Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Har oxå K-sportdämpare (som jag tycker är helt okej) och läste i nån amerikansk tidning att höjden på bilen ska sättas till 4 å en halv tum mätt från gatan till tröskelns svetspunkter :shock: :? lite lustigt kanske då man kan ha lite olika höjd på hjulen.. Jag gjorde så i alla fall plus lite andra grundinställningar och har faktiskt fått bilen att gå riktigt bra :D Synd bara att detta skulle hända inför årets sista åkning..
De e mycke nu...
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Magnus Pettson wrote:Har oxå K-sportdämpare (som jag tycker är helt okej) och läste i nån amerikansk tidning att höjden på bilen ska sättas till 4 å en halv tum mätt från gatan till tröskelns svetspunkter :shock: :? lite lustigt kanske då man kan ha lite olika höjd på hjulen.. Jag gjorde så i alla fall plus lite andra grundinställningar och har faktiskt fått bilen att gå riktigt bra :D Synd bara att detta skulle hända inför årets sista åkning..
Ah, bra tips! Skall försöka gå efter det då jag ställer in min bil!
Just nu har jag tappat rösten och vill inte vara i mitt kalla garage för mycket så nu dröjer nog mina plastbussningar ett tag till...
Man jag är ju inte sämre än att jag kan beställa mer delar till bilen under tiden! :mrgreen:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Claesson wrote: Man jag är ju inte sämre än att jag kan beställa mer delar till bilen under tiden! :mrgreen:
Lugn å fin nu. :nono: Säger inte det inofficiella reglementet att en nybörjare inte får greja för mkt med bilen första året? :roll: :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Då bröt du mot det rätt hårt fredrik! ;)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote: Lugn å fin nu. :nono: Säger inte det inofficiella reglementet att en nybörjare inte får greja för mkt med bilen första året? :roll: :wink:
Man kan väl säga: It's too late... :work:

Jag kommer givetvis följa det reglemente som finns idag till punkt å pricka! :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Då bröt du mot det rätt hårt fredrik! ;)
Finns många rebeller i denna klubben... 8) :wink: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Då var det hjulafton igen!
Bälte, huvudbrytare, wire, "FIA"-plattor och en svart låda! Lådan innehåller all datakraft en bil kan behöva och lite till! :banana:
Fick ett meddelande att fälgarna har kommit så nu är det mycket som skall göras! Troligtvis är väl bågen klar med...

Image
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Den första racemiatan med en svart låda. Kan ju vara bra om man vill ha reda på vad som gick fel efter kraschen... ;) :lol:

Kan bli riktigt fränt om du får allt att lira... 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Den första racemiatan med en svart låda. Kan ju vara bra om man vill ha reda på vad som gick fel efter kraschen...
-Det är ingen sådan svart låda som du tror.
Kan bli riktigt fränt om du får allt att lira...
-Nu är du nära...:) Det är väl en 80Gb disk till pop-maskinen!? Det lär lira riktigt bra! :banana:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote:-Det är ingen sådan svart låda som du tror.
Va! Jag som var helt hundra på att det måste vara flygplanslåda som Magnus tänkt tänkt bygga in X-box och Nintendo i. Hade ju varit kanon att kunna lira lite spel i depån. Men du har rätt, det är nog en speldosa modell större, Magnus kanske behöver lite hjälp med rytm och takt i körningen och då e ju en anabolisk ljudanläggning perfekt i rejsbilen... 8) :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

JOnas wrote:
Den första racemiatan med en svart låda. Kan ju vara bra om man vill ha reda på vad som gick fel efter kraschen...
-Det är ingen sådan svart låda som du tror.
Kan bli riktigt fränt om du får allt att lira...
-Nu är du nära...:) Det är väl en 80Gb disk till pop-maskinen!? Det lär lira riktigt bra! :banana:
SSD-disk om någon undrar, vanlig hårddisk kan man ju inte ha i en rejsbil! ;)
Det är bara något jag har köpt som ett kul projekt när jag tröttnar på att vara i garaget! Tanken är att den skall in i bilen så klart med gps och laptimer-mjukvara om det nu finns nåt, plus lite annat också.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Har hämtat båge från Competion Cars i Lund förra helgen så nu har jag nästan alla grejer jag behöver. Imorgon skall det jag installera varmluftpanna i garaget och sen kan jag jobba i värme för första gången... :D
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Claesson »

Mer än en månad sedan jag hämtat bågen från Competition Cars är den på väg in i bilen! Hade inte värme innan i garaget så jag drog mig för att vara där men nu när det är -10 ute så har jag +18grader inne så nu funkar det! :mrgreen:

Image

Här stöter man på patrull för utan att modifiera bälterullen så kan man inte få dit bågen...
Image

..även kabeln till ABS-givarna är lite ivägen för att få dit bågen men annars är det ganska lungt!
Image
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Andreas E »

Håller precis på att montera in min CC-båge igen efter att ha målat den. Ett tips:
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Andreas E »

Har du några tips, Magnus, när det gäller monteringen av Ksport dämpare och fjädrar?
Hoppas att de jag beställt ska dyka upp i veckan så att jag kan börja skruva nästa helg. Något speciellt du upptäckt som man behöver tänka på för att underlätta att få dit dem och för att få höjden på bilen bra från början?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Claesson »

Andreas K wrote:Har du några tips, Magnus, när det gäller monteringen av Ksport dämpare och fjädrar?
Hoppas att de jag beställt ska dyka upp i veckan så att jag kan börja skruva nästa helg. Något speciellt du upptäckt som man behöver tänka på för att underlätta att få dit dem och för att få höjden på bilen bra från början?

/Andreas K
Nä, jag önskar jag hade det men jag har inte monterat dom riktigt än! Har endast satt dit dom lite löst! :oops:
Jag har börjat med massa grejer samtidigt vilket inte har varit så bra men nu skall jag fokusera lite mer så inom närmsta veckan så kanske jag har lite tips, eller så får du tipsa mig! :wink:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Claesson »

Idag började jag organisera och kategorisera de saker jag har kvar att göra på bilen med en "Att-göra-lista"! Totalt blev det 37 punkter varav jag gjorde tre, nästan fyra, idag! :oops:
Imorgon betar jag förhoppningsvis av sju punkter till på den långa listan...

Började tillverka stolsfästen idag av 6mm plattjärn vilket blev tungt och bra! Tyvärr tog plattjärnet slut men jag skall försöka köpa mer imorgon så jag kan svetsa fästen för sidomontering av stolen.
Jag skall svetsa ett stadigt fäste för bränsledunk, verktygslåda samt brandsläckare på platsen för passagerarsätet men det är inget som jag prioriterar just nu... :mrgreen:

Image
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Crazy Ivan »

Andreas K wrote:Håller precis på att montera in min CC-båge igen efter att ha målat den. Ett tips:
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen

/Andreas K
Funkar det att göra så?

Hmmm.. nu har jag inte tittat i detalj men varför TVå hål med dia 5 mm ??
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Andreas E »

Crazy Ivan wrote:
Andreas K wrote:Håller precis på att montera in min CC-båge igen efter att ha målat den. Ett tips:
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen

/Andreas K
Funkar det att göra så?

Hmmm.. nu har jag inte tittat i detalj men varför TVå hål med dia 5 mm ??
På min NA blev det klart lättare att rulla upp bältena efter att ha vinklat in rullarna. Att man behöver borra 2 hål beror på att det tunna plattjärnet som går upp från bältesrullen dels har ett hål (där man ska skruva fast en mutter i bältestornet) och dels en styrpinne. Frågan är om styrpinnen gör någon nytta, man kan istället för att borra ett nytt hål för den böja ner den så att den ligger plant med plattjärnet. Gör man det räcker det med ett 5-mm hål per bältestorn.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Crazy Ivan »

Andreas K wrote:
Crazy Ivan wrote:
Andreas K wrote:Håller precis på att montera in min CC-båge igen efter att ha målat den. Ett tips:
Vinkla överkant på bältesrullarna in mot bilens centrum så kommer de rulla lättare (pga att bältesinfästningen flyttas då du sätter in bågen). Gör så här:
1. Lossa den nedre bulten lite,
2. ta bort den övre bulten och vrid tills plastkåpan på rullen tar i plåten.
3. Sedan är det bara att borra två hål (hålet för bulten ska vara 5 mm i diameter).
4. Skruva åt den övre bulten
5. Skruva åt den nedre stora bulten igen

/Andreas K
Funkar det att göra så?

Hmmm.. nu har jag inte tittat i detalj men varför TVå hål med dia 5 mm ??
På min NA blev det klart lättare att rulla upp bältena efter att ha vinklat in rullarna. Att man behöver borra 2 hål beror på att det tunna plattjärnet som går upp från bältesrullen dels har ett hål (där man ska skruva fast en mutter i bältestornet) och dels en styrpinne. Frågan är om styrpinnen gör någon nytta, man kan istället för att borra ett nytt hål för den böja ner den så att den ligger plant med plattjärnet. Gör man det räcker det med ett 5-mm hål per bältestorn.

/Andreas K
Är det lämpligt att göra så då?
Finns det t.ex. inga krav på att rullen SKALL sitta horisontellt monterad för sin funktion?
(Man vill ju att den funkar i vardagslag liksom...)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Andreas E »

Crazy Ivan wrote: ...

Är det lämpligt att göra så då?
Finns det t.ex. inga krav på att rullen SKALL sitta horisontellt monterad för sin funktion?
(Man vill ju att den funkar i vardagslag liksom...)
När det gäller krav är vi med CC-båge redan ute i gråzonen eftersom bågen innebär att infästningspunkt för bältet påverkas (flyttas) vilket inte är tillåtet.
Men jag kan inte se något problem med att vinkla bältesrullen. Vid en eventuell kollision blir det bara bättre funktion om bältesrullen är riktade så att bältet löper rakt mot den över infästningspunkten.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Claesson »

Ikväll fick jag tillverkat en bogserögla fram och påbörjat en bak. Annars går mitt lilla projekt ganska trögt... skall försöka skärpa mig! :bang2:

Främre ögla bultas i det högra orginalfästet i fronten
Image

Bakre gör jag om helt. Fästet skall bantas ner ordentligt när passformen är perfekt.
Image
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Claesson »

Eftersom jag varit sjuk till och från i närmare fyra månader nu så har inte mitt projekt blivit klart än!
Imorgon skall jag tillbaka till jobbet och enda felet med mig nu är att jag hör 50% mindre på vänster öra jämfört med höger men det kan man ju leva med! :bang2:
Kan ju glädja mig åt att jag har fått all min personliga utrustning och att jag tar licensen det 5:e April. :banana:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Magnus Claesson »

Då har man äntligen licens! :D
För att lösa alla grejer som är kvar på bilen så tog jag ledigt från jobbet en vecka så nu skall jag nog få den rejsklar!
Fortsättning följer under veckan...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Post by Niklas Falk »

Det låter som extrem framförhållning för att vara från Bollebygdstrakten :)

Vad är första målet som testkörning (nån innan premiären på Kinnekulle antar jag)?
Post Reply