Magnus Claesson MX-5 1.8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Cyberoid wrote:Jag tror Dennis är den enda som kör med det men han verkar väldigt nöjd med kittet. Otroligt mekanisk känsla har han i alla fall. Upplevde du samma skillnad mot orginal?
Jag monterade en IL-Motorsport shortshift på Henrikssons bil idag med! Han har ju ett lite dyrare kit medans jag har billigt ebay-kit...

Om det är mer mekanisk känsla än innan vet jag inte men visst klonkar det i lådan så kanske lite mer! :)
Jag har inte monterat på den övre delen av spaken eftersom jag tyckte den blev för hög! Jag har inte mittkonsolen monterad så annars hade den varit perfekt. Nu är den för låg men jag skall svarva en ny övre del på jobbet så jag får exakt den höjd jag vill ha.
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Igår monterade jag en mer rejsig ratt för jag fick höra "-Airbag är inte så bra att ha på bana!" så nu har jag ingen mer! 8)

Image
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Claesson wrote:Igår monterade jag en mer rejsig ratt för jag fick höra "-Airbag är inte så bra att ha på bana!" så nu har jag ingen mer! 8)
Härligt djup på den kringlan.
Hur blir körställningen?
Du får iaf den speciella känlan att peta på blinkersspaken med lös hand (man når inte med handen på ratten).
Dessutom är det bra med djup ratt när du ska få dit ett burrör, det kan bli lite trångt annars (jag har upptäckt att jag inte kan köra med större ratt än 300 som jag har nu, då blir knogarna alltför nära buren).
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Niklas Falk wrote:Härligt djup på den kringlan.
Hur blir körställningen?
Du får iaf den speciella känlan att peta på blinkersspaken med lös hand (man når inte med handen på ratten).
Dessutom är det bra med djup ratt när du ska få dit ett burrör, det kan bli lite trångt annars (jag har upptäckt att jag inte kan köra med större ratt än 300 som jag har nu, då blir knogarna alltför nära buren).
Ratten är 350mm i diameter och 95mm djup. Komma åt spakarna är inga problem alls tycker jag, kanske att man får sträcka sig lite mer men inte mycket vilket kanske bara är bra.
Körställningen kan jag inte säga så mycket om än för jag har orginalstolen men det blir väl annat när jag byter och kommer längre ner men det blir nog perfekt!

Idag svarvade jag ett dorn för få i tätningarna till bakdiffen åt Mr. Henriksson: Hoppas han får användninga av den nu! :wink:

Image
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Kanske skulle förklara att man monterar packningen i dornet så har man lite mindre att hålla reda på när man skall banka dit den! :D

Image
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Magnus Claesson wrote: Idag svarvade jag ett dorn för få i tätningarna till bakdiffen åt Mr. Henriksson: Hoppas han får användninga av den nu! :wink:
Är det sidotätningarna, så kolla hur djupt dessa sitter innan ni tar bort dom gamla! Dom ska tydligen inte bottna i sätet, för då kan dom hamna för djupt och inte hamna mot ytan på axeln. Jag fick nämligen erfara detta då jag bytte på min diff, men nu upptäckte jag detta innan den monterades på bilen så det var bara att beställa nya och börja om.. Satte mina i flush med diffhuset och det var nog en 4-5 mm kvar till botten på sätet för tätningen! (dvs den delen med stålringen)
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Peter Sandström wrote: Är det sidotätningarna, så kolla hur djupt dessa sitter innan ni tar bort dom gamla! Dom ska tydligen inte bottna i sätet, för då kan dom hamna för djupt och inte hamna mot ytan på axeln. Jag fick nämligen erfara detta då jag bytte på min diff, men nu upptäckte jag detta innan den monterades på bilen så det var bara att beställa nya och börja om.. Satte mina i flush med diffhuset och det var nog en 4-5 mm kvar till botten på sätet för tätningen! (dvs den delen med stålringen)
Ah, tack för infon! Jag behöver inte byta mina packningar än som tur är men nu lär jag ju inte göra det misstaget!
Fredrik har ju en personlig proffsmekaniker medans jag mekar själv så det får bli deras problem! Jag vill inte att någon annan rör mina grejer! :lol:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Den här tråden förklarar närmare...

