Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

Lägger upp en tråd som ny medlem och numera även en MX-5 ägare :banana: .

En liten kort bakgrund och berättelse hur jag slank in på detta och även inköpet av en bilen inledningsvis.
Jag har varit mer insnöad på jänkare de senaste 10 åren. Uppfödd på landet med riktiga raggare i närheten, åkandes i sina vrak till skillnad från dagens halv miljon bilar i bättre skick än nyskick. Då jag kommer från Hallstahammar så var jag med då Big-Power meet startade upp i Västerås på 80-talet. Så nu för tiden har man åkt runt på olika träffar under sommaren i en cadillac 67 cab men den såldes av för ett annat projekt för några år sedan. Renoverar just nu en Mustang 66 cab, tar tyvärr lite för lång tid eftersom jag köpte den i delar, mao en mängd kartonger med omärkta delar. Största problemet var egentligen allt som fattades för bilen var ju till 98% komplett :lol:

Men nog med historia, i Augusti släpade Mats Lundin iväg mig och en polare till Sala Racing park. Vi brukar alltid hitta på en aktivitet varje höst. Det har varit golf, gocart, segling, folkrace under åren men i år tyckte Mats att vi skulle åka i hans MX-5. Sagt och gjort , Mats tog bilen och jag och polaren min husbil och drog till Sala en fredag kväll. Vi passade på och åkte lite gocart på kvällen innan grillen åkte fram, det enda som gällde var att hålla ner procenten, det skulle ju köras bil dagen efter.

Lördagen kom och vi fick köra bil, jösses vad vi snurrade varv efter varv på banan mellan kl 10-15. Det blev i alla fall inget kvar av däcken som Mats trodde skulle hålla några bandagar :lol:. Men någon fick blodad tand som sagt och nu började de smidas planer på hemmaplan.

Började kolla detta forum, Blocket, England, Tyskland och tom USA, då jag har följt de senaste årens importer av jänkare. Vilda planer, allt från att köpa dyrt till en racebil för MX-5 cupen utmynnade sedan i att köpa något billigt ifrån Tyskland och sakta växa in i MX5 världen. Har ju aldrig kört något race och är väl inte så van att meka heller.

Checkade mobile.de under ca 3-4 veckor för att "pejla" läget innan jag gav mig i kast och kontaktade olika säljare, både privat och handlare. Efter ett antal kontakter, verkar som om jag skrämde bort de flesta med min skoltyska(30 år sedan jag läste) men till slut hade jag några objekt där jag kände ett visst förtroende för säljaren. De bästa(billigaste) var alltid privatpersoner som sagt.

Slog till på en bil nära Aachen, avtalade med säljaren en måndag kväll, bilen saknade tyvärr en hardtop men en snabb flukt på ebay.de visade att en hardtop i samma färg som bilen var till salu :mrgreen: . Sista auktionsdag var på tisdag kväll(dagen efter) och på tisdag kväll bänkade jag mig ca 15 minuter innan tidsgränsen löpte ut, låg jag och bevakade auktionen och hastigt och lustigt hoppade budet upp ca 20 EUR, men när det var 30 sekunder kvar klämde jag i mitt bud och sen small det bara till. Jag hade det högsta budet :banana:

Nu återstod det bara att åka och hämta grejerna. Säljaren av bilen hade sagt att det bara var att komma då han arbetade nära hemmet och kunde komma och hämta mig vid järnvägs stationen, Bokade flyg till Düsseldorf och en tågbiljett, Enkel resa!? till dagen efter(Onsdag). Chansade lite men jag hade fått ganska bra information om bilen, men visst var det en chansning. Såg framför mig en lång och dyr hemresa i värsta fall.

