Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by JOnas »

Chriss, HT:n är från Waerns gamla gröna. Solid grön (väl?)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

chriss wrote:
Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit :up:

I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe! :up:
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen. :oops:

Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?

Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge! :D
Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta! :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Thomas Thorén wrote:
chriss wrote:
Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit :up:

I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe! :up:
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen. :oops:

Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?

Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge! :D
Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta! :up:
Kanon och jätte gärna. Hojta till när det passar. Jag bor i Landvetter som är på vägen annars hittar jag till ditt garage :D
Chriss Rice
Göteborg
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

chriss wrote:
Thomas Thorén wrote:
chriss wrote:
Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit :up:

I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe! :up:
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen. :oops:

Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?

Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge! :D
Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta! :up:
Kanon och jätte gärna. Hojta till när det passar. Jag bor i Landvetter som är på vägen annars hittar jag till ditt garage :D
Okok :) Om mitt minne inte sviker så synkar jag med dig när bilen kommer hem från burbygget så svänger jag förbi! :)
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Bil lastad och på väg till burbyggare i lördags morse!

På tisdag avstämning och genomgång, hoppas få se någon loppa lagd! :P

Skall jag fota lite svetsarbilder och lägga upp här? :banana:
image.jpg
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Idag har jag varit i Borås och kollat på buren. Förstår på mr byggare att det är fasen trångt och litet och klurigt... ja tänker jag... hä ä ju därför jag inte gett mig på det själv :mrgreen:

Laddar upp lite bilder på stommen till bur, det skall i rätt mycket mer rör åt alla håll.

Imorgon fortsätter inpassning av stol, stolfäste och en lågviktad fd rallychafför i. :D
bild 4.JPG
bild 3.JPG
bild 2.JPG
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by JOnas »

:arrow: Det ser jäkligt najs ut!
:up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

JOnas wrote::arrow: Det ser jäkligt najs ut!
:up:
Thanx m8! :)
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Ser kanon ut. Blir det sidosträvor i dörrarna och en i ovankant av rutan?
Nyfiken!
Chriss Rice
Göteborg
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

chriss wrote:Ser kanon ut. Blir det sidosträvor i dörrarna och en i ovankant av rutan?
Nyfiken!
Kul att du gillar't :)

Japp, det blir en sträva längst ner vid tröskeln och en lite snett från b-stolpen till a-stolpen.

En sträva kan det bli också mellan vänster och höger b-stolpe alltså liksom i instrumentbrädan. Den som sitter original tror vi inte räcker. Vi undersöker reglementet för detta innan montering dock.

Sedan blir det antingen kryss mellan baksträvorna eller helst kryss i huvudbågen. SBF rekommenderar visst kryss i huvudbågen. Behöver testa att stol och chafför får plats bara. Reglementet säger att man skall sitta framför huvudbågen medans många sitter "i" den... eller under den så att säga. Min burbyggare som förövrigt sitter med i ett utskott i SBF, säger sig ha sett en del otäcka bilder på hjälm-flisor när huvudbågen böjs ner mot hjälmen vid krasch. Mao så skall det ju inte göra något att krysset i huvudbågen gör att man inte kan sitta där under, ingen plats man vill sitta på ändå.

Vi undersöker också reglemetet för en sträva uppe i taket som alltså går från ena a-stolpen i taket till andra b-stolpen i taket. För homologerade bilar är detta visst ett krav, vi har ännu inte kunna tolkat om det innebär att det är förbjudet för andra bilar. :think2: Fråga ställd till SBF även här.

Ett stag för bälte drar vi också förresten.

De andra kanske vanliga rör en bur har som vi inte bygger in är rör till fjäderbenstornen, toyota-staget eller "hjälmknäckarstagen".
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Byggbilder från torsdag-fredags.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Samtidigt i Göteborg skruvas bakvagn. Denna guldklimp köpt av Myran. :up:
Plan är att byta hela klump med torsendiff och drivaxlar men behålla subframen från min gamle NA.

Samtliga bärarmar, länkarmar, hubar plockas loss för uttag av gamla bussningar, blästring, målning och sen nya bussningar. Detta gäller framvagnsdelarna också såklart.

Har ännu än bestämt mig för typ av bussningar men det låtar åt power flex black series. Ännu ett kanske fegt val men jag är på jakt efter att pricka ganska "rätt" från början. :burnout:
image.jpg
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by gokarting.nu »

Bra jobbat Thomas :shock: :D
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Niklas Falk »

chriss wrote:Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Bak är identisk (oki, uprigths ger 5mm bredare spårvidd per sida på NB) och om den som sitter där är rak och fin så kan den lika gärna sitta kvar.
Sen är det ju lättare att jonglera bärarmarna var för sig än att ta komplett subframe i ena näven och skruva med andra :)
"Byta bussningar" innebär ju att allt måste isär ändå.
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

gokarting.nu wrote:Bra jobbat Thomas :shock: :D
Tackar! :D
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Niklas Falk wrote:
chriss wrote:Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Bak är identisk (oki, uprigths ger 5mm bredare spårvidd per sida på NB) och om den som sitter där är rak och fin så kan den lika gärna sitta kvar.
Sen är det ju lättare att jonglera bärarmarna var för sig än att ta komplett subframe i ena näven och skruva med andra :)
"Byta bussningar" innebär ju att allt måste isär ändå.
Japp precis. Skall dock göra en lite noggrannare inventering hur fräsch subframe'n på bilen är. Hoppas att det är tillräckligt fräscht för att min pedant-näsa inte skall säga "plocka ner, blästra och måla".
Är det OK så nöjer jag mig med bärarmsjonglering :D
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Tjena alla!

Här kommer en lite uppdatering.
Fick idag bild från Dan (mr burbyggare) som jag vill dela med mig av :D
Saknas bara bältessträvan genom krysset som skall måttas in på torsdag för att få en bra vinkel på bältet.

Jag krockat i tävlingsbil där bälte, stol och bur har varit värsting-grejer men inte varit inpassat så bra för mig, varpå jag trots 6-p bälte slog i hakan i växelspaksknoppen... alt. mitt egna knä. Har sett incar på smällen där man ser att mitt huvud försvinner ur bild :?

Okido nog om sånt, bur snart klar och jag hoppas att jag i helgen kan börja slipa och måla i kupén. :banana:

Ha det gott! :)
bild.JPG
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Anders Träff »

En fråga om buren saknar en sträva att montera bältet i ?! sen bör du nog ha en sträva i (taket)!
Karossen är inte specielt tjock att sätta öglor i, sen får du troligen fel vinkel på bältes infätningen.
sen blir det nog ett krav att det ska vara tätt bak mot bagageutrymmet. Det har hänt att tanken har exploderat
pga, värmen från avgasröret. inte i sverige ! det är en av säkerhets detaljer som ska diskuteras i Mx5

Anders nr82

ps: kolla vinklar på bältes infästningen på stolstilverkarens hemsida så att det inte blir fel, sen bör inte
bältet vara för lång bakom stolen.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.

Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.

Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Chriss Rice
Göteborg
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

chriss wrote:Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.

Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.

Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Ah jättegärna!
Tackar tackar! Just ny vill jag bara få tillbaka bilen så jag kan bygga vidare :D
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Thomas Thorén wrote:
chriss wrote:Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.

Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.

Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Ah jättegärna!
Tackar tackar! Just ny vill jag bara få tillbaka bilen så jag kan bygga vidare :D
Denna tycker jag har mycket nyttig information, olika bälten, vinklar, hur man spänner bälten runt buren m.m

http://www.schrothracing.com/sdocs/2009 ... ctions.pdf
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Niklas Falk »

chriss wrote:Denna tycker jag har mycket nyttig information, olika bälten, vinklar, hur man spänner bälten runt buren m.m

http://www.schrothracing.com/sdocs/2009 ... ctions.pdf
Kunskapsnivån har höjts rejält de sista åren tack vare diskussioner här och där (mycket på rejsa för min egen del).
Schrott ska ha all heder för att de vågar visa annat än enbart sämsta accepterade lösningar (dvs FIA minimikrav).
Korta bälten sittande i perfekta vinklar med rätt låsning etc.

Sen blir det ofta lite problem med grenbältena med en lagom dyr FIAstol, om skrevet inte har stor volym. Det blir ofta att montera som ett 5pkt, med grenbältet sittandes rakt ner eller svagt framåt, eftersom hålet i stolen är lite för långt fram.
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Buren är klar! :banana:

Trevligt besök idag av Chriss som förutom HT-byte delade med sig av lite Lambda- och el-tips. :up:
Bilen startar nu efter att jag hittat och åtgärdat strömtappet till boxen!!! :D

Näst på att-göra-listan är nu inpassning av instrumentbrädan för buren. Sedan skall jag försöka lösa varvräknaren och vattentemp-mätaren. Inget av dessa fungerade vid köp av bil, nu är det dags att ta i tu med det. :mrgreen:
20140308 bild 2.JPG
20140308 bild 1.JPG
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Liten statusuppdatering kommer här. :)

Har gjort mallar med hjälp av min snälla kompis Carolina (Mrs bilkonstruktör just nu åt Volvo) för täckplåtar hatthylla och brandvägg. Ordnat 1 mm aluplåtar på Metallservice i Göteborg som jag verkligen vill rekommendera till alla som behöver plåt, rör, solida stycken eller vad det kan i aluminium.
http://www.metallservice.se :up:
På bilden nedan är det övre stycket av totalt tre, i bakgrunden kan man ana vänstra underdel. Skall bli kul att se hur det ser ut på plats.
bild.JPG
Sen är nästan alla delar nu valda, beställa och även levererade. Nästan bra att jag är gräsänkling denna supermekarhelg, tror inte min fina rödtott hade gillar hallen... :applause: :whip:
Krängare H&R, bussningar Power Flex Black series, motorkuddar och bakaxelkuddar, vatten- och oljetempmätare, bromsbelägg Carbontech, oljor och kem, bromsslangkit Goodrich osv.
b1.JPG
Bussningar är idag uttagna, aaallihopa :shock:
Imorgon hoppas jag att jag hunnit slipa till och målat bär-/länkarmar samt fått in bussningarna.
b2.JPG
Skall också börja klippa ut mina plåt-stycken och lite annat.

Snart snart kan jag börja göra det sista plocka-ihop-innan-race-rycket. Jag försöker sänka mina krav på bilen för att få den startklart till den 16/4. Då avser jag att testa bilen samt chaufför på Falkenbergs bana. Gräsänkling över påsk möjliggör hejdlöst mycket mek! :mrgreen:

Ha det gott alla!

Ps. Nu vill jag fanimej har lite glada tillrop över framstegen :wink: :D Ds.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Post Reply