Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Hej på er !!

Så då var vi en till i gänget som förhoppningsvis skall vara med och köra cupen nästa år.

Jag förstår att det bästa för mig är att starta en byggtråd som så många andra har gjort, främst för att få hjälp, stöd och tips från alla er som gjort samma resa själva.

Om mig själv är det inte mycket att säga förutom att Jag är en kille (Gubbe) som snart skall fylla 50, bosatt i Göteborg (Majorna) medlem i denna klubb samt i Sportvagns klubben i Göteborg, har ganska lite racing erfarenhet så här långt, Jag har kört en hel del gokart när jag var i 20 års åldern och numera kör Jag långlopp i SLC serien i ett team som heter Canard Racing team http://canardracing.com/team/

Bilen var jag i Tisdags (2014-09-30) och köpte i Berlin, Jag fick tag i en kärra som verkar vara ganska prisvärd, bilen är en 99,a Anniversary med 13.000 mil på mätarn och som har sedvanliga rost bekymmer vid hjulhusen bak. Detta löser jag säkert galant efter jag har gått Verktygsbodens nybörjar kurs i svetsning :D :D
.
Jag har som målsättning att köra i klass modifierad till våren skall försöka bygga bilen så noggrant som möjligt, förhoppningsvis så kommer min grabb Daniel att köra bilen och Jag meka men vi får se hur det blir med det annars så blir det Jag som rattar.

Jag kommer att behöva en hel del stöd från er under resan, har beställt en fullbur från Finess och letar just nu efter en bra leverantör av ekonomi plåt till bakre delen av trösklarna samt lite av hjulhusen, kom gärna med förslag på inköps ställe för plåtarna !!!!!!!!!!
Därefter så är det bara att köra på med hjulupphägningar, stötdämpare och bussningar och kanske lite fix med motorn om det hinns med innan våren.

Det skall bli väldigt kul att sätta tänderna i bilen nu under vintern och ser redan fram emot våren när racen startar !!

Med vänlig hälsning
Thomas Sörquist
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by chriss »

Välkommen!

Kul med fler förare, det kommer sluta med att pojken får skaffa en egen bil ;)! Här finns kunskap i mängder så det är bara att fråga på.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by gokarting.nu »

Skoj med fler räsers!!


Med en gång vill jag inflika en sak.

Ni ska båda KÖRA tävlingsmiata


Bilen ni köpt bygger ni enligt standard reglementet.
Den kör du Thomas.
Mekandet blir minimalt & du kommer gå i mål utan bekymmer, så det finns tid att vara stand by för Daniel som ska köra en Miata för Modifierad.

Mullart/Söderholm far och son kör båda i Modifierat.
Vrålcoolt! :bow:


Sen köper ni/du denna

viewtopic.php?f=9&t=3192

Kompletterar med främre strävorna till buren.

Färdigt.( att den bilen inte är såld än = obegripligt)

Då behöver ni inte fundera på OM ni kommer till start.
Ni kommer inte behöva fundera på om ni kommer på rejs ett 2015.
Ni spar pengar, för Ulf har redan betalat MER än vad det skulle kosta er.
O ni kan ha en lugn tillvaro, för garaget kommer inte äta upp all er tid.

:mrgreen: :burnout:


På Karljohansgatan 144 i Majorna finns en kuf som kört Miata nån gång, han hjälper gärna till med Miatakvartssamtal om ni vill.


Välkomna båda två på banorna 2015!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :racesmile:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by TPR »

Ett annat alternativ är att skaffa en uppsättning slicks så kan en av er köra Modsport 3 (alternativt Roadsport B) och den andra Roadsport C.
Inte omöjligt att Henrik har några slicks kvar förresten.
Var och kollade på bilen igår, såg bra ut! :up:

Jag skickade lite länkar per mail igår, gissar att du har sett dem.
Jag gjorde ju samma jobb i våras och har nog en del tips på verktyg, metoder, mm.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
ulfen
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 59
Joined: Sun 22 Dec 2013, 11:07
Location: Ugglarp

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by ulfen »

Välkomna i gänget!
Thomas och Daniel.
Själv är jag nybörjare. 2014 var min första säsong och det är nog det roligaste jag gjort sen jag tog körkort för bil (1967).
Välkomna till Ugglarp mellan Falkenberg och Halmstad för att kolla in min Aniversary.
Den är fortfarande till salu.
Vi ses!
/ulfen
Ulf Andersson
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Hej på er igen !!

Ni är för goa, Jag får börja med en bil och ro bilen (Båten) i land med den först, vem vet Jag kanske skaffar en till frugan också :D :D och då har Jag tre bilar att ha race klara till våren, puh….

Jag förstår att det smartaste är att köpa en färdig bil direkt av både tids och penga skäl men för mig är byggandet en stor del av det roliga med detta.
Jag har förmånen att dela garage med bröderna Phil bl.a. och även fått stöttning av Niklas Falk (Stort Tack)under perioden när Jag letade upp min bil, och alla som jag stött på är såhär långt är inne på din linje Andreas att Köp färdigt, men nu skall vi göra detta så krångligt det bara går :?
Nu är bågen från Finess på väg och igår så beställde Jag två ekonomi plåtar från IL Motorsports så nu finns det att göra under lång tid framöver.

Behöver nog köpa en stol ganska tidigt för att ha med mig i anpassningen av bågen, Har ni koll på om det finns något bra alternativ till Sparco Sprint stolen ?????? eller är den självklar ??
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by TPR »

Jag ska försöka få min bil till garaget denna veckan så då kan du testa min stol (Momo RS).

Jag tycker Sprint är för smal över axlarna, du kan ju testa på Street Performance.
Men det gäller att hitta en stol som passar i Miatan, inte helt lätt (Om man inte väger typ 56 kg som en tredje Thomas här... :wink: )
Sparco Ergo kan vara värd en titt, finns i tre olika storlekar och med avtagbara öronlappar:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... glass-seat
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by Niklas Falk »

tstevg wrote:Behöver nog köpa en stol ganska tidigt för att ha med mig i anpassningen av bågen, Har ni koll på om det finns något bra alternativ till Sparco Sprint stolen ?????? eller är den självklar ??
Försök att göra så många garagebesök som möjligt för att hitta en stol som passar din kropp. Det finns ju några Cupbilar i gbgområdet.

Det finns en hel del stolar som går att knö ner i Miatan men det viktigaste är att den ska passa. Det är enklare att bygga om bilen (kardantunneln) än att krympa föraren. Även rygglängden är nåt att tänka på, så axelremmarna går fritt från stolen när de går i rätt vinklar.

Jag har en OMP ARS, men den börjar bli lite för rymlig efter att ha kastat bort 10kg på föraren. har även en äldre Spraco Rev som är betydligt smalare, men den REV (plus) som finns idag tror jag är lite justerad.

Kolla även med Gokartarn angående Finessbur och besiktning, detta med helbilsgodkänd bil och modifieringar är lte speciellt.

Pihl d.ä. hann före...
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by gokarting.nu »

Sparco sprint stolen åkte jag till en press med.
Vingarna vid axlarna är trånga, så man trycker isär dom helt enkelt.


Om du kan, sätt i buren först, ändra inget annat.
Åk sen med din HELBILSGODKÄNDA bil och gör en reg besiktning med buren!!!! :shock: detta ska enligt uppgift tydligen vara möjligt nuförtiden?!


Prata med fordonsprovarna på hisingen, dom ska kunna hjälpa till med detta.

Att få buren inskiven i regpappret är guld för framtiden.

Lycka till.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by Victor »

Regbesiktning med halvbur (inkl. minskning av antal passagerare i de fall där det behövs, inte i Miatan) går bra att göra på helbilsgodkända bilar (en halvbur/båge inkräktar inte på passagerarutrymmet), helbur är nog mer tur om man får igenom.

Om man får ordet "skyddsbur" inskrivet i papperen när man regbesiktar med halvbur (inte ordet halvbur, skyddsbåge eller liknande formulering) "borde" det gå bra att sedan besikta med helbur i fortsättningen.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by TPR »

Så har jag också förstått det.
De två alternativ som finns till detta är antingen skruvbur som man plockar ur vid besiktning eller att göra den alternativa besiktning som numera är tillåten i Roadsport, men då är bilen inte laglig att köra på väg.
http://www.spvm.se/uploads/Dokument/Reg ... 3-2015.pdf
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Hej
Det här låter ju jättebra, då är det bara att få klart med urspungskontrollen och vänta på registrerings beviset sedan behöver bilen aldrig mer skattas/försäkras eller besiktas mer.
Sedan bygga en säkerbil med fullbur och följa roadsport C i övrigt, eller har jag missat något :D :D
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Så då var Tysk importen regbesiktigad och klar !!!!!!!!! :banana:

Bara till att börja skruva... Puh

Måste bara instämma med Andreas att Fordonsprovarna är ett kanon ställe att besikta på, dom har stor kunskap om Miator i allmänhet och även stor förståelse för de besiktnings bekymmer som kan uppkomma för Miata ägare som vill köra Roadsport :wink: :wink:

En liten bild från i morse !!!!
Attachments
4.jpg
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Lång dag, först besiktning kl.7 sedan till jobbet och var fysiskt närvarande en stund sedan tillbaka till garaget och börja jobbet med bilen, fan va kul !!!
Några bilder skickar jag med, kolla in,jag hittade en Webasto värmare under vänster fram skärm.
Skall nu börja med att demontera inredningen och känner mig lite skraj för att plocka ut airbagarna, är det något problem nu när bilen är strömlös???
Attachments
image.jpg
image.jpg
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by gokarting.nu »

Bra jobbat Thomas

Bilen skall besiktigas, försäkras som en vanlig bil för att du ska kunna rejsa i Roadsport.
År efter år.

Det är bra om du kan få i båge/bur först, regbesiktiga bilen med den ändringen.
Sen bygga/rensa.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Så då var jobbet igång på allvar.
Lite att ta i som ni ser,
Attachments
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Lika bra att fortsätta att uppdatera här,

Fredag kväll i Bunkern :banana:

Fick gjort lite i alla fall, plåt biten på vänster sida blev tillpassad, skall försöka ta mig ut idag igen.
Jag måste säga att man blir inte speciellt impad av passformen på dessa plåtar från Klockerholm, snett och vint, det gör ju att det går åt väldigt mycket tid till onödigt jobb :bang2:
Igår kom även rörsatsen från Finness, nu känner man att fritidsproblen kommer inte att infinna sig på ett tag. Skall bli intressant att plocka ihop detta, vid första anblicken undrar man ju som den nybörjare som jag är, hur i h-vete skall jag få ihop detta, det kom tre buntar med diverse rör, inte ett enda papper eller instruktion, lite märkligt.
Attachments
image.jpg
image.jpg (28.84 KiB) Viewed 8346 times
image.jpg
image.jpg (30.62 KiB) Viewed 8346 times
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by TPR »

Bra jobbat!
Ville komma in och titta igår när vi var utanför men hann tyvärr inte... :bang2:

Svetstång är bra för att hålla plåten på plats när du ska svetsa:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning- ... ang-12099/
Jag har en liten någonstans, troligen på verktygsväggen, om du vill låna.
Och i nedersta lådan i bordet finns det skruvtvingar, om det behövs.
Bara att låna om du hittar något användbart. :up:

Angående instruktioner för burbygge så förstår jag dig, men troligen är det så att det beror på hur man vill bygga, vilket reglemente man vill uppfylla.
Ta en titt i SBF:s tekniska reglemente (5.8 sid 21) och bygg efter detta, så kan du även köra i andra klasser tex Modsport.
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Teknis ... 2014_1.pdf
Alla rör behöver ju kapas och anpassas efter vart de ska sitta, så det är en hel del jobb innan man kan börja svetsa. Någon slags rörnotch är väldigt bra att ha, fråga Henrik hur han gjorde.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Nu är äntligen vänster sidan klar, Jo Jag har allt haft svetstänger må du tro, och alla andra verktyg med bl.a. Ko-ben, slägga,spett och trä påkar, var över och tittade på din bil Thomas för Jag vet att du gjorde samma lagning, Jag fick inte samma fina resultat som du ( är du bilplåtslagare eller ??) men det duger, tänkte lägga över en folie på hela bilen som alternativ till lackering senare.

Nu skulle jag behöva lite tips från Forumet, Jag håller på att planera nästa inköp och det är till hjulupphägningarna och grejor runt detta.

Jag kör nog på Powerflex bussningar trots priset, verkar efter allt som är skrivit här på forumet det bästa trots priset, till motorn och Diffen får det nog bli något lite mjukare, känns lite fel att i princip bulta fast drivlinan, dem måste nog få röra sig lite ??. Hittade Delrin bussningar från AWR på nätet men får känslan av att det blir för stumt.

Bromsar: hur vet man om man har dom stora bromsaran ??? mina skivor är 26 cm i diameter, ser små ut tycker jag, men är det dom stora eller små ?? Skall man satsa på slitsade skivor ???

Krängare, som jag ser det så är detta den bästa möjligheten att justera bilen, vilken modell skall man ha ??

Skall även köpa Coilovers snart, verkar vara en djungel speciellt när man har lite erfarenhet, funderar på B2, Bilstein eller Kents dyrgripar.
Attachments
2.jpg
2.jpg (37.88 KiB) Viewed 8274 times
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by Niklas Falk »

Bromsarna du har räcker länge, med XP12/10 eller XP20/10 så klarar du dig.
Slitsade skivor är bara dyrare och har mindre slitageyta.

94-00 var framskivorna 255mm och bakskivorna 251mm, det är de du har. Från 01 fanns även sportskivorna med 276 fram och 279 bak, dessa var de enda som fanns 03-05.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by gokarting.nu »

Lite shopping förslag Thomas.


http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=08-90005

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=04-70155

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-69010

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=13-71000

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... 20%2010.30

http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... %202006-15


http://ilmotorsport.de/shop/article_det ... 9fdc8e0f23

Ang bromsarna:
Från Spvm.se

Klass Modifierad:

Fritt enligt Roadsport C reglementet förutom följande begränsningar av bromsar och växellådor:

Med avsikt att hålla nere kostnaderna för de tävlande, utan att begränsa förare och mekanikers kreativitet införs från och med seriestart 2012 följande begränsningar för bilarna i MX-5 Cup:
- Endast omodifierad originalväxellådor från någon MX-5 modell får användas (Växelspaken får modifieras, dvs så kallade "short shifts" är tillåtna).
- Endast omodifierade originalbromsok från någon MX-5 modell får användas (belägg och skivor fritt).



Och ha med ett extra främre hjullager till din bil på rejsen.
(visar du upp medlemskortet till denna klubb hos din Mazdahandlare, ska du få rabatt)
De kan hålla länge, men de går sönder och man kan ge sig den på att det inte händer på en vanlig trackday.


D2 fungerar, har kört 5 säsonger med mina nu:)
…men efter "live studier" av Herr Heijel´s framfart…..som sagt D2 fungerar men :think2: :rolleyes3:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Bromsarna du har räcker länge, med XP12/10 eller XP20/10 så klarar du dig.

Är XP12/10,XP20/10 ett fabrikat på klossar eller ???

Om fattar rätt i reglementet så är det tillåtet att byta till de större skivorna om Jag monterar på original ok eller ???, och oken borde väl vara större än de som sitter på min bil ???
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by TPR »

tstevg wrote:Är XP12/10,XP20/10 ett fabrikat på klossar eller ???
Fabrikatet är Carbotech, svensk leverantör är http://www.peansweden.com/
Ett annat alternativ är Hawk, tror Martin F kan skaffa dem.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Vill bara slå ett slag/ge tips om en makalöst bra svets utbildning som jag har gått.

Jag kom precis hem från Verktygsbodens kurs i svets teknik och plåt bearbetning.
Kurserna hålls i Borgstena ett par mil norr om Borås, kurs ledaren heter Christer Linde, detta var precis vad jag behövde inför stundande bur bygge.
Kanon kul och en helt perfekt genomgång av olika svets tekniker, plåtberbetnings kursen är ett måste för den som vill bli duktig på att byta enskilda plåtar eller renovera en hel bil.!!!!
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Thomas Sörquist NB 99,a 1,8

Post by tstevg »

Tänkte att det kanske är dags att uppdatera lite här, så inte någon tänker att jag tappat stinget, för så är det inte. under senaste månaden så har jag fått klart med all rostlagning, det sista som jag gjorde var att byta även tröskel/skärmkanten på höger sidan bak, skönt att detta är färdigt.

Så nu är det fullt fokus på buren, jobbar nästan varje dag med bilen och jag tror att det behövs för att hinna med.
Huvudbågen är nu satt, gött.
Här är lite blandade bilder från de senaste veckornas jobb.
Attachments
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Thomas Sörquist
Göteborg
Post Reply