Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Karlsson MX-5 1,6 -91 - Söndagsracer/Roadsport C

Post by Andreas E »

Röd söndagsracer = Vardagsbil för transport som med byte till R-däck och racestol blir söndagsräser vid behov. Tanken är att den även i framtiden ska vara en kompromiss mellan bruksbil och banbil för konbana och MX-5 Cup (hoppas att fler kommer att köra med samma ambitionsnivå i MX-5 cup framöver).
Snett bakifrån.JPG
Snett bakifrån.JPG (107.98 KiB) Viewed 4972 times
Chassi
Så gott som original. Det som är bytt är:
- fjädrar och dämpare till ett Ksport-kit med ställbara dämpare (fjäderhårdhet är en kompromiss med 9.8 fram och 6.5 bak)
- främre krängningshämmare till Jackson Racings solida krängare

Drivlina
Original 1,6-motor med 116 hästar
KN sportluftfilter
ACT stage 1 racekoppling

Hjul o Broms
Toyo Proxes R888 205/50-15 för bana
Toyo Proxes T-1S 195/50-15 för gata
Nokian Hakkapelitta R 185/60-14 för snö
Carbotech bromsbelägg (XP8 fram och AX6 bak)

Säkerhet
CC-båge
Sandtler 6-punktsbälte.
Huvudströmbrytare

Övrigt
Sparco Sprint V racestol
Momo mocka/läderratt (Champion)
Bogseröglor enligt Roadsportreglementet fram och bak
Dimljus i gapet kopplade till positionsljuset
Bakre dimljuset kopplat till bromsljuset
Transponder
Tidtagning via GPS till mobilen (Racechrono)

Lättning
Originalbatteriet är bytt mot ett MC-batteri (14 Ah).
Eftersom det är vardagsbilen blir det i övrigt bara utplockning av alla lösa delar inför bankörning. Vikten med mig i och kvarts tank är ca 1040 kg.

Bästa varvtider 2008
A-sprinten: 52,89
Kinnekulle: 1,09,5

Bästa varvtider 2009
A-sprinten: 52,32
Kinnekulle: 1,06,79
Falkenberg: 56,37

Bästa varvtider 2010
A-sprinten: 50,97
Kinnekulle: 1,05,97
Knutstorp: 1,16,01

Bästa varvtider 2011
Kinnekulle: 1,05,97 (exakt samma som 2010!)
Knutstorp: 1,15,58

/Andreas K
Last edited by Andreas E on Sun 30 Nov 2008, 21:30, edited 3 times in total.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Nu är CC-bågen på plats liksom 6-punktsbälte och Sparcostolen med 1 veckas marginal till första förarövningen (faktiskt lite förvånad själv att jag blev klar i tid...)

Målsättning 2008:
- Bli en bättre förare och lära mig hantera bilen
- Köra på minst 6 förarövningar/bankörningar
- Tidtagning på Kinnekulle och Gelleråsen (gärna fler banor)
- Komma under 53 sekunder i A-sprinten.

Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Hur mkt kostade det totti med färg å allt att få bågen på plats?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote:Hur mkt kostade det totti med färg å allt att få bågen på plats?
Jag betalade 3000 kr för bågen hemlevererad (CC bjöd på frakten eftersom vi köpte 3 på en gång). Förutom det har jag lagt ner 330 kr på en flaska whiskey till arbetskompis svärfar (svetshjälp) samt 100 kr på färg (snålar och målar själv i höst, denna säsongen får den vara omålad).

Så det blev inte så dyrt (racestol och bälte kostade mer tillsammans) och känns klart säkrare att köra nu.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Inte blodigt! :) Min gatbil saknar ju båge. Gäller bara att hitta nån som gillar whiskey... :roll: :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Fredrik Henriksson wrote:Inte blodigt! :) Min gatbil saknar ju båge. Gäller bara att hitta nån som gillar whiskey... :roll: :)
Jag gillar whiskey!!

(Måsta man kunna svetsa oxå?) :x
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Crazy Ivan wrote: Jag gillar whiskey!!

(Måsta man kunna svetsa oxå?) :x
:lol: :lol: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Idag kom bromsbeläggen från Carbotech (köpta av PEAN) så de ska hinna sättas på innan Kinnekulle om drygt 2 veckor (får se om de är så mycket bättre en Greenstuff som ni med erfarenhet säger).

Ytterligare en modifering på bilen är planerad att göras i sommaren:
- bogseröglor (dragstroppar från Jula) ska monteras så att de blir SBF-godkända.

Är också på vippen att köpa personlig säkerhetsutrustning som SBF godkänner. Har valt ut följande (köper rubbet via rallyimport.se):
- Hjälm: OMP formula 4 förberedd för HANS (FIA-godkänd och under 1500 g till lågt pris)
- Overall: Sparco Sprint 6 (svart)
- Skor: Sparco Top Driver Mid (svarta)
- Handskar: Sparco Hurricane (är jag snål som köper dessa?)
- Underställ: Sparco (tröja, byxor, balaklava och strumpor)

Hinner jag bestämma mig och har tur med leverans kan det bli race-debut i 60-minutes på Kinnekulle 18/7. Börjar mer och mer närma sig körning i MX-5 Cup nästa år. Hoppas det blir fler med enbart småpreppade bilar så man får någon att fightas (gentlemannamässigt) med.

När det gäller målen för 2008 har jag hittills lyckats klara av ett:
- Kom under 53 s (52,89) i A-sprinten på Malmby i april.
När det gäller körning har det hittills blivit 4 körningar (licenskurs + konbanekörning på Malmby, Björkvik och Lunda) så målet med 6 körningar ska också lyckas.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

köper rubbet via rallyimport.se
-hoppas att du inte ska använda denna utrustning detta året, får det lär du inte kunna. :?
Jag (och mina kompisar) beställde lite saker av honom... Skulle ta 2veckor men tog 3månader! :? jättekul..NOT!

Har du inte bråttom så köp av honom. Annars köp från annat ställle.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Andreas K wrote:Idag kom bromsbeläggen från Carbotech (köpta av PEAN) så de ska hinna sättas på innan Kinnekulle om drygt 2 veckor (får se om de är så mycket bättre en Greenstuff som ni med erfarenhet säger).
Vad köpte du för belägg Andreas?
Leveranstid?
Pris?

/ Ib
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

JOnas wrote:
köper rubbet via rallyimport.se
-hoppas att du inte ska använda denna utrustning detta året, får det lär du inte kunna. :?
Jag (och mina kompisar) beställde lite saker av honom... Skulle ta 2veckor men tog 3månader! :? jättekul..NOT!

Har du inte bråttom så köp av honom. Annars köp från annat ställle.
Är det lika illa med leveranserna hos den nya ägaren av Rallyimport?... (sedan Feb 2008)

http://rallyimport.jetshop.se/ShowPage.aspx?PageID=45
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Är det lika illa med leveranserna hos den nya ägaren av Rallyimport?... (sedan Feb 2008)
Hej hej Peter! Ahh.... Om dom"han" sålt och det nu är annan ägare så kan det inte bli längre levenanstider än när vi handlande.
Så KÖP KÖP KÖP!! :D
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Crazy Ivan wrote:
Andreas K wrote:Idag kom bromsbeläggen från Carbotech (köpta av PEAN) så de ska hinna sättas på innan Kinnekulle om drygt 2 veckor (får se om de är så mycket bättre en Greenstuff som ni med erfarenhet säger).
Vad köpte du för belägg Andreas?
Leveranstid?
Pris?

