Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Posted: Sun 12 Jan 2014, 15:28
Tjena all mighty forum!
Efter 10 års paus i motorsportandet gör jag nu comeback. På licensen har det alltid stått rally och Co Driver, nu står det även Racing debutant.
10 år är sanning med modifikation kanske förresten, ett snabbt inhopp i långloppsteam gjordes för tre år sedan. Trots vad namnet långlopp indikerar blev det inte alls många varv på banan så jag ser mig som en nybörjare på banan.
Pausen har inte varit motorfri, den har spenderats på hyrkartbanorna runt Borås och Göteborg.
Tack vare hyrkartingen och Hallbig i spetsen har jag valt just Mx5-cup, knutit Göteborgsbaserade motorvänner och även hittat en verkstad. Viva la hyrkarting!
Nu i helgen har jag fått bilen på plats i verkstad och börjat kunna meka istället för bara undersöka, kalkylera och shoppa delar. Ni kanske märkt en och annan fråga i Bygg-forumet hehe
Enough om mig, till bilen!
I dec köpte jag min vita 90'a NA 1,8 som många säkert vet i grunden byggs av Mr Pettsson.
Riktigt fräsch bil med flera rätt smarta lösningar men enligt mitt tycke, lite för låg racefokus och för hög köpa-glass-fokus.
Bilen hade vid inköpet följande spec:
* Bytt motor till 1,8 liters 140 hästar'n
* Civincos insprutningssystem
* Open air-filter
* Heat reroute
* Bromsar från 94’s, som ju skall vara lite ”större” än 90’ns.
* Racebelägg av okänd typ
* Stötdämpare och fjäder från Koni
* Förlängda undre bärarmar
* Spezialkrängare
* Huvudbåge med bakåtsträvor från Competition Cars
* Mazda original grenrör 4 till 2 till 1, vet ej från vilken modell denna hör till
* Racekat
* Sparcoratt, racestol och racebälten
De uppgraderingar och förändringar jag planerat är i stora drag:
* Stötdämparkit D2 Track Racing med Streetperformance Roadstport fjäderanpassningskit
* Hårdare krängare fram med justerbara end links, vet ej ännu av vilken sort
* 6 växlad låda
* Torsen diffad bakaxel
* Bussningskit, polyurethan-aktivt men inte bestämt exakt än
* Frog arms och chassi rails
* Säkerhetsmässigt - ny stol, nya bälten från Sparco modell bästa jag kan hitta – Prutar icke på säkerhet
* Fullbur från Finess, bygger ny från scratch
* Laptimer, vet ej ännu vilken
* Kanske ny koppling
* Kanske nytt extractorgrenrör
* Kanske hardtop
Passar på att rikta ett tack till Hallbig, Jonas, Pettsson, Falk och alla ni grymma forumsurfare! Tusen tack! Hoppas att jag en dag har tips och hjälp att komma tillbaka med till er!
Förutom ovan uppgraderingar kommer jag också göra ett omfattande arbete med att lätta och slimma inredning. Hitta och ”backa” bort alla onödiga kablar, kanske dra om en del el. What else, rensa huvöppning och istället ha huvlås, bygga om huvudströmbrytare osv.
Mer race helt enkelt!
Näst på att-göra-listan är just inredningsrensningen. Detta skall vara klart på ca 2-3 veckor då bilen skall till min vän Järbyn i Borås för montering av fullbur.
Efter 10 års paus i motorsportandet gör jag nu comeback. På licensen har det alltid stått rally och Co Driver, nu står det även Racing debutant.
10 år är sanning med modifikation kanske förresten, ett snabbt inhopp i långloppsteam gjordes för tre år sedan. Trots vad namnet långlopp indikerar blev det inte alls många varv på banan så jag ser mig som en nybörjare på banan.
Pausen har inte varit motorfri, den har spenderats på hyrkartbanorna runt Borås och Göteborg.
Tack vare hyrkartingen och Hallbig i spetsen har jag valt just Mx5-cup, knutit Göteborgsbaserade motorvänner och även hittat en verkstad. Viva la hyrkarting!
Nu i helgen har jag fått bilen på plats i verkstad och börjat kunna meka istället för bara undersöka, kalkylera och shoppa delar. Ni kanske märkt en och annan fråga i Bygg-forumet hehe
Enough om mig, till bilen!
I dec köpte jag min vita 90'a NA 1,8 som många säkert vet i grunden byggs av Mr Pettsson.
Riktigt fräsch bil med flera rätt smarta lösningar men enligt mitt tycke, lite för låg racefokus och för hög köpa-glass-fokus.
Bilen hade vid inköpet följande spec:
* Bytt motor till 1,8 liters 140 hästar'n
* Civincos insprutningssystem
* Open air-filter
* Heat reroute
* Bromsar från 94’s, som ju skall vara lite ”större” än 90’ns.
* Racebelägg av okänd typ
* Stötdämpare och fjäder från Koni
* Förlängda undre bärarmar
* Spezialkrängare
* Huvudbåge med bakåtsträvor från Competition Cars
* Mazda original grenrör 4 till 2 till 1, vet ej från vilken modell denna hör till
* Racekat
* Sparcoratt, racestol och racebälten
De uppgraderingar och förändringar jag planerat är i stora drag:
* Stötdämparkit D2 Track Racing med Streetperformance Roadstport fjäderanpassningskit
* Hårdare krängare fram med justerbara end links, vet ej ännu av vilken sort
* 6 växlad låda
* Torsen diffad bakaxel
* Bussningskit, polyurethan-aktivt men inte bestämt exakt än
* Frog arms och chassi rails
* Säkerhetsmässigt - ny stol, nya bälten från Sparco modell bästa jag kan hitta – Prutar icke på säkerhet
* Fullbur från Finess, bygger ny från scratch
* Laptimer, vet ej ännu vilken
* Kanske ny koppling
* Kanske nytt extractorgrenrör
* Kanske hardtop
Passar på att rikta ett tack till Hallbig, Jonas, Pettsson, Falk och alla ni grymma forumsurfare! Tusen tack! Hoppas att jag en dag har tips och hjälp att komma tillbaka med till er!
Förutom ovan uppgraderingar kommer jag också göra ett omfattande arbete med att lätta och slimma inredning. Hitta och ”backa” bort alla onödiga kablar, kanske dra om en del el. What else, rensa huvöppning och istället ha huvlås, bygga om huvudströmbrytare osv.
Mer race helt enkelt!
Näst på att-göra-listan är just inredningsrensningen. Detta skall vara klart på ca 2-3 veckor då bilen skall till min vän Järbyn i Borås för montering av fullbur.