http://www.miataklubben.se/vbulletin/sh ... =packboxar
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Roger Edström
Posts: 27
Joined: Sun 09 Mar 2008, 16:42
Location: Valbo

Post by Roger Edström »

Hur(var på ratten) mäter man rattdiametern? Ytter, innerkant eller kanske centrum av cirkeln?

Gillar också djupet på ratten. Jag förlängde adaptern till min platta OMP-ratt ca 25 mm för att komma lite närmare ratten.

Roger
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dornet ser grymt bra ut Mange! Du e en klippa! :D "Min" proffsmekaniker hjälper mig med chassigrejerna som en annan tycker är vetenskap med alla inställningar och allt. En sån här grej får jag fixa själv... Tusen tack för tipset Peter! :D Hade säkerligen gjort fel... :oops:
Får bjussa på någon öl vid tillfälle. Kan inte ge dig en för varje tips jag fått för det skulle nog inte vara så hälsosamt. :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote:Dornet ser grymt bra ut Mange! Du e en klippa! :D "Min" proffsmekaniker hjälper mig med chassigrejerna som en annan tycker är vetenskap med alla inställningar och allt. En sån här grej får jag fixa själv... Tusen tack för tipset Peter! :D Hade säkerligen gjort fel... :oops:
Får bjussa på någon öl vid tillfälle. Kan inte ge dig en för varje tips jag fått för det skulle nog inte vara så hälsosamt. :wink:
Jag tycker det bara är bra att någon hjälper dig med chassit för jag kan inte så mycket så jag kopierar dig rakt av! Billigast och bäst! ;)
Öl är ju gott iof men glasfiber är godare! :shock:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Magnus Claesson wrote:
Peter Sandström wrote: Är det sidotätningarna, så kolla hur djupt dessa sitter innan ni tar bort dom gamla! Dom ska tydligen inte bottna i sätet, för då kan dom hamna för djupt och inte hamna mot ytan på axeln. Jag fick nämligen erfara detta då jag bytte på min diff, men nu upptäckte jag detta innan den monterades på bilen så det var bara att beställa nya och börja om.. Satte mina i flush med diffhuset och det var nog en 4-5 mm kvar till botten på sätet för tätningen! (dvs den delen med stålringen)
Ah, tack för infon! Jag behöver inte byta mina packningar än som tur är men nu lär jag ju inte göra det misstaget!
Fredrik har ju en personlig proffsmekaniker medans jag mekar själv så det får bli deras problem! Jag vill inte att någon annan rör mina grejer! :lol:
1990-1993 fick man lyxigare packboxar som har en invulkad stålsarg som gör att packboxen inte kan hamna för djupt. 8)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Dennis Kullman wrote: 1990-1993 fick man lyxigare packboxar som har en invulkad stålsarg som gör att packboxen inte kan hamna för djupt. 8)
Du har ingen bild på den lyxiga packboxen så man kan jämföra lite?
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Då var det julafton igen! :D
Fick mina K-sport coilovers från Raidopower nu i veckan! Har aldrig monterat coilovers innan men det är nog inte så svårt hoppas jag. Tror det blir någon upplevd skillnad i väghållning mot orginal iaf... :roll:

Image

Något som gör mig lite fundersam är uppmärkningen av fjädrarna. Bak står det 11-160 och fram 12-160 kan det vara som så att jag fick 11kg bak och 12kg fram fast jag beställde 9kg bak och 11,5kg fram?

Coilovers fram
Image

Coilovers bak
Image
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Har monterat coilovers bak och fram på höger sida nu men stötte på patrull fram! Man kan ju både justera stötdämparen och fjädern i höjd! Hur skall man ställa sånt? Är det bara trial and error?

Rätt uppenbart vad jag frågar om hoppas jag? :?
Image

Bak är ju inte mycket att orda om, får väl se vart man hamnar i höjd...
Image
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Magnus Claesson wrote:Har monterat coilovers bak och fram på höger sida nu men stötte på patrull fram! Man kan ju både justera stötdämparen och fjädern i höjd! Hur skall man ställa sånt? Är det bara trial and error?

Rätt uppenbart vad jag frågar om hoppas jag? :?

Bak är ju inte mycket att orda om, får väl se vart man hamnar i höjd...
När jag monterade mina fram så justerande jag så fjädern satt i lite i spänn,
så den inte ramlar ur sitt läge.
Och justerade höjden genom att justera dämparkroppen.

Bak så satte jag även den fjädern lite i spänn,
ser lite läskigt ut på den bild.
Eller ska du montera drop-stops?
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Magnus Claesson wrote:
Något som gör mig lite fundersam är uppmärkningen av fjädrarna. Bak står det 11-160 och fram 12-160 kan det vara som så att jag fick 11kg bak och 12kg fram fast jag beställde 9kg bak och 11,5kg fram?
Står bak 11-160 och fram 12-160 även på mina 9/12 fjädrar.
Rätt eller inte, så är det vad kSport leverar som 9kg resp. 12kg (eller 11,5kg)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Svederud wrote: När jag monterade mina fram så justerande jag så fjädern satt i lite i spänn,
så den inte ramlar ur sitt läge.
Och justerade höjden genom att justera dämparkroppen.

Bak så satte jag även den fjädern lite i spänn,
ser lite läskigt ut på den bild.
Eller ska du montera drop-stops?
Hur hamnade du i höjd när du satte fjädrarna lite i spänn?
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Beställde skyddsbåge från Bengt på Competition Cars igår. Troligtvis kunde han tillverka en till mitten av månaden men det är ju ingen panik direkt!

Följande beställs imorgon om jag får ett bra pris:

Sittriktig stol
Image

6-punktsbälte samt nån bältesplatta
Image Image

Huvudbrytare, reglementsenlig dekal och wire
Image Image Image

Imorgon skall jag även ta loss yttre gummubussningen på övre länkarmen bak och testa att tillverka en ny stenhård bussning i Asetalplast med hylsa i "flygplansaluminium"! :wink:
Image

Skall även ta bort avgassystemet och måtta upp ett helt nytt med lite manligare ljud! Det är planen iaf men det kan bli mycket snack och lite verkstad med! :lol:
Last edited by Magnus Claesson on Wed 01 Oct 2008, 20:25, edited 1 time in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Kollat måtten på stolen och mätt ordentligt i bilen? Miatan är smaaal, många stolar blir för breda vad jag förstått...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Fredrik Henriksson wrote:Kollat måtten på stolen och mätt ordentligt i bilen? Miatan är smaaal, många stolar blir för breda vad jag förstått...
Skulle tro att det är helt lugnt eftersom den är 1cm smalare på det bredaste stället än vad Sparco Rev är som många kör med.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Ser riktigt skön ut, dendäringa stolen. Vad kan den kosta?
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

JOnas wrote:Ser riktigt skön ut, dendäringa stolen. Vad kan den kosta?
Vet faktiskt inte än men jag skall posta det så fort jag får reda på det!
6-punktsbältet kostade iaf 1550kr vilket är mycket billigare än Sabelt trots att det är "samma" bälte!
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Skall testa att göra bussningar de två närmsta veckorna! Fick med mig ca 20kg POM i form av spillbitar(65mm diam) till länkarmsbussningarna från en kund. Skall beställa 7075-T6 aluminium till rören i bussningarna så förhoppningsvis blir det lite fart i projektet igen!

Image
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Pärfätt!! :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply