Hej
Johan heter jag och bor i Bromma/Stockholm.
Miata ägare sedan två veckor,
Miata 1.8 1994 Canada/Tysklands import
spec:
*Bur från CC
*Hardtop
*Sportavgas
*Sparco sprint v stolar, jäkligt trånga!
*RRS 6-p bälten helt nya.
*Alu fälg med toyo 888r
Att fixa:
Byta växelspaksknopp, fixat!
Byta bromsvätska, blir ATE Super blue.
Ev byta bromsklossar bak, har 4 mm kvar men de kaske klarar en bandag?
Köpa drift fälgar/däck
Köpa hjälm, allt tips mottages, känns tveksamt om jag får plats med hjälm under caben/hardtopen???
Ambitionen är att köra lite bandagar iår för att lära känna bilen.
Skönheten!
Rester från ett tidigare äventyr, handskar, skor och balaklava passar iallafall
Första testet är nu på lördag i Gröndal, vi ses!
Johan Seuffert NA 1.8 1994
Re: Johan Seuffert NA 1.8 1994
Tjena Johan,
dunderkul med fler stockholmare med miator, ses på lördag!
dunderkul med fler stockholmare med miator, ses på lördag!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Johan Seuffert NA 1.8 1994
Så idag är första Miata meckar dagen för mig.
Allt förberett med ny ATE super blå bromsvätska, oljesug från jula inköpt,
nya bromsklossar från autoexperten (roadhouse) det var de jag hann att få tag i innan fredag!
Väljer att jobba i garaget som äntligen fått en bil istället för allt bråte.
Till min förvåning så går inte domkraften in under bilen, tillverkar snabbt träplattor att köra upp bilen på så att domkraften går under.
Tar av bakhjulen och demonterar första oket, men inser då att, det är ju 3-4 mm kvar på belägget mot orginal 8 mm, jaha nu då......nej jag behåller de gamla på och hoppas att de klarar en bandag. Skall lämna tillbaka roadhouse beläggen och beställa riktigt rejsiga EBC redstuff istället samtidigt som jag beställer nya stålomklädda bromsslangar.
Ja jag vet att byta bromsolja innan jag monterat nya bromsslangar inte är smart, men jag skall ju köra på Gröndal på Lördag och då vill jag veta att oljan är ok. Så det får gå lite extra olja det är det värt.
Kollar så att alla nipplar för att lufta bromsarna lossnar, ja de lossnar, så nu är det bara att vänta på att
sambon kommer hem så hon kan hjälpa till med bytet av bromsvätska.
Märkligt att det är olika stora nipplar fram och bak, 7nyckel bak 8nyckel fram...
lite bilder
Allt förberett med ny ATE super blå bromsvätska, oljesug från jula inköpt,
nya bromsklossar från autoexperten (roadhouse) det var de jag hann att få tag i innan fredag!
Väljer att jobba i garaget som äntligen fått en bil istället för allt bråte.
Till min förvåning så går inte domkraften in under bilen, tillverkar snabbt träplattor att köra upp bilen på så att domkraften går under.
Tar av bakhjulen och demonterar första oket, men inser då att, det är ju 3-4 mm kvar på belägget mot orginal 8 mm, jaha nu då......nej jag behåller de gamla på och hoppas att de klarar en bandag. Skall lämna tillbaka roadhouse beläggen och beställa riktigt rejsiga EBC redstuff istället samtidigt som jag beställer nya stålomklädda bromsslangar.
Ja jag vet att byta bromsolja innan jag monterat nya bromsslangar inte är smart, men jag skall ju köra på Gröndal på Lördag och då vill jag veta att oljan är ok. Så det får gå lite extra olja det är det värt.
Kollar så att alla nipplar för att lufta bromsarna lossnar, ja de lossnar, så nu är det bara att vänta på att
sambon kommer hem så hon kan hjälpa till med bytet av bromsvätska.
Märkligt att det är olika stora nipplar fram och bak, 7nyckel bak 8nyckel fram...
lite bilder
Mvh
Johan Seuffert
Johan Seuffert
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Johan Seuffert NA 1.8 1994
Fin bil Johan
Skoj att du får ihop det, lycka till med körningen och rulla ned till Ssm nästa helg...så vi får visa dig vad underbart en bana med 20+ miator ser ut:)
Välkommen
Skoj att du får ihop det, lycka till med körningen och rulla ned till Ssm nästa helg...så vi får visa dig vad underbart en bana med 20+ miator ser ut:)
Välkommen
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Johan Seuffert NA 1.8 1994
jag körde igår på Gröndal och bilen funka fint även om jag inte tyckte att jag hann få upp temp i r-däcken på halva varvet innan tidstagningen men det är ju lika för alla.
Jag hade super kul och ser fram emot kommande bandagar i år.
har idag bytt motorolja och filter, läst en del om bytet att det skulle vara svårt osv.
jag tog bort höger framhjul och då var det inga problem att komma åt filtret. Turligt nog lossnade med handkraft men jag hade ett par trädgårdshandskar med gummi i handflatan så jag fick att stadigt grepp.
Blev lite osäker på placeringen av oljetrågspluggen då killen bredvid i gördetsjälv hallen tappat ut växelådsoljan ur automatlådan och sedan hällt i 5 liter motorolja i motorn och inte kunde se något på stickan ...........
så jag demonterade plastskyddet under motorn för att vara säker då att det inte var oljepluggen till lådan jag lossade, bättre att vara på säkra sidan.
passade sedan på att byta lampa i bromsljuset som de på besiktningen på Gröndal uppmärksammat inte fungerade.
Men det visade sig inta vara lampan som var trasig utan ett kabelbrott på sladden vid övergången från luckan till vänsterflygeln men det är fixat nu och bromsljuset funkar åter.
efter lite tvätt blev det lite dekaltrim som avslutning på en superhelg med mycket körning.
[URL=http://forumbilder.se/CEKRC/liten-nydekal][/UR
Jag hade super kul och ser fram emot kommande bandagar i år.
har idag bytt motorolja och filter, läst en del om bytet att det skulle vara svårt osv.
jag tog bort höger framhjul och då var det inga problem att komma åt filtret. Turligt nog lossnade med handkraft men jag hade ett par trädgårdshandskar med gummi i handflatan så jag fick att stadigt grepp.
Blev lite osäker på placeringen av oljetrågspluggen då killen bredvid i gördetsjälv hallen tappat ut växelådsoljan ur automatlådan och sedan hällt i 5 liter motorolja i motorn och inte kunde se något på stickan ...........
så jag demonterade plastskyddet under motorn för att vara säker då att det inte var oljepluggen till lådan jag lossade, bättre att vara på säkra sidan.
passade sedan på att byta lampa i bromsljuset som de på besiktningen på Gröndal uppmärksammat inte fungerade.
Men det visade sig inta vara lampan som var trasig utan ett kabelbrott på sladden vid övergången från luckan till vänsterflygeln men det är fixat nu och bromsljuset funkar åter.
efter lite tvätt blev det lite dekaltrim som avslutning på en superhelg med mycket körning.
[URL=http://forumbilder.se/CEKRC/liten-nydekal][/UR
Mvh
Johan Seuffert
Johan Seuffert