Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

Tänkte lägga upp en tråd om mitt banåkarprojekt.
Hede igentligen tänkt kört med min MX-5 99 anniversary edition, Men frugan gillar den för mycket och vill inte att det skulle modifieras och utsätta den för fara som hon utryckte det. (Varit en hel del diskutioner om detta)
Vi kom fram till att det vore bäst om jag skaffade en bil till och lekte med som hon brukar säga.
Jag är av den filosofin att det man vill göra i livet måste man kämpa för och förverkliga innan man är död och begraven. :bow:

Målet var att hitta en relativt billig bil och förvandla den efterhand till banbil enligt roadsport reglementet.
En NA med 1.8 var målet.
Letade på blocket och och hade även planer på att importera från Tyskland. Utbudet i Sverige var ju inte så himla stort så här på höstkanten men det fanns en del intressanta objekt.
Till sist fastnade jag för en Eunos Roadster S 1994 som fanns i Malmö och sagt och gjort åkte jag sonen och min fru ner och tittade på den.
Den känndes bra och det fanns mycket dokumentation på den även från England där den rullat förrut.
Killen som sålde den sålde den pga flytt och garage brist.
Jag slog till och nu står den här hemma och efter nyår så ska vi börja att bygga banbil jag och min son.
Det som skall göras innan våren är:
Montera CC båge
Race stolar och bälten
Huvudbrytare
Bogseröglor
Montera extra mätare för temp av olja och vatten.
Justera höjden på bilen. Sitter Gaz Gold coilovers på bilen med 300 o 400 fjädrar. Får väl se om det blir 500 fjädrar fram eller grövre krängningshämmere.
Sen är det en hel del annan smått och gott som har hamnat på att göra listan.
Målet är att kunna få vagnsbok och köra på Falkenbergs banans träningar och vara med på några bandagar med MRC till nästa år, sen får vi se om det blir några race i framtiden.

Ha en skön mekar vinter för det ska jag ha ............ :banana: :banana: :banana:
Attachments
Eunos Roadster S 1994
Eunos Roadster S 1994
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Nille »

Vad kul grattis! Hoppas att ni får det kul i garaget tillsammans.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Lejban »

Grymt kul Conny! Härlig att ha dig som helaktiv medlem i klubben igen, tror det där kommer bli hur bra som helst :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Miatamannen »

Skriver helt under på Nilles kommentar !
:racesmile:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by chriss »

Vilka ursäkter! Nu får du säga som det är, du saknar din gamla NA :D
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

Ja chriss lite saknad är det allt :?
Men NB.en hade blivet en bra banbil också. Fråga Timmy vad han tycker. :burnout:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by xtimmyx »

Conny Lundell wrote:Men NB.en hade blivet en bra banbil också. Fråga Timmy vad han tycker. :burnout:
Oh ja! En original NB med andra dämpare och semi R-däck kan man hänga på både betydligt dyrare kärror och en och annan toklättad racemiata med om man anstränger sig lite. :mrgreen: :burnout:

Men framför allt så räcker det mer än väl till att ha otroligt roligt och utveckla sig som förare i! :up:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

Nya motorkuddar var väl investerat när man såg det som satt i bilen. Denna bil har säkert körts ordentligt :)
Fortsätter imorgon med diffbussningarna.

IMG_0657 (800x598).jpg
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Miatamannen »

Conny Lundell wrote:Nya motorkuddar var väl investerat när man såg det som satt i bilen. Denna bil har säkert körts ordentligt :)
Fortsätter imorgon med diffbussningarna.

IMG_0657 (800x598).jpg
Den behöver inte gått alltför hårt, mina motorkuddar såg liknande ut innan jag bytte.
Kombination av "tidens tand" för gummi och en körglad bil tror jag är den primära orsaken
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by chriss »

Är det jobbigt att byta diffbussningar? Har inte kommit dit bak än ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

chriss wrote:Är det jobbigt att byta diffbussningar? Har inte kommit dit bak än ;)
Jobbigt?
Det beror på vad man jämför med. Men det är inte helt smidigt. Avgasystemet ska bort drivaxlar ska lossas kardanen ska lossas sen är det PPF balken som ska lossas och det är väl det jobbigaste. Jag tog loss ppf.en på växellådan och tog ner diffklumpen och balken i ett stycke. Lättare att få ut styrbusningarna om man inte ligger under bilen.
Jag fick ta diffklumpen till jobbet och pressa ur bussningarna. Går kanske att banka ur om man värmer på aluminiumet runt om bussningen. Men jag föredrog pressen. Pressade i dom nya IL motorsport bussningarna och ska bara montera upp den igen. Ska tillägas att jag använde lyfthjälpmedel i form av en mc-lyft som jag satt under diffklumpen.
:burnout:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Victor »

chriss wrote:Är det jobbigt att byta diffbussningar? Har inte kommit dit bak än ;)
Finns ett bolt on-alternativ som inte kräver så mycket arbete i form av SuperPro utfyllnadsbussningar som fyller ut hålrummen i originalbussningarna och styvar upp på det sättet.
Image
Image

Montering sker genom att lossa bultarna med en domkraft under diffklumpen, sänka ned precis så att man kan lägga de övre ringarna på plats (det ska gå utan att coilpacken går emot torpedväggen och man kan enligt utsago på MX5Nutz till och med skära upp ringarna så att man kan trä dem runt bulten utan att det försämrar prestandan), sätta de nedre bussningarna på plats och skruva upp alltihop igen. På bilderna är diffen nedtagen en längre bit för att komma åt och fota.

Jag kommer testa dessa bussningar på min bil ihop med IL Motorsports hårdare motorfästen som jag monterade förra säsongen.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

Har fått dit ett cold air intake och fjäderbensstaget åkte ur motorrummet.
Någon som har testat detta intake från K&N?
Jag tar Kall luften bakom torpedväggen. :burnout:
Attachments
IMG_0685 (566x800).jpg
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Myran »

chriss wrote:Är det jobbigt att byta diffbussningar? Har inte kommit dit bak än ;)
Inte alls jobbigt. Lätt gjort på en kväll. Tror Tobias "Lejban" har film på när vi bytte hans diff-bussningar som var aningen stora för o passa ;)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

Har fått testat bilen nu på ett par bandagar på ring knutstorp och bilen känns bra.
Nästa steg är att gå ifrån semi R-däck till riktiga R-däck sen ska bromsarna uppgraderas, kör med original klossar nu och bakskivor som inte är helt hundra.
Mera camber på bakhjulen? Bilen känns överstyrd eller är det dåligt grepp. Kanske R-däck löser detta. Jobbade en del med lufttrycket och fick bättre grepp. Visade sig att min däcktrycks mätare visat för lågt tryck så har förmodligen kört med för högt tryck i däcken på mina två bandagar inte så bra men lärorikt.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

Lite action bilder :burnout:
Ring Knutstorp Banträff med Alfa Romeo klubben
Ring Knutstorp Banträff med Alfa Romeo klubben
Ring Knutstorp
Ring Knutstorp
Ring Knutstorp
Ring Knutstorp
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

Tjenare!

En liten uppdatering skadar väl aldrig :)
Ett utav mina att göra denna vinter kan bockas av.
Coolant Re-Routes är monterat och klart. Det är ett hälften Begi och hälften hemma smide.
Köpte den S formade slangen aluröret och termostat locket från http://www.bellengineering.net/index.ph ... 65_240_244
Svarvade till termostat spacern och svetsade på röranslutning för värmeelements slangen. Svetsade ihop en 45 graders röranslutning för att komma förbi servon.Täcklock till det gamla kylvatten uttaget. En 300 mm kylarflex slang och lite slangklämmor behövdes också.
Faktum är att det är trångt på dom högerstyrda pga styrservo och kopplingens huvudcylinder sitter på den sidan som kylvattnet skulle ledas om till.
Nu har jag ett kylsystem som är mer anpassat för hård körning :banana:
Jag räknar med att originalkylaren skall räcka eller vad säger expertisen?
En bild
Attachments
Coolant-Reroute
Coolant-Reroute
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Lejban »

Dundersnyggt!

Orginalkylaren räckte bra för mig, även när jag låg i röven på Andreas eller Ronnie i flera varv ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by glitch »

Värt att kanske tänka på är att originalkylaren tenderar att spricka i plasten på ovansidan. Får man tro "internet" så är ett tecken på att plasten börjar bli sprickbenägen att den byter färg och blir brungulaktig. Samtidigt så har det sett ut så på de flesta Miatorna jag sett utan att kylarn spruckit för det så man kan nog ta det med en smula salt.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Myran »

glitch wrote:Värt att kanske tänka på är att originalkylaren tenderar att spricka i plasten på ovansidan. Får man tro "internet" så är ett tecken på att plasten börjar bli sprickbenägen att den byter färg och blir brungulaktig. Samtidigt så har det sett ut så på de flesta Miatorna jag sett utan att kylarn spruckit för det så man kan nog ta det med en smula salt.
På min första röda miata sprack kylaren. Eller ja.. började pissa vatten lite här och där i överkant. Försökte laga med lite allt möjligt och tillslut när jag beställde ny och skulle ta loss övre slangen fick jag med halva gaveln..
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

glitch wrote:Värt att kanske tänka på är att originalkylaren tenderar att spricka i plasten på ovansidan. Får man tro "internet" så är ett tecken på att plasten börjar bli sprickbenägen att den byter färg och blir brungulaktig. Samtidigt så har det sett ut så på de flesta Miatorna jag sett utan att kylarn spruckit för det så man kan nog ta det med en smula salt.
Ja det är nog så. Men problemet är ju och veta när man köpt en bil som har 20 år på nacken vad som är på gång och vad som håller eller vad som redan är bytt ut.
Men med obegränsad budget så hade det nog varit annorlunda :think2:
Denna vinter är det bromsar och framvagn som får mest kärlek och coolant reurote. Småfix för vagnsboken typ bogseröglor.
Till våren är tanken att den ska få nya sulor av typ R. Lättare fälgar hade också varit önskvärt.
Personlig säkerhet kommer att kosta en del också så klart. :burnout:

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by chriss »

Jag och brosan fick hem våra kyl för ca 1000 lappen (om man köper flera).
Du kan få en 52mm djup alu kyl till dörren för 1500kr.
Klart att det är pengar det med men då vet man om original kylaren börjar strula.
Fast i dagsläget hadde jag köpt en tunnare då 52 räcker gott och väl. tänk på vikten :mrgreen:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Alexander Mullaart »

chriss wrote:Fast i dagsläget hadde jag köpt en tunnare då 52 räcker gott och väl. tänk på vikten :mrgreen:
En tunnare kylare som inte är igensatt räcker nog långt med reroute, man vill ju ogärna tynga ner nosen med ett par extra liter vatten i onödan :mrgreen:. Kör man utan reroute däremot kan en tjockare nog vara att rekommendera för att kompensera lite för den dåliga kyldragningen.
Alexander Mullaart
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by Conny Lundell »

Lite trångt men vägg i vägg i med huset med dörr innefrån.
Lite trångt men vägg i vägg i med huset med dörr innefrån.
En liten uppdatering så här mitt på mek perioden.
Mina små uppgraderingar börjar bli färdiga och halva vintern kvar :think2:
Lägger ut den lilla listan på vinterjobbet. Har säkert glömt något.

Coolant re-route (check)
Genomgång bromsar (check)
Nya bromsbelägg (check)
Nya bromsslangar (check)
Nya styrleder (check)
Nya fjädrar fram och bak 400/650 (check)
Hjälpfjädrar fram (check)
Nya bussningar till krängare fram och bak (check)
Justerbara droplinks fram (check)
Måla och snygga till i framvagnen. (check)
Rostskydda i balkar (check)
Frame rails (check)
Nya fälgar Team Dynamics pro race 1.2(check)
R-däck (märke?)
Bogseröglor (check)
Ny tempmätare till kylvattnet
Byta slavcylindern till kopplingen
Byta olja i växellådan
Byta olja i bakväxeln
Vagnsbok
Ny hjälm mm

Börjar bli sugen på att köra nu :burnout:
Attachments
Fjäderben Gaz Gold Pro med nya fjädrar.
Fjäderben Gaz Gold Pro med nya fjädrar.
Mina nya fälgar. Saknas bara däcken.
Mina nya fälgar. Saknas bara däcken.
Frame rails 1.25mm plåt. Grymt stabilt hoppas jag.
Frame rails 1.25mm plåt. Grymt stabilt hoppas jag.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Conny Lundell Eunos Roadster S 1994

Post by chriss »

Vad du ligger i :up:
Jag tyckte jag va duktig som tvättade och bytte olja på bilen innan jag ställde in den.
Hoppas du monterade de hårdare fjädrar fram ;)

Vad blev det för belägg?

Byter du slavcylinder så byt huvud också. Jag snålade och det blev inte inte bra. Bytte bägge på vinterbilen och det blev som nytt :up:
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply