Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Chriss, HT:n är från Waerns gamla gröna. Solid grön (väl?)
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.chriss wrote:Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit
I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe!
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen.
Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?
Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge!
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Kanon och jätte gärna. Hojta till när det passar. Jag bor i Landvetter som är på vägen annars hittar jag till ditt garageThomas Thorén wrote:Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.chriss wrote:Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit
I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe!
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen.
Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?
Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge!
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta!
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Okok Om mitt minne inte sviker så synkar jag med dig när bilen kommer hem från burbygget så svänger jag förbi!chriss wrote:Kanon och jätte gärna. Hojta till när det passar. Jag bor i Landvetter som är på vägen annars hittar jag till ditt garageThomas Thorén wrote:Jag är rätt säker på att färgen kallas british race green, det är värmeruta i.chriss wrote:Vilken grön är hardtoppen? British racing green (mörk grön solid) eller NBs ljusare med metalic?Thomas Thorén wrote:Hard top införskaffad idag!
Grön och tung skall bli lätt och vit
I dagarna har vår JOnas varit med-mekaniker. Alltid trevligt med lite hilfe!
Fortfarande problem med att bilen inte startar, dock är felet avgränsat till sprutet... Verkar helt enkelt som jag tappat strömförsörjningen.
Imorgon en snabb sväng med multimetern då kanske kanske...
Fråga: Var har ni andra placerat huvudströmbrytaren?
Lördag skall jag till mäster plåtslagare för burbygge!
Jag har nämligen en svart utan värmeruta och en grön bil. Kanske finns det någon bytes chans om din ändå skall "race modifieras"?
Jaja, det är ok för mig! Problemet är dock att bilen med HT'n nu är i Borås i ca tre veckor för burbygge. Om du kan vänta så äre lugnt för mig att byta!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Bil lastad och på väg till burbyggare i lördags morse!
På tisdag avstämning och genomgång, hoppas få se någon loppa lagd!
Skall jag fota lite svetsarbilder och lägga upp här?
På tisdag avstämning och genomgång, hoppas få se någon loppa lagd!
Skall jag fota lite svetsarbilder och lägga upp här?
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Idag har jag varit i Borås och kollat på buren. Förstår på mr byggare att det är fasen trångt och litet och klurigt... ja tänker jag... hä ä ju därför jag inte gett mig på det själv
Laddar upp lite bilder på stommen till bur, det skall i rätt mycket mer rör åt alla håll.
Imorgon fortsätter inpassning av stol, stolfäste och en lågviktad fd rallychafför i.
Laddar upp lite bilder på stommen till bur, det skall i rätt mycket mer rör åt alla håll.
Imorgon fortsätter inpassning av stol, stolfäste och en lågviktad fd rallychafför i.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Det ser jäkligt najs ut!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Thanx m8!JOnas wrote: Det ser jäkligt najs ut!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Ser kanon ut. Blir det sidosträvor i dörrarna och en i ovankant av rutan?
Nyfiken!
Nyfiken!
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Kul att du gillar'tchriss wrote:Ser kanon ut. Blir det sidosträvor i dörrarna och en i ovankant av rutan?
Nyfiken!
Japp, det blir en sträva längst ner vid tröskeln och en lite snett från b-stolpen till a-stolpen.
En sträva kan det bli också mellan vänster och höger b-stolpe alltså liksom i instrumentbrädan. Den som sitter original tror vi inte räcker. Vi undersöker reglementet för detta innan montering dock.
Sedan blir det antingen kryss mellan baksträvorna eller helst kryss i huvudbågen. SBF rekommenderar visst kryss i huvudbågen. Behöver testa att stol och chafför får plats bara. Reglementet säger att man skall sitta framför huvudbågen medans många sitter "i" den... eller under den så att säga. Min burbyggare som förövrigt sitter med i ett utskott i SBF, säger sig ha sett en del otäcka bilder på hjälm-flisor när huvudbågen böjs ner mot hjälmen vid krasch. Mao så skall det ju inte göra något att krysset i huvudbågen gör att man inte kan sitta där under, ingen plats man vill sitta på ändå.
Vi undersöker också reglemetet för en sträva uppe i taket som alltså går från ena a-stolpen i taket till andra b-stolpen i taket. För homologerade bilar är detta visst ett krav, vi har ännu inte kunna tolkat om det innebär att det är förbjudet för andra bilar. Fråga ställd till SBF även här.
Ett stag för bälte drar vi också förresten.
De andra kanske vanliga rör en bur har som vi inte bygger in är rör till fjäderbenstornen, toyota-staget eller "hjälmknäckarstagen".
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Byggbilder från torsdag-fredags.
.
.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Samtidigt i Göteborg skruvas bakvagn. Denna guldklimp köpt av Myran.
Plan är att byta hela klump med torsendiff och drivaxlar men behålla subframen från min gamle NA.
Samtliga bärarmar, länkarmar, hubar plockas loss för uttag av gamla bussningar, blästring, målning och sen nya bussningar. Detta gäller framvagnsdelarna också såklart.
Har ännu än bestämt mig för typ av bussningar men det låtar åt power flex black series. Ännu ett kanske fegt val men jag är på jakt efter att pricka ganska "rätt" från början.
