Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by JOnas »

Ja här går det sannerligen framåt! :up: :burnout:
Grymt jobbat!!
Gas'n i bott'n! :D
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Alexander Mullaart »

Grymt jobbat :D! Måste ta ett ryck med min bil också, hellre köra än skruva!

Det finns ju roligare saker än att pressa ur alla bussningar... Gick det smidigt? Fick kämpa något så in i helvete med mina :mrgreen:...
Alexander Mullaart
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by TPR »

Bra jobbat!
Själv håller jag på med rostlagning, lagom kul... :|
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Conny Lundell »

Mycket imponerande! Detta blir ju kanon!
Ska bli kul att följa din framfart på banan också.
Första testdag på Falkenberg på Onsdag 9/4 kanske vi ses då :wink:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Det är riktigt bra framfart du håller! Kan jag lämna in min bil en veka eller två ;)
Men precis som du säger själv står du inte på startlinjen så blir det mycket förgäves, fråga mycket här så du kan ratta in blen "så rätt" från början till falkenberg.
http://www.molndalsdackservice.se/ Här är vi många som gör hjulinställning med en supernoga australiensare som rattade in min hjulinställning till två decimaler bara för att bevisa att det är så det ska gå till :shock:

Jag kör h&R krängare men kör oiginal/ingen krängare bak. Dock kör jag torsionsdiff som är lite lustig då den kan bete sig som en "rikig" diff och öppen diff när man lyfter nån av hjulen bak.Vilken diff har du i nu?

Tack för HT bytet. Bilen blev riktigt snygg :up:
Chriss Rice
Göteborg
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

JOnas wrote:Ja här går det sannerligen framåt! :up: :burnout:
Grymt jobbat!!
Gas'n i bott'n! :D
Taaack m8! Skall bli kul att meka lite imorgon! :)
Alexander Söderholm wrote:Grymt jobbat :D! Måste ta ett ryck med min bil också, hellre köra än skruva!

Det finns ju roligare saker än att pressa ur alla bussningar... Gick det smidigt? Fick kämpa något så in i helvete med mina :mrgreen:...
Tack tackar! :)
Det gick ganska smidigt faktiskt. Har en kompis som jobbar på en framvagnsverkstad som har en 20 tons-press med miljarders olika hylsor och don. :mrgreen: Galet jobbigt utan press kan jag tänka mig!
TPR wrote:Bra jobbat!
Själv håller jag på med rostlagning, lagom kul... :|
Tackar! Kul med så mycket feedback! :D
Rostlagning är inte helt skoj kanske nej :/
Skall du köra hela säsongen?
Conny Lundell wrote:Mycket imponerande! Detta blir ju kanon!
Ska bli kul att följa din framfart på banan också.
Första testdag på Falkenberg på Onsdag 9/4 kanske vi ses då :wink:
Conny
Tackar Conny! Hoppas att det blir en körbar bil tillslut! :)
Klarar inte 9/4 men den 16/4 siktar jag på som första test. Skall du köra även då? :)
chriss wrote:Det är riktigt bra framfart du håller! Kan jag lämna in min bil en veka eller två ;)
Men precis som du säger själv står du inte på startlinjen så blir det mycket förgäves, fråga mycket här så du kan ratta in blen "så rätt" från början till falkenberg.
http://www.molndalsdackservice.se/ Här är vi många som gör hjulinställning med en supernoga australiensare som rattade in min hjulinställning till två decimaler bara för att bevisa att det är så det ska gå till :shock:

Jag kör h&R krängare men kör oiginal/ingen krängare bak. Dock kör jag torsionsdiff som är lite lustig då den kan bete sig som en "rikig" diff och öppen diff när man lyfter nån av hjulen bak.Vilken diff har du i nu?

Tack för HT bytet. Bilen blev riktigt snygg :up:
Haha nja Chriss tror inte du vill lämna bilen till mig! Jag är ingen mekaniker direkt :)
Japp, tack. Tänkte lämna in till dom ja. Med lite tur kanske dom har undansparade inställningar vad andra cup-åkare velat ha för inställning :twisted: 8)
Justeras det mycket hjulvinklar förresten ute på bana sen? Eller justeras dämpare och krängare mest?

Jag har den öppna diffen i nu men skall lyfta i en Torsendiff under påsk.

Gott att HT'n funkade! Svart blev ju bättre för mig med! :up:

Imorgon och onsdag blir det nån timmas mek. Imorgon får jag hjälp av JOnas! :D
På lördag blir det supermek 9-21! Då hoppas jag få bilen tillräckligt klar för ett test på Falkenbergsbanan.
Har tagit ledig på onsdag 16/4 för att på morgonen köra bilen hos Civinco, sen förhoppningsvis till fyrhjulsinställning, sen till bilprovning, sen kräng av däck (har sponsring på det tjo), sen vagnboksbeskiktning och SEEN ner till Falkenberg! Tror att TT kommer sova gott den kvällen sen.

I påsk väntar sedan finlir och sista detaljer som lackning invändigt, flytt av huvudströmbrytare, kanske flytt av luftfilter.. ja det finns väl alltid att göra va? :)

Skall jag fota och lägga upp bilder på JOnas skrapandes rostskyddsmassa imorgon? :banana:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by JOnas »

Har tagit ledig på onsdag 16/4 för att på morgonen köra bilen hos Civinco, sen förhoppningsvis till fyrhjulsinställning, sen till bilprovning, sen kräng av däck (har sponsring på det tjo), sen vagnboksbeskiktning och SEEN ner till Falkenberg! Tror att TT kommer sova gott den kvällen sen.
Inte så lite späck den dagen!! :think2:
Skall jag fota och lägga upp bilder på JOnas skrapandes rostskyddsmassa imorgon?
Svar negativt! :burnout:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Conny Lundell »

Conny Lundell wrote:Mycket imponerande! Detta blir ju kanon!
Ska bli kul att följa din framfart på banan också.
Första testdag på Falkenberg på Onsdag 9/4 kanske vi ses då :wink:
Conny


Tackar Conny! Hoppas att det blir en körbar bil tillslut! :)
Klarar inte 9/4 men den 16/4 siktar jag på som första test. Skall du köra även då? :)
Blir ingen körning på banan för mig den 16/4 pga att jag befinner mig på resa i USA då. Missar en del körtillfällen men resa är också kul.
Lycka till med skruvandet Thomas.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Conny Lundell wrote:
Conny Lundell wrote:Mycket imponerande! Detta blir ju kanon!
Ska bli kul att följa din framfart på banan också.
Första testdag på Falkenberg på Onsdag 9/4 kanske vi ses då :wink:
Conny

Tackar Conny! Hoppas att det blir en körbar bil tillslut! :)
Klarar inte 9/4 men den 16/4 siktar jag på som första test. Skall du köra även då? :)
Blir ingen körning på banan för mig den 16/4 pga att jag befinner mig på resa i USA då. Missar en del körtillfällen men resa är också kul.
Lycka till med skruvandet Thomas.
Conny
Resa i USA låter inte alls dumt!
Tack Conny, vi syns på bana i framtiden :)
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Fick tips om kolsyresläckare och hammare till rostskydd. Dock inte testat själv men det skulle vara grymmt mycket lättare och mindre kletigt.

Vad kostar kvällskörning på falkenberg imorgon och den 16?
Jag har har tagit licens men inte skickat in den ännu, tror du det räcker med kurs intyget ;)
Chriss Rice
Göteborg
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

chriss wrote:Fick tips om kolsyresläckare och hammare till rostskydd. Dock inte testat själv men det skulle vara grymmt mycket lättare och mindre kletigt.
Vad kostar kvällskörning på falkenberg imorgon och den 16?
Jag har har tagit licens men inte skickat in den ännu, tror du det räcker med kurs intyget ;)
Kvällskörningen kostar 500 kr.
Nja intyg + kvitto på att du betalat in kanske räcker. Det viktigaste med licensen är den försäkringen som ingår och den gäller ju bara om du faktiskt betalat in... Det du annars kan göra är att lösa engångslicens/prova-på-licens.. men det är ju onödiga pengar (typ 250 kr kanske) om du ändå tänkt lösa ut din riktiga licens....

Ah, bra tips! :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by TPR »

Du har ju helt klart en vinnarbil när du är klar! :up:
Så då finns det inga ursäkter... :wink:

Jag kommer köra SSM och kanske andra Gelleråsen, om jag har råd/tid. :think2:
Men jag lär nog som vanligt dyka upp på några race till, beror lite på vilka Modsport race min brorsa ska köra.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

TPR wrote:Du har ju helt klart en vinnarbil när du är klar! :up:
Så då finns det inga ursäkter... :wink:

Jag kommer köra SSM och kanske andra Gelleråsen, om jag har råd/tid. :think2:
Men jag lär nog som vanligt dyka upp på några race till, beror lite på vilka Modsport race min brorsa ska köra.
Hehe jag är väl medveten om att jag kommer sakna ursäkter... vet inte hur jag skall hantera det riktigt :)
Okok, skall bli kul att snackas på banan igen... denna gång med varsin miata :up: :)
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by JOnas »

Säkert några som undrar hur det går här... :think2:
:)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Tjena!
Dåligt med uppdateringar här på ett tag.
Har mekat så in i h*lvete senaste månaderna och även fått hjälp av bla JOnas och Thomas J :up: :D

Idag dock känner jag att jag fasen inte får bilen så klar jag vill till första racet :bang2:
To many loose ends.
Körde bilen de allra första metrarna idag i gånghastighet för ett första test.
Har bokad tid hos Civinco-Peter och sen bilprovning för reg.bes. på onsdag.

Självklart funkar ju inte allt, hastighetsmätaren har nu ballat ur. Testat ett annat instrument men det hjälpte inte... Kan wire'n blivit skadad av alla i- och urplockningar av instrumentet jag gjort?
Som sagt, för mycket oklart för att tävling på lördag-söndag skall kännas klokt.
:bananabehind: :applause: :doh: :nono: :oops: :sorry:

Någon dag när jag är lite längre ifrån att slänga ut datorn genom mitt stängda köksfönster kommer jag med en lite bilduppdatering på allt jag gjort so far.

Tar nya tag till Kinnekulle 24-25 maj istället tror jag. :burnout:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by gokarting.nu »

Thomas.


Nu ger du dig inte!!!,du är för nära.


Har du vagnboken iordning, så kom till första rejset ändå o kör utom tävlan.
Har du något som tar för mycket tid för att få ihop allt innan helgen?, kör bilen till Gross, han är jättebra på sånt.


Kom igen nu :up: :D
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Har mängder med små saker som tex kränga på däck på fälg, köra in dämpare och bussningar och sen ställa höjd, fyrhjulsinställning, backspegel måste uppfinnas något nytt (tänkte inte på att buren täcker av den. Måste lösa passagerarstol för besikting (min tänkta sådana passar för förarsidan men tydligen inte passagerarsidan...tänkte inte att det kunde vara olika mått där). Hastighetswiren plötsligt också... Köpa/lösa depågrejer. Osv.
Har plan för allt men det känns för tight, framförallt med tanke på att jag inte ens testat bilen i lite tempo än.
:|
:think2: klurar lite till innan jag avanmäler mig...
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by gokarting.nu »

Thomas Thorén wrote:Har mängder med små saker som tex kränga på däck på fälg, köra in dämpare och bussningar och sen ställa höjd, fyrhjulsinställning, backspegel måste uppfinnas något nytt (tänkte inte på att buren täcker av den. Måste lösa passagerarstol för besikting (min tänkta sådana passar för förarsidan men tydligen inte passagerarsidan...tänkte inte att det kunde vara olika mått där). Hastighetswiren plötsligt också... Köpa/lösa depågrejer. Osv.
Har plan för allt men det känns för tight, framförallt med tanke på att jag inte ens testat bilen i lite tempo än.
:|
:think2: klurar lite till innan jag avanmäler mig...

Vad jag kan hjälpa dig med Thomas.
1 släng in däck o fälgar till banan, så monterar jag dom åt dig.

2 Per har en passagerarstol liggandes, vet att du får låna den. Ring bara om du behöver.

3 Depågrejer…(ställ dig bredvid oss, det finns plats o grejer så det blir över.)

---------------------------------------------------------------------------------------

Hinner du inte med höjderna,så löser vi det på Gälleråsen.
(Nu tar inte det så värst lång tid inf)

Men…hjulinställningen är viktig, viktig viktig.
De flesta i Gbg gör det i Mölndal


Ring om du behöver hjälp.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Allt kommer aldrig att vara perfekt!
Du har kommit skit långt och säsongen är kort prioritera det som är ett måste för att köra.

Hur hårda är reglerna om man har en 2a på hastighetsmätare och passagerastol så är bilen ändå bes och laglig på väg en hel månad! Bara det inte är några säkerhetsgrejer borde det inte alls vara några problem. Men någon får kommentera så inte jag är ute och cyklar.

Vi åker 8 bilar mot Nürburgring och kan säga att hälften kanske är klara. Men vi kommer var 16pers på plats med mycket verktyg :mrgreen:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Niklas Falk »

chriss wrote:Hur hårda är reglerna om man har en 2a på hastighetsmätare och passagerastol så är bilen ändå bes och laglig på väg en hel månad! Bara det inte är några säkerhetsgrejer borde det inte alls vara några problem. Men någon får kommentera så inte jag är ute och cyklar.
Bes U.A. är utan anmärkning, dvs 30 dagar till ombes funkar inte.
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Uppskattar verkligen ert stöd och erbjudande om hjälp! :bow:
Jag "kanske" är lite perfektionist men nja jag tror jag hjälper mig själv bättre genom att skippa detta race. Landa lite mer i bilen, få ordning på allt och även kanske köra ett test innan första race.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by TPR »

Det tycker jag låter väldigt förståndigt! :up:
SVKG:s Bankalas på Kinnekulle i slutet av maj kanske skulle passa?
Det har jag själv som mål men just nu ser det ut att spricka, rejält... :bang2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Det tycker jag låter väldigt förståndigt! :up:
SVKG:s Bankalas på Kinnekulle i slutet av maj kanske skulle passa?
Det har jag själv som mål men just nu ser det ut att spricka, rejält... :bang2:
Hade tävlingen på Kinnekulle legat en helg senare så hade det varit upplagt för långhelg. Annars är det ju 23e maj som gäller (även för mig).
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Okok.

Första racet för mig blir SPVM #2 24-25 maj. :burnout:
Har inte bestämt eller hittat vad jag skall testa än inför det dock.
Falköping har träning såg jag nästa onsdag men jag skulle hellre testat en vecka eller så efter det. Har nämligen prioriterat ner vxl-byte och diffbyte men kanske skall försöka byta nu när det blev lite ledigt i helgen plötsligt...

Falk - Vad/var kör du 23 maj?
Pihl - Vill du ha medioker men energisk och noggrann mekar-/hantlangarhjälp någon kvällar kommande veckor? :)
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Niklas Falk »

Thomas Thorén wrote:Falk - Vad/var kör du 23 maj?
Förhoppningsvis komplett ekipage till Kinnekulle, det kan ju alltid dyka upp träningspass.
Post Reply