
Image

Depower! :)
Image