Page 3 of 4

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Mon 03 Mar 2014, 22:10
by Niklas Falk
Victor wrote:
Conny Lundell wrote:Känns ändå bättre att fjädrarna inte är lösa vid besiktning av bilen.

Conny
Och vid körning. Utfjädringen slutar ju i praktiken där fjädern inte trycker ut stötdämparen längre.
VIlket spelar mest roll när man spenderar viss tid med olastat hjul(luftburen eller nära luftburen).

949 har nån video nånstans som visar att Xidasetupen använder hjälpfjädrarna i vissa fall (AutoX i detta fall).


Själv har jag dämparlängder som ger ca 10mm glapp med rätt fjädrar. Det enda som blir lite lustigt är att fjädrarna gnager på fjäderstyrningen när man sänker ner efter däckbyte (det blir en smäll när de hoppar rätt.

Om man däremot har preload (fjädern sitter i spänn när man har full utfjädring) så får man drift-city mitt kurvan när fjäderkonstanten går i taket (från fjäder till dämparstång). Testat i annans bil på Gotland och just med de dämparna hjälpte det inte att höja 2cm, men det minskade problemet (så orsaken var hittad).

Be bilprovningen lyfta på inre delen av bärarmen, så slipper ni full utfjädring ;) sen blir det mindre glapp med gummibussningar (eftersom de fjädrar emot) :)

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Wed 05 Mar 2014, 15:27
by TPR
Niklas Falk wrote:Om man däremot har preload (fjädern sitter i spänn när man har full utfjädring) så får man drift-city mitt kurvan när fjäderkonstanten går i taket (från fjäder till dämparstång). Testat i annans bil på Gotland och just med de dämparna hjälpte det inte att höja 2cm, men det minskade problemet (så orsaken var hittad).
Kan du förklara lite mer vad du menar, jag förstår inte? :think2:
Menar du att fjädern bottnade?

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Wed 05 Mar 2014, 16:59
by Niklas Falk
TPR wrote:
Niklas Falk wrote:Om man däremot har preload (fjädern sitter i spänn när man har full utfjädring) så får man drift-city mitt kurvan när fjäderkonstanten går i taket (från fjäder till dämparstång). Testat i annans bil på Gotland och just med de dämparna hjälpte det inte att höja 2cm, men det minskade problemet (så orsaken var hittad).
Kan du förklara lite mer vad du menar, jag förstår inte? :think2:
Menar du att fjädern bottnade?
Nope vid utfjädring tog dämparstången slut innan fjädern fjädrar ut till nollast. Dvs samma effekt som ett dropstop, krängningen går över från fjäderkontroll till helt stum.

Miatans bakre dämpare är ett knepigt kapitel, det finns inte tillräckligt med utrymme att få vettig fjädringsväg utan att ansträngning, IAF inte med monorörsdämpare.

Coilbind på fjädern hade gett samma effekt, men då brukar innerskärmen ta i istället.

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Wed 05 Mar 2014, 17:19
by TPR
Ah OK, då är jag med igen.
Det berodde alltså inte på preload utan att dämparen hade för kort kolvstång.
Blev det alltså så drastiska konsekvenser när detta händer på inre bakhjul? :think2:
Körde dropstop på bakhjulen på S40:n med mycket bra resultat, men den bilen använde ju knappt bakhjulen.

Krängare bak skulle troligen förbättra läget, om det saknades?
Fast om jag gissar rätt och det var Fredriks gamla bil så bör det ju ha suttit en sådan på?

Sorry för O.T. :wave:

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Wed 05 Mar 2014, 17:50
by Niklas Falk
TPR wrote:Ah OK, då är jag med igen.
Det berodde alltså inte på preload utan att dämparen hade för kort kolvstång.
Det är ju exakt det som är preload, fjädern är belastad vid max utfjädring (oavsett om utfjädringen är begränsad av kolvstång, dropstop eller att bärarmen tar i).

Jag har för mig att det var ett desperat test med Ksport (nåt orange och svart) och för långa fjädrar.

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Wed 05 Mar 2014, 18:03
by TPR
Ja, det har du ju rätt i förstås. :up:

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Thu 13 Mar 2014, 15:11
by Conny Lundell
Kunde inte motstå att ta en bild nu när vårsolen lyser så fint.
2014 års tappning av min Eunos Roadster
Nytt för i år är också att den är godkänd av SBF att tävla med. Vagnboken klar så nu kan man vara med och leka på allvar :banana: i varje fall kunna köra på min hemmabana i Falkenberg. Jag är bra sugen på att köra något race också.
Får se om det blir debut på Falkenberg Classic i höst.

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Fri 14 Mar 2014, 18:05
by ulfen
Grattis till Vagnboken och vad den lyser fint i solen!
/ulfen

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Fri 11 Apr 2014, 09:08
by Matte P
Jag förstår att det inte gick så bra på första träningen!
Vad hände?

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Fri 11 Apr 2014, 12:41
by Emberglow66
Matte P wrote: Vad hände?
Tråkigt att läsa när du har jobbat hela vintern med bilen
Hoppas att du snabbt är igång igen och att det bara är enklare "plåt" grejer"

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Fri 11 Apr 2014, 13:34
by Conny Lundell
Matte P wrote:Jag förstår att det inte gick så bra på första träningen!
Vad hände?

Jag får väl göra en liten uppdatering av min biltråd med detta tråkiga.
Börjar med att säga att jag först inte hade tänkt åka på årets första körning pga det hade regnat hela dagen och ville inte köra min första träning på Falkenbergs banan i regn.
Men vädret blev bättre efter 15:00 och det torkade upp så jag körde iväg till banan vid 16:00 och anmäler mig och betalar.
Första passet kör formelbilarna och sen är det vår tur. Fyra Miator och en fem sex långloppsbilar ger sig ut.
Det börjar regna lite när vi kör ut och sen ökar det efterhand.
Bilen känns bra och verkar mycket pigg i motorn i det kalla och blöta vädret. Hade lite problem med grepp i början så jag tog det ganska lugnt.
Efter ca 7 varv så kör Niklas om och jag blir nog övermodig i det tilltagande regnet. Försöker att trycka på lite mer men förlorar kontrollen i knycken innan depårakan och sladdar 180 grader och går med baken i färdriktningen till jag går i mot betong muren vid början på depårakan.
Jag visste om att Kumho däcken inte var så pålitliga i regn men detta får jag skylla på min oerfarenhet och dåliga omdöme.
Det första frugan säger när hon ser bilen är (och du som ville köra bankörning med jubileumsbilen NB-99) :bow:
Gött att man har en egen leksak då :mrgreen:
Får väl försöka lära mig att laga plåtskador nu. Tur att man har en händig son som har lite hum om sånt här.
Lägger ut en bild!

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Fri 11 Apr 2014, 21:30
by Miatamannen
Tråkigt Conny,
Jag vet hur det känns.
Huvudsaken att du är ok.

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Sun 13 Apr 2014, 01:13
by Matte P
Jaja, nu har du testat det som dom flesta förarna är rädda för.
Så hädanefter kommer du nog att våga stå på mer än dom flesta istället.
Det är bra för din egna förarutveckling om du inte är rädd för att buckla till bilen lite!

Direkt när jag såg bilden på dina skador så visste jag var du hade kört av nånstans!
Det är ett ställe där många bilar gått av innan dig, dom flesta på torrt underlag.
När det släpper där så är det inte många som lyckas reda ut det utan att hamna i depåmuren.
Knacka ut bucklorna bäst ni kan och ta bort dom sissta ojämnheterna med hjälp av spackel, sen slänger ni på en garagelack på det!
Sen så är det bara att sattsa på en helsäsong i kuppen.

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Thu 15 May 2014, 13:37
by Conny Lundell
Matte P wrote:Jaja, nu har du testat det som dom flesta förarna är rädda för.
Så hädanefter kommer du nog att våga stå på mer än dom flesta istället.
Det är bra för din egna förarutveckling om du inte är rädd för att buckla till
Sen så är det bara att sattsa på en helsäsong i kuppen.
Tack för för uppmuntran Matte, Janne och Tommy.

Ja Matte det är nog bra för förarutvecklingen, det går väl an så länge man inte bucklar till någon annans bil.
Men jag hade helt klart velat lägga pengarna på körning istället för att laga bilen.
Jag har varit på resandets fot drygt en månad och skall nu försöka få fason på bilen igen.
Min däckverkstad sa att jag skulle mäta upp så inte någon bärarm hade fått stryk innan ny hjulinställning. Då är min fråga hur mäter man upp det bäst. Det är väl förmodligen vänster bakhjul som kan ha tagit stryk. Styrningen verkar vara lite ur led också, så möjligtvis har vänster framhjul fått sig en törn i muren också, är ett märke på den fälgen med.

Conny

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Thu 15 May 2014, 13:56
by Niklas Falk
Conny Lundell wrote:Min däckverkstad sa att jag skulle mäta upp så inte någon bärarm hade fått stryk innan ny hjulinställning. Då är min fråga hur mäter man upp det bäst. Det är väl förmodligen vänster bakhjul som kan ha tagit stryk. Styrningen verkar vara lite ur led också, så möjligtvis har vänster framhjul fått sig en törn i muren också, är ett märke på den fälgen med.
Du mäter enklast upp under hjulinställningen. Om nåt hörn är begränsat i vilka vinklar du kan uppnå så är det dags att börja kolla bärarmar och subframes.
Styrningen hamnar lite snett om hjulinställningen flyttat på sig så det kan vara så enkelt också.
När du har mätutrustnignen på hjulen, kolla om maxvärdena är lika på höger/vänster, de är aldrig exakt lika med större avvikelser skvallrar om att nåt är snett. Men om du stå ut med de värden som är möjliga så är det inte så mycket att gråta över.

För att det ska löna sig att fixa innan en första hjulinställningskoll så ska det vara så tydligt att du ser det med ögonmåttet (det ligger i översta lådan till höger i garaget :) ).

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Mon 02 Jun 2014, 12:02
by Conny Lundell
Tack för dina råd Niklas!

Efter ha hittat ögonmåttet som du nämner så kunde jag ganska omgående konstatera att styrstaget var krokigt.
Men för övrigt kunde jag inte konstatera något annat som blivit krokigt.
Har förmodligen bara flyttat sig i justerbultarna i vänsterbak. Däckverkstad får utreda detta i såfall.
Beställer ett nytt styrstag från England ( MX-5 Heaven) heter firman. Det var första gången jag beställde därifrån.
Men när jag ska montera staget så passar det inte, gängan är fel dimension på :bang2: :down:
Dom hade bara ett styrstag att sälja och det var till NA med servostyrning precis som jag behövde. Har mejlat firman men har ej hört av dom ännu. Någon annan som har handlat av MX-5 Heaven?
Men nu vill jag gärna få ihop bilen så nu undrar jag vad expertisen säger om man kan/bör rikta ett styrstag. Det är för mig inte så självklart och det käns som om man ej borde rikta staget, men vill ha svar från racegänget i frågan.

Conny

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Mon 02 Jun 2014, 21:04
by chriss
Köp nytt. Är det böjt en gång är den mjukare än en ny.
Tråkigt att få fel men det är väl inga jätte pengar. Passa på montera brickor bakom styrstoppen så får du lite mer styrutslag på köpet, gött när man åker brett ;)

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Mon 02 Jun 2014, 22:44
by Emberglow66
Conny Lundell wrote:
Men när jag ska montera staget så passar det inte, gängan är fel dimension på :bang2: :down:
Conny
Hade ett liknande problem på en jänkare, vi svetsade på staget, svarvade till och sedan gängade vi i rätt dimension om det nu är möjligt i detta fall :think2:

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Tue 03 Jun 2014, 11:44
by Sonett7
Jag har en dålig servo-styrväxel till min -91 med schyssta styrstag över efter att jag bytte till en styrväxel utan servo.

Får du inte tag på något annat så kan jag skicka ett stag till dig för portokostnaden.

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Tue 03 Jun 2014, 13:24
by Conny Lundell
Sonett7 wrote:Jag har en dålig servo-styrväxel till min -91 med schyssta styrstag över efter att jag bytte till en styrväxel utan servo.

Får du inte tag på något annat så kan jag skicka ett stag till dig för portokostnaden.
Vad snällt av dig. :bow:
MX-5 heaven har hört av sig och medger att dom skickat fel del till mig. Dom skyller på leverantören.
Men grejen var det att jag ville haft bilen körklar imorgon och det blir svårt.
Jag tackar så jätte mycket för vänligheten men jag får en ny från MX-5 heaven som passar hoppas jag :think2:
Jag får låta bilen stå ett tag till.

Conny

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Tue 03 Jun 2014, 16:53
by Nicke K
Hej Conny!
Jag hade värmt och riktat för att kunna känna på bilen imon :work:

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Tue 03 Jun 2014, 20:51
by ulfen
Hej Conny!
Får du ingen ordning på din bil till i morgon och ändå vill köra på FBG så får du låna Nr 90 , men ring mig isf mellan 12 o 13 så reder vi ut logistiken.
/ulfen

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Wed 18 Jun 2014, 11:00
by Conny Lundell
Blå Eunos Roadster S 1994 åter i körbart skick.
Micke på Allt i Däck fick till alla hjulvinklar igår utan problem. Fälgarna hade klarat sig också :up:
Nu är det bara det kosmetiska kvar men inget som stör mig i nuläget. ( Har riktat ut bakskärmen så gott det går) :think2:
Det blir till att fixa plåtskadorna efter säsongen. :banana: :banana:

Conny

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Fri 24 Oct 2014, 12:36
by Conny Lundell
En liten höst uppdatering skadar väl inte.
Jag summerar banåkarsäsongen och kan väl säga att den började dåligt och slutade bättre.
Jag har också haft förmånen att få vara hjälpreda och mek åt Ulf A på ett par tävlings helger och det har varit lärorikt. Det verkar vara ett gott gäng som kör i Roadsport C.
Det var första säsongen på R-däck (Kumho V70 205/15/50 K61) och det var kul och lärorikt också.
Eftersom jag hade en riktigt otrevlig incident på första träningen på Falkenbergs banan så blev körningen försiktig efter det, men känner att tempot börjar sakta men säkert komma. Träna träna träna är väl lösningen. :burnout:
Funderar i skrivandets stund på höst och vinter jobben i garaget och det blir en to do lista i år också.
Har haft bilen hos bilplåtslagaren och fått fixat plåtskadorna på bakskärmen efter min incident i våras och blev riktigt nöjd. Skall lackeras, men det blir ett jobb till våren tror jag.
Ny kylare ligger i garaget och nya 6ul fälgar från 949 racing är beställda. Blir nya Kumho däck på dom. :
Sålde mina hjul till Ulf A innan Falkenberg Classic då han inte fick tag på några Kumho däck innan tävlingen på Falkenberg och behövde en uppsättning fälgar till ev regnrace.
To do listan får begränsas ganska mycket då plåtarbetet kostade en del. Men det är långt till våren och det lär klia i fingrarna.
Väntar också på besked på hur standard reglementet skall se ut till nästa säsong. Men det lutar nog åt modifierad ändå.

Conny

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Posted: Fri 24 Oct 2014, 14:33
by gokarting.nu
Yes!

Alldeles för mycket folk i depån!, häng med ut på banan Conny :banana: :burnout: :up: