Hans Rytter NB 1,8 -98

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Hans Rytter NB 1,8 -98

Post by Harry »

Harry wrote:På vänster sida framför luftrenaren sitter det en lite "burk" som kan ställas open eller closed. Vad är det för en grej :think2:

hasse
Den där "burken" är numera ställd på closed men, efter varje hårdkörning på bana har den "kokat över". Har tidigare bytt olja till Bosch dot 4 & kollat så att kylslingan är ok, åtminstone på utsidan.

Är det nån som har koll på detta problem & en ev lösning

hasse
Attachments
20150405_101306.jpg
Hans Rytter
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Hans Rytter NB 1,8 -98

Post by Conny Lundell »

Om du har bytt till bromsvätska i servostyrningen förstår jag att det blir problem.
Det ska vara servo olja i den burken.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Hans Rytter NB 1,8 -98

Post by Harry »

Conny Lundell wrote:Om du har bytt till bromsvätska i servostyrningen förstår jag att det blir problem.
Det ska vara servo olja i den burken.
Jag han precis post mitt inlägg när jag blev osäker på vilken vätska som finns i systemet, bytet gjordes på en OKQ8-verkstad, ska kolla upp vad dom använde. :think2:
Hans Rytter
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Hans Rytter NB 1,8 -98

Post by Harry »

Harry wrote:
Conny Lundell wrote:Om du har bytt till bromsvätska i servostyrningen förstår jag att det blir problem.
Det ska vara servo olja i den burken.
Jag han precis post mitt inlägg när jag blev osäker på vilken vätska som finns i systemet, bytet gjordes på en OKQ8-verkstad, ska kolla upp vad dom använde. :think2:
Kollade fakturan, ingen olja byt!!!!! Kan vara dax o gör det då, nu.

Troligen är olja aldrig bytt, kan det vara problemet??????

hasse
Hans Rytter
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Hans Rytter NB 1,8 -98

Post by Matte P »

när min servo (kokade över) så hällde jag ut så att det bara fans så mycket olja att det bara snuddade toppen längst ner på oljestickan, prova med det så ska du se att den inte kokar över mer.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Hans Rytter NB 1,8 -98

Post by Harry »

Matte P wrote:när min servo (kokade över) så hällde jag ut så att det bara fans så mycket olja att det bara snuddade toppen längst ner på oljestickan, prova med det så ska du se att den inte kokar över mer.
Ska till Gelleråsen den 2 okt o tänker börja med att sänka nivån som du gjort. Träffade en snubbe på Gröndal i lördags, han tyckte jag skulle montera en extra oljekylare, det får bli nästa åtgärd om det inte funkar med sänkt nivå

Rapport kommer

hasse
Hans Rytter
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Hans Rytter NB 1,8 -98

Post by Harry »

Nu har jag nog löst problemet.

Var ute o åkte en kort sväng i dag för att kolla bilen innan vinterförvaring. Ingen servo alls på ratten, efter en koll så var remmen helt slak. Antar att kokningen berodde på att pumpen slirat eller inte roterat alls.

Infästningen för justeringen saknade en skruv o den andra infästningen en mutter!!! Båda naturligtvis M10 fingänga. Skruven hade jag men inte mutter, fick laga det provisoriskt inför vintern. En liten provtur visar att pumpen snurrar igen.

Ställd in spänningen på samma som det var tidigare, remmen blev väldigt hård, nästan stum. Hur hård ska den vara??

hasse
Hans Rytter
User avatar
burner
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 51
Joined: Mon 20 Jul 2015, 12:58
Location: Bro/Stockholm

Re: Hans Rytter NB 1,8 -98

Post by burner »

Däckkrängaren hemma sa till mig när han montera(svor) mina RSR att banåka max 2bar, fisa runt hemma 2,5
//Pelle Nilsson från Bro/Stockholm, kör en Mazda MX5 NC 2006 //
Post Reply