Page 1 of 2

Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 29 Jan 2013, 22:31
by lampler
Hej,
Tillbaka i Miatagänget igen, hade en svart NA -94 std 2001-3, det var 3-4 Miator i roadsport då. Efter det en 968,944 och Exige, som finbil och till salu.Det är Martin Wahlbergs bil jag köpt. I princip är det en färdig bil med båge men kylning, mer camber, skruvad helbur och hardtop skall in /på. Hardtop och kyl är inköpta och diskussion om reroute och oljekyl pågår på annan plats på forumet.

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Wed 30 Jan 2013, 18:33
by Victor
lampler wrote:Hej,
Tillbaka i Miatagänget igen, hade en svart NA -94 std 2001-3, det var 3-4 Miator i roadsport då. Efter det en 968,944 och Exige, som finbil och till salu.Det är Martin Wahlbergs bil jag köpt. I princip är det en färdig bil med båge men kylning, mer camber, skruvad helbur och hardtop skall in /på. Hardtop och kyl är inköpta och diskussion om reroute och oljekyl pågår på annan plats på forumet.
Då måste det vara dig jag åkte med under publikkörningen på SSM 2003 :D

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Wed 30 Jan 2013, 19:02
by Niklas Falk
Lite kuriosa om den svarte. Den köptes av JE Rydqvist som hade den tills F Henriksson köpte den, och numera är den vit och finns på Gotland. Så den har sett sina duster i garaget och på tävlingsbanan :D

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Thu 31 Jan 2013, 17:46
by lampler
lampler wrote:Hej,
Tillbaka i Miatagänget igen, hade en svart NA -94 std 2001-3, det var 3-4 Miator i roadsport då. Efter det en 968,944 och Exige, som finbil och till salu.Det är Martin Wahlbergs bil jag köpt. I princip är det en färdig bil med båge men kylning, mer camber, skruvad helbur och hardtop skall in /på. Hardtop och kyl är inköpta och diskussion om reroute och oljekyl pågår på annan plats på forumet.

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 12 Feb 2013, 09:33
by lampler
FÄLGAR
Alla verkar eniga att det är 15x8 som gällerför Kuhmodäck. Det finns inte många lätta fälgar i den dim.
6 UL gen 3, 5.85 kg, offset +36, 159 $ hos 949racing.com. Kostar väl ca 2000 kr st hemma med flygfrakt, tull moms etc
Har någon provat Kosei 4R? 15x8 , 5.5 kg, offset 25, 149 $ .www. tirerack.com men inga fälgar på lager nu. Kosei Europa tar inte hem den fälgen.
Vilken offset är optimal för 15x8?
Leif







.

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 12 Feb 2013, 10:57
by Niklas Falk
lampler wrote:Vilken offset är optimal för 15x8?
36 fungerar finfint. 25 kan innebära att du får massera kanterna bak, men med 205 bör det inte bli så blodigt.

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 12 Feb 2013, 14:38
by TPR
2012 var första året som vinnarna i Roadsport C och MX5 Cup körde på 8" fälg.
Tidigare år har samtliga vinnare kört på 7".
Kanske inte hela sanningen, men ändå tänkvärt... :)

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 12 Feb 2013, 16:48
by Niklas Falk
TPR wrote:2012 var första året som vinnarna i Roadsport C och MX5 Cup körde på 8" fälg.
Tidigare år har samtliga vinnare kört på 7".
Kanske inte hela sanningen, men ändå tänkvärt... :)
Att träna och nöta på 97%iga delar lönar sig mer än att vänta på leveranser av delar som är 99%iga. :P

Varvrekordet (01:09.045) på Knutan är satt på 8" 8)

Det går att köra med 205or på 9" fälgar också... :D

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 12 Feb 2013, 19:14
by TPR
Det var ju tur att du hittade ett varvrekord som var satt med 8"... ;)
För jag tror att Kinnekulle och Falkenberg är satta på 7", tror även brorsan är snabbast runt Gotland fast det var på kvalet 2010, regn i racen.
Anderstorp och Mantorp är säkert 8" men det beror nog egentligen på mkt pulver, inte fälgarna... :)

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 12 Feb 2013, 20:08
by Niklas Falk
TPR wrote:... men det beror nog egentligen på mkt pulver, inte fälgarna... :)
Jag tror det är färgen på ventilhattarna ;)

Det är för lite dubbeltestat för att säga nåt speciellt, men det känns bättre med 8" för mig iaf.

Oavsett så fungerar 6UL bevisligen rätt ok, de är välbeprövade, och vi vet även hur de beter sig med spruckna ekrar (lika illa som alla fälgar).

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Wed 13 Feb 2013, 08:47
by TPR
Jag håller egentligen med, vill bara få igång lite diskussion på forumet, det är ju så tyst. :D
Jag TROR 8" är bra, däremot är jag mer tveksam till 225:or.

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Thu 14 Feb 2013, 11:05
by lampler
FÄLG igen,
Via Martin F, Orionracing, har jag hittat 15x8, ET 20, 6.2-6.6 kg för 133 Euro på motec-wheels.de . Dom har andra 15x8 men tyngre.
Får ET 20 med 205 plats med racingcamber?
Hälsningar
Leif

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Thu 14 Feb 2013, 12:21
by Niklas Falk
lampler wrote:Får ET 20 med 205 plats med racingcamber?
Allt går..., det är skärmkanterna bak som är lite hårdare att pilla med, framskärmen är lättbearbetad.
Det är ju bara några mm mer än vanligt (ingen cm eller tum).

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Sat 16 Feb 2013, 20:28
by bemeco
Brasklapp ang 1.09 tiden på Knutstorp

Många åkte minst sekunden snabbare detta året (2011) pga ny asfallt uppför backen, runt idioten och en bra bit till

Ha detta i minnet, kanske inte fälgbredden som hade betydelse

Snart vår!!

/ Bengt Metz

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Wed 03 Apr 2013, 21:14
by lampler
Hej,
Nu har den gröna racern fått en skruvad helbur, som ansluter till bågen från Competition Cars med hylsor. Gunnarsjö Svets och smide gjorde ett fint jobb med tät passning mot hard toppen och dörren. Längsgående taksträva mitt i bilen och en snedsträva i bågen.
Har också satt in ett 50 mm aluminiumkyl från Driftworks , coolant reroute från 949 racing och ett Setrab 616 (16 rader)oljekyl med sandwichadapter, utan termostat, vid oljefiltret. Oljekylet står på en al profil, med anslutningarna neråt, framför vattenkylet och slangarna under vattenkylet.Pressand anslutningar på slangarna.
Undre länkarmarna fram har förlängts för ökad camber.Fredrik på Autotrim gjorde dessa jobb mycket snabbt och bra.
Hawk HT 10 belägg runt om och ny bromsvätska, ATE blue racing.
Nya skenor till OMP RS stolen för fäste i orginalstolens hål.

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Thu 04 Apr 2013, 10:31
by gokarting.nu
Du ligger i Leif :work:


Ska bli kul att se dig harva runt i racemode på banorna i sommar :burnout:


Imponerande hur mycket du hunnit med :up: :up: :up: :up:

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Thu 04 Apr 2013, 10:47
by Alexander Mullaart
Roligt att du satsar Leif! Ser fram emot att se bilen på banorna i år :)!

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Sun 07 Apr 2013, 14:50
by Josen
Här har du dina bilder Leif ( enjoy...) :up:
o3.JPG
o2.JPG
o1.JPG
b7.JPG
b6.JPG
b4.JPG
b3.JPG
b2.jpg
b1.JPG

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Sun 07 Apr 2013, 14:51
by Josen
b2.jpg
b1.JPG
b3.JPG
b5.JPG
b6.JPG
b7.JPG
o1.JPG
o2.JPG
o3.JPG

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Sat 13 Apr 2013, 21:43
by lampler
Nu är racern lastad på Ifor Williamssläpet, totvikt 1400 kg, OK för V70 med B kort. MSCC KM 1 på Knutstorp i morron.
Erfarenheter från bygget:
OMP RS stolen är fruktansvärt svår att få in, höger framkant och vänster överdel är kritiska punkter mot kaross. Jag gjorde valet att använda orginalfästena i golvet ( M10x 1.25) men det har varit mycket svets och filande i skruvhål. Stolens undre bakdel är en finger över golvet.Bältena i skenan, som på orginalstolen.
Buren är verkligen tight mot hardtoppen, det är svårt att få en stripes mellan när rörisoleringen skulle fästas. Snyggt jobbat av Ingmar på Gunnarsjö!
Jag hade skaffat tunn glasfiberskiva för att täcka dörrens insida men det gick inte, burens dörrsträva var för tätt mot dörren och glasfiberskivan var för styv, dörren gick inte att stänga. Till plåtslagaren, som hade vitlackad 1 mm Al plåt, som blev bra med en intryckning för dörrsträvan.
Racehardtoppen har varit mycket pyssel att få dit, det var inga fästen med. 4 mm bakruta i plan polycarbonat (PC) , som spretar isär HT:n med spalter på flera cm mellan HT och kaross. Köp en std HT och byt glasrutan till en 2 mm PC istället. Dessutom var det storm i kupen - det finns inga tätningar runt sidorutorna ( 2 cm spalt i bakkant och 1 cm uppåt).
Corner weight, CW, hos Andreas H. häromdagen, var tillräckligt bra för att prova på bana. Totalvikt med ca 20 l soppa och 74 kg förare ca 1080 kg.
Jag har köpt Kosei K4R fälgar 15x8 ET 36 5.5 kg av TireRack.com. Dom kommer på måndag med FedEx. 1712 kr /st hemma hos mig med frakt, tull och moms.Lite strul med kortbetalning, jag var tvungen att ringa och ge kortnumret och sedan ville Tire Rack ha en bekräftelse på att jag köpt och kunde betala. Min bank mailade till dem och sedan var det OK.TireRack var snabba och bra att kommunicera med.
Leif

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 01 Apr 2014, 20:51
by lampler
Hej igen, det börjar våras.

Racern har varit hos Fredrik på Autotrim. Bilprovningen gick inte, katten död, inga 7 liv, det är katt nr 3 på bilen.
Köpte en 100 cell racekat av A-alt avgas i Mölndal och monterade ett Racing Beat 4:1 grenrör/downpipe, demonterade servostyrningen, bytte olja i kopplingens manöversystem och olja/filter i motor. Godkänd i om-besiktningen, Fredrik gjorde ett toppjobb, som vanligt. Skall fixa kall luft till filtret och chippa ECU boxen hos Tubocenter i Sthm. Sen skall det åkas!

Leif Ampler

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 01 Apr 2014, 21:19
by Alexander Mullaart
Härligt att det löste sig med besiktningen. RB-rör och mappning kommer att göra susen på rakorna :D!

Kommer du till KM1 :)?

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 01 Apr 2014, 21:36
by lampler
Raceplaneringen är KM1, 4, 5+ de flesta SPVM . Skall bli kul!!!
Leif Ampler

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Tue 01 Apr 2014, 23:19
by gokarting.nu
Gött Leif, nu blir det än mer fart i kärran :burnout:


Vad har det varit tidigare för kat på bilen?

Re: Leif Ampler NB 1,8 -00

Posted: Wed 02 Apr 2014, 20:57
by lampler
Hej ,
Det var en sportkat, som knappt gick att se ljus igenom. Skrotvärdet på en orginalkatt är 3-400 kr.
Styrservot vägde ca 6 kg med olja, exklusive kylslingan, som sitter kvar under kylet.
Hälsningar
Leif Ampler