Steg upp kl 05.00 och tog mig till Arlanda, flyget gick 7.30 och kl 11.30 var jag på plats utanför Aachen där säljaren stod och väntade. Vi åkte dryga milen till det tyska bilregistrerings kontoret(Zulassungstelle) och fixade alla papper. Någon gång skall jag berätta vilken administration det var för er som inte har köpt bil i Tyskland :roll: . Detta var mitt första köp i Tyskland så det var en upplevelse

Skjutsade hem säljaren och hämtade upp vinterdäcken som medföljde. Hur får man in 4 däck i en MX5 :think2: Som tur var visade det sig att säljaren slängde med en bagagerumshållare som inte riktigt passade och efter en hel del strul så spände vi bara fast den och även bakluckan som inte gick att stänga riktigt. Surrade fast det sista hjulet och sen var det dags för avfärd . Klar vid 14-tiden och åkte norrut mot Hamburg där hardtopen fanns.

Efter ett antal timmar var jag söder om Hamburg och träffade killen med hardtopen, en genuin MX-5 fantast. Vi skruvade fast fästena, bort med den kromade bågen och bytte paneler som han hade kvar med hål och liknande. Skruvade tillbaka bågen och efter dryga timmen var vi klar, det strulade givetvis.

Sen hade vi tid och snacka, han hade nu en NBFL som han hade köpt efter det att han kvaddade den gamla NB:en. Vi kollade alla delar han hade kvar från den gamla bilen såsom motor, växellåda och en massa andra prylar. Kanske skall jag lägga ut på forumet att det finns saker till salu?.

Sen var det dags att dra till Puttgarden med färjan till Danmark vid 9-tiden. Slog en signal till frugan som kollade tidtabellen och insåg att man behövde lägga på en rem för att hinna med en färja då det senare på natten blev natt tidtabell. Låg väl i 160 när något silvrigt som påminde om en MX-5 körde förbi i hög fart med svenska skyltar(gissa vem?).

Kom fram till Puttgarden ca 10 minuter innan färjan skulle avgå och fick sym på den silvriga NC.en. Gick fram och pratade med killen som hade varit och kört på ”ringen” men så blev det dags att åka på färjan och vi hann inte snacka så mycket mer. Min plan var att få i mig lite käk och sedan försöka knoppa en stund för att möjligtvis orka köra hem till Stockholm, men tji fick jag.

I cafeterian satte jag mig vid samma bord som killen från NC:en och vi började snacka. Några kanske redan vet vem killen ifråga är :roll: men jag pratade på om min MX5 story och han om ”ringen” sedan gled vi in på MX5-cupen.

Nu blev jag varse om att killen mitt emot mig var en gammal cup-räv, det var Robert Servanski!!!!!. Helt otroligt, där sitter jag ganska nöjd med att ha fått med mig en bil i hyfsat skick och har haft massor med tid i bilen och fundera på vad jag skall göra med den. Fick massor av tips av Robert och det gav upphov till en mängd nya idéer.

Men det som skrämde mig mest var att Robert påstod att det dröjer mindre än 1 år innan du jag kommer att satsa på cupen och börjar kapa rejält i bilen för att spara vikt :? .

Danmark flöt på i snabb takt, inte många bilar ute på natten. Färjan Helsingör-Helsingborg avverkades. Satsade några tior på några burkar RedBull, kan vara bra på natten ifall man blir trött. Kan väl säga som så att de behövdes vid halv fyra tiden. Framme i Stockholm och svänger in på kvarteret, och vem möter man i en bil, jo frugan på väg till jobbet. Blev lite snack och som vanligt åter igen idiotförklarad :mrgreen: . Hoppade snabbt i säng och hörde inte dottern när hon gick till skolan.

Vaknade vid 11-tiden, riktigt pigg efter nästan 5 timmars sömn, på med kläderna och ut till bilen. Började syna den lite bättre, hade bara kollat lite snabbt i Tyskland att det inte var några större fel. Det enda som jag upptäckte var att trösklarna var dåligt lagade(visste om att de var lagade) samt att oljetrycks mätaren alltid står på högsta. Ytrost på alla bärarmar men för övrigt i riktigt bra skick.

