Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Magnus Pettson wrote:...
De där med toe i samband med lite extra camber är kanske inte så enkelt iom, som Niklas nämnde, ett hjul som man lutar vill ju svänga, det är ju så man svänger med motorcykel. Så för vardagskörning så kanske de ska vara lite toe out för att kompensera lutningen :think2: ....
Tolkar jag dig rätt att mer camber fram gör bilen mer understyrd och att det då behövs mer toe-out för att kompensera detta?

Anledningen till att jag tänkte öka på cambern på bilen är tämligen ovetenskaplig: har inte mätt temperaturen på slitytan utan bara noterat att slitaget på däckens ytterkant är betydande medans däcken inte slits mycket alls på innerkanterna med nuvarande camber-inställning.
Bilen understyr på tok fö mycket nu så något måste göras för att få bättre instyrning. Jag är dock lite rädd för att ta för mycket toe-out fram eftersom bilen används till vardags (och året runt). Om bilen blir för stirrig och spårkänslig blir det lite jobbigt till vardags. Men om det är hyfsat enkelt att justera toe själv kanske det inte är så stort problem att få en grundinställning med ett par mm toe-out och att sedan testa sig fram själv :think2:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Inte direkt en bil-modifiering men har efter flera år bytt mobil (det blev en Sony Ericsson Vivaz):
Vivaz.png
Vivaz.png (56.86 KiB) Viewed 3445 times
Eftersom mobilen har operativet Symbian (ett av de största skälen att det blev denna mobilen...) så nu har jag tillgång till Racechrono för att se hur illa jag kör.
Frågan är bara hur jag ska göra med GPS-mottagare. Jag har sedan tidigare en 1 Hz Holux men den är ju inte helt optimal för att kunna analysera spårval och bromspunkter. Ska nog vänta lite och se om det kommer ut någon 10 Hz GPS-puck med rimligt pris som bevisligen fungerar med Racechrono (eller finns det riktigt billiga 5 Hz någonstans?).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:Ska nog vänta lite och se om det kommer ut någon 10 Hz GPS-puck med rimligt pris som bevisligen fungerar med Racechrono (eller finns det riktigt billiga 5 Hz någonstans?).
Vi får väl se om 10Hz kommer att fungera i nån framtida RaceChronoversion (eller om de klurar ut nåt sätt att komma runt problemen).
Annars Qstarz-BT-Q818X (Normpuck för 5Hz) för £52 inkl frakt.

iBlue 747+ är ett alternativ (samma GPSchip, MTK II).
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Magnus Pettson »

Nja jag vet inte om mer camber gör bilen understyrd men det verkar ju hänga ihop.. :think2: jag vet bara att efter motorbyte (ngt tyngre) så blev bilen kraftigt understyrd utan att ngt annat var ändrat och rättades till med toeout. Det jag tänkte mest på vid ökad camber och landsvägs-körning var resonemanget om att ett lutande hjul vill svänga och kanske måste kompenseras med toe out :? Detta är ju bara funderingar och försök till logiskt tänkande :oops: vilket inte alltid stämmer med verkligheten, och därför vore det kanske bra att framföra detta till dom som ska utföra inställningen.
De e mycke nu...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Har inte hänt mycket med bilen sedan i somras. Men eftersom första tävlingen närmar sig med stormsteg kan jag inte längre skjuta upp att gå till garaget så nu har jag iallafall kommit en bit på väg att fixa vänstersidan på bilen. Har lekt plåtslagare på den mindre skadan på framskärmen samt låtit en som kan banka plåt (det kunde inte jag...) fixa bakskärmen och nu ser bilen ut så här:
Innan sprayen.JPG
Imorgon blir det till att handla det sista som behövs för att kunna måla och om jag hinner blir förhoppningsvis dörren röd(aktig) innan helgen är slut. Under veckan eller i början på nästa ska fram- och bakskärm bli flammiga/rinniga även de.
Sedan måste jag få tag i besiktningsgubbe så vagnboken får en ny klisterlapp och därefter är det bara att för mig att agera inverterad pacecar på Kinnekulle - ska bli hur kul som helst (så länge det finns någon som liksom jag kör glassätarbil och saknar racingtalang som man kan köra ikapp med) :banana:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Efter att ha provat på bilplåtslageri med dåligt resultat provade jag idag på billackering av dörren och resultatet blev: katastofalt dåligt :bang2:
Inte nog med att det blev flammigt och man kan se färgskiftningar mellan den tidigare svarta dörren och ljusgrå spackel på sina ställen - det värsta är att det blev rinnmärke i stort sett över hela j-a dörren :oops:

Kan inte skylla på dålig färg, sprayburken jag fick av Anders Träff hade mycket bra spraymunstycke. Det sunkiga resultatet beror istället på min brist på handkontroll samt att jag hade en plats som inte var så lämplig för lackering (alldeles för dåligt ljus för att se hur jag sprayade samt riktigt dåligt med plats så jag fick halvligga tryckt mot väggen för att komma åt nederdelen på dörren).
Jag brukar normalt inte vara noga med underarbete (eftersom det är så tråkigt) och nu när jag för en gångs skull skulle vara lite duktig så misslyckas jag ändå...

Hoppas jag inte klantar till det lika mycket med målningen av fram- och bakskärm.
Framöver får det bli till att slipa ner hela dörren inför ommålning (när Per H har tid över att hjälpa till med riktig lackering)

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Ajdå, det var trist Andreas. Trångt garage och dålig belysning är inte bra för moralen inte, allt blir genast mycket jobbigare och tråkigare. :bang2: Usch och fy.

Du bör täcka hela ytan du vill lackera röd med grundfärg först. Som du nu erfarat så blir det lite olika nyans om man har svart eller grundfärgsgrått under din röda färg. Att det rinner mycket kan såklart bero på att du sprayat för mycket färg åt gången (det uppenbara), men det kan också vara så att du slipat innan med alltför för fint sandpapper. Grundfärg gör också att lacken fäster lättare. Att det är kallt i rummet gör det också svårare att lackera och färgen stelnar sämre.

Framskärmen är en baggis att plocka loss, om du i alla fall vill undvika ryggknäckande ställningar då den målas.

Kämpa på! Ingenting är omöööjlitt på MRC!! :applause:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Jobbigt.

Spreja på som satan och rubba ner den sen. :)

Jag ska lacka min bil snart om du är sugen på att joina?!

// Per
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Torkel k wrote:...
Att det rinner mycket kan såklart bero på att du sprayat för mycket färg åt gången (det uppenbara), men det kan också vara så att du slipat innan med alltför för fint sandpapper. Grundfärg gör också att lacken fäster lättare. Att det är kallt i rummet gör det också svårare att lackera och färgen stelnar sämre.
...
Kan kanske skylla lite på temperaturen (var kallare än det borde för att måla) men framförallt beror det värdelösa resultatet på att jag sprayade på för mycket färg och hade burken mindre än de rekommenderade 25 cm från ytan emellanåt. Skulle målat med öppen dörr så jag sett vad jag gjorde istället för att försöka minimera damm i luften.
Per Hammarsjö wrote:Jobbigt.

Spreja på som satan och rubba ner den sen. :)

Jag ska lacka min bil snart om du är sugen på att joina?!

// Per
Går det att rubba ner färg som runnit? Och om det nu går hur jobbigt är det (det handlar inte om 2-3 stelnade droppar på dörren utan snarare 100 :oops: :oops: :oops: ).

Om jag inte är uppbokad på annat hänger jag mycket gärna på och du ska sätta upp tält och ta fram lacksprutan. Det är bara att meddela lite i förväg så jag hinner slipa ner dörrfärgen.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Slipa ner med ett fint sandpapper. Sen gör du om det igen. Är du skraj för rinningar är det bättre att inte satsa på blankt resultat vid målning utan rubba ner det sen. Är inget proffs men så skulle nog jag gjort?...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Om du vill kan jag köpa med mig röd folie till Kinnekulle så fixar vi det på en halvtimma i depån. Då kan du vänta tills du och Per har tid att lacka med riktig 2 komponent. Se till att slippa ytan jämn innan isf då ojämnheter slår igenom i folien...
/F
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote:Om du vill kan jag köpa med mig röd folie till Kinnekulle så fixar vi det på en halvtimma i depån. Då kan du vänta tills du och Per har tid att lacka med riktig 2 komponent. Se till att slippa ytan jämn innan isf då ojämnheter slår igenom i folien...
/F
Ska göra ett försök att måla skärmarna. Med lite tur ger övning och vettig belysning bättre resultat. I så fall provar jag att slipa ner dörrfan och målar igen. Om inte hör jag av mig så snart jag hinner om jag önskar vinyl.

/Andreas K

PS. Tack för all hjälp i form av tips (och sprayburk från dig Anders T) från er i MRC :up:
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Då var vagnsboksbesiktningen avklarad, Anders Träff gjorde idag en "home-delivery" av 2 färgburkar (stort tack) så jag kan försöka få ordning bil förarsidan och imorgon blir det service av bilen. Ser ut som bilen kan bli i MX-5 Cup mässigt skick inför Kinnekulle.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Andreas K wrote: .... Ser ut som bilen kan bli i MX-5 Cup mässigt skick inför Kinnekulle.
/Andreas K
Skulle aldrig skrivit detta. Vid service av bilen visade det sig att vattenpumpen behöver bytas (fanns inte hemma så bilen får in till verkstan igen på måndag), idag fick jag reda på att jag måste åka till Tyskland med jobbet nästa vecka. Och fortfarande ser förarsidan på bilen ut som f-n. :bang2:
I värst fall får jag göra en Henriksson och leva på Red Bull ett par nätter för att komma ifatt :wink:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Börjar känna mig lite som en viss person från Bollebygden. Onsdag kväll vid 22:45 ser bilen ut så här:
20110511132[1].JPG
Problemet är att Red Bull inte gör att jag klarar mig utan sömn (vilket verkar fungera på Herr Henriksson). Byte av vattenpumpen som gjordes i förrgår har dessutom inte gjort att det otrevliga vinande ljudet som hunnits ett tag försvann. Just nu är jag mest less på bilen (skam-bud mottages tacksamt). Men efter lackning som jag tänkte göra på lunchen imorgon kanske det känns bättre. Hur det nu än går ska jag komma till start till lördag.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Andreas K wrote:Men efter lackning som jag tänkte göra på lunchen imorgon kanske det känns bättre. Hur det nu än går ska jag komma till start till lördag.
Hade du tänkt dig ett lager grundfärg ovanpå "bilden" eller bara rött? Jag hade nog försökt lägga ett lager grund innan, så det inte blir färgskiftningar mellan det gråa och det röda. Men jag är ganska oerfaren då det kommer till lackerande. Så stora yta är svårt att få bra med sprayburk, även om det är en "riktig" burk med munstycke.

Lycka till, kämpa på, ses på Kullen!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:
Andreas K wrote:Men efter lackning som jag tänkte göra på lunchen imorgon kanske det känns bättre. Hur det nu än går ska jag komma till start till lördag.
Jag hade nog försökt lägga ett lager grund innan, så det inte blir färgskiftningar mellan det gråa och det röda.
Men nu är det väl lite väl petigt från snygghetsgruppen? ;)
Skiftningar mellan färger löser man genom att placera kontrastrik dekor över eller i närheten, då är det ingen som tänker på det.
Men skiftningar är svåra att undvika även med perfekt underarbete. Olika skiftnignar syns olika bra i olika ljus...

Rolla hela bilen primergrå, limma på vita däcksidor, sätt på baby-moon kapslar och måla fälgkanten röd... :D

Jag ska bättra på min förardörr lite ikväll, skadorna är ju snart två år gamla... Pollen Metallic får det bli :P
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Torkel k »

Niklas Falk wrote:Men nu är det väl lite väl petigt från snygghetsgruppen? ;)
Lugnt och fint, Styrgruppen kommer a-b-s-o-l-u-t inte ha något att säga om lite färgskiftningar. Det är inte alls den nivån vi kräver, långt ifrån. Det var bara Torkel som ville ge lite tips och uppmuntran, inte styrgruppen som uttalade sig.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Funderad ett tag på att ta ett r-däck och "suddgumma" bilen matt-svart. Skulle göra livet mycket enklare om man hade däck-kontakt med motståndare :wink:

Hur som helst är fram- och bak-skärm precis lackade. Precis som du misstänkte Torkel blev det färgskiftningar på bakskärmen mellan de spacklade partiet och det ospacklade. Men tror det kommer döljas ganska väl av Automobil-loggan. Hur som helst blev det klart mycket bättre än dörren (bra ljusförhållande, bättre arbetsställning och lite bättre känsla för hur man ska bära sig åt gjorde att det inte rann färg någonstans).
Dörren hinner jag inte lacka om men nummercirkeln kommer ju dölja del av katastrofen och jag håller tummarna för att styrgruppen är snälla inför årets första race och släpper igenom min bil.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Med tanke på att motor inte låter helt bra och den gick varm på väg hem från Eksjö får vi se om den klarar resan till Kinnekulle imorgon. Om jag inte dyker upp är här iallafall före och efter lackeringen (på håll ser man inte hur illa dörren ser ut):
Innan sprayen.JPG
Efter sprayen.JPG
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Nu har FMT250 hittat en ny ägare i södra delen av Sverige. Ska bli kul att se vad bilen kan prestera i MX-5 Cup 2012 med en yngre förmåga med reaktionsförmågan i behåll bakom ratten.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Lejban »

Andreas K wrote:Nu har FMT250 hittat en ny ägare i södra delen av Sverige. Ska bli kul att se vad bilen kan prestera i MX-5 Cup 2012 med en yngre förmåga med reaktionsförmågan i behåll bakom ratten.

/Andreas K
Grattis Andreas, nu väntar vi på tråden "Andreas Karlsson MX-5 1,8 -99 - Fullräcer/Roadsport C Modified!" :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Grattis till nya ägaren och till dig!

Vad väntar nu?
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Per Hammarsjö wrote:Grattis till nya ägaren och till dig!

Vad väntar nu?
Nu är väntan är för min del:
viewtopic.php?f=6&t=2160

och min fd NA har hittat en ny ägare som håller på att få den till en riktig racer:
viewtopic.php?f=6&t=2145

/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply