Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Tjena all mighty forum! :mrgreen:

Efter 10 års paus i motorsportandet gör jag nu comeback. På licensen har det alltid stått rally och Co Driver, nu står det även Racing debutant. :)
10 år är sanning med modifikation kanske förresten, ett snabbt inhopp i långloppsteam gjordes för tre år sedan. Trots vad namnet långlopp indikerar blev det inte alls många varv på banan så jag ser mig som en nybörjare på banan.
Pausen har inte varit motorfri, den har spenderats på hyrkartbanorna runt Borås och Göteborg.
Tack vare hyrkartingen och Hallbig i spetsen har jag valt just Mx5-cup, knutit Göteborgsbaserade motorvänner och även hittat en verkstad. Viva la hyrkarting! :bow:

Nu i helgen har jag fått bilen på plats i verkstad och börjat kunna meka istället för bara undersöka, kalkylera och shoppa delar. Ni kanske märkt en och annan fråga i Bygg-forumet hehe

Enough om mig, till bilen!

I dec köpte jag min vita 90'a NA 1,8 som många säkert vet i grunden byggs av Mr Pettsson.
Riktigt fräsch bil med flera rätt smarta lösningar men enligt mitt tycke, lite för låg racefokus och för hög köpa-glass-fokus.
Bilen hade vid inköpet följande spec:
* Bytt motor till 1,8 liters 140 hästar'n
* Civincos insprutningssystem
* Open air-filter
* Heat reroute
* Bromsar från 94’s, som ju skall vara lite ”större” än 90’ns.
* Racebelägg av okänd typ
* Stötdämpare och fjäder från Koni
* Förlängda undre bärarmar
* Spezialkrängare 
* Huvudbåge med bakåtsträvor från Competition Cars
* Mazda original grenrör 4 till 2 till 1, vet ej från vilken modell denna hör till
* Racekat
* Sparcoratt, racestol och racebälten
bild.JPG
De uppgraderingar och förändringar jag planerat är i stora drag:
* Stötdämparkit D2 Track Racing med Streetperformance Roadstport fjäderanpassningskit
* Hårdare krängare fram med justerbara end links, vet ej ännu av vilken sort
* 6 växlad låda
* Torsen diffad bakaxel
* Bussningskit, polyurethan-aktivt men inte bestämt exakt än
* Frog arms och chassi rails
* Säkerhetsmässigt - ny stol, nya bälten från Sparco modell bästa jag kan hitta – Prutar icke på säkerhet
* Fullbur från Finess, bygger ny från scratch
* Laptimer, vet ej ännu vilken
* Kanske ny koppling
* Kanske nytt extractorgrenrör
* Kanske hardtop

Passar på att rikta ett tack till Hallbig, Jonas, Pettsson, Falk och alla ni grymma forumsurfare! Tusen tack! Hoppas att jag en dag har tips och hjälp att komma tillbaka med till er!

Förutom ovan uppgraderingar kommer jag också göra ett omfattande arbete med att lätta och slimma inredning. Hitta och ”backa” bort alla onödiga kablar, kanske dra om en del el. What else, rensa huvöppning och istället ha huvlås, bygga om huvudströmbrytare osv.
Mer race helt enkelt!

Näst på att-göra-listan är just inredningsrensningen. Detta skall vara klart på ca 2-3 veckor då bilen skall till min vän Järbyn i Borås för montering av fullbur.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by TPR »

Trevligt! :up:
Låter som en vinnarbil, märks att du pratat med Hallbig.
Säg gärna till om du hittar några bra bussningar, jag letar också efter det.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Ok japp. Återkommer om bussningar i veckan!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Behålla originalgrenrör eller inte.
Här nedan är bild på det grenrör som sitter på. Det ser ganska sjysst ut ändå ju med sitt 4-2-1-utförande.
Det skall visst vara ett Mazda original från någon modell eller bil.

Vad tycker ni? Hur mycket skulle ett tex Racing Beat-rör egentligen göra?
Tänker också göra en ny mappning, dels för säkerhets skull men även för att dra fulla nyttan av ett eventuellt rör.