Plan är att byta hela klump med torsendiff och drivaxlar men behålla subframen från min gamle NA.
Samtliga bärarmar, länkarmar, hubar plockas loss för uttag av gamla bussningar, blästring, målning och sen nya bussningar. Detta gäller framvagnsdelarna också såklart.
Har ännu än bestämt mig för typ av bussningar men det låtar åt power flex black series. Ännu ett kanske fegt val men jag är på jakt efter att pricka ganska "rätt" från början.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Bra jobbat Thomas
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Bak är identisk (oki, uprigths ger 5mm bredare spårvidd per sida på NB) och om den som sitter där är rak och fin så kan den lika gärna sitta kvar.chriss wrote:Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Sen är det ju lättare att jonglera bärarmarna var för sig än att ta komplett subframe i ena näven och skruva med andra
"Byta bussningar" innebär ju att allt måste isär ändå.
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Tackar!gokarting.nu wrote:Bra jobbat Thomas
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Japp precis. Skall dock göra en lite noggrannare inventering hur fräsch subframe'n på bilen är. Hoppas att det är tillräckligt fräscht för att min pedant-näsa inte skall säga "plocka ner, blästra och måla".Niklas Falk wrote:Bak är identisk (oki, uprigths ger 5mm bredare spårvidd per sida på NB) och om den som sitter där är rak och fin så kan den lika gärna sitta kvar.chriss wrote:Varför lyfter du inte upp hela bakvagnsbryggan? Eller skiljer det något?
Har läst att fram är det en fördel att byta rubbet då den har lite goare race geometri.
Sen är det ju lättare att jonglera bärarmarna var för sig än att ta komplett subframe i ena näven och skruva med andra
"Byta bussningar" innebär ju att allt måste isär ändå.
Är det OK så nöjer jag mig med bärarmsjonglering
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Tjena alla!
Här kommer en lite uppdatering.
Fick idag bild från Dan (mr burbyggare) som jag vill dela med mig av
Saknas bara bältessträvan genom krysset som skall måttas in på torsdag för att få en bra vinkel på bältet.
Jag krockat i tävlingsbil där bälte, stol och bur har varit värsting-grejer men inte varit inpassat så bra för mig, varpå jag trots 6-p bälte slog i hakan i växelspaksknoppen... alt. mitt egna knä. Har sett incar på smällen där man ser att mitt huvud försvinner ur bild
Okido nog om sånt, bur snart klar och jag hoppas att jag i helgen kan börja slipa och måla i kupén.
Ha det gott!
Här kommer en lite uppdatering.
Fick idag bild från Dan (mr burbyggare) som jag vill dela med mig av
Saknas bara bältessträvan genom krysset som skall måttas in på torsdag för att få en bra vinkel på bältet.
Jag krockat i tävlingsbil där bälte, stol och bur har varit värsting-grejer men inte varit inpassat så bra för mig, varpå jag trots 6-p bälte slog i hakan i växelspaksknoppen... alt. mitt egna knä. Har sett incar på smällen där man ser att mitt huvud försvinner ur bild
Okido nog om sånt, bur snart klar och jag hoppas att jag i helgen kan börja slipa och måla i kupén.
Ha det gott!
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
En fråga om buren saknar en sträva att montera bältet i ?! sen bör du nog ha en sträva i (taket)!
Karossen är inte specielt tjock att sätta öglor i, sen får du troligen fel vinkel på bältes infätningen.
sen blir det nog ett krav att det ska vara tätt bak mot bagageutrymmet. Det har hänt att tanken har exploderat
pga, värmen från avgasröret. inte i sverige ! det är en av säkerhets detaljer som ska diskuteras i Mx5
Anders nr82
ps: kolla vinklar på bältes infästningen på stolstilverkarens hemsida så att det inte blir fel, sen bör inte
bältet vara för lång bakom stolen.
Karossen är inte specielt tjock att sätta öglor i, sen får du troligen fel vinkel på bältes infätningen.
sen blir det nog ett krav att det ska vara tätt bak mot bagageutrymmet. Det har hänt att tanken har exploderat
pga, värmen från avgasröret. inte i sverige ! det är en av säkerhets detaljer som ska diskuteras i Mx5
Anders nr82
ps: kolla vinklar på bältes infästningen på stolstilverkarens hemsida så att det inte blir fel, sen bör inte
bältet vara för lång bakom stolen.
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.
Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.
Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.
Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Ah jättegärna!chriss wrote:Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.
Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.
Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Tackar tackar! Just ny vill jag bara få tillbaka bilen så jag kan bygga vidare
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Denna tycker jag har mycket nyttig information, olika bälten, vinklar, hur man spänner bälten runt buren m.mThomas Thorén wrote:Ah jättegärna!chriss wrote:Bältes strävan skall in på torsdag står det lite längre upp.
Jag har en bra instruktion i garaget för bälten. Kan skicka länk senare.
Blir riktigt snyggt! Borde även styva upp hela bilen ordentligt.