Tvättade bilen ordentligt och började tom vaxa för att se alla repor, i stort sett bara på främre och bakre spoiler man såg några djupare repor. På det stora hela så verkar bilen vara i hyfsat skick
Min lilla gröna
Min lilla gröna
Här är en bild på bilen när den står på gatan hemma efter en tur till Gröndal. Mats och jag deltog på en av de sista banträffar. Bilen saknar en riktigt störtbåge samt att det regnade hela dagen så jag vågade mig inte ut på banan i min bil helt enkelt.

Nu skall det bara till en registrerings besiktning och försäkra bilen, men sen är frågan vad som behöver göras. Bilen är redan sänkt 30 mm och det sitter några Weitel fjädrar men det verkar vara original dämpare efter att jag ”googlat” serienumret på dem. Vid närmare kontroll av bilen så sitter det några raceland dekaler på dörrstolparna som gör att man kanske kan anta att någon ”Tuning” har skett på bilen. Jag kan inte se vad det kan vara förutom sänkningen, lite camber fram och bak och ett tvästag mellan balkarna längst fram på bilen som sagt.

Plan är att på sikt få en vagnbok om jag nu skulle få lust att köra i standard klassen. Men detta är i alla fall planerna på kort och lång sikt.

Personlig säkerhet
-Stol, sparco Sprint(fixad)
-Störtbåge
-6-punkts bälte

Chassi
-Nya coilovers, sannolikt Gaz Gold Pro 500/300
-Nya bussningar, satsar på att köpa ett komplett set med Polyureatan

Bromsar och hjul
-Stålklädda bromsslangar
-Carbotech XP10 och XP8(Beställt)
-Nya fälgar(Ultraleggera eller 6UL)
-Nya däck, Hårda Kumho tror jag
-Lacka bromsoken i någon färg :lol:

Motor
-Oljefilter
-Oljebyte
-Luftfilter

Växellåda
-filter
-oljebyte
-Oljebyte i kardan kanske oxå är ett måste?

Övrigt
-Säkerhetsbrytare, inne och ute
-Ytrost på bärarmar bör fixas och kontrolleras att det inte är värre än så. Kanske passar på och lämnar bort dem till en kompis där de har en industri bläster och pulverlackering. man får välja vilken färg man vill som Henry Ford sa, fast bara blå :roll:
-laptimer

Nu skall jag bara planera i vilken ordning allt skall göras och se hur långt pengarna räcker.
Börjar i alla fall med Bromsslangarna och beläggen samt bromsoljan. Skall iväg till Sala i slutet av oktober och testa bilen. Då ser jag vad som är ett måste. Kan jag vänta med nya coilovers så sparar jag lite pengar. Men efter oktober börjar jag i viket fall som helst med den personliga säkerheten

Ssscchh, jag tänker fuska lite, har snackat ihop mig med läraren på Fordonstekniska linjen i Åkersberga, de ska få fixa till en del av sakerna. Har som sagt fullt i garaget med Mustangen. De tar en summa för arbetet, men å ena sidan finansierar man deras eget deltagande i Krutcupen. De har en bil de kuskar runt med och vem vet det kanske gynnar MX5-cupen på sikt med att någon kanske fattar intresse för den :wink:.

Fyller väl på med bilder och kommentarer vartefter saker och ting sker på bilen.

Tips mottages tacksamt om jag har tänkt lite fel eller vad jag kanske skall inrikta mig på
Last edited by Emberglow66 on Tue 25 Sep 2012, 13:01, edited 1 time in total.
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by gokarting.nu »

Gott Tommy!!!

Fin bil och hoppas vi ses på banorna nästa år :burnout:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by glitch »

Fina fisken Tommy!
Trevligt att råkas på Gröndal (Jag hade också en grön NB).
Har du funderingar kring båge eller annat så kan du ju alltid hojta till.
Lycka till med bilen, det kommer bli kanon det där!

Christopher
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

Hej

Tackar, jag lär höra av mig med frågor. Tids nog lär jag väl känna igen lite folk. Har idag beställt lite småprylar från mx5parts, olje, luft, bensin filter, stålklädda bromsslangar- Avser att "serva" bilen med lite fräscha vätskor och så jag vet status på bilen. Sen blev det lite mer godis såsom nya coilovers, det blev Gaz gold pro 500/300

Bara jag får papper från transportstyrelsen så jag kan beställa tid för regbesikting. Är det någon som känner en bilhandlare som har fasta tider nära Sthlm för annars får jag väl vänta hur länge som helst.