/ Ib
Jag köpte enligt specen på vår hemsida från PEAN:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... -fran-pean

Per var väldigt service-minded och ringde tillbaka ett par gånger då han inte hade beläggen i lager. Tror leveranstiden var knapp 2 veckor då de skickades från USA. har du tra oc han har dem i lager bör det gå på några dagar.
Målet är att sätta på dem i helgen och gå upp sno-tidigt en morgon och köra in dem. De ska tydligen köras in (beddning) enligt en viss procedur och att göra upprepade bromsningar känns bäst att göra på en väg som är öde.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

JOnas wrote:
Är det lika illa med leveranserna hos den nya ägaren av Rallyimport?... (sedan Feb 2008)
Hej hej Peter! Ahh.... Om dom"han" sålt och det nu är annan ägare så kan det inte bli längre levenanstider än när vi handlande.
Så KÖP KÖP KÖP!! :D
Har fått ganska bra intryck av rallyimport (uppfattade att det är samma ägare som tidigare). De var snabba att svara på mina frågor först och det gick bra att komma dit och prova ut kläder de har i lager. När jag hade några hjälmfrågor i veckan tog det dock lång tid att få svar.
Jag har fått intrycket att de kör denna verksamhet vid sidan av vanliga jobb. Dessutom köper de från andra via nätet som har leveranstider. Att de då tar tid och att de inte har ork att ligga på ordentligt om det drar ut från leverantören känns inte så konstigt (dock inte acceptabelt som kund).

För min del sitter jag i en OK sits. De hade overall, underställ, balaklava och strumpor hemma som nu är undanlagda. Det som saknades var hjälm, skor och handskar. Hjälm kan jag köpa på amnnat håll om det strular och skor och handskar hade de hemma i andra modeller än de jag hade tänkt mig som jag kan ta i nödfall.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Andreas K wrote:
Crazy Ivan wrote:
Andreas K wrote:Idag kom bromsbeläggen från Carbotech (köpta av PEAN) så de ska hinna sättas på innan Kinnekulle om drygt 2 veckor (får se om de är så mycket bättre en Greenstuff som ni med erfarenhet säger).
Vad köpte du för belägg Andreas?
Leveranstid?
Pris?

/ Ib
Jag köpte enligt specen på vår hemsida från PEAN:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... -fran-pean

Per var väldigt service-minded och ringde tillbaka ett par gånger då han inte hade beläggen i lager. Tror leveranstiden var knapp 2 veckor då de skickades från USA. har du tra oc han har dem i lager bör det gå på några dagar.
Målet är att sätta på dem i helgen och gå upp sno-tidigt en morgon och köra in dem. De ska tydligen köras in (beddning) enligt en viss procedur och att göra upprepade bromsningar känns bäst att göra på en väg som är öde.

/Andreas K
En får Tacke!
(hade inte sett den sidan....)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Då var Carbotech beläggen på plats. Har ännu inte kört in dem men en kort tur (kunde inte låta bli) gav mersmak. Jag upplevde ett mycket starkare bett och en tydligare känsla för hur mycket som fanns kvar innan hjulen låser. Ska bli intressant att prova på bana med R-däcken.

Passade även på att skruva loss bogseröglor (en fram och en bak) när jag ändå hade bilen på pallbockar för att i veckan göra en lösning med Julas bogserstropp.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

I början på juli var planen att montera bogseröglorna inom en vecka. Eftersom jag är tidsoptimist och det inte var någon press att få det klart blev det inte riktigt så då semestern kom emellan.
Men igår var jag ner och monterade den bakre bogseröglan. Jag använde samma lösning som Cyberoid:
viewtopic.php?t=168

Kom även så långt med öglan fram att jag upptäckte att borrhålen i den plåten jag klippt till inte hade helt rätt avstånd vilket gjorde att båda skruvarna inte gick i. Blir till att klippa till en ny plåt och vara lite mer noga med måtten.

Sambon ska ha tjejkväll på lördag hemma så då blir det nog till att pula lite i garaget och få det helt klart.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Nu när körsäsongen börjar närma sig sitt slut får man försöka se fram emot nästa år då jag planerar att begå race-debut.

Under hösten och vintern är planen just nu att följande ska göras:
- Montera den främre bogseröglan
- CC-bågen ska plockas ur och målas
- Vinkla bältesrullarna så att de löper lite lättare
- Finjustera placeringen av racestolen (lägre och närmare mittkonsolen)
- Få den beställda SBF-godkända hjälmen, overallen, skorna osv från Rallyimport
- Montera huvudströmbrytare
- Köpa 15x7" fälgar och byta upp mig från 185 till 205 dimension på r-däcken.

Sedan borde jag, om jag ska ha någon chans att konkurera i cupen, köpa grövre krängningshämmare fram, hårdare fjädrar och renovera min koni-dämpare (eller köpa nya). Men det får vänta tills jag har lärt mig köra bil på bana och bilen inte längre även ska fungera för dagliga transporter...

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Nu har jag gjort dragit mitt strå till stacken för att ta oss ur finanskrisen genom att spendera (alldeles för mycket..):
I garaget ligger nu Crazy Ivans gamla 15x7" fälgar och 4 nya Toyo R888 däck i dimension 205/50-R15.
Hemma i lägenheten har jag nu huvudströmbrytare och utlösningswire samt en hel uppsättning FIA-godkända racekläder (strumpor, underställ, balaklava, skor, handskar och overall).
Beställt som är på väg hit är hjälm (förberedd för HANS) samt Ksport coilovers (dämpare + fjädrar).

Nu är målsättningen att ha en vagnsgodkänd bil innan februari är slut (lika bra att vara ute i god tid tycker jag) och göra racedebut i första MX-5 cup tävlingen 2009. Jag börjar redan nu fila på undanflykter till varför jag blir varvad av banrävarna som kan köra...

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fan va kul!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Skoj att du tar åderlåtningen så tidigt, då ser du dessa saker som självklara till våren :)

Försök att undvika att ha däcken i minusgrader, Toyos rekomendation är att se till att de förvaras över 5 grader. Men mina har inte spruckit trots enstaka frostnätter i kallgaraget de senaste vintrarna.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Superkul!! :racesmile:

Å vem vet, det kanske blir banrävarna som får fila på undanflykter istället... :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Skitkul :D Och du siktar på lite isracing förstår jag :roll: Välkommen neråt Finnerödja då, tror vi får till en bana. Kanske låter lite konstigt men dom säger att det är en liten sjö i närheten som blir bottenfrusen så fort det är frost.. :shock:
Lite andra däck rekomenderas.
De e mycke nu...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote:Superkul!! :racesmile:

Å vem vet, det kanske blir banrävarna som får fila på undanflykter istället... :burnout:
Det är ingen risk att ni behöver fokusera på annat än körningen. Jag kommer köra med min NA utan någon form av lättning och en 1,6 motor utan någon som helst förbättring (gissar är det finns 100 hästar kvar under huvuen). Dessutom kör jag försiktigt (=fegt) och utan större erfarenhet. Som ni ser har jag redan bra ursäkter till att vara sist...
Niklas Falk wrote:Skoj att du tar åderlåtningen så tidigt, då ser du dessa saker som självklara till våren :)

Försök att undvika att ha däcken i minusgrader, Toyos rekomendation är att se till att de förvaras över 5 grader. Men mina har inte spruckit trots enstaka frostnätter i kallgaraget de senaste vintrarna.
Hade tur med garageflytten och "termogarage" innebär hos min hyresvärd att det finns en stor värmefläkt i ena hörnet som ser till att hålla temperaturen på ca 15-20 grader på vintern.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Då har all personlig säkerhetsutrustning kommit. Misstänker att jag inte kommer vara ensam att ha en helvit hjälm och Sparcos billigaste FIA-godkända overall på MX-5 cup tävlingarna 2009...

/Andreas K
Attachments
Stig junior....JPG
(785.11 KiB) Downloaded 41 times
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply