Martin Nihlén NA 1.6 -90

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by MartinN »

Gåtan är löst! (Tack Chriss!) Ett stöd för hälen/hälarna så att man endast trycker med främre delen av foten och inte hela benet. Man får då också något att hålla emot med när det svänger.
Kan detta vara något på en riktig bil?
Kan detta vara något på en riktig bil?
Vad tror ni som är rutinerade. Kan detta vara något att ha? Skall det vara till båda fötterna eller endast en? Själv tänker jag kanske en förlängning till dödpedalen i underkant.
Tack!
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by chriss »

Jag kör med shortshift och det fungerar kanon. Det blir KORTA lägen, nästan svårt att lägga i friläge :D
Funderar också på en förlängare men det kommer jag nog tillverka något själv och skruva på befintlig spark.

Gällande listen så tejpa fast något likt och ut och testa lite på gatan så känner man nog ganska snabbt vad, hur högt det skall sitta.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by MartinN »

Körde fel i går när jag skulle hem från jobbet. Hamnade i Södra Sandby hos http://www.kgtrimning.com/ och kom hem med en ljuddämpare och lite bromsvätska.
WP_20140407_17_27_55_Pro.jpg
Väger mindre, bättre genomströmning och låter mer!!!
Väger mindre, bättre genomströmning och låter mer!!!
Åkte sedan till Biltema och köpte lite olika bitar. Blev inte helt av med 90 graders böjen från katten eftersom sportavgassystemet var vinklat i fel riktning. Fick annars dit det nya diagonalt och kommer att ha bra vinkel ut.
WP_20140408_16_49_45_Pro.jpg
Tog en provtur och hej vad det låter! Men visst kommer det att bli något lägre ljud när ändröret kommer på? Nu slutar ljuddämparen under bilen vilket rimligtvis gör att det låter mer.
Fixar ändröret i morgon och återkommer med rapport.
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by TPR »

Det kommer bli ett annat ljud med slutrör på plats, man bör ha 15-20 cm slutrör minst för att undvika "240-brölet"... Men jag vet inte om det kommer uppfattas som lägre av örat, eller av ljudmätaren.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by MartinN »

Dyrt racingändrör som enligt tillverkaren ger 10-20 hk minst!
Dyrt racingändrör som enligt tillverkaren ger 10-20 hk minst!
Hittade inget ändrör som passade så det fick bli en biltemakrök på fel håll.

I måndags så var jag på Knutstorp och fick min bil ljudtestad. Det regnade nästan hela tiden, men detta gjorde att vi bara var 5 bilar och 4 motorcyklar vilket medförde massor av körning/träning.

Satan vad svårt det är att köra fort när det är blött...Hur jag än gjorde så fick jag sladd när jag försökte öka farten. (Jag förstår att detta såklart hänger i hop med min bristande erfarenhet.) Har verkligen respekt för er som fixar det.

Såg det dock som nyttig träning. Är det någon som minns hur mycket långsammare varvtider ni hade som nybörjare på ett blött Knutstorp? Hade laptimern igång men hoppas att den inte fungerade som den skulle.....

Min bil uppmättes till 96dB som mest. Killarna från Anderstorp som gjorde mätningen sa att det var ok och att de inte hade flaggad av mig på race. Men jag låg alltså precis på gränsen och detta med en bil som ingen av de andra deltagarna tyckte lät så mycket.

Ville testa att lägga upp en film så här kommer en liten snutt där man hör hur bilen lät. Detta är alltså 96dB!!
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by MartinN »

Hur får jag youtube klippet att "förhandsvisas" i mitt inlägg?
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by Niklas Falk »

MartinN wrote:Hur får jag youtube klippet att "förhandsvisas" i mitt inlägg?
Om du menar att få det att ligga i inlägget?

Code: Select all

[youtube]youtubeID, dvs det efter v=[/youtube]
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by MartinN »

Tackar!!! (Såg ej att det fanns en "knapp" för detta.)
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Martin Nihlén NA 1.6 -90

Post by MartinN »

Tog tag i besiktningen denna veckan. Satte i originalstol så att bältet löpte fritt men behöll bågen. Jag hade tur och fick en motorintresserad besiktningsman och fick endast anmärkning på lamdavärdet. Åkte hem och tätade skarvarna till nya dämparen och provade igen. Värdet blev bättre, men var egentligen inte ok men blev godkänd!!! :banana:
WP_20140519_11_47_50_Pro.jpg
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
Post Reply