Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Här händer inte så mycket, det mest bilrelaterand som hänt är att bromsbeläggen blev utlånade (och tillbaka lämnade)
Annars ser garaget ut såhär
garage
garage
Ingen röd racer så långt ögat ser. :bang2:

Ska bara rensa ur och fixa till lite småsaker för att göra Önos banduglig
Byta skivor & belägg
Renovera bromsoken
Montera längre pinnskruv till hjulmuttrar
Snygga till fälgar &
Lägga om lite gummi

Tidplan = flytande. :roll:

Kunde dock inte låta bli att göra en ansats att mildra oljetörsten på motorsidan.
motor.jpg
med en annan motor. (1,8 -99)
massa frågor kommer att ställas,
:think2:
Motorn ska vara komplett utom insug, vilka alternativ till org -99 finns?
Motorstyr, modda dit 1,6 eller ett eftermarknad sprut?

Petar ut frågor i forat för input.
:burnout:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by Victor »

Insug från 01-05 passar också (och ska vara lite bättre flödesmässigt än 98-00).

Jag skulle nog kört eftermarknad framför att kompromissa med 1,6-sprut, tillkommer en del kostnader dock.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Japp det lutar åt insug+trottelhus från 98-00 & ett MS för att klara praktisk viktgräns & roadsport C.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by TPR »

Låter som ett smart val, då bygger du inte bort bilen från cupen, för dig själv eller för framtida köpare.
Men visst, separata spjäll ochh över 200 hk hade ju varit kul det med, fast kräver lite mer investering förstås.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

TPR wrote:...Men visst, separata spjäll och över 200 hk hade ju varit kul det med...
Nästa gång :twisted:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Har forskat en del i djungeln av eftermarknadssprut Image
still confused but on a higher level... :think2:

Utgångsläget är att hitta en mappare med bänk i närområdet och välja ett sprut som mapparen kan göra ett bra jobb med.
Första kollen hamnade på ca 15-17kkr för prylar & ca 9kkr för mappning. Ett AEM sprut med massa funktioner, mer än vad jag behöver.
Andra kollen blev på 11kkr för prylar 4kkr för mappning (½ dag) och 2kkr om jag ville ha en installation. eller max 17kkr för nyckelfärdig bil. Ett VEMS byggt för bilen.
Alltså ett high end & ett budget, kanman komma billigare undan?
Ja jag har mejlat MSLabs (Dimitris) så vi får se vad det priset blir för ett anpassat Megasquirt, mappning max 4kkr.
VEMS eller MS är valet just nu, får se hur mycket billigare MS blir.
Vad är då skilnaden mellan VEMS & MS?
VEMS är fabriks byggt och vad jag förstått så löder MSLabs (Dimitris) manuellt.
Bredbandslambda klarar VEMS utan extra drivare. Behöver man det?
Garantier? MSLabs (Dimitris) privatperson(?) VEMS har återförsäljare.
i övrigt verkar de lika kompetenta.
Vad har jag missat?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Vid sidan om motorkonverteringsfunderingar har ett mer närtidsprojekt fått en uppdatering.
ratt.jpg
Er ratt & ett snap off.
Ska bara ta tag i;
byta hjulskruv/studs & Skivor & Renovera Oken (1,8 skivor uppdatering)
Oljebyte, motor, vxl-låda & diff
fixa fälgarna, en fälg var lite skadad får se om det går att fixa
lägga på bättre beg R888 & glass/regn gummi.

Öhhh vi e fortfarande i Februari va? :mrgreen:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

nej, ingen framgång i garaget, :bang2:

vad har blivit gjort i år?
ja en sak

Image

får se om något händer i vinter. :think2:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by TPR »

Bilden funkar nog inte? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by tstevg »

Hej !!
Hur har det gått för dig i valet mellan Vems och MS ??
Sitter själv och försöker bena ut vilket sprut som skall i.
/ Thomas
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

TPR wrote:Bilden funkar nog inte? :think2:
2:a H-styrda banleksaken som besiktigades den dagen, även den japansk. Skulle vist köras på tvären..
20151030_153309.jpg
Övriga kommentarer var att den var bucklig under, men rostfri, vilket den oljeläckande motorn troligen bidragit till. :|

Motorbyte lät hjälpa mot läckaget och frame rails förstärka där det var buckligt.
UKZ35ns.jpg
Eller vad tros?

Behöver städa/tömma garaget, sen är det bara tid & pengar som ska till.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

tstevg wrote:Hej !!
Hur har det gått för dig i valet mellan Vems och MS ??
Sitter själv och försöker bena ut vilket sprut som skall i.
/ Thomas
Ja du, det är knivigt.
Tror jag fått ner det till 2 val.
- Kan själv, som kostar tid & tålamod
eller
- Kan betala själv, som kostar pengar.

med option på blandning av alternativen.

Om det blir VEMS eller MS påverkas det?
Jo till viss del gör det det, eftersom jag vill ha en riktig mappning av systemet så gäller det att hitta någon som är bekväm med ena eller andra märket & kan supporta installation & felsökning.
Den kombon hittas lättast om köp av sprut & mappning är på samma ställe.

Lutar dock åt MS då många har fixat installation & mappning själva.
Även om det just idag är lockande med en nyckelfärdig lösning, vilket lutar åt VEMS.

Så ärligt talat har jag ingen aning... :think2:
Men jag är öppen för förslag.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by tstevg »

Fick lite mer kött på benen nu efter att kollat med en leverantör av Vems.