Tackar tackar! Just ny vill jag bara få tillbaka bilen så jag kan bygga vidare
http://www.schrothracing.com/sdocs/2009 ... ctions.pdf
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Kunskapsnivån har höjts rejält de sista åren tack vare diskussioner här och där (mycket på rejsa för min egen del).chriss wrote:Denna tycker jag har mycket nyttig information, olika bälten, vinklar, hur man spänner bälten runt buren m.m
http://www.schrothracing.com/sdocs/2009 ... ctions.pdf
Schrott ska ha all heder för att de vågar visa annat än enbart sämsta accepterade lösningar (dvs FIA minimikrav).
Korta bälten sittande i perfekta vinklar med rätt låsning etc.
Sen blir det ofta lite problem med grenbältena med en lagom dyr FIAstol, om skrevet inte har stor volym. Det blir ofta att montera som ett 5pkt, med grenbältet sittandes rakt ner eller svagt framåt, eftersom hålet i stolen är lite för långt fram.
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Buren är klar!
Trevligt besök idag av Chriss som förutom HT-byte delade med sig av lite Lambda- och el-tips.
Bilen startar nu efter att jag hittat och åtgärdat strömtappet till boxen!!!
Näst på att-göra-listan är nu inpassning av instrumentbrädan för buren. Sedan skall jag försöka lösa varvräknaren och vattentemp-mätaren. Inget av dessa fungerade vid köp av bil, nu är det dags att ta i tu med det.
Trevligt besök idag av Chriss som förutom HT-byte delade med sig av lite Lambda- och el-tips.
Bilen startar nu efter att jag hittat och åtgärdat strömtappet till boxen!!!
Näst på att-göra-listan är nu inpassning av instrumentbrädan för buren. Sedan skall jag försöka lösa varvräknaren och vattentemp-mätaren. Inget av dessa fungerade vid köp av bil, nu är det dags att ta i tu med det.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
-
- Posts: 328
- Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
- Location: Göteborg
Re: Thomas Thorén NA 1,8 -90:a
Liten statusuppdatering kommer här.
Har gjort mallar med hjälp av min snälla kompis Carolina (Mrs bilkonstruktör just nu åt Volvo) för täckplåtar hatthylla och brandvägg. Ordnat 1 mm aluplåtar på Metallservice i Göteborg som jag verkligen vill rekommendera till alla som behöver plåt, rör, solida stycken eller vad det kan i aluminium.
http://www.metallservice.se
På bilden nedan är det övre stycket av totalt tre, i bakgrunden kan man ana vänstra underdel. Skall bli kul att se hur det ser ut på plats. Sen är nästan alla delar nu valda, beställa och även levererade. Nästan bra att jag är gräsänkling denna supermekarhelg, tror inte min fina rödtott hade gillar hallen...
Krängare H&R, bussningar Power Flex Black series, motorkuddar och bakaxelkuddar, vatten- och oljetempmätare, bromsbelägg Carbontech, oljor och kem, bromsslangkit Goodrich osv. Bussningar är idag uttagna, aaallihopa
Imorgon hoppas jag att jag hunnit slipa till och målat bär-/länkarmar samt fått in bussningarna. Skall också börja klippa ut mina plåt-stycken och lite annat.
Snart snart kan jag börja göra det sista plocka-ihop-innan-race-rycket. Jag försöker sänka mina krav på bilen för att få den startklart till den 16/4. Då avser jag att testa bilen samt chaufför på Falkenbergs bana. Gräsänkling över påsk möjliggör hejdlöst mycket mek!
Ha det gott alla!
Ps. Nu vill jag fanimej har lite glada tillrop över framstegen Ds.
Har gjort mallar med hjälp av min snälla kompis Carolina (Mrs bilkonstruktör just nu åt Volvo) för täckplåtar hatthylla och brandvägg. Ordnat 1 mm aluplåtar på Metallservice i Göteborg som jag verkligen vill rekommendera till alla som behöver plåt, rör, solida stycken eller vad det kan i aluminium.
http://www.metallservice.se
På bilden nedan är det övre stycket av totalt tre, i bakgrunden kan man ana vänstra underdel. Skall bli kul att se hur det ser ut på plats. Sen är nästan alla delar nu valda, beställa och även levererade. Nästan bra att jag är gräsänkling denna supermekarhelg, tror inte min fina rödtott hade gillar hallen...
Krängare H&R, bussningar Power Flex Black series, motorkuddar och bakaxelkuddar, vatten- och oljetempmätare, bromsbelägg Carbontech, oljor och kem, bromsslangkit Goodrich osv. Bussningar är idag uttagna, aaallihopa
Imorgon hoppas jag att jag hunnit slipa till och målat bär-/länkarmar samt fått in bussningarna. Skall också börja klippa ut mina plåt-stycken och lite annat.
Snart snart kan jag börja göra det sista plocka-ihop-innan-race-rycket. Jag försöker sänka mina krav på bilen för att få den startklart till den 16/4. Då avser jag att testa bilen samt chaufför på Falkenbergs bana. Gräsänkling över påsk möjliggör hejdlöst mycket mek!
Ha det gott alla!
Ps. Nu vill jag fanimej har lite glada tillrop över framstegen Ds.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste