Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Post by Nille »

Andreas K wrote:Då har all personlig säkerhetsutrustning kommit. Misstänker att jag inte kommer vara ensam att ha en helvit hjälm och Sparcos billigaste FIA-godkända overall på MX-5 cup tävlingarna 2009...

/Andreas K
Är det The Stig?? :lol:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

OMP med HANS var hittar man dessa och vad kostar det? Känns den bra, lätt bekväm osv? Fick låna en Peltorhjälm i somras och blev bortskämd tror jag: mycket bra hjälm :? :)
De e mycke nu...
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Magnus Pettson wrote:OMP med HANS var hittar man dessa och vad kostar det? Känns den bra, lätt bekväm osv? Fick låna en Peltorhjälm i somras och blev bortskämd tror jag: mycket bra hjälm :? :)
Tills man smäller ja.. Äggskal är inte så säkert.. ;)

Trendab säljer OMP. HANS är universelt då Stand21 är uppfinnaren.. Alla som bygger på deras licens har samma kopplingar.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Andreas K wrote:Då har all personlig säkerhetsutrustning kommit. Misstänker att jag inte kommer vara ensam att ha en helvit hjälm och Sparcos billigaste FIA-godkända overall på MX-5 cup tävlingarna 2009...

/Andreas K
Fredrik Henrikssons tvillingbrorsa... :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:...HANS är universelt då Stand21 är uppfinnaren...
Nja:
http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device

hansdevice.com
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Nille wrote:Är det The Stig?? :lol:
Nope - man ser att han har ögon !! Han LEVER!!! :D
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:
Andreas K wrote:Då har all personlig säkerhetsutrustning kommit. Misstänker att jag inte kommer vara ensam att ha en helvit hjälm och Sparcos billigaste FIA-godkända overall på MX-5 cup tävlingarna 2009...

/Andreas K
Fredrik Henrikssons tvillingbrorsa... :)
Pax för att vara M Schumi... :banana:

Fast Ralf å michael kanske inte är twins? :think2: Skitsamma, ja ska va M S iaf! :mrgreen: :banana: Ni andra kan vara Stig eller J Clarkson... 8) :roll: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Nille wrote: Är det The Stig?? :lol:
Det enda området där det finns en likhet mellan mig och the stig skulle väl vara att jag lyssnar på skråp på radion i bilen ibland...
Magnus Pettson wrote:OMP med HANS var hittar man dessa och vad kostar det? Känns den bra, lätt bekväm osv? Fick låna en Peltorhjälm i somras och blev bortskämd tror jag: mycket bra hjälm :? :)
Köpte min OMP Formula 4 med HANS på www.rallyimport.se. FIA-godkänd med en vikt på 1450 g. Rallyimport är billiga och hjälpsamma men räkna med att leveranstiden blir duktigt lång om du har otur.
Denna hjälm är inte den lättaste eller snyggaste men förhållandevis lågt pris (4100 kr utan HANS och 5300 kr med HANS). Den sitter helt OK på mig, på gränsen tight men tror att den kommer att forma sig efterhand. Sedan blir det en liten vaneperiod misstänker jag innan det känns naturligt med en integralhjälm (känns instängt jämfört med den jet-hjälm jag kört med tidigare).

Planen är att köra med den 2009 och sedan köpa HANS-skydd inför säsongen 2010.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Fast Ralf å michael kanske inte är twins?
:? Ehh.... r u serious..??? :think2: Michael är den äldsta (fyller 40 nu snart) och den bättre av dom. :lol: medans lill Ralf är 6år yngre och sämre. :P (Precis som jag och min lillebror, det skiljer oxå 6år och han e kass å jag är bra :mrgreen: )

:wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote: ...
Pax för att vara M Schumi... :banana:

Fast Ralf å michael kanske inte är twins? :think2: Skitsamma, ja ska va M S iaf! :mrgreen: :banana: Ni andra kan vara Stig eller J Clarkson... 8) :roll: :lol:
Låter oroväckande att du inte bara är snabb utan att du även ska börja köra som Schumi den äldre = oschysst....

Tur att jag kommer hålla mig på behörigt avstånd nästa säsong.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Niklas Falk wrote:
Per Hammarsjö wrote:...HANS är universelt då Stand21 är uppfinnaren...
Nja:
http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device

hansdevice.com
Va du är petig... Stand21 är väl dom som låter andra bygga på licens (I Europa?) vad jag hört iaf. Skitsamma. Orkar inte läsa på för att bli korrekt här. Hissar vit flagg här...! :)
Vad jag ville komma till är att oavsett om man köper en OMP eller en Stand21 så ska det vara samma fästen.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote:
Fast Ralf å michael kanske inte är twins?
:? Ehh.... r u serious..??? :think2: Michael är den äldsta (fyller 40 nu snart) och den bättre av dom. :lol: medans lill Ralf är 6år yngre och sämre. :P (Precis som jag och min lillebror, det skiljer oxå 6år och han e kass å jag är bra :mrgreen: )

:wink:
Enda raceföraren jag kan komma ihåg ålder mm på är Danica Patrick av nån anledning... :think2: :wink: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote: Låter oroväckande att du inte bara är snabb utan att du även ska börja köra som Schumi den äldre = oschysst....
Lovar att du lär märka att det inte är mina horn som växer mest när det väl hettar till... :wink:
Andreas K wrote: Tur att jag kommer hålla mig på behörigt avstånd nästa säsong.

/Andreas K
Var inte så säker på att vinna, jag kanske kommer ikapp dig! :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Lagom till att snön försvann i Västerås fick mina minst 10 år gamla dubbdäck tacka för sig och nya dubbfria vinterdäck (Nokian Hakkapelitta R) på originalfälgarna fick ta vid. Gud vad skönt att få ner ljudnivån i bilen, de gamla dubbdäcken lät inte lite.

När jag ändå fixade nya vinterdcäk fick däcksgubben även sätta på mina nya R-däck (Toyo R888) på de begagnade fälgarna jag köpt av Crazy-Ivan. Ska bli intressant att se hur R888 med lite bredare stans beter sig på bana nästa säsong.

/Andreas K
Attachments
Nytt vinterdäck.JPG
(855.26 KiB) Downloaded 19 times
Nytt R-däck på begagnad fälg.JPG
(816.4 KiB) Downloaded 28 times
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Ser ut som 7,5:or :?: Perfekt isåfall :D Tror att det är optimalt till 205:or. Har själv provat med 8" och det blir nästan "för" bra, väldigt stadiga sidor får man och det blir känsligt med inställningarna. Har ju faktiskt 7,5:or ligger, man kanske skulle... :?
De e mycke nu...
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Lustiga gubbar de kom in i 7,5 :? Inte mitt fel eller mening.
De e mycke nu...
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Post by Måns Wilke »

"Kolon" och "O" ger en chockad gubbe med smilies aktiverade, väldigt störande när man diskuterar fälgar och däck. :D
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re:

Post by Andreas E »

Andreas K wrote:Nu när körsäsongen börjar närma sig sitt slut får man försöka se fram emot nästa år då jag planerar att begå race-debut.

Under hösten och vintern är planen just nu att följande ska göras:
- Montera den främre bogseröglan
- CC-bågen ska plockas ur och målas
- Vinkla bältesrullarna så att de löper lite lättare
- Finjustera placeringen av racestolen (lägre och närmare mittkonsolen)
- Få den beställda SBF-godkända hjälmen, overallen, skorna osv från Rallyimport
- Montera huvudströmbrytare
- Köpa 15x7" fälgar och byta upp mig från 185 till 205 dimension på r-däcken.

Sedan borde jag, om jag ska ha någon chans att konkurera i cupen, köpa grövre krängningshämmare fram, hårdare fjädrar och renovera min koni-dämpare (eller köpa nya). Men det får vänta tills jag har lärt mig köra bil på bana och bilen inte längre även ska fungera för dagliga transporter...

/Andreas K
Sådär nu var följande avklarat:
- Montera den främre bogseröglan
- CC-bågen ska plockas ur och målas
- Vinkla bältesrullarna så att de löper lite lättare
- Få den beställda SBF-godkända hjälmen, overallen, skorna osv från Rallyimport
- Köpa 15x7" fälgar och byta upp mig från 185 till 205 dimension på r-däcken.

Målningen av bågen blev sådär men eftersom det är en söndagsracer ska allt inte vara tipp-topp.
Nymålade bågen på plats.jpg
Nymålade bågen på plats.jpg (118.88 KiB) Viewed 3536 times
Kvar att göra innan säsongen 2009 börjar:
- Montera huvudströmbrytare
- Finjustera placeringen av racestolen (lägre och närmare mittkonsolen)
- Byta ut dämpare och fjädrar mot Ksport som kommer någon gång i januari (hoppas jag)
- Vagnsboksbesiktning

/Andreas
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer

Post by Andreas E »

Sådär nu var nytt stolsunderede klart så att jag sitter lite mer i mitten av bilen. Tog mig till och med i kragen och målade dem (inte så snyggt men ska väl hindra rost i allafall...).
Stolsunderrede.JPG
Stolsunderrede.JPG (47.59 KiB) Viewed 3534 times
Just nu jobbar jag med att få den mycket stora FIA-godkända huvudströmbrytaren att passa in i mittkonsolen under stereon (kommer det att lyckas är frågan).
huvudbrytare.JPG
huvudbrytare.JPG (59.12 KiB) Viewed 3533 times
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re:

Post by Crazy Ivan »

Andreas K wrote:Lagom till att snön försvann i Västerås fick mina minst 10 år gamla dubbdäck tacka för sig och nya dubbfria vinterdäck (Nokian Hakkapelitta R) på originalfälgarna fick ta vid. Gud vad skönt att få ner ljudnivån i bilen, de gamla dubbdäcken lät inte lite.

När jag ändå fixade nya vinterdcäk fick däcksgubben även sätta på mina nya R-däck (Toyo R888) på de begagnade fälgarna jag köpt av Crazy-Ivan. Ska bli intressant att se hur R888 med lite bredare stans beter sig på bana nästa säsong.

/Andreas K
Ja - vi här i Västerås "byter" fälgar o däck med varandra så det står härliga till......... :shock:

Men att dom där "bra" vinterdäcken skulle låta illa .......det sa du inget om..... :P

Lycka till med TOYO:na !!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer

Post by Andreas E »

Nu är monteringen av den gigantiska huvudbrytaren löst. Eftersom huvudbrytare byggde mycket både utåt och inåt och jag ville ha kvar stereon blev lösningen att modifiera prylfacket under stereon. Målet var att få plats med stora rund huvudbrytaren i det något mindre fyrkantiga facket
Stor brytare i litet fack.JPG
Stor brytare i litet fack.JPG (55.93 KiB) Viewed 3471 times
Om det är någon annan med en NA som har samma problem är här en kort steg för steg instruktion för hur jag gjort:
1) Första steget var att montera bort mittkonsolen så att jag kunde få bort prylfacket. Det som behövde göras är att lossa armstöds-plastkåpan och därefter själva mittkonsolen. Det visade sig ganska enkelt med hjälp av denna instruktion (tack Peter S för länken): http://www.miata.net/garage/DashRmv_89_93.pdf
2) När mittkonsolen var loss var det enkelt att få bort prylfacket som sitter med några skruvar ”bakifrån”.
3) Med hjälp av såg och kniv togs så mycket plast bort så att huvudbrytaren stack ut lagom mycket ur öppningen på prylfacket
Lagom utsågning i facket.JPG
Lagom utsågning i facket.JPG (59.43 KiB) Viewed 3472 times
4) En Barbapapa-liknande pappbit klipptes ut som mall och sedan klipptes en identisk ut i 1 mm plåt
Barbapapa-tvillingar.JPG
Barbapapa-tvillingar.JPG (43.36 KiB) Viewed 3471 times
5) Plåtbiten bockades till, några fästhål borrades och det borrades även ut hål för själva huvudbrytaren (vinkeln på huvudbrytaren är viktigt att tänka på så att vajern som ska kopplas i vredet fungerar bra).
Tillbockad plåt.JPG
Tillbockad plåt.JPG (40.8 KiB) Viewed 3472 times
6) Plåt provmonterades och när det passade ihop plockades den isär och målades svart
7) Sedan var det bara att montera ihop prylfack, plåt och huvudbrytare
Målat, monterat och klart.JPG
Målat, monterat och klart.JPG (56.28 KiB) Viewed 3471 times
Nu återstår "bara" att få till kablarna till huvudbrytare och sedan kan prylfacket monteras tillbaka i mittkonsolen.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer

Post by Andreas E »

Häromdagen kom paket med de magnetiska nummercirklarna jag beställt:
Nummercirkel.JPG
Nummercirkel.JPG (69.25 KiB) Viewed 3415 times
Undrar om det verkligen kommer att sitta kvar när man kör för fullt (om ni ser en nummercirkel ligga på banan under MX-5 Cup tävlingarna kan ni väl vara schysta och och stanna och plocka upp den :wink: )

I onsdags gick bilen igenom bilprovningen (18 år gammal nu och aldrig en anmärkning = en vanlig japansk bil :D ) och snart är bilen redo att besiktigast för vagnsbok. Tänk om jag alltid hade samma framförhållning på jobbet...

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer

Post by Andreas E »

Nu har jag lyckats få huvudströmbrytare på plats i bilen med kablage inkopplat som bryter all ström i hela bilen. Den FIA-brytare jag köpte har 1 huvudkontakt och 2 hjälpkontakter. Huvudkontakt ska bryta kontakten mellan batteri och motor, en av hjälpkontakterna ska bryta kontakten mellan tändlås och tändspole och den sista hjälpkontakten (som stänger då de andra öppnar) är till för att bränna upp kvarvarande energi i motorn via ett motstånd.
Jag började med att löda fast kablar på motståndet:
Motstånd med pålödda kablar.JPG
Motstånd med pålödda kablar.JPG (53.25 KiB) Viewed 3353 times
Sedan monterade jag fast motståndet med buntband på en plåt innanför stereon i mittkonslen. Motståndets ena kabel fästes i en bult i chassiet (jordanslutning) och den andra fästes på hjälpkontaktorn som är ”normally open”
Nästa steg blev att klippa kabeln mellan tändlåset och tändspole. Med hjälp av Haynes manualen identifierade jag att det var den blå kabeln ut från kontakten på tändlåset (gäller för en europeisk 91:a iallafall). För att komma åt att klippa och skarva kabel vid tändlåset är det lämpligt att plocka ur stolen på förarsidan, skruva loss plastkåpan under ratten och sedan lägga sig på rygg med huvudet på pedalerna. När det blå kabeln var klipp skarvades den och respektive ände anslöts till den andra hjälpkontaktorn (som är ”normally closed”).
Efter detta var det dags att kapa batterikabeln. Då denna kabel är ganska grov (20-21 mm2) är det lämpligt att innan man börjar ser till att man har tillgång till kabelskor, kabel, en vass tång och pressverktyg i rätt dimension. Jag har tur och kunde låna verktyg från jobbet (som även hade lite kabelskor och 25 mm2 kabel):
Pressverktyg för kabelskor.JPG
Pressverktyg för kabelskor.JPG (61.66 KiB) Viewed 3348 times
Min lösning blev att klippa batterikabeln i bagageutrymmet ca 40 cm från pluspolen på batteriet.
Efter att ha pressat på kabelskor skarvades den med en kabel som drogs till ena huvudkontakten på huvudbrytaren i mittkonsolen
batterikabel skarvad i bagaget.JPG
batterikabel skarvad i bagaget.JPG (76.95 KiB) Viewed 3350 times
Andra ändan på den kapade kabeln drogs fram så att skarven kunde göras inifrån kupén (efter att mattor och hatthylleplåten tagits bort)
kabel till motorn bakom passagerarstolen.JPG
kabel till motorn bakom passagerarstolen.JPG (70.98 KiB) Viewed 3352 times
När kabeln som går till motorrummet (via underredet) skarvats ihop och anslutits till den andra huvudkontakten på huvudbrytaren så fästes kablarna med buntband.
Skarvade kablar fästa med buntband.JPG
Skarvade kablar fästa med buntband.JPG (69.74 KiB) Viewed 3349 times
För att inte få synliga kablar drogs de genom armstödet till mittkonsolen (där finns en kabelkanal på varje sida i armstödet som är som gjort för 25 mm2 kabel).

Sedan av allt byglade jag en kabel från den stora huvudkontaktorn (där kabeln som går till motorrummet anslutits) till hjälpkontaktorn (som är ”normally open”) som gick vidare till motståndet.

Sist av allt monterades huvudströmbrytare och stereo med lite svordomar (25 mm2 kablar är riktigt styva och ville inte riktigt göra som jag tänkte alla gånger) på plats i mittkonsolen igen:
brytaren på plats.JPG
brytaren på plats.JPG (79.38 KiB) Viewed 3348 times
Nu återstår bara ett problem innan allt är klart:
Den huvudströmbrytare jag köpte är, förutom att den är otympligt stor, riktigt trög att vrida om. Det innebär att den utvändiga vajern behöver en ordentlig kraft för att kunna vrida om brytaren. Jag hade inte en tanke på det när jag monterade vajerhandtaget mellan vindruta och motorhuv:
Vajerhandtag vid vindrutan.JPG
Vajerhandtag vid vindrutan.JPG (41.68 KiB) Viewed 3350 times
Jag fokuserade bara på att få en diskret lösning där handtaget inte tog i vindrutetorkarmekaniken. Resultatet blev en ordentlig böj på vajern vilket nu ställer till det nu när det behövs mycket kraft för att kunna vrida om huvudbrytaren. Så det får bli ännu en sväng till garaget för att få bilen helt redo för vagnsbok.

Sedan hoppas jag på att Ksport-kitet med dämpare och fjädrar jag beställt ska komma nästa vecka så att jag får göra något med bilen som förbättrar varvtiderna och inte enbart säkerheten.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer

Post by Niklas Falk »

Hej Andreas,

Pga en tråd på Miata.net så snubblade jag in på magnetiska nummercirklar.

Låter detta som rimligt pris (undrar vad 3Kg kostar att skicka från UK)
http://www.magnetic-paper.com/shop.asp?ID=12 £18 för 620x1000mm (går man ner till 310mm får man sex cirklar)

http://www.dickblick.com/products/flexi ... tic-sheet/ $3 för 12x12"

Men 12"/310mm är kanske lite små cirklar, dessutom är huven inte magnetisk :P
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Hej Andreas,

Pga en tråd på Miata.net så snubblade jag in på magnetiska nummercirklar.

Låter detta som rimligt pris (undrar vad 3Kg kostar att skicka från UK)
http://www.magnetic-paper.com/shop.asp?ID=12 £18 för 620x1000mm (går man ner till 310mm får man sex cirklar)

http://www.dickblick.com/products/flexi ... tic-sheet/ $3 för 12x12"

Men 12"/310mm är kanske lite små cirklar, dessutom är huven inte magnetisk :P
Låter intressant. Kanske blir att handla där när de jag köpt på demon-tweaks har blåst bort :wink:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply