Ny bygge NA 1600

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Ny bygge NA 1600

Post by rcm »

Jag har skrivit och frågat en del här och nu är det dags för en presentation av mig och bilen.
Föraren bor i Forshaga 2 mil norr om Karlstad är född i Örebro flyttade till Karlstad 84 pga jobb o racing.
Byggde första race bilen 1977 en spitfire med Ford drivlina sen har jag ägt och byggt mååånga bilar underåren, även mekat åt andra under åren mest formelbilar från formel Ford till F1 (Historisk).
Bilvalet var en slump satt på blocket o bjöd ! vips så var jag miata ägare, hämtade den i dalarna i minus 18°.
När den kom till garaget så gillade jag konstruktionen och det blev tycke.. Planer med bilen är att bygga en snabb Roadsprt B 1600cc bil. Bilen var en Califonia import och fullständigt rost fri.
I nu läget är det AVO stötdämpare, CC båge, andra belägg, sparco stol, rensad inredning. Vi skall testa den på Gelleråsen 11/10. I vinter skall den byggas om enligt följande:
Jenvey insug är köpt.
Megaquirt styrdon är köpt
Kamaxlar tips mottages
Motorn skall fixas tips mottages
Främre övre bärarmar Kortas ? tips mottages
Främre bur Guss ? tips mottages
Större proms skivor fram från 1.8 ? tips mottages
Byta bussningar fabrikat ? tips mottages
Willvook ok är köpt.

Kunde tyvärr inte få till det med att ladda upp bilder
Per Fogelberg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Ny bygge NA 1600

Post by Alexander Mullaart »

Grymt coolt med vråltrimmad 1600cc i B! Detta kommer att följas :D!

Här finns hårda bärarmsbussningar med eccentriska som tillval (ifall du inte vill modda bärarmarna) för mer neg. camber: http://949racing.com/SuperMiata-suspens ... hings.aspx
Alexander Mullaart
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny bygge NA 1600

Post by Niklas Falk »

Att "korta" (flytta inre ledpunkt närmare spindelleden) främre övre bärarm med excetrisk bussning (eller offcenter hylsa för en mindre bussning) är en rätt safe lösning som går att få bra funktion på (att låta bli att smörja så det kärvar ihop och sen roterar i bärarmen är ingen "fördel").
Vill man kan man lyxa till det med bronsbussning mellan bussning och hylsan för att få mindre friktion samt se till att smörjnippel finns lätt tillgänglig.
Tigersåg och punktsvets på en pressad plåtbärarm eller helt nya rörbäramar ger alltid mera diskussion om Roadsport, där SFROs avvägningar kan ses som nåt att luta sig mot (sen kan man vara ännu mer purist och vilja se omodifierade delar med Mazdas klistermärken på).

En annan vanlig lösning är att flytta ut nedre spindelled lite och förstärka den nya placeringen.

Kamaxlar slipar du bäst själv efter flödesmätning. AGAP gjorde mina. Men får du toppen att flöda vettigt för effekt inom 8000-8500?

Värsta bromsarna som fungerar till vettiga pengar?
* Wilwoods Dynapro kit för BMW Mini med 298mm skivor fram.
* Sportens 279mm skivor bak med utflyttade 1,8ans okhållare (styr vilka belägg du använder) och antingen 1,8ans bakok eller sportens (beror på vilken kolvarea du vill ha)
* Huvudbromscylinger och servo från Sporten (15/16" diameter)
Men vi är många som bromsar sent sent sent med original 1,8ans setup med Carbotech XP12/XP10.

AP och Alcon har ju ok för 295skivor men då blir det dyrare och lite customjobb. Oavsett vill man använda 15" fälgar eftersom 205/50-15 är det som fungerar bäst av det E-märkta vi kan få tag på.

Edit:
Kelford Cams, 203-D kan ju vara en startpunkt, även om hydraliska lyftare låter tveksamt för varvtalet (det är ju 8500 vi siktar på för att få det att röra sig). De kan ju göra custom också.
Toda har några som likar nåt vettigt (304/10,5mm)
Cat Cams
Men inget slår att få exakt de kammar du vill ha.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Ny bygge NA 1600

Post by Josen »

Kul med Roadsport B lätt NA - räser :)
Men vet inte vilken effekt man kan få ut av en 1600 cc snurra och ha det hållbart.
I B är det rätt mycket motorstinna bilar med mycket volym och vrid under huven, jag är changslös på banor som Anderstrop, Mantrop :shock:
Sen vilken vikt man kan få ner en 1.6,a på ? Kanske 800 kg ?

Kankse en 1.8 snurra i lätt NA chassi ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny bygge NA 1600

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Kanske en 1.8 snurra i lätt NA chassi ?
Varvtalsfaktorn i reglementet sätter lite krokben.
1839cc/7200rpm eller 1597cc/8500rpm ger bägge samma vikt (957kg, vilket är rimligt möjligt med liten lätt förare), men vilken lösning går att få mest över 184hk (eftersom det gäller att bräcka reglementeseffekten så mycket som möjligt, med körbarhet)?

Körbarheten borde bli bättre (bredd på momentkurvan och anpassning mot tillgänglig växellåda) med 1839cc/7200rpm, men högvarvigt är trevligt det med (även om drifttimmarna mellan renovering bör bli färre).
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Ny bygge NA 1600

Post by rcm »

Jag byggde denna för två år sedan växlade vid 10 000 rpm Lambretti han kunde han.
Taget med mobil telefonen obs höj ljudet ! : http://www.youtube.com/watch?v=Xw7eh9RNd2k
Per Fogelberg
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Ny bygge NA 1600

Post by rcm »

Vi var och testade bilen på Gelleråsen i går, en heldag med mycket åkande. Bilen är mycket lätt körd men motor svag. Det måste vara låg komp i motorn för det var väldigt dålig motor broms, Kan det vara lägre komp förhållande på en USA bil ?
Per Fogelberg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny bygge NA 1600

Post by Niklas Falk »

rcm wrote: Kan det vara lägre komp förhållande på en USA bil ?
Alla marknaders 1,6or har samma grundkomförhållande 9.4:1, automatverisonen hade 9.0:1.
Det är ju ingen högkompsmotor direkt och du ska väl upp i 12:1 innan du ska ut igen?
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Ny bygge NA 1600

Post by rcm »

Ja 12:1 Måste bara koll vilken soppa som finns att tillgå. Rev bilen i går ! otroligt lätt mekad tar inte många timmar att stippa den står nu med tomt skal, i morgon åker motor o låda ur, sen blir det sanering av tectyl när den kom till sverge så är 4 tectyl behandlingar utförda ( kladdig men rost fri )
Det jag söker nu är lättvikt hardtop och ett skapligt bra grenrör mm
Tack Niklas mm för tips, det är nytt för mig med denna bil men är positivt överraskad nu vill jag bara ha mer fart i skutan...
Per Fogelberg
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Ny bygge NA 1600

Post by rcm »

Nu är karossen klinisk ren och en Finess bur är monterad, så nu är det lack som väntar ... sökandet av delar fortsätter grenrör, kamaxlar mm sökes har hittat något beg men det verkar vara lite klena grejor.
Per Fogelberg
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Ny bygge NA 1600

Post by rcm »

Startade upp motor i kväll ! Härligt ljud ! Lät som en 250 hk BDG ?
Per Fogelberg
Post Reply