Här är det som sitter på nu
bild 1.JPG
bild 2.JPG
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Då var ny 6-vxl-låda och bakvagn med fina Torsen-diffen hämtade i Örebro.
Efter ett gäng timmar snöig körning från Göteborg fick jag chansen att imponera med lite skön släpkärres-backkörning in på Myrans bakgård. :applause:

Tack Myran för alla tips!
Nu kliar det riktigt mycket i mekarfingrarna... nä sådana har jag inte...
Nu kliar det i kontorsfingrarna att meka är nog mer rätt :work:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Alexander Mullaart »

Najs! Denna bil kommer ju att bli en riktig dräpare :D!

Ser inga fästen för värmesköld på grenröret? OEM-rör lär ha kommit med detta tycker man, även om det kommer från någon "vassare" modell.

Skruva av och jämför hur det ser ut invändigt med valfritt "trimrör" :D?
Alexander Mullaart
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Alexander Söderholm wrote:Najs! Denna bil kommer ju att bli en riktig dräpare :D!

Ser inga fästen för värmesköld på grenröret? OEM-rör lär ha kommit med detta tycker man, även om det kommer från någon "vassare" modell.

Skruva av och jämför hur det ser ut invändigt med valfritt "trimrör" :D?
Nje, värmeskölden var monterad med slangklämma genom ett hål i värmeskölden och runt ett av utblåsen.

Tror jag avvaktar lite med grenrör. Om tid och dollares finns kvar mot slutet av bygget så kanske jag gör ett ryck. :mrgreen:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Rensing av inredning inför burbygge

Idag och i helgen är det operation ta ur all inredning, ta loss instrumentbrädan, ta bort all onödig el.
Detta för att underlätta burbygge och även få bort äckliga äckliga kablar. Undrar varför jag är så kär i slimmad el... kanske för att jag är kass på bilel. :bang2:

Har kommit en bit med rensningen, fått bort en hel del. På lördag är planen att vara klar dock, då skall allt vara klart för mr plåtslagare att börja bygga in fullburen.

Måste också klura ut hur buren skall dras igenom instrumentbrädan.
Någon som har tips på hur instrumentbrädan snyggast och bäst sågas upp för buren? :D
Kanske lite bilder? :P
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Inredning ur och instrumentbrädan sammalika.
Även tagit ur värmepaketet, tänker dra egna slangar från fläkt till rutan för eventuell imma.
Massor av el är borttagen.

Jösses vad rent och vad plats det blev plötsligt! :banana:

Inspirerad av lejban klurar jag på att även bygga egen panel med startknapp, brytare för tändning osv.

Imorgon skall jag, till min sambos begränsade förtjusning till verkstaden igen, sortera upp alla prylar... slutföra inför burbygge och strippa instrumentbrädan... Kanske inte behöver cigg-tändaren :mrgreen:

Jag undrar fortfarande hur ni andra fullbursbyggare dragit rören A-stolpe och ner. Det sitter ju säkringshållare resp. kupéfläkt där jag först tänkt att bur-rören skall gå. Bilder och tips önskas! :think2:
image.jpg
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Alexander Mullaart »

Alexander Mullaart
Nicke K
Posts: 80
Joined: Sun 27 Oct 2013, 19:40
Location: Falkenberg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Nicke K »

Och du tyckte att jag plockat ner mycket? :wink:
Niklas Kristiansson #73
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Nicke K wrote:Och du tyckte att jag plockat ner mycket? :wink:
:wink:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Grymma länkar! :up:
Thanx!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Bil klar för burbygge!
Har gjort första rensningen av instrumentbrädan och monterat tillbaka den... Liten detalj är att bilen inte längre startar dock :bang2:
Vid tändning tänds inga lampor i instrumentet och ett varningspip låter istället :|
Bränslepumpen verkar heller inte starta.

Blir att läsa el-schema och kolla igenom alla kontakter igen såklart.
Någon som varit med om felet med pipet? :D
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit :up:

I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe! :up:
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen. :oops:

Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?

Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge! :D
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Alexander Mullaart »

Nu är det säkert inte så här lätt på din bil, men kanske värt att kolla :P. Sitter Civinco på farsans bil med, bilen stendog från och till tills vi kom fram till att det glappade minimalt mellan hane/hona på sprutet. Räckte med att man nuddade kabelhärvan så dog/startade bilen. Hanen verkade ha nötts ner lite av alla vibrationer i bilen. Ett buntband runt sprutet/hane löste problemet.
Alexander Mullaart
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Alexander Söderholm wrote:Nu är det säkert inte så här lätt på din bil, men kanske värt att kolla :P. Sitter Civinco på farsans bil med, bilen stendog från och till tills vi kom fram till att det glappade minimalt mellan hane/hona på sprutet. Räckte med att man nuddade kabelhärvan så dog/startade bilen. Hanen verkade ha nötts ner lite av alla vibrationer i bilen. Ett buntband runt sprutet/hane löste problemet.
Mhm... Läskigt med glapp! Buntband runt kontakten in till själva boxen? :think2:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Alexander Mullaart »

Satte ett buntband runt boxen/hanen så att det är spänning på hanen mot sprutet.
Alexander Mullaart
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Thomas Thorén »

Ok, ja det är nog inte så dumt oavsett om man har problem med det nu eller inte... Allt som kan vibrera isär, gör ju det till slut :up:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by TPR »

Alexander Söderholm wrote:Nu är det säkert inte så här lätt på din bil, men kanske värt att kolla :P. Sitter Civinco på farsans bil med, bilen stendog från och till tills vi kom fram till att det glappade minimalt mellan hane/hona på sprutet. Räckte med att man nuddade kabelhärvan så dog/startade bilen. Hanen verkade ha nötts ner lite av alla vibrationer i bilen. Ett buntband runt sprutet/hane löste problemet.
Haha, det har alltså hänt igen?
Det hände en gång när Henrik skulle ut på uppvärmningsvarvet innan start (från pole) på första racet någonsin på Gotland Ring. Bilen dog 20 meter efter depåutsläppet, lite panik... :D
Ut ur bilen, upp med huven, pilla lite snabbt på allt, sedan startade bilen igen.
Tror inte det hände fler gånger under tiden han hade den.
Gott att ni hittade felet! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Alexander Mullaart »

TPR wrote:Haha, det har alltså hänt igen?
Det hände en gång när Henrik skulle ut på uppvärmningsvarvet innan start (från pole) på första racet någonsin på Gotland Ring. Bilen dog 20 meter efter depåutsläppet, lite panik... :D
Ut ur bilen, upp med huven, pilla lite snabbt på allt, sedan startade bilen igen.
Tror inte det hände fler gånger under tiden han hade den.
Gott att ni hittade felet! :up:
Hahah, känner igen den känslan! Det hände 5-6 ggr på finalen på Mantorp, haha :p.Oftast räckte det med att skaka lite på härvan. Men under kvalet till Modsport blev jag ståendes på banan och fick bärgas. Tog lite tid att hitta felkällan :p. Trodde först att det var bränslepumpen, så vi gav den ström direkt från batteriet, men inget funkade...
Alexander Mullaart
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Det hände en gång när Henrik skulle ut på uppvärmningsvarvet innan start (från pole) på första racet någonsin på Gotland Ring. Bilen dog 20 meter efter depåutsläppet, lite panik... :D
Ut ur bilen, upp med huven, pilla lite snabbt på allt, sedan startade bilen igen.
Det elfelet var på ett annat ställe...
Henrik såg inte så stolt ut när vi hittade det ;)
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by TPR »

Jasså, när hittade ni det?
Inte på Gotland väl?
Isf borde jag ju ha kommit ihåg det... :think2:
Men framför allt, vad var felet?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Jasså, när hittade ni det?
Inte på Gotland väl?
Isf borde jag ju ha kommit ihåg det... :think2:
Men framför allt, vad var felet?
Lös (gick att dra år nåt varv med fingrarna) pol på huvudströmbrytaren, och den hade varit lös i minst två år...
Men det var nog 2012 vi hittade det, i depån på Gotland.

Styrsystem fungerar inte så bra vid låg spänning (noll är ganska lågt).
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a

Post by chriss »

Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit :up:

I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe! :up:
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen. :oops:

Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?

Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge! :D
Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply