Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

När elitcykelsatsningen nu ligger på hyllan och benen sviker så låg motorsporten nära till hands när tävlingssuget blev för stort... :twisted:

Korta fakta
Motor
* 1,8 liter
* 2,5" sportavgas från kat och bakåt
* Öppet KN-filter med kalluftsintag
* 16700 mil
* Castrol X0 75W90 i växellåda
* Redline i diff

Chassi mm
* Koni sport med tillhörande fjädrar
* Hardtop

Hjul och bromsar
* 17" fälgar
* Nyrenoverade bromsar med EBC Green stuff
* Motul 600 bromsvätska

Säkerhet och inredning
* Huvudströmbrytare
* CC-båge
* Stol och bälte: Sparco Sprint+Sabelt 6p bälte
* OMP ratt med extra distans

Lättning
* Allt lös plus all inredning utom instrumentbrädan

Att göra
* Bogseröglor
* Personlig utrustning: overall mm
* Bygga väghållning: kräningshämmare, nya bussningar
* R-däck
* Lite lighttrimmning: Tändning, race kat, extraktor-grenrör
Just hemkommen efter hemköp
Just hemkommen efter hemköp
rsz_img_1263_2sm.jpg (71.59 KiB) Viewed 2049 times
Ett år senare, våren 2009
Ett år senare, våren 2009
IMG_1930_sm.jpg (103.3 KiB) Viewed 2048 times
Last edited by mickeh on Wed 10 Jun 2009, 08:07, edited 4 times in total.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Välkommen i träsket :D

Du har nu löst alla dina fritidsproblem för lång tid framöver.

Snygg färg föresten 8)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Nice! Hoppas verkligen du får bilen banklar till nästa säsong! 8) :D
Man kan ju se på bilden att bilen vill bli en räcer... :wink: :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Tackar, kul att ni gillar den!
Svårast blir att prioritera i vilken ordning allt ska byggas...
Resten blir nog en baggis :lol:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

mickeh wrote:Tackar, kul att ni gillar den!
Svårast blir att prioritera i vilken ordning allt ska byggas...
Resten blir nog en baggis :lol:
En hel del tips om hur man bygger Roadsport Miata hittar du på min hemsida. Guiden finns ju även här på mx5racingclub.se

Enkelt uttryckt kan man väl säga att du bör prioritera enligt följande:
1. Säkerhet (båge, stol, bälte, huvudströmbrytare, bogseröglor)
2. Väghållning (R-Däck, bromsbelägg, bromsvätska, dämpare/fjädrar sedan krängningshämmare)
3. Köra, köra, köra. Mycket körtid inledningsvis är det billigaste sättet att kapa varvtider.
4. Effekt, (kalluftinsug, extraktorgrenrör etc)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Hur går det med bilen? :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Fredrik Henriksson wrote:Hur går det med bilen? :)
Oj, måste ha missat att jag fått et svar här... Sorry.

Jag har bara sett över bilen för lättare banträffar. Sen körde på mig en massa arbete vid körningen på Malmby-fältet...

Så nu är det garagesäsong för min del. Under vintern får det bli vad plånboken tillåter :roll:

Men gissa om jag blev fast vid bankörning?! Den lilla banan de hade gjort på taxbanorna var riktigt kul!! Ser fram emot att testa en riktig med en bil man litar på att den pallar trycket... Vilket min inte gjorde :oops:
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Nu händer det lite igen... Sen förra uppdateringen har jag gjort en rejäl service. Hade planer på Redline i diff å låda. Men nu blev det Redline i diff och Castrol X0 i lådan. I motorn kommer det bli Redline, men först köra jag ur den med en Mobil super 3000 (oljan var inte bytt på MÅNGA mil innan...) tillsammans med nåt jox som ska "tvätta" ventillyftarna. Lite hokus pokus, men det kanske fungerar?

Detta plus lite nya filter och tändstift kommer säkert få motorn att morra bättre :-) :banana:


More to come...
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Så var den berömda CAS-packningen bytt. Fasen vad grisigt det var runt och under CAS:en. Måste man byta kylarslangarna under som blivit utsatta för motorolja tror ni?
Alla säger att det är så svårt att passa in sensorn vid monteringen igen... Jag kunde ta bort en halva av cylindern som sensorn stoppas in i och bara kika hur den skulle ställas in så det passar. Eller så hade jag bara tur ;-)

Så äntligen skvätter det inte här längre... Nu är det bara växelspakstornet kvar att täta, sen ska det inte läcka olja nånstans.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by MZM »

mickeh wrote:Så var den berömda CAS-packningen bytt. Fasen vad grisigt det var runt och under CAS:en. Måste man byta kylarslangarna under som blivit utsatta för motorolja tror ni?
Alla säger att det är så svårt att passa in sensorn vid monteringen igen... Jag kunde ta bort en halva av cylindern som sensorn stoppas in i och bara kika hur den skulle ställas in så det passar. Eller så hade jag bara tur ;-)

Så äntligen skvätter det inte här längre... Nu är det bara växelspakstornet kvar att täta, sen ska det inte läcka olja nånstans.
Hur pilligt tyckte du det var att byta o-ringen?
Jag har inte fått tummen ur att byta min, blir trött bara jag tittar på det tighta utrymmet man har att leka med!
//Martin Ek
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Vet inte om det är annorlunda på en 1,6:a men "vem som helst" klarar av det med lite tålamod ;-)
Tyckte nog att det var svårast att få ut den utan att röra till den roterande "pinnen" i sensorn.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Mmmmm Ett öppet KN-filter på plats!
IMG_1859_2.jpg
IMG_1859_2.jpg (219.12 KiB) Viewed 2539 times
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Panelbygge påbörjat... Lite svårt att veta hur det ska byggas, får bli lite trail&error.
IMG_1864_2.jpg
IMG_1864_2.jpg (95.81 KiB) Viewed 2525 times
IMG_1873_2.jpg
IMG_1873_2.jpg (115.76 KiB) Viewed 2523 times
Och det färdiga resultatet! (Har inte bestämt mig för hur jag ska behandla ytan... kolfiber, lack, eller dylikt)
IMG_1874_2.jpg
IMG_1874_2.jpg (168.34 KiB) Viewed 2601 times
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Och så mina nyrenoverade bromsar... Åtminstone blästrade och lackade. REnoveringssats och belägg på väg från MX5Parts!

Undrar om stilpolisen tar mig med röda ok till grön bil?
IMG_1861_2.jpg
IMG_1861_2.jpg (232.76 KiB) Viewed 2527 times
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Ahhh, äntligen nya damasker runt spaken. Nu slipper jag antagligen oljan som skvätte runt i kupén och under bilen innan den lilla skvätt som fanns i tornet var slut...
IMG_1866_2.jpg
IMG_1866_2.jpg (148.86 KiB) Viewed 2522 times
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Gissa hur mycket damm det får plats i ett garage??
IMG_1863_2.jpg
IMG_1863_2.jpg (88.47 KiB) Viewed 2538 times
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Lite photoshoppande tills jag fått alla mina beställda reservdelar... (Jämför med bilden i första inlägget)
miata_steg2_ny lack4 m båge o stripe copy2.jpg
miata_steg2_ny lack4 m båge o stripe copy2.jpg (118.4 KiB) Viewed 2474 times
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by Niklas Falk »

Cromevinyl finns ju :)
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Fick just skäll av frun som tyckte min photoshop-kreation såg ut som en gurka... :lol:
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by Fredrik Henriksson »

Blev svinfräckt!
Hälsa frun att gurkor är... är... rejs! :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by Crazy Ivan »

Jag är benägen att hålla med.........frun ! :shock:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Ahh! Äntligen är bromsar monterade och luftade efter lite strul...
Sen slog jag till på ett set med Koni sport. Dock ganska okända fakta om fjädrarna. Men de duger säkert för en nybörjare ett tag.
Både konisar och bromsar monterade.
Både konisar och bromsar monterade.
IMG_1926_sm.jpg (147.45 KiB) Viewed 2245 times
Usch... Det gör ont att inte montera nya bussningar och blästra A-armar mm...
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Den blev låg... Riktigt låg :lol: Så det där med att styra... det var inte att tänka på :oops:
Efter en höjning så blev det bättre, men det tar fortfarande i skärmarna emellanåt. :doh:

Om nån har tips på hur man gör för att lösa det så är alla tips välkomna (Utom de självklara och lite tråkiga: höj mera, byt till mindre hjul :) )
IMG_1930_sm.jpg
IMG_1930_sm.jpg (103.3 KiB) Viewed 2206 times
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Mikael Hallgren MX-5 1,8 -94 Blivande roadsport C...

Post by mickeh »

Lite nytt godis i kön för montering!
Börjar med skinnratt... Småsnål?
Börjar med skinnratt... Småsnål?
IMG_1987__sm.jpg (65.04 KiB) Viewed 2140 times
Sparco sprint V
Sparco sprint V
IMG_1986_sm.jpg (65.38 KiB) Viewed 2140 times
6p - bälte och lite annat godis.
6p - bälte och lite annat godis.
IMG_1985_sm.jpg (83.64 KiB) Viewed 2138 times
Sen är även en båge från CC på väg!

:banana: :banana:
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Post Reply