Page 1 of 2
Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sat 17 Aug 2013, 21:52
by norlin
Köp en färdig bil sa dom till mig, en bil med vagnsbok, en bil med historia sa dom till mig.
Så jag köpte en bil med vagnsbok, en bil med
historia, med
väldokumenterad historia.
Vad har jag gjort...
Fortsättning följer...
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sun 18 Aug 2013, 21:52
by norlin
Okej, bilen hemma och dags att fundera på framtiden.
Vill ha ett par fälgar till med gatdäck, fick nämligen med mig 4st 195/50-15, utan att ta av fälgen och leta, någon som vet vad jag har för ET?
Hittade ett par med ET25 men går det fritt?
Sedan får jag fila på en inköpslista på saker jag tror jag vill ha. Input mottages tacksamt.
För glassätande:
- Solskydd
cabb (saknas helt)
Bälte H-sida
Stol H-sida
Fälgar till gatdäcken
mjukare fjädrar
Snap-on fäste
div lister & fästen
För banbruk:
- 1.8 bromsar
mindre batteri
nya r-däck
längre växelspak med kortare läge
Rattdistans Behöver ha ratten närmare mig
Framöver kommer jag att behöva hjälp med massa nybörjarfrågor.
som:
- tips på hur man sätter fast batteriet & hur stort det behöver vara
Hjälm & krav på HANS
Hål på stolsklädsel OK för vagnsbok? Hur laga?
Hur sänka stol som sitter på längdjustering?
mm
Hur mycket racer ska den få vara?
Hur mycket glassbil ska den få bli?
Hur kompromissar man lämpligt?
Vågar man sig på att delta i en tävling?
Vad har jag gett mig in på...
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Mon 19 Aug 2013, 08:31
by Kraniel
Högerstolen (den som hör till just den där bilen alltså) står i mitt källarförråd. Du kan hämta den när det passar.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Mon 19 Aug 2013, 16:02
by Sonett7
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Mon 19 Aug 2013, 21:29
by norlin
Kraniel wrote:Högerstolen (den som hör till just den där bilen alltså) står i mitt källarförråd. Du kan hämta den när det passar.
Stockholm ligger ju lite ocentralt, men det kan kanske ordnas.
Kanske vid någon racerbana i framtiden?
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sun 15 Sep 2013, 20:12
by norlin
Då har faktiskt Önos fått smaka bana.
OSC arrangerade en trevlig tillställning på Gelleråsen idag.
Frånsett lite initiala problem att hitta växel nummer tre (växla med vänster hand i lagom stressade situationer krävde träning) och 2st 180 graders snurrningar ut ut trösen (heter den fortfarande så, högern efter start/mål rakan?) och en "nästan räddning" och leka gräsklippare gick var det relativt problemfritt.
Dessa misstag får dock tillskrivas föraren, Önos gick helt utan att knota.
Får smälta intrycken, göra plats i garaget och bjuda Önos oljespa.
För ut på en räserbana det ska vi igen, Önos och jag.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Mon 16 Sep 2013, 13:45
by norlin
Bilder ska man ju ha åxå, har bara en statisk tyvärr.
(Varför blir alla mina bilder halva i bredd?
)
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Tue 17 Sep 2013, 08:32
by norlin
Och en action bild.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sat 26 Oct 2013, 22:10
by norlin
Besiktigad och godkänd för bruk på allmän väg ett år till.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sun 27 Oct 2013, 19:24
by norlin
Och idag har jag tagit reda på att den båge jag har gör att jag inte kan fälla cabben tillräckligt för att kunna få på Hardtoppen, så nu funderar jag på om jag ska skippa alla tankar på glass och gå hela vägen mot ett racebygge med regplåtar?
Men först vill jag leka lite i vinter, för snö och is lär vi få i år åxå så ett kontakthus från en NA cab/HT så jag kan koppla in elbakrutan ska letas upp.
Skulle vilja renovera HT'n med lite nya listar mm, tips på var jag hittar?
Vad var det mer
Ahh kommer nog på nått framöver..
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sat 17 May 2014, 22:22
by norlin
Vad har då hänt över vintern.......? Inte ett endaste dugg.
Bruksbilen krävde lite TLC förra veckan så Önos fick rycka in som transportfordon så man kom till jobbet.
Funka bra, man höll sig vaken hela vägen.
Ingen is is på sjön i vintras blev det, så Önos har bara fått slumra i garaget.
Överväger en genomgång av bromsar & oljor och leta reda på en banträff nära mig.
Ska bara.... först.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Mon 14 Jul 2014, 22:16
by norlin
Kors postar lite...
Önos är utrustad med någon form av originalratt och den är:
lite stor
lite tunn
lite långt bort
Tänkte råda bot på detta genom att handla en mocka ratt.
Och som jag fattar så passar det mesta på det navet jag har.
se bild
Ja vad kan måttet vara? ca 64mm? eller hur mäts det? för jag har svårt att få det till 70mm eller 74mm
Men jag surfar runt & ratar i tänkt prisklass ex
denna eller
dennaär lika stora som den som sitter där 350mm även om den är djupare, 90mm.
så mina frågor till den kollektiva Miata gurun,
Är det vettigt att leta mindre ratt än 350mm? vill ha lite mera plats för benen.
Behöver jag ett nytt rattnav eller passar andra rattar, som länkad här ovan & som sägs på ex RallyShop.se?
Rattnav som passar utbytesrattar. Alla Luisis nav har dubbla bultmönster, PCD 74mm samt PCD 70mm. Luisis rattar har 74mm PCD som standard medan MOMO, OMP, SPARCO, RRS, RMD mfl. använder 70mm PCD som är vanligast. Du kan montera båda sorternas delning med en SnapOff-enhet!
Hmm ett SnapOff kanske löser mer än detta problemet?
Tipps & erfarenheter mottages tacksamt, jag är förvirrad....
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Thu 31 Jul 2014, 21:03
by norlin
Lastad & Klar inför morgondagen,
Ska bara packa chauffören åxå...
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Thu 31 Jul 2014, 22:38
by gokarting.nu
Lycka till på kullen
Visa 1,8:orna bakre kofångaren i svängarna
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sat 02 Aug 2014, 08:57
by norlin
gokarting.nu wrote:Lycka till på kullen
Visa 1,8:orna bakre kofångaren i svängarna
Tackar.
Men det var inte lätt för en gammal skäggig gubbe att köra bil fort.
Men nog såg de flesta mina bakre kofångare, flera gånger, innan jag blev omkörd.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sat 02 Aug 2014, 18:52
by norlin
Några reflektioner från Bankalaset på Kinnekulle Ring 2014-08-01
Vi börjar med dom goda nyheterna, allt är helt! Nja eller inget gick mer sönder, så kan vi säga. Önos har svårt att släppa gamla vanor och rycker & dricker en del, även om det är skapligt under kontroll.
Kul, så vansinnigt kul jag hade, även om 1.07.00 som snabbaste tiden inte var så jätte roligt.
Och jag lärde mig en hel del;
- kolla speglar innan man vrider på ratten, för även om det i min skalle är glasklart vilket spår jag tänkt mig delas inte den insikten av snabbare bilar som kommer bakifrån.
- lär dig bromsa människa! Alla var bättre på bromsen in i kvarnböjen.
- Önos is stil smoking, men koll på oljenivån så går det ett tag till.
- Däck & bromsar, räcker ett litet tag till, men inte mycket mer. Nya till nästa år får det bli.
- Körställning, sitter inte bra, måste fixa till stol, ratt & pedaler
- om detta är kul, hur kul blir det då inte om man får upp farten?
Jag upptäckte på vägen hem att jag hade ont i nacken, kändes som jag haft "gamnacke" hela dagen, varför? När jag tänkte efter så har jag svårt att fixa blicken, tittar för nära bilen inte dit jag vill.
På med hjälm och in i bilen, och känner att hjälmen tar i stolen och tvingar ner huvudet lite så jag tittar neråt.
Det i kombination med skärm på hjälmen kan vara en orsak till att jag har svårt att titta rätt.
Lite lutning på stolen kanske hjälper? Sänka bak om det går. Är det besiktningsbart med fast monterad stol?
stolen sitter på (tror jag) original längdjustering och lite högt för min lekamen.
Ratten är för långt bort, som jag tidigare konstaterat men inte fixat.
Pedalfix ala Niklas Falk tillsammans med en ratt närmare mig bör ta bort irritationsmomentet att handen slår i låret.
så lite fix på Önos, och massa träning på chauffören blir det på att göra listan.
Har nu åxå märkt att om man har kameran på bältesträvan så ser man nästan bara det som händer i bilen...
Och att ett batteri inte räcker en hel dag.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Tue 19 Aug 2014, 21:34
by norlin
Tja det ser ju ut att gå fort...
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sun 24 Aug 2014, 20:35
by norlin
Eftersom hela humöret håller på att regna bort bestämde jag mig för att sko om Önos till glasshjulen (från en Renault senic
) och se vad man kunde göra med stolen utifrån de brickor & skruv som garaget kunde erbjuda.
Stolen monteras ut, brickor läggs i fram för att "tilta" stolen, monterar tillbaka, provsitter och känner ingen direkt skillnad.
Om man skulle justera pedalerna när man ändå höll på? Ögnar igenom "
hur göra" som Niklas Falk skrivit.
Stannar till på orden
jag plockade ut stolen
varvid jag tittar i Önos och jo där sitter stolen jag nyss monterat.
Gör ett tappert försök att komma till med stolen på plats, men med minnet färskt av hur lätt det var att kasta ut nämnda stol så den åker ut, (igen) nu var det tillgreppet inte helt obefogat för garaget skakade fram 4 brickor till att föröka med.
Hur som, "hur göra" funkade bra, även om bilderna beskrev en mycket renare bil än min.
Så nu står alla pedaler i samma höjd, mer eller mindre, och jag ska bruka Önos till jobbet några dagar för att utröna om gaspedalen behöver justeras den åxå, en kort provtur indikerade det då bromspedalen kommer rätt långt förbi gaspedalen så broms & gasdutt blev lite svårt.
Hur justera gaspedalen? frågan är ställd i
Reparera, bygga och modifiera miata
Och stolen, ja den behöver monteras på annat sätt
med sidofäste.
Synes snart i köp & sälj.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Thu 18 Sep 2014, 23:22
by norlin
Har mekat klart pedaler för att få lite mer plats, fixade gaspedalen idag så det fick bli ett litet ryck på växelspaken.
Utgick från en shortshift från ebay och bytte spaken då ebay-spaken hade en vanlig M14.
På plats i bilen bilen blev kanske lite lång
- lång_vxlspak.jpg (80.53 KiB) Viewed 8151 times
Provturen från vänlig polare (
) med kunskap & verktyg som första utvärdering, resultat? nja även om ebay spaken i sitt originalskick gav korta slag blev slagen längre med lååång spak.
Planerar att byta ut knoppen mot en rund och därmed korta spaken.
Lite mer blev gjort, men mer om det senare.
Siktar på Kullen med Opel/WV den 27:e
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Fri 19 Sep 2014, 10:27
by TPR
Har du monterat short shift tillsammans med den längre spaken?
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Fri 19 Sep 2014, 11:09
by norlin
TPR wrote:Har du monterat short shift tillsammans med den längre spaken?
Jo, en
ebay-spak som kortade slaget, ca 40% utlånades, längre spak under "leden" men med samma längd över leden användes, ebay-spaken var delad med M14 där skruvade jag på den nya spaken.
- ebay-spak.jpg (43.05 KiB) Viewed 8132 times
Original spaken kanske åxå är delad, har inte provat.
Nu är spaken ca 30cm lång.
Och slaget 1:an till 2:an ca 15cm.
(vänligen ignorera röran i bakgrunden)
Planerar att korta spaken ca 5cm genom att byta avlång-knopp mot rund.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Fri 19 Sep 2014, 13:24
by chriss
Jag har genomgått precis det du gör nu. Jag nöjde mig med shortshift utan förlängning för med kändes det som man likaväl kunde köra med orignal sparken.
Mitt mål va att få växelknoppen närmre ratten utan för stort slag men fick inte till det.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Fri 19 Sep 2014, 17:52
by norlin
Nej slaget ökar med längden på spaken.
Längre än original vill jag ha, men kanske inte så lång som den blev nu, eller, längden är bra men slaget för långt.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Wed 24 Sep 2014, 20:50
by norlin
Ny knopp på spaken.
Känns som en bra kompromiss mellan längd & slag.
Fixat till fastsättningen av batteriet.
Utgick från en
biltema batteribygel som inte passade.
Men med en ny bygel
kunde bagaget uppdateras från:
till:
Och en önskan att städa resten av elsystemet.
R-däck på bilen, tanken fylld och oljan kollad (eller var det tvärt om?) på fredag blir det lastning och tidig lördag för en tur till Kullen.
Ratt & Stoluppdateringar får vänta till vintern.
Re: Martin Norlin's Eunos Roadster 1992
Posted: Sat 27 Sep 2014, 19:48
by norlin
Kullen tog det sista på R-Däcken.
Värst var det för Vänster Fram, inget ovanligt på kullen.
Körmässigt gick det sådär, inga nya PB, men kul var det hur som.
Ratten sitter nu helt klart alldeles får långt bort, så ny till året får det bli.
Tog lite tider, mest runt 1:08, och filmade lite, får se om något kommer ut på nätet.
Ny ska Önos skos om till besiktningsdäck inför stundande besiktning och sedan får vinterdrömmar ta vid.