Page 1 of 1

Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Fri 10 Jul 2015, 22:21
by Seglan
Alla ska ju göra bygg trådar över sina bilar och självklart kan jag inte vara sämre!
Från SSM på Knutstorp 2015
Från SSM på Knutstorp 2015
Jag utgår från en kanon bygge gjort av Joachim Osbeck. Där han hade mycket framgång med bilen!
Hans byggtråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... sc&start=0

Tror inte allt för mycket hänt med bilen sen hans tid. (Åtminstone inget som gjort den snabbare) Så lite plats för utveckling finns det alltid.

Min nuvarande att göra lista,
- Installera ett jackson racing luftfilter system (Kommer nästa vecka så där blir det nog en del trix att få till det) Vill ha det klart till Bankalaset på Kinnekulle så jag kan försöka slå min tid från SPVM tidigare i år (1:02,577)
- Ny stol med bättre fästen
- Om lack och uppfräschning för att sätta min egen prägel på bilen. (många år av racing har lämnat sina märken)
- Lätta!! När jag nu har 133hk motorn får jag se till att ta fördel av den mindre vikt jag får ha :)
- Bygga ut CC båge till helbur. (Är mest nervös för registreringsbesiktning när det kommer till helbur. Kan bli många frågor här)
- Ny styrbox och mappning för att få ut all potential i motorn (förhoppningsvis får jag till det över vintern)

Sen långvarig önskelista är självklart att låta bygga en 140 hk motor med vinnar potential. (Sen måste ju förarn lära sig köra också. Men det är ju ett helt annat problem) :burnout:

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Sat 11 Jul 2015, 10:51
by JOnas
:up: 8)

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Sun 22 Nov 2015, 17:14
by Seglan
Nu med de nya föreslagna reglerna där våra bilar ska väga 7,3 kg/hk istället för de tidigare 7 kg/hk. Så börjar funderingarna på hur man ska göra bilen tyngre och om det nu ändå ska bli tyngre kan den ju lika gärna bli säkrare. Där av planen att bygga ut den nuvarande bågen till en helbur.

Sen kommer ju nästa fundering. Vad är en godkänd bur om man nu skulle känna för att även köra i modsport?
Vilket då för mig till SPF:s hemsida där man kan läsa 2015:s regler kring godkända burar. En text som jag nog skulle behöva en jurist för att tyda....

Så någon av alla er som redan byggt godkända burar, Vad behövs???

En eller två dörrsträvor?
En tvärgående i taket?

Tipps på någon billig men bra burbyggare i Varberg-Göteborgs trakten? (bor i Frillesås)

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Mon 23 Nov 2015, 08:38
by JOnas
bra burbyggare i Varberg-Göteborgs trakten
Mikael på Milomek i Lerum har byggt ett antal helburar till olika racerbilar. Håller till i Lerum.
Tel.Mikael 0708-174424 (Säg du är kompis t maj)

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Mon 04 Jan 2016, 12:43
by Seglan
Ut med det gamla! Men vad ska i istället? Samma? Eller nytt? Fortfarande mycket oklart det där!
Ut med det gamla! Men vad ska i istället? Samma? Eller nytt? Fortfarande mycket oklart det där!
Ser fint ut utan motor. Kanske behålla det så?
Ser fint ut utan motor. Kanske behålla det så?

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Mon 04 Jan 2016, 15:33
by Snailspeed
Om du vill köra modsport så kan ju en motor från en 323 gtx sitta fint. Turbo är ju alltid trevligt...

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Mon 04 Jan 2016, 15:51
by Conny Lundell
Rätta mig om jag har fel, men det ser ju ut som en BP4W som hänger i spännbandet. :think2:
Helt rätt motor i så fall :burnout:

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Tue 05 Jan 2016, 21:25
by TPR
Snailspeed wrote:Om du vill köra modsport så kan ju en motor från en 323 gtx sitta fint. Turbo är ju alltid trevligt...
Jag skulle vilja påstå att turbo aldrig är trevligt, men det kanske är en generationsfråga... :D

Och om du vill ha en en turbomotor för Modsport så har jag en trevlig sådan till salu. :wink:
Fabriksny Volvo T5 från S40/V50, dvs den kompakta versionen RNC, 2.5 liter, 220 hk original men bra potential med bara mappning, dvs körs som standardmotor.

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Wed 06 Jan 2016, 14:20
by JOnas
Jag skulle vilja påstå att turbo aldrig är trevligt, men det kanske är en generationsfråga... :D
Hur många år skiljer mellan oss? I like Turbo :up: :wink:
Min första bil var en turbo och har alltid haft en turbo-bil (utom en kort period förvisso), fram tills hösten 2014.
Nu med sugmotor (Mazda 6) så är det så jäkla segt och trist. Maken till slö bil får man ju leta efter. En 6:a MPS hade varit trevligare, men finns tyvärr inte av denna kaross/årsmodell.
Turbo tycker jag är najs! :D
Tror dock inte att Philip ska slänga i nån sådan snurra. Kanske en Honda S2000 motor :roll: eller en liten 6:a kanske :roll:
Vi får se till våren... :P

Jobba på Philip! 8)

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Wed 06 Jan 2016, 18:40
by TPR
JOnas wrote:
Jag skulle vilja påstå att turbo aldrig är trevligt, men det kanske är en generationsfråga... :D
Hur många år skiljer mellan oss? I like Turbo :up: :wink:
Tydligen tillräckligt många... :wink:
Upptäckte dessutom att det inte var 16-åriga Oskar som hade skrivit inlägget, så det kanske inte alls skiljer så många år. :shock: :oops: :D
JOnas wrote:Min första bil var en turbo och har alltid haft en turbo-bil (utom en kort period förvisso), fram tills hösten 2014.
Nu med sugmotor (Mazda 6) så är det så jäkla segt och trist. Maken till slö bil får man ju leta efter. En 6:a MPS hade varit trevligare, men finns tyvärr inte av denna kaross/årsmodell.
Turbo tycker jag är najs! :D
Tror dock inte att Philip ska slänga i nån sådan snurra. Kanske en Honda S2000 motor :roll: eller en liten 6:a kanske :roll:
Vi får se till våren... :P

Jobba på Philip! 8)
Du får ju inte jämföra äpplen med päron!
I en bruksbil är det definitivt skönt med vrid vid låga rpm, men i en racebil?
Om du får välja mellan 250 hk sugmotor eller 250 hk turbomotor?
Ditt förslag på S2000 eller 6:a låter som att du håller med mig... :wink:

Nu finns det kanske en del annat att ta hänsyn till vid val av motor, tex plats, drivlina, värmeutveckling, överoptimering jfr reglemente, mm.

Men jag tror inte Philip vill lämna Roadsport C riktigt än! :up:

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Wed 06 Jan 2016, 20:04
by Seglan
TPR wrote:
JOnas wrote:
Jag skulle vilja påstå att turbo aldrig är trevligt, men det kanske är en generationsfråga... :D
Hur många år skiljer mellan oss? I like Turbo :up: :wink:
Tydligen tillräckligt många... :wink:
Upptäckte dessutom att det inte var 16-åriga Oskar som hade skrivit inlägget, så det kanske inte alls skiljer så många år. :shock: :oops: :D
JOnas wrote:Min första bil var en turbo och har alltid haft en turbo-bil (utom en kort period förvisso), fram tills hösten 2014.
Nu med sugmotor (Mazda 6) så är det så jäkla segt och trist. Maken till slö bil får man ju leta efter. En 6:a MPS hade varit trevligare, men finns tyvärr inte av denna kaross/årsmodell.
Turbo tycker jag är najs! :D
Tror dock inte att Philip ska slänga i nån sådan snurra. Kanske en Honda S2000 motor :roll: eller en liten 6:a kanske :roll:
Vi får se till våren... :P

Jobba på Philip! 8)
Du får ju inte jämföra äpplen med päron!
I en bruksbil är det definitivt skönt med vrid vid låga rpm, men i en racebil?
Om du får välja mellan 250 hk sugmotor eller 250 hk turbomotor?
Ditt förslag på S2000 eller 6:a låter som att du håller med mig... :wink:

Nu finns det kanske en del annat att ta hänsyn till vid val av motor, tex plats, drivlina, värmeutveckling, överoptimering jfr reglemente, mm.

Men jag tror inte Philip vill lämna Roadsport C riktigt än! :up:

Det är alldeles för roligt i Roadsport C för att jag skulle kunna smita där ifrån. :burnout: Vi får helt enkelt se vad som trillat i när säsongen närmar sig :-)

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Tue 22 Mar 2016, 20:14
by Seglan
Äntligen hemma efter längre resande i jobbet, så nu kommer också lite bilder på uppgraderingar på min bil!

Då mitt vardags jobb är seglar proffs så har jag rent naturligt väldigt svårt att göra något halvdant (speciellt när det kommer till tävling) Så det kan hända att jag kanske satsat lite väl mycket nu! Hehe Men en sak kommer vara säker, jag kan inte skylla på materialet :-)
Ny motor! Gissa motorn ;)
Ny motor! Gissa motorn ;)
Det blir en spliter också
Det blir en spliter också
Nu ska allt bara byggas klart med. Hoppas på premiär tur någon gång mellan 16-18 April beroende på vilken trackday det blir :-)

PS, av någon konstig anledning hamnar bildern på sidan... Men men bättre än inga bilder alls!

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Tue 22 Mar 2016, 20:42
by TPR
Tycker jag känner igen den där motorn... :D
Nu är du nog nästan favorit! :wink:

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Tue 22 Mar 2016, 22:29
by Thomas Thorén
Snyggt! :up:

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Tue 22 Mar 2016, 22:47
by Mblixt
Dem motorn har vi jagat i några varv.
Skitkul. Nu blir det åka av :burnout:

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Sun 02 Oct 2016, 19:36
by Diabolo
Hej Philip !

Hittade bilder och ett kort filmklipp från träningen inför SPVM 2010 på Gotland Ring
måste vara din bil ? :racesmile:

https://www.youtube.com/watch?v=69LpsSKfhh4

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Sun 02 Oct 2016, 20:22
by TPR
Ja det är samma bil, Jonas Bernhardt körde bilen på den tiden.
Det var förresten den första officiella tävlingen någonsin på Gotland Ring.
Kul helg med spännande race!

Re: Philip Carlson #87 MX-5 1,8 (133 hk) -96

Posted: Sun 02 Oct 2016, 21:39
by Seglan
Diabolo wrote:Hej Philip !

Hittade bilder och ett kort filmklipp från träningen inför SPVM 2010 på Gotland Ring
måste vara din bil ? :racesmile:

https://www.youtube.com/watch?v=69LpsSKfhh4
Kul att se! Ja bilen har allt gått ett par varv på racing banorna runt om i Sverige och fler blir det! Börjar bli mycket racing patina i den gamla lacken hehe :-)