Tänkte jag skulle till Sala den 20/10 för att leka runt lite innan jag påbörjar montering av coilovers och båge.
Gällande båge har jag sneglat på TRLane, hörde på Gröndal att man där trodde att det inte var någon som hade tagit ut en vagnbok på just den bågen, Har varit i kontakt med ar även varit i kontrollant på SBF och även med TRlane för att få specifikationer för att se om det går att få den godkänd helt enkelt. Vi får se hur det går annars blir det väl en cc-båge som sagt.

Ooops glömde att jag inte har fälg och däck. Får se om jag kan få tag på nåt, i alla fall temporärt till sala. Att köra på gatdäcken vågar jag inte för det var hur halt som helst när jag testade bilen i trafiken
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Kraniel »

Kul läsning! :up:
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Lejban »

Hej Tommy,

Jag regbesiktigade min bil på carspect vid ikea barkarby, gick smidigt.

Jag har också ett set fälga med 195 breda toyos. Dom håller nog 2-3 trackdays till ifall du vill köpa?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by glitch »

Jag köpte TR Lane bågen för passformens skull. CC-bågen till NB kommer med en lös sträva för bälte som du själv måste svetsa dit. Sen är det flera som haft problem med passningen på CC bågen på NB om man valt att ha kvar originalcabben. När man fäller ner cabben så tar den emot och landar på bakåtsträvorna.
Min TR Lane båge passar klockrent. Tänk på att köpa den som heter TD som har strävor som går ned bakom stolen. Den som heter GP sitter inte lika stabilt.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

glitch wrote:J Tänk på att köpa den som heter TD som har strävor som går ned bakom stolen. Den som heter GP sitter inte lika stabilt.
Ser ingen skillnad på bilderna på nätet mellan GP och TD om man inte väljer någon av de extra strävorna :think2:
Vilken option valde du eller nöjde du dig med enbart bälstessträvan
MAZDA MX5 GP WRAP ROUND HARNESS BAR
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by xtimmyx »

Emberglow66 wrote:Ser ingen skillnad på bilderna på nätet mellan GP och TD om man inte väljer någon av de extra strävorna :think2:
Vilken option valde du eller nöjde du dig med enbart bälstessträvan
MAZDA MX5 GP WRAP ROUND HARNESS BAR
Den ena har huvudbågen ner mellan bältestornen och den andra framför. Den med strävorna framför bör ge bättre skydd, den du kikade på på min bil är den som går ner mellan bältestornen.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by TPR »

CC-bågen kommer med fastsvetsad bältesträva men några har valt att få den lös för att optimera positionen mot cabben. Det är dock lutningen på bakåtsträvorna som är största problemet där.
Men fästena för bågen måste svetsas för att vara SBF godkänd, så det kommer man inte undan ändå. :)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Anders S »

xtimmyx wrote:
Emberglow66 wrote:Ser ingen skillnad på bilderna på nätet mellan GP och TD om man inte väljer någon av de extra strävorna :think2:
Vilken option valde du eller nöjde du dig med enbart bälstessträvan
MAZDA MX5 GP WRAP ROUND HARNESS BAR
Den ena har huvudbågen ner mellan bältestornen och den andra framför. Den med strävorna framför bör ge bättre skydd, den du kikade på på min bil är den som går ner mellan bältestornen.
Det finns både fördelar och nackdelar med att ha huvudbågen mellan bältestornen resp längre ut, framför bältestornen. För banåka så är det säkert bra med huvudbågen så långt ut åt sidorna som möjligt för då skyddar den bättre. Det är också bra att få fram huvudbågen för då blir vinkeln mot bakåtsträvorna bättre. Nackdelen är att röret kommer närmare huvudet vilket inte är så bra vid gatkörning, utan hjälm, om man t ex blir påkörd bakifrån, eller från sidan. Vid banåka spelar den saken ingen roll för då har man hjälm på huvudet. Men det är väl därför den heter TD (Track Day)?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by glitch »

