Page 2 of 4

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 18:09
by danielj
Verkar finnas lager hemma hos
mx5parts
Skruvat
Autoexperten

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 21:49
by Kraniel
danielj wrote:Verkar finnas lager hemma hos
mx5parts
Skruvat
Autoexperten
Tack! :up:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 18 Jun 2012, 22:45
by Victor
Wow, den dekalen får du spara, det är nog inte många Miator som har fått den :lol:

Skämt åsido, det känns typiskt att just din bil skulle få en sådan men hellre det än att hjulet lossnar över krönet på Knutan.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 19 Jun 2012, 23:17
by Kraniel
Victor, jag är VÄLDIGT glad att hjulet inte stack i väg österut under färden från Skåne upp till Stockholm...

Hursomhelst, i kväll bärgades aset. Så sorgsen den såg ut där den stod utanför Bilprovningen i Solna.
Image

Upp med den på släpet bara. Tack Lars, du har räddat mitt liv ganska många gånger vid det här laget.
Image

Äsch, det var ju lika bra att riva ner och se hur det såg ut.
Image

Banka banka pressa mosa såga döda...
Image

Men längre än så här kom vi inte med handverktyg. Lagrets yttre bana behöver hydraulik (eller övervåld) för att släppa greppet om spindeln.
Image

Så vi gav upp och åkte hem. Sedan återstår förstås, utöver lagerknaset, att åtgärda avgasvärdena. Så jag tröstshoppade en rejskatalysator i dag och tillsammans med det fräsiga grenröret som ligger i garaget kanske det kan bli något fint i bilens buk snart.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 08:05
by Kraniel
I går hann jag med en sväng till garaget. Dörrarna fick lite ny vinyl.
Image

Inget grenrör ...
Image

Det här kommer att bli bra!
Image

Men vad är det för metallisk nätstrumpa som jag hittade i katalysatorn??
Image

Hjullager på plats.
Image

Men hur får jag bort den gamla lagerbanan härifrån? HUR?
Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 11:12
by Lennart
Du kan värma lagerbanan eller spräcka den. Värma är enklast.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 11:13
by Kraniel
Köpes: lite värme!

(Det tycks vara ont om värme i dag om man tittar ut genom fönstret.)

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 14:01
by danielj
Biltema har små gasol brännare som värmer okay

En förklaring hur man spräcker den annars (ser ganska enkelt ut men det är det mesta om man redan kan det)
Kolla från ca 5min

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 16:20
by Torkel k
Låt oss vara ärliga här: Att såga och hamra på grejorna tills de käcks och släpper är drängamekanik. Det är sällan så enkelt som på filmen och risken att man skadar delarna är ganska stor. Ni missade väl inte att han faktiskt sågade ett märke i huben?

En blåslampa bör finnas i varje mans garage! Bultar och muttrar som sitter fast, bussningar som behöver brännas bort, asfaltsmatta som ska bort i lättningssyft, korv och marshmallows. Svaret är alltid detsamma.

En enkel lageravdragare kostar inte heller många slantar och gör många jobb klart lättare.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 16:24
by Lejban
Torkel k wrote:En blåslampa bör finnas i varje mans garage! Bultar och muttrar som sitter fast, bussningar som behöver brännas bort, asfaltsmatta som ska bort i lättningssyft, korv och marshmallows. Svaret är alltid detsamma.
Om man har förbud emot dessa fina verktyg i sitt garage får man helt enkelt göra manuellt arbete, jag vet som inte får kapa, slipa, lacka eller svetsa, och absolut inte ha öppen låga.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 16:48
by TPR
Vad man får och vad man gör, är sällan samma... :wink:
Man får göra en egen riskbedömning bara.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 17:07
by danielj
Håller delvis med Torkel (Som troligen har mycket mera erfarenhet) att såga och hamra på grejorna tills de "käcks?" inte borde vara det första man gör.

Dock har jag svårt att se vad det stora problemet blir om man råkar göra ett märke efter som det nya lagret ändå ska sitta med press passning, men göra man för mycket skada kanske det blir problem att få ditt det nya lagret?

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 19:22
by Kraniel
Drängamekanik är bättre än ingen mekanik alls! :D

Hursomhelst, lagerbanan gav sig med lite knackande med huggmejsel, tillräckligt för att jag skulle komma åt med en avdragare och sedan var det inga problem att få ihop allting.
Image

Meh! Autoexperten hade skickat med mutter med fel gänga! Den var åt skogen för stor, så det blev ingen komplett montering i dag heller.
Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 19:32
by Anders Träff
Det finns två lager satser med olika muttrar två olika art nr beroende på vilken bakaxel som du har troligt vis
Är det inte org axel på bilen.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Mon 25 Jun 2012, 19:47
by Kraniel
Anders Träff wrote:Det finns två lager satser med olika muttrar två olika art nr beroende på vilken bakaxel som du har troligt vis
Är det inte org axel på bilen.
Oj! Det förklarar ju saken.
Eftersom det sitter en lamelldiff i bilen är det ju möjligt att fler bitar inte är original.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Tue 26 Jun 2012, 11:36
by Kraniel
Stämningsbild från TWS i Nacka:

Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Fri 29 Jun 2012, 10:56
by Kraniel
Katalysator med ditsvetsade flänsar. Det krävdes ett par improviserade jiggar för att få alla vinklar rätt – och det återstår att se om den passar på bilen ... :roll:

Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Fri 29 Jun 2012, 16:45
by Kraniel
Yes! :banana:
Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Fri 29 Jun 2012, 20:33
by gokarting.nu
Bra jobbat:)


Och en hel vecka tillgodo :shock:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Fri 29 Jun 2012, 21:28
by Kraniel
gokarting.nu wrote: en hel vecka tillgodo :shock:
8)

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sat 30 Jun 2012, 20:09
by Kraniel
Menvaffaaaaaaaan?!

Längre ner än så här kommer inte mitt coola extraktorgrenrör. :x
Image

För att det är konstruerat för bilar utan styrstång. Tyvärr har ju jag styrning i min bil.
Image

Säljes: ballt grenrör. Passar bra i bilar som saknar styrstång (eller som är högerstyrda?). Pris: bud. Eller öl.
Image

Men vänta nu – i en låda med hjulmuttrar hittade jag en annan mutter. En mutter som gärna hade fått sitta fast på bilen för ett par veckor sedan ...
Image

Men se så bra den passade ...
Image

Sen skruvade jag ihop avgassystemet, drog fast hjullagret, fixade små anmärkningar från vagnboksbesiktningen, klistrade på lite dekaler och installerade transpondern. Wow, den är på hjul igen!!
Image

Sen drog jag ut till morsan på Värmdö och drog i mig sportdryck på hennes brygga. Skölj!
Image

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sat 30 Jun 2012, 20:25
by Torkel k
Inget direkt flyt du har med Miata-mekandet. Men nu verkar du vara klar för SSM i alla fall. Schyst! :up:

Grenrören kan vara kämpiga att få på plats. Om det är just mellan motor/motorfäste och styrstång det är trångt kan en domkraft under motorn och liiiite försiktigt lyftande ge de extra millimetrarna man behöver.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sat 30 Jun 2012, 20:37
by Niklas Falk
Torkel k wrote:Grenrören kan vara kämpiga att få på plats. Om det är just mellan motor/motorfäste och styrstång det är trångt kan en domkraft under motorn och liiiite försiktigt lyftande ge de extra millimetrarna man behöver.
Sen ska man lirka å krångla.
Tom ett RB4-1 kan ge huvudvärk, men på nåt sätt så trillar det på plats när man är nära att ge upp.

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sat 30 Jun 2012, 20:57
by Kraniel
Ja, men, alltså, det saknades ju ett par kilometer? Ska det passa ändå?

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Posted: Sat 30 Jun 2012, 21:10
by TPR
Jag tog loss styrstången.