En liten kort bakgrund och berättelse hur jag slank in på detta och även inköpet av en bilen inledningsvis.
Jag har varit mer insnöad på jänkare de senaste 10 åren. Uppfödd på landet med riktiga raggare i närheten, åkandes i sina vrak till skillnad från dagens halv miljon bilar i bättre skick än nyskick. Då jag kommer från Hallstahammar så var jag med då Big-Power meet startade upp i Västerås på 80-talet. Så nu för tiden har man åkt runt på olika träffar under sommaren i en cadillac 67 cab men den såldes av för ett annat projekt för några år sedan. Renoverar just nu en Mustang 66 cab, tar tyvärr lite för lång tid eftersom jag köpte den i delar, mao en mängd kartonger med omärkta delar. Största problemet var egentligen allt som fattades för bilen var ju till 98% komplett

Men nog med historia, i Augusti släpade Mats Lundin iväg mig och en polare till Sala Racing park. Vi brukar alltid hitta på en aktivitet varje höst. Det har varit golf, gocart, segling, folkrace under åren men i år tyckte Mats att vi skulle åka i hans MX-5. Sagt och gjort , Mats tog bilen och jag och polaren min husbil och drog till Sala en fredag kväll. Vi passade på och åkte lite gocart på kvällen innan grillen åkte fram, det enda som gällde var att hålla ner procenten, det skulle ju köras bil dagen efter.
Lördagen kom och vi fick köra bil, jösses vad vi snurrade varv efter varv på banan mellan kl 10-15. Det blev i alla fall inget kvar av däcken som Mats trodde skulle hålla några bandagar

Började kolla detta forum, Blocket, England, Tyskland och tom USA, då jag har följt de senaste årens importer av jänkare. Vilda planer, allt från att köpa dyrt till en racebil för MX-5 cupen utmynnade sedan i att köpa något billigt ifrån Tyskland och sakta växa in i MX5 världen. Har ju aldrig kört något race och är väl inte så van att meka heller.
Checkade mobile.de under ca 3-4 veckor för att "pejla" läget innan jag gav mig i kast och kontaktade olika säljare, både privat och handlare. Efter ett antal kontakter, verkar som om jag skrämde bort de flesta med min skoltyska(30 år sedan jag läste) men till slut hade jag några objekt där jag kände ett visst förtroende för säljaren. De bästa(billigaste) var alltid privatpersoner som sagt.
Slog till på en bil nära Aachen, avtalade med säljaren en måndag kväll, bilen saknade tyvärr en hardtop men en snabb flukt på ebay.de visade att en hardtop i samma färg som bilen var till salu

Nu återstod det bara att åka och hämta grejerna. Säljaren av bilen hade sagt att det bara var att komma då han arbetade nära hemmet och kunde komma och hämta mig vid järnvägs stationen, Bokade flyg till Düsseldorf och en tågbiljett, Enkel resa!? till dagen efter(Onsdag). Chansade lite men jag hade fått ganska bra information om bilen, men visst var det en chansning. Såg framför mig en lång och dyr hemresa i värsta fall.
Steg upp kl 05.00 och tog mig till Arlanda, flyget gick 7.30 och kl 11.30 var jag på plats utanför Aachen där säljaren stod och väntade. Vi åkte dryga milen till det tyska bilregistrerings kontoret(Zulassungstelle) och fixade alla papper. Någon gång skall jag berätta vilken administration det var för er som inte har köpt bil i Tyskland

Skjutsade hem säljaren och hämtade upp vinterdäcken som medföljde. Hur får man in 4 däck i en MX5

Efter ett antal timmar var jag söder om Hamburg och träffade killen med hardtopen, en genuin MX-5 fantast. Vi skruvade fast fästena, bort med den kromade bågen och bytte paneler som han hade kvar med hål och liknande. Skruvade tillbaka bågen och efter dryga timmen var vi klar, det strulade givetvis.
Sen hade vi tid och snacka, han hade nu en NBFL som han hade köpt efter det att han kvaddade den gamla NB:en. Vi kollade alla delar han hade kvar från den gamla bilen såsom motor, växellåda och en massa andra prylar. Kanske skall jag lägga ut på forumet att det finns saker till salu?.
Sen var det dags att dra till Puttgarden med färjan till Danmark vid 9-tiden. Slog en signal till frugan som kollade tidtabellen och insåg att man behövde lägga på en rem för att hinna med en färja då det senare på natten blev natt tidtabell. Låg väl i 160 när något silvrigt som påminde om en MX-5 körde förbi i hög fart med svenska skyltar(gissa vem?).
Kom fram till Puttgarden ca 10 minuter innan färjan skulle avgå och fick sym på den silvriga NC.en. Gick fram och pratade med killen som hade varit och kört på ”ringen” men så blev det dags att åka på färjan och vi hann inte snacka så mycket mer. Min plan var att få i mig lite käk och sedan försöka knoppa en stund för att möjligtvis orka köra hem till Stockholm, men tji fick jag.
I cafeterian satte jag mig vid samma bord som killen från NC:en och vi började snacka. Några kanske redan vet vem killen ifråga är

Nu blev jag varse om att killen mitt emot mig var en gammal cup-räv, det var Robert Servanski!!!!!. Helt otroligt, där sitter jag ganska nöjd med att ha fått med mig en bil i hyfsat skick och har haft massor med tid i bilen och fundera på vad jag skall göra med den. Fick massor av tips av Robert och det gav upphov till en mängd nya idéer.
Men det som skrämde mig mest var att Robert påstod att det dröjer mindre än 1 år innan du jag kommer att satsa på cupen och börjar kapa rejält i bilen för att spara vikt

Danmark flöt på i snabb takt, inte många bilar ute på natten. Färjan Helsingör-Helsingborg avverkades. Satsade några tior på några burkar RedBull, kan vara bra på natten ifall man blir trött. Kan väl säga som så att de behövdes vid halv fyra tiden. Framme i Stockholm och svänger in på kvarteret, och vem möter man i en bil, jo frugan på väg till jobbet. Blev lite snack och som vanligt åter igen idiotförklarad

Vaknade vid 11-tiden, riktigt pigg efter nästan 5 timmars sömn, på med kläderna och ut till bilen. Började syna den lite bättre, hade bara kollat lite snabbt i Tyskland att det inte var några större fel. Det enda som jag upptäckte var att trösklarna var dåligt lagade(visste om att de var lagade) samt att oljetrycks mätaren alltid står på högsta. Ytrost på alla bärarmar men för övrigt i riktigt bra skick.
Tvättade bilen ordentligt och började tom vaxa för att se alla repor, i stort sett bara på främre och bakre spoiler man såg några djupare repor. På det stora hela så verkar bilen vara i hyfsat skick
Här är en bild på bilen när den står på gatan hemma efter en tur till Gröndal. Mats och jag deltog på en av de sista banträffar. Bilen saknar en riktigt störtbåge samt att det regnade hela dagen så jag vågade mig inte ut på banan i min bil helt enkelt.
Nu skall det bara till en registrerings besiktning och försäkra bilen, men sen är frågan vad som behöver göras. Bilen är redan sänkt 30 mm och det sitter några Weitel fjädrar men det verkar vara original dämpare efter att jag ”googlat” serienumret på dem. Vid närmare kontroll av bilen så sitter det några raceland dekaler på dörrstolparna som gör att man kanske kan anta att någon ”Tuning” har skett på bilen. Jag kan inte se vad det kan vara förutom sänkningen, lite camber fram och bak och ett tvästag mellan balkarna längst fram på bilen som sagt.
Plan är att på sikt få en vagnbok om jag nu skulle få lust att köra i standard klassen. Men detta är i alla fall planerna på kort och lång sikt.
Personlig säkerhet
-Stol, sparco Sprint(fixad)
-Störtbåge
-6-punkts bälte
Chassi
-Nya coilovers, sannolikt Gaz Gold Pro 500/300
-Nya bussningar, satsar på att köpa ett komplett set med Polyureatan
Bromsar och hjul
-Stålklädda bromsslangar
-Carbotech XP10 och XP8(Beställt)
-Nya fälgar(Ultraleggera eller 6UL)
-Nya däck, Hårda Kumho tror jag
-Lacka bromsoken i någon färg

Motor
-Oljefilter
-Oljebyte
-Luftfilter
Växellåda
-filter
-oljebyte
-Oljebyte i kardan kanske oxå är ett måste?
Övrigt
-Säkerhetsbrytare, inne och ute
-Ytrost på bärarmar bör fixas och kontrolleras att det inte är värre än så. Kanske passar på och lämnar bort dem till en kompis där de har en industri bläster och pulverlackering. man får välja vilken färg man vill som Henry Ford sa, fast bara blå

-laptimer
Nu skall jag bara planera i vilken ordning allt skall göras och se hur långt pengarna räcker.
Börjar i alla fall med Bromsslangarna och beläggen samt bromsoljan. Skall iväg till Sala i slutet av oktober och testa bilen. Då ser jag vad som är ett måste. Kan jag vänta med nya coilovers så sparar jag lite pengar. Men efter oktober börjar jag i viket fall som helst med den personliga säkerheten
Ssscchh, jag tänker fuska lite, har snackat ihop mig med läraren på Fordonstekniska linjen i Åkersberga, de ska få fixa till en del av sakerna. Har som sagt fullt i garaget med Mustangen. De tar en summa för arbetet, men å ena sidan finansierar man deras eget deltagande i Krutcupen. De har en bil de kuskar runt med och vem vet det kanske gynnar MX5-cupen på sikt med att någon kanske fattar intresse för den

Fyller väl på med bilder och kommentarer vartefter saker och ting sker på bilen.
Tips mottages tacksamt om jag har tänkt lite fel eller vad jag kanske skall inrikta mig på