Bild på en Td http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=100038

Gp bågen går inte ner bakom stolen utan sitter bara ovanpå hatthyllan (förut var det så i alla fall kanske har ändrats)
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Victor »

glitch wrote:Bild på en Td http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=100038

Gp bågen går inte ner bakom stolen utan sitter bara ovanpå hatthyllan (förut var det så i alla fall kanske har ändrats)
GP-bågen har ändrats sedan första utgåvan som mer eller mindre vilade uppe på hatthyllan (mer att betrakta som en stylebåge). Numera står den på "golvet" mellan bältestornen och är bultad både nedåt och åt sidorna in i bältestornen. Dessutom är den fäst i originalbultarna för övre bältesinfästningen.

Men jag är tveksam till om det går att ta ut vagnbok med den med tanke på bredden och fästplattornas area.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Anders S »

Så här ser infästningen av GP-bågen ut. Själva bågen är välgjord men den behöver antagligen kompletteras med större och fler förstärkningplattor för att godkännas. TD bågen har en annan dragning av huvudbågens infästning som mer liknar Hard Dog och CC-bågen.
Attachments
P2280004_small.jpg
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

Idag har jag äntligen fått pappren ifrån Transportstyrelsen, ursprungskontrollen är klar:banana:

Då var det bara registreringsbesiktning och kontrollbesiktning kvar. Kollade med bilprovningen och Carspect, inget i stockholm under oktober månad :twisted: . Närmaste ort inom rimlig tid var Västerås, det var bara att boka, blir en tripp på 26 mil fram och tillbaka, om man nu får åka tillbaka :wink:

Kollade adressen till bilprovningen och blev mäkta förvånad, ligger vägg i vägg med brorsans jobb(KIA). Bara att hoppa in och fika, skall även försöka deala med dem att de kanske fixar eventuella problem på en gång så att jag kan åka tillbaka samma dag till bilprovningen och få rena papper.

Lyckan är fullständig för idag dök det även upp ett paket ifrån MX5parts, som jag direkt packade upp.
Godis, namnam
Godis, namnam
Stolen är införskaffad tidigare och tyvärr var 6-punktsbältena restade, men de kommer. Har bytt bromsbeläggen tidigare i veckan(Carbotech). Efter besiktningen och inför helgen den 20/8 då jag sticker till Sala, skall alla vätskor, stålklädda bromsslangar, tändkablar, tändstift, oljefilter, luftfilter och bensinfilter bytas, det sistnämnda tyvärr restat.

Efter Sala blir det till att byta coilovers, fixa stolen och bestämma vilken båge som skall installeras. Det positiva är att det behöver bara bli klart till vårsäsongen börjar, ingen panik med andra ord. Köpte även nya bussningar till krängningshämmarna fram och bak, då de såg ut att vara lite dåliga fram. Sen måste jag väl fixa alla andra bussningar på sikt men det får bli efter någon kördag i vår, då jag mer vet hur bilen beter sig med nya coilovers

I bilden ser ni ett vattenpass, det är ett Digitalt vinkel-vattenpass från Jula. Får se hur det går att ställa Camber med det samt även toe-inställningar via andra tips på detta forum och rejsa.nu

Sist men inte minst så verkar det som om man skall ha en fyrbent medhälpare för framgång, och det har även jag. Jalla-jalla, snodde direkt en påse med oranga bussningar och drog iväg under dotterns säng, han gillar skarpa färger :lol:
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

Yeeessss :banana:

Reg och kontrollbesiktning klar i torsdags med blanka papper på Tunbytorp i Västerås. Blev bara 22 mil fram och tillbaka, peanuts jämfört med kommande säsongs resor till de olika banträffarna :lol: . Då är det bara att vänta på att nummerskyltarna dyker upp.

Har nu fixat och trixat en del med bilen, har åtgärdat följande
Tändstift
Tändkablar
Olja i diffen bytt, jösses vilken gammal seg blandning det var i den
Olja i växellåda
Oljefilter
Oljebyte
Kylarrens i kylsystemet och spolat rent samt fyllt på med ny glykol
Luftfilter
Stålklädda bromsslangar installerade
Bromsvätska bytt
Bromsbelägg bytt till Carbotech, XP10 och XP8
Bensinfilter byts imorgon, måste bara hitta reläet till bensinpumpen. Det blev för mörkt helt enkelt
Köpte begagnade fälg och däck av Lejban så att jag har något att köra på i år.

Till veckan får jag några 3 mm vinkelplåtar så jag hoppas jag kan fixa till stolen i veckan.

Ja ,just det var tror ni om följande. MX5 fick regnr DOP 693, dvs mitt eld"dop" blir på lördag den 20/10 på Sala Racing park men det mest anmärkningsvärda är att regnr på min Mustang är GLT693, vad är sannolikheten att man får samma siffror(693) på 2 olika bilar :wink:

Till våren är det bara att fixa
Störtbågen
Coilovers
6-punkts bälten
Camber och cornerweight
Och sen är vi klara och rejsa :banana:

Blir bara några träffar och lite konbana 2013, sen får vi se vad som händer säsongen 2014 :roll:

Nu skall det bli kul och se om jag kan få samma fart i denna bil som Mats har i sin på lördag nästa vecka. Jag med en motorstarkare bil men sämre dämpare och fjädrar jämfört med mats mer racing inspirerande bil. Får jag inte stryk mer än 0,5- 1 sekund per varv så är jag nöjd som den nybörjare jag är. Då har man något att se fram emot till nästa säsong med bättre dämpare och fjädrar samt häftigare camber-inställningar. Då skall jag förhoppningsvis knapra in på hans tider. Men har väl en hel del att lära innan det blir jämt så att säga :mrgreen:

Så här ser bilen ut med racingdäck, dvs preppad till nästa helg
Raceklar!!!!!
Raceklar!!!!!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Lejban »

Grattis!!!

Då ses vi på Sala nästa helg ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

Lejban wrote:Grattis!!!

Då ses vi på Sala nästa helg ;)
Tänker du halka runt med din BMW eller har den nya kommit :mrgreen:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Mats Lundin »

Emberglow66 wrote: Får jag inte stryk mer än 0,5- 1 sekund per varv
Har du fixat laptimer oxå?

Kul med reg-numren - helt osannolikt!
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Andreas E »

Tänkte också dyka upp på Sala lördag för att testa bilen med original-krängare - vi ses där.

Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Miatamannen »

Andreas E wrote:Tänkte också dyka upp på Sala lördag för att testa bilen med original-krängare - vi ses där.

Andreas E
Tänkte kanske komma förbi och bara kolla lite, vilken tid gäller?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

Hej

Tider på Sala är 10-15. Kollade idag och allt är grönt inför Lördagen, bara att hoppas på uppehållsväder :bow: .

Vi planerar att åka ifrån Statoil i Häggvik kl 8.15, för de som vill "samåka". Planerar ETA blir 9.30. Då hinner vi betala och fixa lite innan startskottet går på en förhoppningsvis hejdundrande åkdag.

Kul om vi blir några stycken :mrgreen:
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

Hej

Har varit lugnt med mekandet på Mx5:an, har mest pysslat med mustangen som inte går så bra. Får inte till tändning och tomgång :twisted:

Men nu efter nyår så påbörjade jag arbetet med att montera CC-bågen som kom 2 veckor innan jul och tänkte skriva ner några rader till er som har en NB och skall montera den.

Lesson learned so far.
1. När man klipper upp plåten för de bakre fästena, snåla inte för du kommer att lyft ur bågen flera ggr och hålla på och trixa för att få i och ur är bara jobbigt i längden

2. Rullbältet är i vägen, bara att inse att det måste flyttas. Fick bra tips för montering av Andreas Eckemark(Tack Andreas). Se bilden hur jag löste det då, men kontentan är att stoppa in bältet i bältestornet
bältesplacering
bältesplacering
Det går att dra fast nedre bulten med en hylsa ifrån bagaget med förlängare och ledad hylsa. Fick montera bort skyddet till bensinslangen men det går fort. Den nedre bulten fick man hålla i och fippla till så att den kom på plats och med en skåra så kunde man skruva med en skruvmejsel

3. Flytta ABS kabeln är ett måste. Jag flyttade den så långt bak vilket fick till följd att ABS kabeln blev väldigt sträckt och så fick jag ta hål i plasten i hjulhuset samt även böja staget för att få sladden att räcka

4. När man beställer bågen till en NB får man med en lös bältessträva. Det första du gör efter att ha fått bågen på plats är att mäta höjden du skall svestsa fast den på och sedan svetsar du fast den i bågen. För trots att jag hade svetsat fast ett plattjärn mellan de bakre strävorna för att minimera att bågen skulle röra sig så drog den ihop sig 7 millimeter när jag tog bort plattjärnet :bang2: . Eftersom vi saknade gas så fick jag pröva och spänna ut den med domkraft, vilket renderade en och annan svordom innan jag fick tillbaka samma mått mellan de bakre strävorna, Jag hade ju borrat upp alla hålen innan och i och med detta fick jag åter igen jobba med att fila upp de tidigare borrhålen för bågen blev inte exakt lika dan efter att strävan var fastsvetsad :

5. Plåten som skyddar bensintanken var bara att klippa upp, liksom mattan. lite bökigt att få mattan på plats när bågen är monterad, jag.

6. Nu är bågen på lack och skall bara slutmonteras om 2 veckor.

Ett sista tips, det tar längre tid än man beräknat. Är man sedan lat och inte gör rent ordentligt innan man svetsar(färg/underedsmassa) så jävlas det bara än mer som sagt. Har man dessutom bara 220V i svetsen och billig biltema tråd så krånglar det bara än mer.
Tror inte att jag hört min farsa använda så väl valda ord då det var han som svetsade :wink:
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by glitch »

Haha, ungefär som du beskriver föreställde jag mig att det skulle vara. Monteringen av min TR Lane TD-båge gick väldigt mycket smidigare :D Den fick vi på plats på dryga 2 timmar i spöregn.
Sen blev det desto knepigare att få bältena att löpa bra men det fixades till slut också då jag lejde bort det, ingen gratis historia men snyggt blev det.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Tommy Finell - MX-5 1,8-2000

Post by Emberglow66 »

Yes, bågen tillbaka ifrån lack :banana: . Det blev silver metallic, bara så att jag kan blända alla som ligger bakom mig i fullt solsken :mrgreen:

Ser ganska snygg ut när den är på plats, eller hur!
båge.jpg
Sen fick jag för mig att jag skulle få till lite plastdetaljer oxå. Insåg raskt att jag nog skulle få kapa ganska rejält.
Började med höger sida och började kapa uppifrån och ta ut för stöttan. Tog bort centimeter för centimeter men till slut var de bara att kapa den i lodlinje fullt ut. Tog kanske ut för mycket för jag har en liten glipa men det syns nog inte när stolen är på plats.
hplast.jpg
-

Hardtoppen passade men det går inte att använda fästena på höger sida, får skaffa några kända ersättningsdetaljer som sagt. Bilbältet löper inte heller optimalt, får bli någon annan erkänd ersättningsdetalj även till dem

Höger kapade jag direkt i 2 delar och sedan var de bara att klippa och fila tills de passade bra, blev lite bättre
vplast.jpg
Nu återstår bara att montera de nya dämparna och fjädrarna och sist men inte minst säkerhetsbrytarna, sen är det dags för race :burnout:

Till sist,veckans gåta. Kan man få in ett par längdskidor(210 cm) i bilen när hardtop är monterad :lol:

Jepp det går, i alla fall om högerstolen är bortmonterad
Post Reply