Page 4 of 4

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sun 09 Jun 2013, 23:54
by Lejban
Nille wrote:
Lejban wrote:
Niklas Falk wrote:Oh, tom en zero-force sockel 8)

Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag :) ).
+1 på den!

Claus gör bilen dubbelt så rolig för några tusenlappar ;)
Exakt huuuur många tusingar??
Ring och fråga, hälsa ifrån mig: http://turbocenter.se/_pages/kontakt

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 10 Jun 2013, 10:39
by TPR
Lejban wrote:
Niklas Falk wrote:Oh, tom en zero-force sockel 8)

Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag :) ).
+1 på den!

Claus gör bilen dubbelt så rolig för några tusenlappar ;)
Dubbelt så kul??!! :shock:
Tror fan att man inte hänger med på rakorna då med standard motor... :think2:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 10 Jun 2013, 18:27
by hclund
Och så spårar standardklassen ur :think2: alla måste till Claus och programmera boxen för 3200-4200 tusen :shock: Nånn som har en box att sälja! :mrgreen: :twisted:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 10 Jun 2013, 18:58
by Lejban
hclund wrote:Och så spårar standardklassen ur :think2: alla måste till Claus och programmera boxen för 3200-4200 tusen :shock: Nånn som har en box att sälja! :mrgreen: :twisted:
Ingen fara, då man inte får modifiera styrboxen i klass standard, se http://www.spvm.se/kontakt-4.html

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 02 Jul 2013, 17:17
by Kraniel
Äntligen ...

Ända sedan jag köpte bilen har jag dragits med märkliga misständningar, som om motorn stänger av i korta ögonblick, med 5-10 sekunders mellanrum. Jag tror att jag har bytt precis allt som går att byta – nästan i alla fall. Tändkablar, stift, ECU-chip ... jordpunkter har slipats, kontakter har gnuggats, säkringar har säkrats.

Men Erik König (König Motors) visste besked. Kabelbrott på sladden till en kylvätsketempsensor på motorns baksida var boven – någon hade varit där med lödkolven och busat.
Image

Lite sladdjobb senare var bilen redo för SSM. Hurra! :banana:
Image

Vi ses på Knutan, boys! :up:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 02 Jul 2013, 21:30
by gokarting.nu
Bra jobbat!!!! :banana:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 02 Jul 2013, 22:03
by Kraniel
gokarting.nu wrote:Bra jobbat!!!! :banana:
Tack! Det känns så inibomben skönt att det inte är sant. Jag firade i förväg med att köpa en ny familjetraktor i går.

Image

Vad det är för någonting? En Lancia Phedra, ungefär som en korsning mellan en buss och en plyschsoffa.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Wed 03 Jul 2013, 08:19
by TPR
Var hittar du alla konstiga bilar...?
Går det ens att söka på en sådan på Blocket? :think2: :)

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sat 06 Jul 2013, 15:48
by Lejban
Kraniel wrote:BILD

Vad det är för någonting? En Lancia Phedra, ungefär som en korsning mellan en buss och en plyschsoffa.
Jag har kört en sån en gång, i italien, 15 meter på hyrbilsparkering, sen gick jag och bytte emot en Renault Megane :D Fast det var dör det var en elkabel vid pedalerna som inte direkt va safty first. Aldrig sett nån i Sverige dock...

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 09 Jul 2013, 14:29
by marcusfabricius
Rolig tråd. :lol:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 09 Jul 2013, 22:46
by Kraniel
Wow ... årets mål från SSM är uppfyllt: Bilen är hel. Inte en repa. Jag tror nästan att jag är ensam om det också ...

Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 09 Jul 2013, 23:28
by marcusfabricius
nej, två eller tre till klarade sig utan repor och bucklor. ( av 29 )
....Bra kört! och 7 st, som blev omkörda!

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Wed 14 Aug 2013, 11:30
by Kraniel
Det här var ju en investering som gav oväntat resultat:
http://miataroadster.com/miataroadster/ ... 63251.aspx

Nu är det så jävla roligt att ligga och plocka mellan växlarna att jag inte kommer att kunna koncentrera mig på att köra fort – jag kommer bara att sitta och växla, upp, ner, upp, ner, på Anderstorps långa raka.

Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Wed 14 Aug 2013, 18:43
by Lejban
Ser najs ut! Jag och Myran har också fixat shortshift + extender på våra bilar (fast utan böjjen). Ebayvarianten för nåågra hundra dock... gör det fett kul att växla :lol: , men man får inte ta i, då blir det :bang2:
shifter_small.jpg
shifter_small.jpg (64.78 KiB) Viewed 10353 times

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Thu 29 Aug 2013, 08:56
by Kraniel
Jahopp ... igår blev jag av med jobbet, så det blir nog inget mer ban-bus i år.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Thu 29 Aug 2013, 09:05
by gokarting.nu
Kraniel wrote:Jahopp ... igår blev jag av med jobbet, så det blir nog inget mer ban-bus i år.

Beklagar, Daniel.

Men du skriver lika bra som du tar bilder.
Bara en tidsfråga innan du är tillbaka :up:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 29 Oct 2013, 13:44
by Kraniel
gokarting.nu wrote:Men du skriver lika bra som du tar bilder.
Bara en tidsfråga innan du är tillbaka :up:
Tack! Synd bara att det verkar vara dålig efterfrågan på ingenjör-skribent-fotografer ... jag har i alla fall fått lite uppdrag åt min gamla arbetsgivare Öhlins att skriva produktkataloger. :up:

Jag skrev i alla fall ihop ett reportage om Miata på Anderstorp till auto motor & sport - är det någon som har sett det i tryck? Jag vet inte ens vilket nummer det hamnade i ...

Och så en bild, bara för att liva upp lite grann i höstmörkret. I bruksskick med gatdäcken på:
Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sun 29 Dec 2013, 18:24
by Kraniel
Chassifunderingar ...

Betrakta Bengans bild från racefoto.se:

Image

Bilden är från Anderstorp och jag utgår från att bilen är statiskt lateralt maxbelastad. Vinkeln på bilden är ca 2,85 grader och betraktningsvinkeln ca 22 grader från bilens längsriktning, vilket skulle motsvara en krängning på 2,6 grader sett rakt framifrån. Är inte det lite mycket?

Dessutom led jag av lite väl påtaglig understyrning - helt klart ett resultat av min högst egenpåhittade fjädersetting (575/300 N/mm, 28/15 mm - FRC 60%). Får nog fundera ut någonting nytt till kommande säsong. Om jag bara får ekonomi till det ...

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Wed 24 Jun 2015, 18:00
by Kraniel
Va? Har jag en bil? Har jag ett liv?

I fjol blev det bara en enda bankörning och då tog kopplingen slut. Så jag beställde en ny.
Image

Äh, lika bra att byta motor om man ändå är där och gräver. BP4W. Nio hästar till, det kommer ju att ge mig nackfrakturer vid acceleration.
Image

Det var någonting med diffen också. Lika bra att gräva lite här också. Kanske slipper växla ner till tvåan titt som tätt - om jag bara kommer ut på en bana någon gång ...
Image

Fjädring lär ju vara viktigt, säger de som vet. Så jag skrev ett program för att ge mig förslag på fjädrar, krängare och dämpkurvor. Och så byggde jag ihop de här.
Image

Och så blev det lite nya bussningar och krängarlänkar och ... va? Är det snart mitten av säsongen? Äh, ni ljuger. Oj då, SSM var visst fulltecknat. Nåväl, siktar väl på Gelleråsen dårå!

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Wed 24 Jun 2015, 23:28
by Torbjorn968
Hur upplever du skillnaden mellan motorerna? 9 hk är inte jättemycket, hur är det med bredden på effektkurvan? Van som jag är med motorstarkare bilar så upplever jag NA 1.8 an som ganska spetsig (mappad av turbocenter).

Torbjörn

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Thu 25 Jun 2015, 06:47
by Andreas E
Det är 35 anmälda till SSM så det är "bara" att tokskruva och vara med och köra nästa helg. :banana:

/Andreas E

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Thu 25 Jun 2015, 17:01
by Kraniel
Torbjorn968 wrote:Hur upplever du skillnaden mellan motorerna? 9 hk är inte jättemycket, hur är det med bredden på effektkurvan? Van som jag är med motorstarkare bilar så upplever jag NA 1.8 an som ganska spetsig (mappad av turbocenter).

Torbjörn
Den enda skillnad jag har upplevt hittills är att den nya motorns insug tar med plats i motorrummet. Och att det tar en stund att få allting att sitta ihop med sig själv. Torrgasande bakom ratten är 7% sportigare nu. Nästa steg blir att försöka provstarta, när jag skruvat ihop allting och fyllt på med diverse vätskor. Får väl se om skräpet alls funkar, jag vet inte ens om kamremmen står rätt ...
Andreas E wrote:Det är 35 anmälda till SSM så det är "bara" att tokskruva och vara med och köra nästa helg. :banana:
Joo ... om inte diffen hade varit på semester i Karlstad så ... eller, rättare sagt är den nog på Mantorp i skrivande stund. Utan mig. :think2:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Fri 26 Jun 2015, 08:24
by TPR
Oj, vad du har jobbat i det tysta! :up:
Verkar som du har byggt en riktigt grym bil med den rätta specen.

Är du tillbaka på Öhlins?
Isf får du gärna smuggla ut några sådana dämpare till mig med.
Klarar du verkligen av att hantera alla de där skruvarna på dem...? :wink: :D

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Fri 26 Jun 2015, 20:23
by Kraniel
TPR wrote:Är du tillbaka på Öhlins?
Ja, tillbaka i ingenjörslivet ... rätt annorlunda. Nåväl, att hantera justeringar är inte så komplicerat, bara man vet vad man håller på med. Dämparna blev klara i dag (och lönekontot tömts på motsvarande belopp), så snart vet jag om mina hittepå-beräkningar fungerat.