Page 2 of 4

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sat 25 Jan 2014, 12:17
by JOnas
Chriss, HT:n är från Waerns gamla gröna. Solid grön (väl?)

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sat 25 Jan 2014, 14:21
by Thomas Thorén
chriss wrote:
Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit :up:

I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe! :up:
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen. :oops:

Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?

Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge! :D
Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta! :up:

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sat 25 Jan 2014, 20:06
by chriss
Thomas Thorén wrote:
chriss wrote:
Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit :up:

I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe! :up:
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen. :oops:

Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?

Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge! :D
Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta! :up:
Kanon och jätte gärna. Hojta till när det passar. Jag bor i Landvetter som är på vägen annars hittar jag till ditt garage :D

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sun 26 Jan 2014, 00:36
by Thomas Thorén
chriss wrote:
Thomas Thorén wrote:
chriss wrote:
Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit :up:

I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe! :up:
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen. :oops:

Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?

Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge! :D
Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta! :up:
Kanon och jätte gärna. Hojta till när det passar. Jag bor i Landvetter som är på vägen annars hittar jag till ditt garage :D
Okok :) Om mitt minne inte sviker så synkar jag med dig när bilen kommer hem från burbygget så svänger jag förbi! :)

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sun 26 Jan 2014, 22:05
by Thomas Thorén
Bil lastad och på väg till burbyggare i lördags morse!

På tisdag avstämning och genomgång, hoppas få se någon loppa lagd! :P

Skall jag fota lite svetsarbilder och lägga upp här? :banana:
image.jpg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Thu 30 Jan 2014, 22:10
by Thomas Thorén
Idag har jag varit i Borås och kollat på buren. Förstår på mr byggare att det är fasen trångt och litet och klurigt... ja tänker jag... hä ä ju därför jag inte gett mig på det själv :mrgreen:

Laddar upp lite bilder på stommen till bur, det skall i rätt mycket mer rör åt alla håll.

Imorgon fortsätter inpassning av stol, stolfäste och en lågviktad fd rallychafför i. :D
bild 4.JPG
bild 3.JPG
bild 2.JPG

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Thu 30 Jan 2014, 22:32
by JOnas
:arrow: Det ser jäkligt najs ut!
:up:

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Fri 31 Jan 2014, 12:49
by Thomas Thorén
JOnas wrote::arrow: Det ser jäkligt najs ut!
:up:
Thanx m8! :)

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Fri 31 Jan 2014, 14:34
by chriss
Ser kanon ut. Blir det sidosträvor i dörrarna och en i ovankant av rutan?
Nyfiken!

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Fri 31 Jan 2014, 20:56
by Thomas Thorén
chriss wrote:Ser kanon ut. Blir det sidosträvor i dörrarna och en i ovankant av rutan?
Nyfiken!
Kul att du gillar't :)

Japp, det blir en sträva längst ner vid tröskeln och en lite snett från b-stolpen till a-stolpen.

En sträva kan det bli också mellan vänster och höger b-stolpe alltså liksom i instrumentbrädan. Den som sitter original tror vi inte räcker. Vi undersöker reglementet för detta innan montering dock.

Sedan blir det antingen kryss mellan baksträvorna eller helst kryss i huvudbågen. SBF rekommenderar visst kryss i huvudbågen. Behöver testa att stol och chafför får plats bara. Reglementet säger att man skall sitta framför huvudbågen medans många sitter "i" den... eller under den så att säga. Min burbyggare som förövrigt sitter med i ett utskott i SBF, säger sig ha sett en del otäcka bilder på hjälm-flisor när huvudbågen böjs ner mot hjälmen vid krasch. Mao så skall det ju inte göra något att krysset i huvudbågen gör att man inte kan sitta där under, ingen plats man vill sitta på ändå.

Vi undersöker också reglemetet för en sträva uppe i taket som alltså går från ena a-stolpen i taket till andra b-stolpen i taket. För homologerade bilar är detta visst ett krav, vi har ännu inte kunna tolkat om det innebär att det är förbjudet för andra bilar. :think2: Fråga ställd till SBF även här.

Ett stag för bälte drar vi också förresten.

De andra kanske vanliga rör en bur har som vi inte bygger in är rör till fjäderbenstornen, toyota-staget eller "hjälmknäckarstagen".

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sun 09 Feb 2014, 22:14
by Thomas Thorén
Byggbilder från torsdag-fredags.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
.

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sun 09 Feb 2014, 22:24
by Thomas Thorén
Samtidigt i Göteborg skruvas bakvagn. Denna guldklimp köpt av Myran. :up:
Plan är att byta hela klump med torsendiff och drivaxlar men behålla subframen från min gamle NA.

Samtliga bärarmar, länkarmar, hubar plockas loss för uttag av gamla bussningar, blästring, målning och sen nya bussningar. Detta gäller framvagnsdelarna också såklart.

Har ännu än bestämt mig för typ av bussningar men det låtar åt power flex black series. Ännu ett kanske fegt val men jag är på jakt efter att pricka ganska "rätt" från början. :burnout:
image.jpg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Mon 10 Feb 2014, 11:21
by gokarting.nu
Bra jobbat Thomas :shock: :D

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Mon 10 Feb 2014, 16:37
by chriss
Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Mon 10 Feb 2014, 16:45
by Niklas Falk
chriss wrote:Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Bak är identisk (oki, uprigths ger 5mm bredare spårvidd per sida på NB) och om den som sitter där är rak och fin så kan den lika gärna sitta kvar.
Sen är det ju lättare att jonglera bärarmarna var för sig än att ta komplett subframe i ena näven och skruva med andra :)
"Byta bussningar" innebär ju att allt måste isär ändå.

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Tue 11 Feb 2014, 13:34
by Thomas Thorén
gokarting.nu wrote:Bra jobbat Thomas :shock: :D
Tackar! :D

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Tue 11 Feb 2014, 13:39
by Thomas Thorén
Niklas Falk wrote:
chriss wrote:Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Bak är identisk (oki, uprigths ger 5mm bredare spårvidd per sida på NB) och om den som sitter där är rak och fin så kan den lika gärna sitta kvar.
Sen är det ju lättare att jonglera bärarmarna var för sig än att ta komplett subframe i ena näven och skruva med andra :)
"Byta bussningar" innebär ju att allt måste isär ändå.
Japp precis. Skall dock göra en lite noggrannare inventering hur fräsch subframe'n på bilen är. Hoppas att det är tillräckligt fräscht för att min pedant-näsa inte skall säga "plocka ner, blästra och måla".
Är det OK så nöjer jag mig med bärarmsjonglering :D

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Tue 25 Feb 2014, 23:21
by Thomas Thorén
Tjena alla!

Här kommer en lite uppdatering.
Fick idag bild från Dan (mr burbyggare) som jag vill dela med mig av :D
Saknas bara bältessträvan genom krysset som skall måttas in på torsdag för att få en bra vinkel på bältet.

Jag krockat i tävlingsbil där bälte, stol och bur har varit värsting-grejer men inte varit inpassat så bra för mig, varpå jag trots 6-p bälte slog i hakan i växelspaksknoppen... alt. mitt egna knä. Har sett incar på smällen där man ser att mitt huvud försvinner ur bild :?

Okido nog om sånt, bur snart klar och jag hoppas att jag i helgen kan börja slipa och måla i kupén. :banana:

Ha det gott! :)
bild.JPG

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Wed 26 Feb 2014, 13:39
by Anders Träff
En fråga om buren saknar en sträva att montera bältet i ?! sen bör du nog ha en sträva i (taket)!
Karossen är inte specielt tjock att sätta öglor i, sen får du troligen fel vinkel på bältes infätningen.
sen blir det nog ett krav att det ska vara tätt bak mot bagageutrymmet. Det har hänt att tanken har exploderat
pga, värmen från avgasröret. inte i sverige ! det är en av säkerhets detaljer som ska diskuteras i Mx5

Anders nr82

ps: kolla vinklar på bältes infästningen på stolstilverkarens hemsida så att det inte blir fel, sen bör inte
bältet vara för lång bakom stolen.

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Wed 26 Feb 2014, 14:07
by chriss
Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.

Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.

Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Wed 26 Feb 2014, 18:34
by Thomas Thorén
chriss wrote:Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.

Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.

Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Ah jättegärna!
Tackar tackar! Just ny vill jag bara få tillbaka bilen så jag kan bygga vidare :D

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Wed 26 Feb 2014, 19:06
by chriss
Thomas Thorén wrote:
chriss wrote:Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.

Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.

Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Ah jättegärna!
Tackar tackar! Just ny vill jag bara få tillbaka bilen så jag kan bygga vidare :D
Denna tycker jag har mycket nyttig information, olika bälten, vinklar, hur man spänner bälten runt buren m.m

http://www.schrothracing.com/sdocs/2009 ... ctions.pdf

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Wed 26 Feb 2014, 21:19
by Niklas Falk
chriss wrote:Denna tycker jag har mycket nyttig information, olika bälten, vinklar, hur man spänner bälten runt buren m.m

http://www.schrothracing.com/sdocs/2009 ... ctions.pdf
Kunskapsnivån har höjts rejält de sista åren tack vare diskussioner här och där (mycket på rejsa för min egen del).
Schrott ska ha all heder för att de vågar visa annat än enbart sämsta accepterade lösningar (dvs FIA minimikrav).
Korta bälten sittande i perfekta vinklar med rätt låsning etc.

Sen blir det ofta lite problem med grenbältena med en lagom dyr FIAstol, om skrevet inte har stor volym. Det blir ofta att montera som ett 5pkt, med grenbältet sittandes rakt ner eller svagt framåt, eftersom hålet i stolen är lite för långt fram.

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sat 08 Mar 2014, 23:54
by Thomas Thorén
Buren är klar! :banana:

Trevligt besök idag av Chriss som förutom HT-byte delade med sig av lite Lambda- och el-tips. :up:
Bilen startar nu efter att jag hittat och åtgärdat strömtappet till boxen!!! :D

Näst på att-göra-listan är nu inpassning av instrumentbrädan för buren. Sedan skall jag försöka lösa varvräknaren och vattentemp-mätaren. Inget av dessa fungerade vid köp av bil, nu är det dags att ta i tu med det. :mrgreen:
20140308 bild 2.JPG
20140308 bild 1.JPG

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Posted: Sat 05 Apr 2014, 23:59
by Thomas Thorén
Liten statusuppdatering kommer här. :)

Har gjort mallar med hjälp av min snälla kompis Carolina (Mrs bilkonstruktör just nu åt Volvo) för täckplåtar hatthylla och brandvägg. Ordnat 1 mm aluplåtar på Metallservice i Göteborg som jag verkligen vill rekommendera till alla som behöver plåt, rör, solida stycken eller vad det kan i aluminium.
http://www.metallservice.se :up:
På bilden nedan är det övre stycket av totalt tre, i bakgrunden kan man ana vänstra underdel. Skall bli kul att se hur det ser ut på plats.
bild.JPG
Sen är nästan alla delar nu valda, beställa och även levererade. Nästan bra att jag är gräsänkling denna supermekarhelg, tror inte min fina rödtott hade gillar hallen... :applause: :whip:
Krängare H&R, bussningar Power Flex Black series, motorkuddar och bakaxelkuddar, vatten- och oljetempmätare, bromsbelägg Carbontech, oljor och kem, bromsslangkit Goodrich osv.
b1.JPG
Bussningar är idag uttagna, aaallihopa :shock:
Imorgon hoppas jag att jag hunnit slipa till och målat bär-/länkarmar samt fått in bussningarna.
b2.JPG
Skall också börja klippa ut mina plåt-stycken och lite annat.

Snart snart kan jag börja göra det sista plocka-ihop-innan-race-rycket. Jag försöker sänka mina krav på bilen för att få den startklart till den 16/4. Då avser jag att testa bilen samt chaufför på Falkenbergs bana. Gräsänkling över påsk möjliggör hejdlöst mycket mek! :mrgreen:

Ha det gott alla!

Ps. Nu vill jag fanimej har lite glada tillrop över framstegen :wink: :D Ds.