Page 3 of 3

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Mon 31 Mar 2014, 22:18
by Anders S
Emberglow66 wrote:
Conny Lundell wrote: Vad hade du tänkt sätta för hjulvinklar?
Jag satte 3 grader fram med 5 i caster och 2.6 grader bak och 0 toe in runt om. Ska bli kul att testa den på banan.
Ses tyvärr inte på Gelleråsen.
Conny
Jag tänker på följande setup
Max caster
Camber 3 grader fram och bak
Toe out 1-2 grader fram
Toe in bak 1 grad

Får se hur det går, mao börjar på maxläge och minskar vid behov
Angående toe in/out. Jag antar att du menar 1-2 mm, inte grader :think2: Det motsvarar ca 10 minuter, alltså 1/6 grad. 2 grader toe out skulle nog göra bilen rätt okörbar :roll:

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Tue 01 Apr 2014, 14:35
by Anders Träff
Min fundering vad det gäller toe så har jag åkt med 1 g toe ut i fram och 0 i bak.
Orsaken till vad för jag har haft 1 grad toe ut i fram, var att vid 0 så hade jag svårt att träffa apex i lite snabbare kurvor. men med 1 g så blev det en helt ny bil. Rekomendationer som jag fått är att åka 0 i bak är
att bilen kan bli lynnig.

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Tue 01 Apr 2014, 17:06
by Emberglow66
Anders S wrote:
Angående toe in/out. Jag antar att du menar 1-2 mm, inte grader :think2: Det motsvarar ca 10 minuter, alltså 1/6 grad. 2 grader toe out skulle nog göra bilen rätt okörbar :roll:
Helt korrekt Anders, fort men fel som vanligt från mig :oops:

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Thu 31 Jul 2014, 15:19
by Emberglow66
Sista panikåtgärder

Rattnav kom med posten igår så jag han montera ratten. :D
Ratt
Ratt
Sen upptäckte jag att batteriet har börjat läcka, fullt med vit kristallpulver och
Färgen borta samt antydan till rost, försent att åtgärda i alla fall. Någon som vet varför det blir på detta sätt :?:

Men nu är allt lastat och surrat, bara en välbehövlig dusch sen är det bara att ladda för morgondagen
Släp
Släp

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Fri 01 Aug 2014, 17:48
by Victor
Jag råkade ut för exakt samma sak med mitt Biltemabatteri. Det läckte i skarven vid locket vid hård kurvtagning. Köp ett original Panasonicbatteri på IL Motorsport (och plasttråget om det saknas, det gjorde det på min, annars hade syran inte hamnat på plåten i lika stor utsträckning).

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Fri 01 Aug 2014, 23:45
by Anders S
Jag köpte ett originalbatteri på Mazda förra året när mitt gamla piratbatteri gav upp. Med 20% klubbrabatt blev det t o m några kronor billigare än att beställa från IL (men priset på originalreservdelar skiljer visst något mellan olika handlare).

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sat 02 Aug 2014, 21:17
by Anders S
Några bilder på dig och din bil på Kinnekulle:

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sat 02 Aug 2014, 22:34
by Emberglow66
Anders S wrote:Några bilder på dig och din bil på Kinnekulle:
Tackar, ser stabilt ut men känns inte så ibland :wink: