Page 2 of 2

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sun 13 Mar 2016, 13:33
by Snailspeed
Nu är adaptern till coolant rerouten klar. Fick låna svarv av klubbkompis i SVKG.

Image

Image

Image

Nu är det vara att klura ut hur returen till kylet ska dras och köpa slang och rör.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Tue 29 Mar 2016, 18:37
by Snailspeed
Idag har den Caddade, heter det så, luftfilterlådan bytt skepnad. Nu sitter det en i aluminium där istället. Blev ganska bra. Behöver få till en tätningslist av något slag under locket.

Image

Image

Image

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Fri 01 Apr 2016, 23:23
by Snailspeed
Idag har jag fått tätningslisten på plats. Klippte till en aluminiumplåt som popnitades fast på toppen på lådan för att få en plan yta att sätta listen på. Skarven mellan låda och plåtremsan tejpades med alutejp för att få det tätare. Skarvarna mot botten tejpades likadant. Skruvade ihop fästena till luftmängdsmätaren med två M6:or så jag slipper ha tvingen där. Passade även på att dra kabeln lite snyggare och buntbanda fast den. Limmade och popnitade fast en bit gummiduk som tätning runt hålet för röret till luftfiltret. Vill ju ha så lite läckage från lådan som möjligt.

Image

Termostathuset med adapter sitter på plats numera. Väntar bara på leveransen av slangar från Badassparts.


Image

Image

Imorgon fortsätter arbetet med att göra ett ögonlock med luftintag. Började idag men blev inte färdig. Bilder kommer.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sat 02 Apr 2016, 15:11
by Snailspeed
Igår kapade jag upp ett vänster ögonlock för att få ett luftintag till luftfiltret.

Image

Idag fortsatte jag med att klippa till två plåtremsor som svetsades fast.

Image

Image

Behövdes en del inpassning för att det ska gå fritt. Fick kapa bort lite i bakkant på intagets sidoväggar för att det skulle gå fritt från strålkastarmekanismen. Var även tvungen att flytta på kablaget till strålkastaren. Bockade upp framkanten på locket till luftfilterboxen för att det ska stämma bättre mot luftintaget.

Image

Kan bli bra det här.

Image

Nu är det spacklat. Fortsättning följer...

Image

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sun 10 Apr 2016, 19:40
by Snailspeed
Idag fortsatte jag med att montera kylarslangar, byta olja och filter samt få ihop slangarna till insuget.

Lite bilder på det hela...

Så här ser det ut numera. Ska bli spännande och se om det fungerar som jag tänkt mig.

Image

Image

Image

Image

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sun 10 Apr 2016, 22:26
by Thomas Thorén
Trevlig kylarslang!
Är den formad som ett S eller är den flexibel?
Var har du köpt den?

Trevligt bygge förresten!!! :up:

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 11 Apr 2016, 18:40
by Snailspeed
Thomas Thorén wrote:Trevlig kylarslang!
Är den formad som ett S eller är den flexibel?
Var har du köpt den?

Trevligt bygge förresten!!! :up:
Köpte ett kit med de tre kylarslangarna från Badassparts.se. Kittet kommer från Japspeed. Slangen är den vanliga övre slangen till 1,6:an. Vred den ungefär 90 grader bara.

Kul att du gillar mitt bygge. Hade gjort betydligt mer om inte någon här hemma sa ifrån på skarpen. :oops:

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Fri 22 Apr 2016, 11:25
by Snailspeed
Igår bytte jag till gatdäcken ställde på och körde hem henne. Idag bör det av till Göteborg på utflykt med frugan.

Image

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sun 08 May 2016, 18:42
by Snailspeed
I fredags var jag på Kinnekulle och körde bankalas + 60-minutes med SVKG. Bilen gick som en dröm hela dagen. Förra årets problem med överhettning efter några varv är helt borta. Hade bytt till skalstolen och r-däcken tidigare under veckan, hämtade lånekärra på torsdagskvällen för att lasta och vara helt klar till fredag morgon.
Bästa tid i stint 1 blev 1:08.40, 1:06.55 i 2:a och 1:07.33 i 3:e. Under 60-minutes krånglade telefånen och fick bara en rimlig tid på utvarvet, sedan klumpade den ihop varv 2 och 3 samt 4 - 11.

Stort tack till bror och dotter för all hjälp under dagen.

Besiktigad och klar.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

När jag kom hem såg beläggen fram ut så här. Hade inte hållt många varv till. Tur att jag hade en uppsättning belägg i reserv på hyllan.

Image

Har försökt hitta info om reservbeläggen utan att lyckas. Någon som vet något?

Image

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sun 08 May 2016, 18:51
by Snailspeed
Senaste varianten på insuget är äntligen färdigt. Har fått dit originalburken som ska ge bättre vrid i mellanregistret.

Image

Image

Kände en rejäl skillnad direkt.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 09 May 2016, 09:30
by TPR
Hej Oscar, trevligt att träffas i fredags!
Kan du utveckla vad du menar med "originalburken", ser ingen skillnad på dessa bilder och innan? :think2:

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 09 May 2016, 11:04
by Snailspeed
Mycket trevligt att träffa dig och alla andra glada fortkörare. Underbara vädret gjorde inte saken sämre.

Under gasspjällsgivaren sitter det en 25mm slanganslutning i 90-graders böjen mellan AFM och spjällhus. Under denna slang sitter en plastburk som original är popnitad i plaströret till insuget. Är ansluten original med en 90-graders 35mm slang. Min sitter numera bara i en 8mm skruv i original plåtfäste på motorn.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 09 May 2016, 12:44
by TPR
OK, då tror jag att jag fattar.
Original: Popnitad burk + 35 mm slang
Nu: burk med ny placering + 25 mm slang
Gissar att det är den med blå slangklämma som syns på bilden?

Får kolla hur det ser ut på min, funderar på att överge original luftfilterburk.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 09 May 2016, 22:38
by Snailspeed
Nästan rätt. Det är den blå slangklämman. Hade ingen i rostfritt.

Slangen är 25mm i ena änden och 35mm i andra. Do88 har inte slanganslutningar större än 25mm.
Original sitter burken med två popnitade fästen i insugsröret och en skruv i ett plåtfäste i motorn. Burken sitter på originalplats, men i bara ett fäste istället för tre.

Är trångt och eländigt att få dit alltihop, men det känns som att motorn andas bättre i övre registret med öppet filter och större diameter på rör och slangar.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 06 Jun 2016, 00:57
by Snailspeed
Har nu bytt beläggen bak också. Det blir inga fler Greenstuff för min del iallafall. Halva materialet saknas ju på ett belägg. Blev reservbelägg även bak som är lätt begagnade.


De gamla.

Image

Reservbeläggen. Har inte lyckats hitta info om de här beläggen heller.

Image

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 06 Jun 2016, 17:18
by Victor
"Made in England" kan tyda på EBC, men artikelnumret stämmer inte mot senaste katalog.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sun 24 Jul 2016, 16:45
by Snailspeed
Efter att ha löst problemet med tjuvstannandet och dålig ork tyckte jag det var dags att prova vinterprojektet igen, mitt egentillverkade CAI.
Nu när insugskammen är rätt inställd så fungerar även detta bra. Bra med ork i mellanregistret och bra drag ända upp mot varvstoppet.

Image

Image

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sun 24 Jul 2016, 23:47
by JOnas
Snyggt under huven har du! :up:

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 25 Jul 2016, 21:20
by Snailspeed
Tack.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Mon 26 Sep 2016, 22:29
by JOnas
Lite bilder från SVKG´s Sprintfinal i söndags: Kanske lite fel att lägga i din tråd, men men..
Direkt från kameran :arrow:

Grattis till P2 i Roadsport C klassen! :up: :burnout: Å stort tack för att jag fick låna bilen nu när jag inte haft Miata!

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Tue 27 Sep 2016, 19:24
by Snailspeed
Bilder är bara kul. Självklart att du fick låna bil. Synd bara att du var ofin nog att köra snabbare än mig. :lol:

Länkar själv till din film på mig.

https://youtu.be/cVszwMG9FqU

Ett bra exempel på när det tas i för mycket.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sat 01 Oct 2016, 11:04
by Snailspeed
Då var Miatasäsongen avslutad för i år. Blev lite tidigare än tänkt, men lusten har runnit av mig efter en liten incident på SVKGs Höstrusket på Falkenbergs motorbana. Touchade en annan bil i Nyhemskurvan när jag hängde på en NA som jag tyckte släpptes förbi av den långsammare bilen. Plötsligt var det ingen plats kvar till mig. Studsade på kurbsen så det slog gnistor under bilen och fick ett par repor och en buckla till. Nu får hon vila tills våren är här.

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Sun 19 Mar 2017, 13:43
by Snailspeed
Nu har det börjat mekas ordentligt inför den stundande säsongen. Har tidigare blästrat och målat bromsok och hållare. Nu har jag skaffat nya kolvar, packningar och bromsslangar. Fram är klart, bak återstår. Måste skaffa bromsvätska också. Funkar det med LHM som i de gamla råttsofforna vi haft under ett antal år? :lol: Har ju några liter kvar. Nä, det blir nog Motul RBF600, eller vad den heter. Speeding.nu här i Borås säljer tydligen den så då slipper jag åka långt eller vänta på paket.

Image

Image

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Fri 21 Apr 2017, 21:59
by Snailspeed
Idag ställdes bilen på och försra turen gick till Bilprovningen här i Borås. Fick två punkter att åtgärda, men behöver inte åka tillbaka.
Glömde ju att sätta tillbaka spolarvätskebehållaren. Tog ur den när jag bytte bromsrör. :?
Skyltbelysningen lös med sin frånvaro. Blir väl till att byta glödlampor.

Nu är säsongen igång. :banana:
Hoppas på bra cabväder i sommar...

Re: Oscar Kärrqvist, Na 1,6 -91

Posted: Thu 08 Jun 2017, 19:29
by Snailspeed
Redo för bankalas på Kinnekulle med SVKG imorgon.

Image