Page 2 of 3

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 10 Feb 2013, 22:28
by Conny Lundell
Snyggt!
Skall försöka få till mina plastpaneler lika snyggt.
Jag skall slutmontera min CC båge i veckan efter helgens lackande.
En fråga? klämde du in kablarna bakom stöttan vid bältestornen eller ligger dom framför stöttan? Om du förstår vad jag menar.

mvh: Conny

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Mon 11 Feb 2013, 10:28
by Mats Lundin
Snyggt jobb. När du är klar med bilen är jag intresserad ... :wink:

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Mon 11 Feb 2013, 19:07
by Emberglow66
Conny Lundell wrote:Snyggt!
Skall försöka få till mina plastpaneler lika snyggt.
Jag skall slutmontera min CC båge i veckan efter helgens lackande.
En fråga? klämde du in kablarna bakom stöttan vid bältestornen eller ligger dom framför stöttan? Om du förstår vad jag menar.

mvh: Conny
Både och beroende på kabellängd och där det hängde lite löst så tog jag lite silvertejp :mrgreen:

Mvh
Tommy

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Mon 11 Feb 2013, 19:09
by Emberglow66
Mats Lundin wrote:Snyggt jobb. När du är klar med bilen är jag intresserad ... :wink:
Det är bara en prisfråga :P

/Tommy

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 28 Apr 2013, 19:36
by Emberglow66
Yeees, nu är jag till slut riggad för Gröndal :banana:

-Nya fjädrar och dämpare monterade. Undrar hur styva dämpare man skall ha egentligen. Får testa mig fram
-5mm spacers runt om, får se vad det ger
-Garage Cornerweight, får se hur det går!
-Stol monterad och "tiltad" så att den inte ligger mot dörrsidan
-Lite rost fixad, mest yt-rost men så är det väl med tyska bilar
-Cab rengjord och impregnerad, återstår bara att tvätta bilen så den ser hyfsat ok ut på lördag. Hoppas bara att det inte blir regn :bow:
-Nya Polyuretan bussningar till original krängningshämmare. Får se vad som behövs göras med dem(styvare fram)

-Gröndal betald
-SMA-licens fixad alldeles nyss. Ett slarvfel och så fick man göra om det på nytt:think2:

Vad som återstår att göra är att se över Camber/Caster. Det är ett visst stuk redan idag på bilen men har ingen aning om hur många grader som sagt.
Sen behöver jag nya fälgar och däck men det har jag inte beställt ännu. Får se hur vi gör med det som sagt. Tvekar fortfarand mellan 15x7 eller 15x8

Vi ses på Gröndal, kan knappt bärga mig :burnout:
Tommy

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 28 Apr 2013, 20:09
by Lejban
Ska bli så kul på lördag! Kul att du är på g! Ställa dämpare kan vi prata om på lördag, det ska nog ordna sig ;)

Parkerat bilen för i år

Posted: Mon 07 Oct 2013, 19:49
by Emberglow66
Hej

Dags att summera året och se fram emot nästa års racedagar

Bad Lejban att filma när jag körde konbana på Malmby i september. Har under året tyckt att bilen känns lite mjuk och niger ganska rejält vid kraftiga svängar. Konbanan kanske är mer utmanande än en vanlig bana men ändå. Se på filmen och se om ni håller med och förslag på åtgärder förutom nedanstående lista.
http://www.youtube.com/watch?v=YUayqYvD ... detailpage

Följande har jag tänkt fixa till under vintern
-Styvare krängningshämmare
-Nya bussningar runt om
-excenter bussningar fram
-Blästra och måla bärarmarna, de är ju ändå borta. Någon som känner nån med ett blästerskåp nära Sthlm?
-Ordentlig inställning i vår av camber samt cornerweight.

Ser fram emot små differenser i r-klassen i nästa års sprint-cup då jag antar att vissa kliver upp pga nya däckregler. Som sagt, är man nybörjare och har mycket att lära så får man köpa material för att kapa tiondelar istället :mrgreen:

Men nu har jag parkerat bilen på ett utomordentligt bra ställe(Sala Racingpark), kan faktiskt rekommendera p-platsen. Milsvid utsikt genom framrutan, kan det vara havet då allt är blått. Utsikten skyms bara delvis av något konstigt galler(vilstängsel) eller är det framrutan som har spruckit i såna regelbunda fyrkanter :mrgreen:
Fotograf: Yvonne K
Fotograf: Yvonne K
Tack för i år och vi ses nästa år :burnout:

/Tommy

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Mon 07 Oct 2013, 20:21
by Mats Lundin
Tänk att några gör vad som helst för att komma med på bild ...

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Thu 10 Oct 2013, 10:21
by Conny Lundell
Backa ur planteringen Tommy! :mrgreen:
Ja fotografen var snabb att föreviga detta haha!
Gott att det gick bra Tommy. Vi ses nästa år!

Conny

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Thu 10 Oct 2013, 22:33
by Anders S
Ja det är dyrt med parkeringsplatser i Stockholmsområdet. Vinterförvaring med kapell i skön natur?

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sat 12 Oct 2013, 20:46
by glitch
Skönt att det inte bara är jag som lite då och då parkerar bilen vid sidan om banan :D
Måste vara nåt med de där gröna NB-bilarna :banana:

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sat 15 Feb 2014, 15:00
by Emberglow66
Nu blir det bråttomt :burnout:

Första bandagen redan i början av april. Hoppas bara att det inte blir något snöglopp av något slag :bow:

Fick i alla fall hem lämkarmarna häromdagen. Vilken skillnad
Smågodis
Smågodis
Nu är det "bara" att byta diffbussningarna, måla upp bromsoken och skruva ihop allt inklusive att byta krängningshämmaren. Bar hem alla delar i ett snowboardfodral när jag var i usa. Vilken lycka att slippa frakt, tull och moms :banana:

Väntar på delar från Mx5-parts, uppenbarligen så är något restat

Får väl vänta med att byta vattenpump och kamrem till efter första bandagen om det nu inte blir kanonväder utomhus. Garaget är inte riktigt ordentligt varmbonat :lol:
Varmbonat, NOT
Varmbonat, NOT
Sen blev det en husbil för ett par veckor sedan. Blev ett återfall faktiskt, men det var frugan som drev på. Har faktiskt beställt en dragkrok, drömmen är att skaffa ett släp och sen är det bara att campa vid banorna :banana:

Vi ses snart, kan knappt vänta tills dess

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 16 Feb 2014, 14:17
by Conny Lundell
Snygga chassidelar Tommy!
Dom röda bussningarna vilket fabrikat är det?
Jag har fått dit mina länkarmar med offset bussningar och det blev så grymt bra.
Jag åker också till USA snart och funderar på om man ska göra som du lägga lite Goa delar i väskan.
Har planerat ett besök på en shop för personlig utrustning vid Sonoma Raceway i varje fall. :banana:
Blir ingen shake down för mig på gälleråsen :( :bang2:

Conny

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 16 Feb 2014, 16:41
by TPR
Conny, tänk på att det är skillnad på FIA godkännande och SFI som de använder där borta.
Kan säkert finnas FIA klassade kläder/hjälmar, bara man tänker på det.

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 16 Feb 2014, 18:43
by Emberglow66
Conny Lundell wrote:Snygga chassidelar Tommy!
Dom röda bussningarna vilket fabrikat är det?
Jag åker också till USA snart och funderar på om man ska göra som du lägga lite Goa delar i väskan.

Conny
Beställde via Goodwin, märket heter "Prothane Motion Control" men de har en hemsida som heter prothane.com
Om du ser till och beställer utanför den stat du är i så slipper du delstatsmomsen. Beställde från Kalifornien med leverans till hotellet i Texas. Gick utmärkt, dock så ville Mats L ha en reroute och då hängde det på gärdskanten att det kom fram i tid. Sen fick jag även en felleverans, som behövde ersättas. Ganska enkelt ny pryl kom i tid och det felaktiga lämnade jag bara in på en UPS ställe, hur smärtfritt som helst. Har burit massor av delar till Mustangen genom tullen och hittills har jag inte haft något problem :banana:

Då ses vi inte på första träffen men kanske på första sprintcupen :wink:

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 16 Feb 2014, 19:45
by Niklas Falk
TPR wrote:Conny, tänk på att det är skillnad på FIA godkännande och SFI som de använder där borta.
Kan säkert finnas FIA klassade kläder/hjälmar, bara man tänker på det.
SBF accepterar SFI-kragar numera.
Men sen ska ju en del saker (alla?) förnyas cert av SFI vart 5e år.

Sen kan man ju handla FIA-saker i USA också.

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 16 Feb 2014, 20:58
by Thomas Thorén
Fick i alla fall hem lämkarmarna häromdagen. Vilken skillnad
image.jpg
Vad helrätt att köpa nya bärarmar! Var har du beställt dessa? :)

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 16 Feb 2014, 21:14
by Emberglow66
Thomas Thorén wrote:Fick i alla fall hem lämkarmarna häromdagen. Vilken skillnad
image.jpg
Vad helrätt att köpa nya bärarmar! Var har du beställt dessa? :)
Lämnade in de gamla för blästring och målning. Annars hade de blivit svindyrt ock köpa nytt :mrgreen:

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 16 Feb 2014, 21:19
by Thomas Thorén
Emberglow66 wrote:
Thomas Thorén wrote:Fick i alla fall hem lämkarmarna häromdagen. Vilken skillnad
image.jpg
Vad helrätt att köpa nya bärarmar! Var har du beställt dessa? :)
Lämnade in de gamla för blästring och målning. Annars hade de blivit svindyrt ock köpa nytt :mrgreen:
Jaha okok... men plan också men just idag faktiskt gick tankarna mot att köpa nytt :)
Snygga blev dina dock heltklart!

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Mon 17 Feb 2014, 10:29
by Emberglow66
Thomas Thorén wrote:
Jaha okok... men plan också men just idag faktiskt gick tankarna mot att köpa nytt :)
Snygga blev dina dock heltklart!
Kolla denna länk http://iscracing.net/miatasuspension.html då får du eventuellt nya länkarmar med bussningar
Inte billigt skulle jag tro men köper du original får du mazdas originalbussningar med denna lösning får du Delrin bussningar på köpet.

Om man är lite om och kring sig skulle du kunna skicka de gamla till USA för "reparation" sedan får du tillbaka de nya armarna, då skall du bara behöva betala tull, moms på arbetet så att säga. Köper du helt nya får du moms på både arbete och inköp av nya länkarmar. Kräver som sagt lite pappersarbete med tullen tror jag från båda parter. Tar man kontakt med speciella fraktfirmor så brukar de kunna hjälpa till. Väljer man sedan båt så blir det billigt, båt tar ca 1 månad(enkel) som sagt. Väldigt vanligt att man skickar grejer till USA för kromning av gamla delar på jänkebilar och då skickar man först godset och sedan får man tillbaka prylarna, fast egentligen så får man tillbaka någon annans gamla kofångare, de bara byter så att säga

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Wed 19 Feb 2014, 12:39
by Thomas Thorén
Emberglow66 wrote:
Thomas Thorén wrote:
Jaha okok... men plan också men just idag faktiskt gick tankarna mot att köpa nytt :)
Snygga blev dina dock heltklart!
Kolla denna länk http://iscracing.net/miatasuspension.html då får du eventuellt nya länkarmar med bussningar
Inte billigt skulle jag tro men köper du original får du mazdas originalbussningar med denna lösning får du Delrin bussningar på köpet.

Om man är lite om och kring sig skulle du kunna skicka de gamla till USA för "reparation" sedan får du tillbaka de nya armarna, då skall du bara behöva betala tull, moms på arbetet så att säga. Köper du helt nya får du moms på både arbete och inköp av nya länkarmar. Kräver som sagt lite pappersarbete med tullen tror jag från båda parter. Tar man kontakt med speciella fraktfirmor så brukar de kunna hjälpa till. Väljer man sedan båt så blir det billigt, båt tar ca 1 månad(enkel) som sagt. Väldigt vanligt att man skickar grejer till USA för kromning av gamla delar på jänkebilar och då skickar man först godset och sedan får man tillbaka prylarna, fast egentligen så får man tillbaka någon annans gamla kofångare, de bara byter så att säga
Aha, kikar! Tackar för tipset!

Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 30 Mar 2014, 21:03
by Emberglow66
Premiär idag :banana:

Äntligen är allt monterat och klart inför Gelleråsen. I veckan blir bilen skodd med nya Toyo R-däck samt fram och bakvagns inställning. Hjulen både pekade och lutade olika mycket i alla "ändar". Var rent otäckt att köra på min lilla kurviga vikingaväg där jag brukar testa väghållningen. Var inte så noga med det då det viktiga var att få den på hjul. Högsäsong på däckverkstäderna så det var tur att jag bokade tid för drygt 1 månad sedan

Ser fram emot att få testa bilen men de nya bussningarna, grövre krängningshämmaren och rätt hyfsade hjulvinklar.

Att byta diff-bussningar var ett rent h-vete :bang2: . Prövade allt men det vara bara att åka till verkstaden med diffen och dem utpressade, vid 11,5 tons tryck small det bara till och först då släppte de med en smäll.

Vi ses på Gelleråresen med andra ord

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Sun 30 Mar 2014, 22:23
by Mats Lundin
Snyggt jobbat. Kör försiktigt nu med fina bilen ...

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Mon 31 Mar 2014, 15:51
by Conny Lundell
Emberglow66 wrote:Premiär idag :banana:



Ser fram emot att få testa bilen men de nya bussningarna, grövre krängningshämmaren och rätt hyfsade hjulvinklar.

Att byta diff-bussningar var ett rent h-vete :bang2: . Prövade allt men det vara bara att åka till verkstaden med diffen och dem utpressade, vid 11,5 tons tryck small det bara till och först då släppte de med en smäll.

Vi ses på Gelleråresen med andra ord
Säger som Mats gott jobbat!
Mina diffbussningar satt också som f-n men värme gjorde underverk i mitt fall. Sen är ju en hydraulpress aldrig fel.
Vad hade du tänkt sätta för hjulvinklar?
Jag satte 3 grader fram med 5 i caster och 2.6 grader bak och 0 toe in runt om. Ska bli kul att testa den på banan.
Ses tyvärr inte på Gelleråsen.

Conny

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Posted: Mon 31 Mar 2014, 20:07
by Emberglow66
Conny Lundell wrote: Vad hade du tänkt sätta för hjulvinklar?
Jag satte 3 grader fram med 5 i caster och 2.6 grader bak och 0 toe in runt om. Ska bli kul att testa den på banan.
Ses tyvärr inte på Gelleråsen.
Conny
Jag tänker på följande setup
Max caster
Camber 3 grader fram och bak
Toe out 1-2 grader fram
Toe in bak 1 grad

Får se hur det går, mao börjar på maxläge och minskar vid behov