Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Jäklar va bra pris! Frågan är hur stor skillnad det är mot mina superduper gula konis?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Jäklar va bra pris! Frågan är hur stor skillnad det är mot mina superduper gula konis?
Du gör knappt omshimsningsjobbet för de pengarna (inte om du ska ha ledlager i ändarna).

Sen kommer skillnader i support/service men UK är ju inte så långt att skeppa till (men de har ju Brittisk kvalité på logistiken... Så ha inte bråttom).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

5000 bananer kostar ommickelimecket. Då ska jag ha nya fjädrar fram också... Vad kan det bli 6500?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:5000 bananer kostar ommickelimecket. Då ska jag ha nya fjädrar fram också... Vad kan det bli 6500?
Om du lägger till ledlager i ändarna så blir det (åtminstone), men det kan man värdera lite olika. Sen blir det frakt om man inte kan besöka de som mickelimeckar själv.
Fullpris för fjädrar är ganska mycket, 400kr st är lågt räknat (kanske ska ta hyra för de bakfjädrarna du har... :)).
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by TPR »

Per Hammarsjö wrote:Jäklar va bra pris! Frågan är hur stor skillnad det är mot mina superduper gula konis?
Vi sprang runt till alla stötdämpartillverkare på mässan och GAZ var de som gav bäst intryck.
Att de sedan har byggt massor av dämpare till racingmiator i den engelska serien och har testat och utvecklat sin set-up är ju inte heller fel.
Jämför det med tex K-sport... :D

Nu skiljer det iofs en del på de engelska bilarna jämfört med våra, bla kör de på gatdäck så de kör normalt på mjukare set-up än oss. Men de har en hel del erfarenhet av Miatan.

2-3 veckors leveranstid.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Har nu varit ute och mätt lite komp på motorn.
Utan att veta "rätt" ordning på cylindrarna så fick min biltema kompmätare följande resultat. Räknat från den främre cylindern till den bakre.

8 bar, 5 bar, 4.5 bar, 8 bar. Tvåan och Trean dessutom insmorda med olja. Dvs tändstiften var skönt kletiga. Oljeringar? Toppackning?

Hurvida detta hände vid senaste incidenten eller inte vet jag inte då jag fortfarande upplever bilen som lika "pigg" som innan. Skulle kunna förklara varför den bränt så mycket olja sista två säsongerna.

Har nu fått svart på vitt att moroten är rutten. Dags att hiva in en ny!
Till Kinnekulle hinner jag inte. Men kanske Mantorp? Definitivt SSM! Får man några tröstpoäng i nya poängsystemet tro? Min själ kommer ju vara på Kinnekulle kubbas på 1-2 plats. I verkligheten blir det paraplydrink på terassen i soliga Huddinge. ;)

Någon som vill köpa en motor med lite renoveringsbehov? ;)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Har nu fått svart på vitt att moroten är rutten. Dags att hiva in en ny!
Nja tror inte den är så rutten :), skall mycket till för att botten skall gå. Du kommer undan billigare och snabbare med att riva av toppen själv och lämna in för renovering. Det är mera kämp att riva ut motorn än att lyfta av en topp. Är du lite pysslig tar du isär den och sparar några kr själv :up: Efter det så vet du vad du har :up: - köper du en beg så kanske du har samma visa igen snart :shock:
Sätt sen i re-route, alu-kyl, lite easy med kamikaze bromsningar/växlingar och skvätt olja då och då ;) så håller den även för Herr Hammarsjös abuse ;)
Har inte familjen Stare lite prylar över efter trim-övningarna ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Du kommer undan billigare och snabbare med att riva av toppen själv och lämna in för renovering.
Du minns mao inte historiken för den moroten...
Per har inte haft så bra erfarenhet av topprenovering om man säger så. :)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Torkel k »

Jo men... det är ju inte så farligt jobbigt att lyfta på toppen och kolla. Finns ju en chans att topplockspackningen gått mellan 2an och 3an så de ventilerar lite till varandra. Jag hade nog iallafall tagit på ceremonidräkten, offrat en tupp eller två och tittat efter innan jag pungade ut till en ny motor.

Lycka till hur du än gör Per och se till att posta alla eventuella bilder av trasiga motordelar här.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:
...lite easy med kamikaze bromsningar/växlingar
Över min döda! ;) :D
Josen wrote:
Du kommer undan billigare och snabbare med att riva av toppen själv och lämna in för renovering.
Gör jag säkert. Men som Niklas påpekar så säger historiken något annat.
Jag har en motor på gång i Sverige som jag vet är i bra skick. Vill jag komma billigare undan drar jag till herr Chamberlain i England. Han verkar seriös och proffsig.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Sleipner wrote:Jo men... det är ju inte så farligt jobbigt att lyfta på toppen och kolla. Finns ju en chans att topplockspackningen gått mellan 2an och 3an så de ventilerar lite till varandra. Jag hade nog iallafall tagit på ceremonidräkten, offrat en tupp eller två och tittat efter innan jag pungade ut till en ny motor.

Lycka till hur du än gör Per och se till att posta alla eventuella bilder av trasiga motordelar här.
Som sagt. Motorn var inte bra innan heller. Nä, den har inte varit bra sen renoveringen. Vill inte tänka på vad det kalaset gick kostade men jag hade kunnat haft 3 motorer i lager för samma pengar. Jävla renoveringsfirma. Jävla motor. :)

Men lyfta toppen och kolla kommer jag göra! Det är alltid kul!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Josen »

Som sagt. Motorn var inte bra innan heller. Nä, den har inte varit bra sen renoveringen. Vill inte tänka på vad det kalaset gick kostade men jag hade kunnat haft 3 motorer i lager för samma pengar. Jävla renoveringsfirma
OK tråkigt men du kan väl offra en och riva av toppen innan du springer vidare ? Och fråga Stare-folket om de har något liggandes ?
Men om det känns bättre så köp en ny motor då men sätt dit re-route i alla fall :)

Annars finns det en bra motor-renoverar i Göteborg (seriös och rimliga slantar) som jag kan rekommendara om det blir aktullet med topp-renoveringen
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:
Som sagt. Motorn var inte bra innan heller. Nä, den har inte varit bra sen renoveringen. Vill inte tänka på vad det kalaset gick kostade men jag hade kunnat haft 3 motorer i lager för samma pengar. Jävla renoveringsfirma
OK tråkigt men du kan väl offra en och riva av toppen innan du springer vidare ? Och fråga Stare-folket om de har något liggandes ?
Men om det känns bättre så köp en ny motor då men sätt dit re-route i alla fall :)
Såklart jag gör! Det är ju inte många minuters skruvande. Kan ju alltid lämna in toppen för inspektion. Hum.. Nu börjar jag tänka i nya banor.. Inte bra.. ;)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Ett par viktiga steg närmre SSM!

• Anmält mig!
• Köpt bilsläp (Tur att Astrid jobbar sent så jag har tid att gömma undan det. Finns risk att sådant här måste sanktioneras innan)
• SBF Sune kommer och fixar vagnboken i veckan.

Nu hoppas jag att mina fälgar kommer från USA innan SSM så jag har något runt att åka på. På mina 17 tummare har ett däck gett upp. Har ingen lust att köpa nya däck till dem.

Lite småpill sen är man med i leken. Någorlunda iaf. Motorn är fortfarande i uselt skick med lågkomp men vafan, med 26 bilar i startfältet finns det väl alltid någon man hänger på. :)
Attachments
1300 släp så det blir att ta av skyltarna på bilen!
1300 släp så det blir att ta av skyltarna på bilen!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Torkel k »

Friska tag Per! Så talar en sann krigare. :war:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Ytterligare en transport mot Stockholm om något går på tok! :) :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Skönt att du placerar en guldbagge till på banan, så nybörjarraketen Ronnie inte blir ensam guld kille i depån. :banana:

Snyggt släp!:)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Idag kom det nya pusselbitar från Orion Racing. :)
När jag ändå börjar riva inser jag att det är läge att fixa avgassystemet också med racekat. Någon som vet var man kan köpa flänsar? Skönt att kunna skruva ihop och isär.

Fälgarna är på en bananbåt från USA. Hoppas de hinner komma innan SSM. Annars får jag väl åka med nödhjulen. ;)
Attachments
Extraktorgrenrör och racekat.
Extraktorgrenrör och racekat.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Någon som vet var man kan köpa flänsar? Skönt att kunna skruva ihop och isär.
V-bandklämmor är väl det bästa (tar inte stor plats och håller tätt).
En liten bit flex mellan grenrör och kat skule inte skada det heller (det är ju stumt till toppen ganska långt annars).
tex:
http://www.turbobandit.com/shop/?artnr=120
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=50&sub=903
http://www.jnpp.se/?19,2-5-v-band-kit-(rf)
http://www.fastmek.se/avgas.html
De är inte billiga naturligtvis
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Fredrik Henriksson »

Fusk!!!! Jag ser allt kompressorn i bakgrunden!!! :mrgreen:

Piraten på bilden ser ut att jobba hårt... :zzzzzzz: 8) :bow:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by gokarting.nu »

Gott:)!!

En manlig kätting skådar mitt högra öga, säg mig gode pirat:
-Är det en 140 eller 146 den har i sitt grepp :mrgreen:
Attachments
Miata.pirate.in.race.uniform.jpg
Miata.pirate.in.race.uniform.jpg (24.21 KiB) Viewed 1770 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Torkel k »

Gott jobbat per!! :up: Nu får du stolt visa upp den nya spisen i helgen också. Extra plus för manlig brist på tidsmarginal till racet, även om du har en bit kvar till Henriksson-nivå (och tur är väl det? :wink: )

Jag vill också ha en kompressor och en motorlift... och en pirat som hjälper mig i garaget ibland. :(
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Per Hammarsjö »

Piraten är grym! Svåger, piprökare och ett jävligt välsmort ölsinne. Dessutom mycket erfarenhet av att assistera mig vid diverse hardcore meck.

Torkel; Jag har köpt en saxlyft till garaget också! Det är mumma det!
Mobile Photo 30 jun 2010 20 35 12.jpg
Mobile Photo 30 jun 2010 20 41 32.jpg
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Per Hammarsjö MX-5 1.8 -98 Miatacup / Roadsport C

Post by Måns Wilke »

Extraktorgrenrör är KONST!!! Så jäkla snyggt. Jag skulle kunna köpa ett att ha på väggen hemma.

NB ser ut att ha lika mycket luft i motorrummet som en gammal 240 :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply