Page 1 of 1

04 NBFL Sport

Posted: Thu 15 Sep 2016, 18:09
by kingo
hej! jag köpte denna i våras, helt standard. sedan dess har jag monterat en sparco sprint stol, federal RSR däck och yellow stuff belägg runt om. har stålomspunna bromsslangar att montera, och kommer köpa båge.

har kört bana 2 ggr med den, och tanken är att köra en hel del trackdays. en fråga - finns det ett bra "paket" någon kan rekommendera med coilovers och krängningshämmare? vill att grejerna ska lira ihop och inte ändra bilens balans. gärna med camberplates. fjärdringen lagom för trackdays - är lite inne på Gaz gold från mx5parts med mellan fjädrarna - 400/300.
mazda3.png
mazda3.png (65.53 KiB) Viewed 9722 times
mantorp.jpg

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Thu 15 Sep 2016, 23:05
by Victor
Välkommen!

"Camberplates" finns inte, det är dubbla A-armar på MX-5:an så fjäderbenen påverkar inte hjulvinklarna alls. Om man vill ha mer camber än man kan få med original inställningsbultar (man flyttar ut nedre länkarmen för att öka camber) så är förlängd spindelled eller offsetbussningar till övre a-armen (så att den hamnar längre in) populärt.

Angående kombo krängningshämmare och fjädrar så finns det väl inte direkt några "köpekit" men det finns färdiga beräkningsblad att kolla balansen med: http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB ... _1_8NB.htm
Och du vill nog ändra balansen lite grann från original till lite mer överstyrd (vilket du gör med 400/300 lb/in fjädrar).

Jag körde 350/250 lb/in ihop med H&R 26/16 mm krängningshämmare med den främre i "mjuka" läget och den bakre i hårdaste vilket gav samma balans som 350/250 lb/in ihop med original krängningshämmare och jag gillade den setupen.

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Fri 16 Sep 2016, 18:29
by kingo
tack! ska kolla lite på krängare. och säkert lite andra saker med. hur är det med luft filter/avgassystem, finns det lätta förbättringar att göra där? verkar som att original är ganska bra.

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Fri 16 Sep 2016, 20:54
by Harry
Hej
Vad gäller bromsbelägg är nog ingen av green-yellow-redstuff nåt att ha i längden. Mina första greenstuff tog slut efter 2 pass på Gelleråsen. inte heller yellowstuff är nåt att enl mig, blev överhettade på Gröndal. Satsa på Carbotech tex XP8:a, bromsar mkt bättre o håller mkt längre.
hasse

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Sat 17 Sep 2016, 10:22
by kingo
första gången jag har använt yellowstuff, har inte kört jätte hårt med bilen än men håller med, de är inte de bästa jag har kört med. inte mycket bett. kör ni med samma belägg fram och bak, eller med något lite mjukare bak? har sport bromsar, med de stora skivorna bak.

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Sat 17 Sep 2016, 10:25
by kingo
och var köper ni grejer förresten? finns det någonstans som har det mesta på ett o samma ställe?

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Sat 17 Sep 2016, 17:36
by Miatamannen

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Sat 17 Sep 2016, 20:08
by robertkb89
Peansweden.com säljer bromsar för bankörning.
Vill du ha lite värre grejer än tex yellowstuff så kan jag rekommendera dem.
Bra service! Snabb leverans.

Mvh

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Sun 18 Sep 2016, 13:11
by kingo
:up:

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Sun 18 Sep 2016, 22:06
by norlin
Ja hela internet är fullt av hur "bra" gula stuff är.
Välkommen hit, släng gärna öga här ååx

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Mon 19 Sep 2016, 08:09
by kingo
Fixat profilen

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Mon 19 Sep 2016, 08:59
by norlin
Image

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Mon 19 Sep 2016, 09:14
by chriss
Kan gott rekomendera Hawk belägg också. Mycket bra initial bett utan att behöva trampa särskilt hårt på bromspedalen.

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Mon 19 Sep 2016, 17:46
by JOnas
Instämmer...
HAWK är riktigt grymma!!
Man får förbise att de dammar mycket och "hårt".
Har kört både DTC-60 och DTC-30.

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Fri 26 Jan 2018, 09:08
by kingo
Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Fri 26 Jan 2018, 13:28
by Carl.Josefsson
kingo wrote:Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.
Nja, när jag har kollat vikt på olika generationer så är det faktiskt just NBFL sport som är tyngst......

Här är en som bygger på en NC
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109674

/C

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Fri 26 Jan 2018, 16:45
by Niklas Falk
Rensat mot rensat går det inte att komma ifrån att NC väger, den är större (7cm längre hjulbas tex) och har RX8-överdimensionerade delar. Det som kan plockas bort är ganska lätt i jämförelse.

NBFL är tyngre i plåten än tidigare, speciellt bak.

NC har större hjulhus som passar fint för enormt mycket större utbud av skojiga bredare däck.

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Sat 27 Jan 2018, 13:04
by Carl.Josefsson
Niklas Falk wrote:Rensat mot rensat går det inte att komma ifrån att NC väger, den är större (7cm längre hjulbas tex) och har RX8-överdimensionerade delar. Det som kan plockas bort är ganska lätt i jämförelse.

NBFL är tyngre i plåten än tidigare, speciellt bak.

NC har större hjulhus som passar fint för enormt mycket större utbud av skojiga bredare däck.
good to know, vilket även kanske förklarar varför "Vilma" klarade mig sig bra från att ha backat in i räcket efter NGK-krönet :banana:

/C

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Mon 29 Jan 2018, 22:29
by Victor
kingo wrote:Hej, sålde min nbfl 2016, med är miata sugen igen....kikar på en nc sport, och har några frågor. Är de större i kabinen en nb? Märker att det det inte är många som har nc som banbil, finns det någon anledning till det? Förstår att dem är tyngre, men kan leva med det. Tacksam för er kommentarer.
Jag tycker att NC är klart rymligare invändigt än NB (baserat på kort provkörning av en NC och nästan sju års ägande av en NB). Även ND tyckte jag var en aning trängre än NC (också det vid en kort provkörning).

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Tue 06 Feb 2018, 20:46
by kingo
tack för era kommentarer. hade sett en fin NC men den såldes direkt. håller utkik nu....

Re: 04 NBFL Sport

Posted: Sat 19 May 2018, 08:57
by kingo
Hej! Nu har jag köpt en fin NC. vilka stolar passar i en NC, är det i princip bara sparco sprint som i NB?
Tack!