Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Hehe!!! Kunde inte låta bli.
Köpte en Rx-7:a i höstas billigt, billigt. :banana: Reggad och klar för väg och bana. :mrgreen: Rx-8an med sina 12000 mil ska jag ha som gatbil . C JU som den heter. :up:
Attachments
DSC_5435.jpg
DSC_5435.jpg (78.07 KiB) Viewed 8610 times
Last edited by Lennart on Sat 29 May 2010, 21:45, edited 2 times in total.
Lennart Pettersson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

En till. :wink:
Attachments
DSC_5281.jpg
DSC_5281.jpg (57.43 KiB) Viewed 8610 times
Last edited by Lennart on Sat 29 May 2010, 21:54, edited 4 times in total.
Lennart Pettersson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

C JU på banan!! :burnout:
Attachments
DSC_5282.jpg
DSC_5282.jpg (66.28 KiB) Viewed 8610 times
Last edited by Lennart on Sat 29 May 2010, 21:57, edited 2 times in total.
Lennart Pettersson
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by JOnas »

:up: :up: :up: :-D Najs!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

JOnas wrote::up: :up: :up: :-D Najs!
Ska bli kul att se vad skillnaden är på bana. :think2: En del har jag redan upptäckt. :roll: Mycket mycket värme av turbosarna, OOOO ja :| , Pedalerna sitter närmare varandra = svårt att vänsterbromsa :burnout: . ( Mera träning ) Kul bil att köra även om testningen inte skett på bana. :wink:
Lennart Pettersson
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Pingen »

Blir du den andra att personen att köra en FD på träffarna, eller har jag missat någon?
FD:n är förövrigt drömbilen #1, men ägandekostnaderna samt tillförlitligheten på wankeln är avskräckande.

Vad är gjort på bilen, och vad kommer du göra mer?
Christian Olsson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Pingen wrote:Blir du den andra att personen att köra en FD på träffarna, eller har jag missat någon?
FD:n är förövrigt drömbilen #1, men ägandekostnaderna samt tillförlitligheten på wankeln är avskräckande.

Vad är gjort på bilen, och vad kommer du göra mer?
Inget gjort åt bilen alls och jag skall hålla den orginal. Mazda har gjort ett bra jobb från början, varför förstöra det?
Wankels tillförlitlighet anser jag vara jämförbar med ottomotorns så länge som vi inte är där och skruvar själva.
Då kan det gå fort åt pipan. Har själv kört en Ro80 28000 mil, då var allt slut utom motor och växellåda. Jag tycker också att bilen är kul och kommer väl att söka efter en lämplig chassieinställning för bana och byta till bättre oljor i motor, låda och diff. Ställer nog ner laddtrycket lite också. Ratt ska jag byta och förlänga v - spaken lite sen är det bra. Egentligen borde jag sätta dit en avgastemp.mätare för att hålla koll på tempen. Är den bra är allt bra. :banana:
Lennart Pettersson
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Per Hammarsjö »

Vad sugen jag blev på att köpa RX-7:a efter mitt besök hos dig Lennart! :)

Har kollat lite på blocket. Men dessvärre verkar ju alla ha gått en omgång i tv-spelens trimmhysteri, krockat med biltema och tappat bort originaldelarna. ;)
Hittade två, relativt orörda. Bland annat en gul specialmodell som tydligen var ovanlig i europa. Får sukta ett tag till. Få min pacer körklar och Miatan raceklar. Sen kanske.... :)

Tack för kaffet! :)

// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Josen »

RX-7;or finns för grymt rimliga pengar i UK om man klarar högerstyrningen dvs :)

Denna vet jag gick för 25' KSEK :shock: :shock: visserligen automat
Image
Image
Image
http://www.pistonheads.com/sales/1393042.htm

Sen om Lennart ursäktar att jag svär/kapar din tråd ;) lite är bilen som gjord för en LS1 på 328 hk att regga om för, den breda motorplatsen gör det hela enklet.
Så köpa en från UK köra skiten ur Wanklen och sen 400 hk RX7:a med det chassit :twisted: :twisted:
Stort i US att konvertera RX7:an med färdiga kitt ( dyra som attan förstås....) Men när grundbilen är så billig är det nog rimliga pengar för att få ihop en dräpare för Roadsport A :)

Image
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Per Hammarsjö wrote:Vad sugen jag blev på att köpa RX-7:a efter mitt besök hos dig Lennart! :)

Har kollat lite på blocket. Men dessvärre verkar ju alla ha gått en omgång i tv-spelens trimmhysteri, krockat med biltema och tappat bort originaldelarna. ;)
Hittade två, relativt orörda. Bland annat en gul specialmodell som tydligen var ovanlig i europa. Får sukta ett tag till. Få min pacer körklar och Miatan raceklar. Sen kanske.... :)

Tack för kaffet! :)

// Per
Tack för besöket. Alltid kul när det tittar förbi någon med kamera och grejor.
Jag tycker det är sk..kul att köra bana så mitt mekande gör jag bara för att få köra. Därför har jag bestämmt mig för att försöka hålla "standard" och förhoppningsvis få köra hela säsonger utan att behöva skruva mellan varje banbesök. Årets devis är; Jag skruvar för att få köra inte kör för att få skruva.
Jag tycker det ska bli kul att kunna jämföra Rx-7 och Rx-8 på bana för att se om utvecklingen gått framåt eller bakåt.
En rekommendation till dig Per att skaffa en org. och vill du sen göra något så vet du vad som är gjort och av vem. De som står på Blocket och andra seiter är jag för misstänksam för att gå i klinch med.
Vi syns på banan. :burnout:
Last edited by Lennart on Mon 08 Mar 2010, 21:05, edited 1 time in total.
Lennart Pettersson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Josen. Det finns ju de som är duktiga motorbyggare och vet hur det ska göras. Varför inte bygga in en sån WA-motor på säg 500 hk istället för en ( ursäkta utrycket ) "piss tong". Jänkarna gör mycket som jag inte gillar så jag tittar (snyltar ) på Jap. , Aus. , Nya Ze.

Sen kan jag väl erkänna att innan jag köpte 7:an fundrade starkt på att köpa en M..........i...........a.........t...........a för att få vara med på Era tävlingar. Nu blev det inte så denna gång men........... när snön försvinner börjar tågen rulla igen. :mrgreen:

Idag har jag Ställt på Rx-7;an. Premiärtur imorgon. Sommardäckstider började igår på Ekerö. :banana:
Lennart Pettersson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Har idag utökat vagnparken med en pedaldriven 2 - hjuling med sekventiell låda och skifbromar fram. Böt olja i sek-lådans länksystem och sänkte på detta sätt växlingtiderna från c:a 90 sekunder till 0,5 sekunder.
Ojojoj jag blir farlig på banan med benen.
Attachments
Cykel2-1.JPG
Cykel2-1.JPG (47.26 KiB) Viewed 8609 times
Last edited by Lennart on Sat 29 May 2010, 22:25, edited 6 times in total.
Lennart Pettersson
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Martin Wahlberg »

Å en liten dekaljustering är ju allt som behövs, sen är det ju "äkta" RX :D
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Martin Wahlberg wrote:Å en liten dekaljustering är ju allt som behövs, sen är det ju "äkta" RX :D
Behövs ingen justering ( E ) står för Ekologisk. = Rotary Ecological X!!! :banana: = Ju mer energi den förbrukar desto mindre last behöver den släpa på samtidigt som motorn blir starkare. :mrgreen: :lol: :think2:
Lennart Pettersson
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Martin Wahlberg »

Touché :up:
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Sedan 23/5 får jag framföra 4- hjuligt motordrivet fordon enligt Transportstyrelsen som ogillat Polisens handläggning av en viss indragning av körkort. Detta trotts att jag erkännt att jag kört för sakta eftersom polisen dels hann mäta min hastighet dels hann ikapp mig. :banana:

Så nu är man på banan igen. :up:

Tyvärr fick jag ett långsamt körkort trotts att jag ansökte om ett snabbt ett. :think2:
Man kan inte få allt ju. :bow:
Lennart Pettersson
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by hdzon »

Välkommen på banan ingen :banana:
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Fredrik Henriksson »

:up: :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

hdzon wrote:Välkommen på banan ingen :banana:
Fredrik Henriksson wrote::up: :burnout:
Man tackar Och kan bara tillägga att Rex:en skall inte förträngas på grund av detta utan användas flitigt som formgivare. :oops: :P
Lennart Pettersson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Andreas E »

:up: Då räknar vi att se din råa RX8 och det som är kvar av dig på kullen i juli :banana:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Andreas K wrote::up: Då räknar vi att se din råa RX8 och det som är kvar av dig på kullen i juli :banana:

/Andreas K
Jag har planerat att vara med där, O , ja!!!!!!!!! :banana:

Tyvärr är det nog alldeles för mycket kvar av mig men manär på väg s.a.s. :lol: :roll:
Lennart Pettersson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Jag kommer med 7:an denna gång 8:an hinner inte bli klar. :lol: :burnout:
Lennart Pettersson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Som alla vet, tror jag, håller jag på att ändra mitt bestånd av Wankelbilar och båtar. :shock: Hittills har jag sålt 4 Nsu Ro80 och en Blå Rx-8. Jag har en Nsu Ro80 till som skall bort och därefter har jag en som jag skall ha kvar som dragbil till Rasericaren. :D Eftersom farbror blå :whip: inte tyckte jag skulle köra omkring i en blå Rx-8 till vardags sålde jag den och köpte en gul med 9650 mil på mätaren = just INKÖRD. :mrgreen: Har gjort 10000 mila service och behållt Dexelia 5W-30 som inte klarar jobbet om man ligger i 235 km/tim GPS-fart i 20 minuter. Oljan blir för VARM. Skall alltså byta den till AMS 15W-50 som klarar jobbet. :idea:
Har bytt stift och spolar, hade några som såg bättre ut. Bilen går skitbra tycker jag och skall hållas orginal vardagsbil.
Dessutom borrade jag 4 st. 14 mm hål i plåten för att få bra ventilation och kylning av spolarna vid högfartskörning.

Rx-7:an står på tur att säljas efter att jag tittat igenom den. :think2: Bilen har ju fått nya däck , bromsklossar och jag skall kolla om kattens 9 liv är förbrukade. Orsaken till att jag säljer denna är att jag inte hinner med 2 projektbilar = jag vill inte skruva bil jämt vill ha tid att skruva annat också. :banana:

Båten med Wankel Marinmotor får tyvärr stryka på fot för enklare roddbåt med motor för att förenkla sjöfareriet för alla i familjen.

Så när omvandlingen är klar kommer jag att ha: En Rx-8 till vardags , Rasericaren och dragbilen + roddisen. :burnout:

Fan va skönt det ska bli.

Slänger in några bilder på "när framtiden är här"
--------------------------------------------------------------------------------
Lennart Pettersson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

Transport enligt Transportstyrelsen. :burnout:
Attachments
121006.jpg
Lennart Pettersson
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Lennart Pettersson. Mazda Rx-8 En katt bland Hermelinerna!!

Post by Lennart »

ULW i fårakläder. :drunk: :racesmile: :racesmile:
Attachments
Image772x600-4.jpg
Lennart Pettersson
Post Reply