Det är tydligen så att generatorn styrs av orginalboxen (PWM Signal) på våra bilar och denna signal hanteras inte av Vems, såvida man inte byter till en annan generator, men då får man mer meck om man inför besiktning skall sätta tillbaka original.

Känns som att det Grekiska alternativet med Megasquirt känns bäst, har inte läst något negativt om det.
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Ja det fick ja ju fram de åxå, fast jag tänkte nog i så fall bygga om till gamla generatorn från 1,6:an.
Eller så förstod jag det iaf.
I så fall kan VEMS funka.
Men som du skriver, MS från Grekland verkar va bra.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Fick garagebesök härom veckan av en nybliven Miataägare, och det var bästa medicinen för att få lite inspiration och mekarlust, viket var välbehövligt.

Börjar med lite bling.
Bling pedaler
Bling pedaler
Tanken är att underlätta gasplippande under bromsning.

Ratten med snap-of
ratt
ratt
Börjat lacka fälgarna.
1 av 4
1 av 4
Slängde ihop ett dragskåp av en gamma köksfläkt.
dragskåp
dragskåp
Snyggt, praktisk & funktionellt, eller inte... Billigt var det iaf & det blev inte sämre än utan.

Börjar projekt bromsuppgradering,
Byglar före
Byglar före
Efter stålborste, (och brandlarm :oops: )
Byglar efter
Byglar efter
Nästa steg blir att slänga på lite färg.

Behöver man bromsoksfärg till byglarna åxå?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by chriss »

tstevg wrote:Fick lite mer kött på benen nu efter att kollat med en leverantör av Vems.

Det är tydligen så att generatorn styrs av orginalboxen (PWM Signal) på våra bilar och denna signal hanteras inte av Vems, såvida man inte byter till en annan generator, men då får man mer meck om man inför besiktning skall sätta tillbaka original.

Känns som att det Grekiska alternativet med Megasquirt känns bäst, har inte läst något negativt om det.
NB är så. Na finns regulatorn på generatorn. Lättaste vägen att lösa detta är att montera en NA generator (eller likvärdig genreator med regulator på)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Fälgar, :evil: :evil: :evil:
Kollade upp resterande 3 för rundhet mm, och det var dom inte.
Troligen kostrar det mer att fixa än vad man kan hitta begagnade av samma kvalité.
Givetvis hann en fälg redan bli riktad, den jag lackade.

Omtag i tanke & plånbok.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Omtag modell budget:
Alutech_zero_5.jpg
Alutech Zero 5 15x7 ET 37, navhålet får jag försöka få uppmätt så jag kan beställa navringar.
Blir bra till gatdäcken.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Nu när jag jagat runt bland motorstyr ramlade jag över ett tidsbegränsat erbjudande på Link P'n'P som jag upplever som ett väldigt kompetent sprut till ett konkurrent pris.
Jag har varit i kontakt med PRD Motorsport som är återförsäljare och har en Rototest Hubdyno, dvs mäter på naven.

Priset ligger nu på 7900:- ink moms mot normala 11750:-
Övrigt hade jag tänkt komplettera med:
XSL kabel för expansion loom 490:-
CANPCB fixar OBD II 520:-
IAT sensor Skippa LMM 360:-
Bredbands-Lambda med controller 1995:-
Mappning ½-dag bör räcka 4000:-

Om jag köper nu under kampanjen kommer PRD att ge 10% på mappningen.
Erbjudandet gäller endast Juni månaden ut så det gäller att bestämma sig snabbt, (å de e jag ju inte bra på)
Vad tror forat?

Är så nära att boka ett sprut.
Jag fick detta av Mattias Sörgren 0733-42 22 40 på PRD & jag tänkte dela med mig av erbjudandet. det gäller ju inte bara mig
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Midvinternattens köld är hård, stjärnorna gnistra och glimma. Önos sova på enslig gård djupt under snötäcket..
snöig.jpg
Så kan det ju inte få fortgå, in i garagets varma borg, dags att börja meka.

Först ut på listan står bromsar.
bromsbyte.jpg
Byte och uppgradering till 1.8 bromsar.

Så jag får palla mig ut i garaget & fortsätta...
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Attans.
rostigkolv.jpg
Rostig kolv HF
oket ser OK ut, eller?
ok.jpg
ok_2.jpg
Får plocka ner VF och bak för att kolla vad jag mer behöver beställa.
Listan över delar blir bara längre å längre...
Får fråga om någon har nått liggandes på köpes delen.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

För att inte bromsa framfarten då bromsdelar saknas fortsätts det med att blinga till stötdämperiet
Före:
smutsigt.JPG
Efter, ska bara på plats.
målad_coilover.jpg
funderar på att byta kränghämarstag till justerbara, tips runt det någon?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992

Post by norlin »

Tre månader senare, vilket underbart tempo man har i skruvandet.

Nu kom justerbara droplinks på.
Eller nästan, en skruv kvar...
Eller nästan, en skruv kvar...
Ny skiva och nyrenoverat OK (inte bara färg)
Mer_blanka_saker_skiten_bil.jpg
En klar, tre kvar... så med nuvarande tempo lär jag vara klar lagon till i början på nästa år....
En_klar_tre_kvar.jpg
Men kanske kan denna lille krabaten frigöra lite mektid?
Meat Shaun, the gardian of the gräsmatta
Meat Shaun, the gardian of the gräsmatta
Hoppas kunna hämta inspiration på Kullen till helgen, hoppas vi ses.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply