Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Claesson »

Då har även jag ett lämpligt objekt att bygga om! :)
Hittade en miata i Tyskland i förra veckan efter några dagars letande.
Helt orginal 1.8, kass cab, lite matt i lacken, tätt luftfilter, luktande fruktansvärt mycket rök invändigt. Kollade extra efter tecken på om den var krockad men den är perfekt under, finns inga synliga skador någonstans plus att den är helt rostfri.

Har precis skickat in papper för ursprungskontroll och efter det skall den regbesiktigas så under tiden kan jag tyvärr inte göra mycket. Har börjat med att riva ut alla mattor och annat onödigt som inte behövs för regbesiktning. Samtliga oljor och filter är bytta och det är ungefär statusen just nu. Bilen skall jag gå igenom denna veckan och sedan skall jag beställa de delar som behövs.

Tyvärr kan jag inte mycket om racing så förslag på lämpliga delar mottages gärna! Vet ungefär vad jag vill ha men det är lätt man missar något...


Motor
- Magnecor KV85 Competition tändkablar
- Orginal 1.8 131hk

Chassi
- Ksport Kontrol PRO Coilovers (11,5/9)
- 8x15-tum 6UL från 949racing
- R-däck

Bromsar
- Orginal skivor
- Carbotech XP10 belägg runt om

Interiör
- Rensad inredning
- Shortec Shortshift, ca 40% kortare slag
- OMP-ratt

Exteriör
- Borttagen cab
- Elantennen ersätts med en lätt täckbricka! :shock:
- Vita blinkers och sidomarkeringar för det är lite bling bling

Övrigt
- Biltema gelbatteri 14Ah 4,27kg
- Sandtler 6-punktsbälte
- Sandtler Indy stol
- CC-Båge
- Stålomspunna bromsslangar
- Huvudbrytare
- En massa lätta glasfiberdelar

En obligatorisk bild också så klart...
Image
Last edited by Magnus Claesson on Fri 07 Jan 2011, 22:41, edited 14 times in total.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Schysst! 8)
Har den Antibrejksystääm? (klar fördel vid regn)

Lycka till med Rejskostymen!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

JOnas wrote:Schysst! 8)
Har den Antibrejksystääm? (klar fördel vid regn)

Lycka till med Rejskostymen!
Klart den har! Plus en redig diff också så den tål nog en skvätt regn! :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Gillade din idé om Japan flaggan på huven 8) Kamakazie känsla infinner sig ju direkt !
Grattis till bilen :)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Josen wrote:Gillade din idé om Japan flaggan på huven 8) Kamakazie känsla infinner sig ju direkt !
Grattis till bilen :)
Tackar! Bilen kommer nog se helt galen ut men jag använder den psykologiska effekten för köra är jag inget vidare på! Alltid skrämmer det någon! :wink:

Beställde shortshift igår, inte för jag tror det hjälper men jag har alltid velat ha det...
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Gjorde en lista på delar som kan vara bra att byta och beställde från MX5parts. I princip bara grejer till motorn för att den skall bli helt hundra!
Jag har nog blivit lite skadad av förebyggande underhåll på jobbet för det slutade på 4500kr inkl. frakt! Efter den behandlingen skall den nog gå riktigt bra tycker jag! :lol:

Felsökte kylarfläkten med för den startar aldrig. Själva fläkten fungerar som den skall samt relät. Kollade inte så noga på resten jag har beställt termostat och givare så förhoppningsvis är det något av det som är kass...
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Bilen har gått igenom ursprungskontrollen så nu är det bara regbesiktningsom återstår!
Idag fick jag mina reservdelar från England plus att jag handlade lite på Biltema och ELFA så nu är det jul igen! :)

Image

Fläkten vill ju inte fungera så jag bytte tempgivaren och termostat men utan resultat. Fick bytt tändkablar, tändstift m.m. också men det bli till att fortsätta med felsökningen imorgon...

Image
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Går fläkten om du kör den separat dvs rakt på +/- ?
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Josen wrote:Går fläkten om du kör den separat dvs rakt på +/- ?
Japp, inga problem! Jag tog bort relät och kopplade 12v på det och det funkade som det skall, säkringen är hel, tempsensorn är helt ny.
Skall som sagt kolla när fläkten i fredriks bil startar för den är identisk med min.
Det kan ju vara som så att jag bara inbillar mig att den inte fungerar som den skall men den går aldrig igång vad jag vet! :roll:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Min fläkt går igång ganska omgående när det är varmt - kör bilen hårt på väg och stanna då skall den igång.
Annars så gör det enklet och sätt en brytare i kupén och dra igång den manuellt. Också bra för ban-köra att kunna få den att gå konstant.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Josen wrote:Min fläkt går igång ganska omgående när det är varmt - kör bilen hårt på väg och stanna då skall den igång.
Annars så gör det enklet och sätt en brytare i kupén och dra igång den manuellt. Också bra för ban-köra att kunna få den att gå konstant.
Den funkar nu som tur är! Var nog bara at jag inte körde bilen tillräckligt hårt igår kväll! Troligtvis var det tempsensorn som inte gick ner tillräckligt i ohm så fläkten startade aldrig... :)

Nu kan jag göra lite roligare grejer än att felsöka hela tiden. Idag har jag bland annat monterat kabelskydd på mer utsatta kablar vid t.ex. drivremmarna.
För er som är intresserade så finns det att köpa på Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=6563.htm
Jag köpte den som hette PP10 vilket räck gott och väl till de flesta kablar i motorrummet.

Kopplade du in brytaren innan relät eller hur gjorde du?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Kopplade du in brytaren innan relät eller hur gjorde du?
På nuvarande bil har jag inte gjort det men skall göra - den vita jag hade var det lättare på. På 1.6:an räcker det att jorda så går fläkten. Man kan alltså behålla existerande av och på med att bara lägga till en brytare som drar till jord :)
Kopplade du in brytaren innan relät eller hur gjorde du?
Blir väl bäst för att vara seriös sätter man väl en säkring i serie också ?
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Har registreringsbesiktigat bilen idag i Borås och det gick utan några anmärkningar, dock skall den kontrollbesiktigas vilket jag trodde dom gjorde samtidigt! :D

En konstig grej var att jag beställde tid igår kl15:30 och fick tid idag kl10:25. Anmälde mig med ärendenummer och jag skulle vänta utanför A-hallen.
Klockan blev 10:25, 10:35, 10:45 så jag tyckte det var lite väl lång väntetid så jag gick in och frågade hur länge man skall behöva vänta?!
"-Jadu, vi har letat efter dig!"
"-Jaså, jag står precis utanför om du kollar!"
"-Nä, jag ser ingen Impala -66:a!"
"-Det kan ju bero på att jag skall registreringsbesiktiga en Miata!" :lol:

Försökte fjäska mig till små reg-skyltar efter godkänd besiktning, tyvärr gick det inget vidare man jag skall inte ge upp än...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Har du inte fel bil i avataren... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote:Har du inte fel bil i avataren... ;)
Jo, det stämmer skall ändra det omedelbart! :)

Nu är bilen påställd och har svenska skyltar så nu skall den bara in på besiktning. Jag hoppas jag kan få tag på en tid imorgon!
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Bilen är besiktigad och "helsvensk", nu jävlar skall här lättas och byggas om!
Får se hur mycket bilder det blir för jag är lite blyg av mig! :shock:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Viking wrote:Bilen är besiktigad och "helsvensk", nu jävlar skall här lättas och byggas om!
D e rätta takter! 8) :twisted:

Viking wrote: Får se hur mycket bilder det blir för jag är lite blyg av mig! :shock:
Blyg? När, var, hur :?:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Har rensat inredningen idag och tagit bort sånt man inte behöver!

Förarstolen skall bort senare och fästen skall tillverkas för den nya stolen
Image

I bagagen finns otroligt mycket som man kan ta bort och mer lär det bli!
Image

Även högtalarna fick lämna in! Dörrsidan återmonteras givetvis!
Image

Egentligen är det lite överdrivet men jag tror at jag skall ta bort samtliga kablar som hör till billjudet eftersom det inte heller gör någon nytta...
Image
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Du har ju glömt att klippa upp plåten så du kan få dit en stadig rörhög i/på/över hatthyllan. :wink:
Attachments
Plug n´Play ??
Plug n´Play ??
antennbort.jpg (53.91 KiB) Viewed 11698 times
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

JOnas wrote:Du har ju glömt att klippa upp plåten så du kan få dit en stadig rörhög i/på/över hatthyllan. :wink:
Jag börjar klippa först när jag har en helbur hemma så jag kan måtta lite! Skall bara hitta någon som kan bygga mig en bur först! :)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Tänkte jag skulle köpa Ksport coilovers nästa vecka men vad fasen skall man köpa för hårdhet på fjädrarna!?
Fredrik sa 13/10, är det för hardcore lr? Jag är som sagt novis på allt som har med rejs att göra...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Viking wrote:Tänkte jag skulle köpa Ksport coilovers nästa vecka men vad fasen skall man köpa för hårdhet på fjädrarna!?
Fredrik sa 13/10, är det för hardcore lr? Jag är som sagt novis på allt som har med rejs att göra...
Jag kör nog mjukast av alla med 9/6... med helbur hade jag satsat på 12/8.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Har för mig att jag fick någon rekomendation från säljaren på 13/10 när jag funderade på k-sport. Kan ju alltid göra som Petsson och köpa dubbla uppsättningar så du kan exprimentera lite. Fjädrar är ju billiga i sammanhanget, kanske går att pruta ner i samband med dämparköpet. :)

Missförstå mig rätt nu, säger inte att k-sport är dåliga med följande kommentar.
Emilio på 949 sa ungefär så här på min fråga varför rekomendationen på fjäderkonstant till k-sportdämpare mfl om man vill köra bana är hårdare än de fjäderkonstanter han rekomenderade till omshimsade Tein Flex.
- Dämpare med något lägre kvallité får man ofta kompensera med hårdare fjädrar...
Hurvida detta resonemang stämmer eller inte vet jag ej, men Dennis har ju riktigt bra dämpare och kan kanske därför "komma undan" med mjuka fjädrar, som även den vackra frugan uppskattar på söndagsturen. :) Så du kan räkna med att vara singel ett tag till med k-sport Magnus ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Idag gjorde jag lite blingmek och monterade shortshift.
Enligt instruktionen skulle det bli 40% kortare slag och det var nog så nära man kunde komma! Sen om det hjälper på bana vet jag inte men jag var bara tvungen att köpa... :)

Image
Last edited by Magnus Claesson on Sat 23 Aug 2008, 19:38, edited 1 time in total.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Viking wrote:Idag gjorde jag lite blingmek och monterade shortshift.
Enligt instruktionen skulle det bli 40% kortare slag och det var nog så nära man kunde komma! Sen om det hjälper på bana vet jag inte men jag var bara tvungen att köpa... :)
Jag tror Dennis är den enda som kör med det men han verkar väldigt nöjd med kittet. Otroligt mekanisk känsla har han i alla fall. Upplevde du samma skillnad mot orginal?
Post Reply