Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

TPR wrote:Jag tog loss styrstången.
Hur funkar det att köra utan den? :D
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Torkel k »

Kraniel wrote:
TPR wrote:Jag tog loss styrstången.
Hur funkar det att köra utan den? :D
Han har inte tävlat ännu, men vi får se på SSM! :D :wink:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by TPR »

Funkar inte det?
De sa inget på besiktningen... :think2: :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

TPR wrote:Funkar inte det?
De sa inget på besiktningen... :think2: :D
:lol:
Om morgondagens ombesiktning går som jag vill (och inte som jag befarar) så blir det SSM och efter det kanske jag orkar ta nya tag: lyfta motor eller skruva bort styrstången eller använda ännu mera övervåld.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Brrrrrrr ... ångestångestångestångestångestångestångestångestångest
Image

Yesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyesyes!!! :banana: :bow:
Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Niklas Falk »

Grattis :racesmile:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Dennis Kullman »

Grattis! :D
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Torkel k »

Vinst i lotteriet! Grattis Daniel. :D
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Torkel k wrote:Vinst i lotteriet!
Exakt. Tack! :)
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

SSM var som alltid årets höjdpunkt och årets bil visade sig vara klasser bättre än fjolårets.

Tyvärr var föraren den samma.

Vänta nu, ska inte bilen vara på det där svarta? Vad gör den i gruset? Och varför ser räcket så nöjt och överlägset ut?
Image

Åååååkej, det där ser ut som fel spårval.
Image

Ah, äntligen någonting upplyftande i all bedrövelse! :D
Oj vad det gungade.
Image

Ny aerodynamisk form. Tyvärr går det inte att öppna dörren så att den aerodynamiske föraren kommer in. Eller ut.
Image

Allt verkar rakt och fint när man kör i alla fall. Problem? Tja, avgasröret har gått av (tur att jag hade öronproppar när jag körde hem) och växelspaken sitter förskjuten till vänster i bilen. Det sista gör mig lite orolig... Någon som känner till en bra riktbänk i Stockholmsområdet?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Long time no see...
Image

Den är ju ganska skrynklig. Det kan man väl leva med, men kanske inte att dörren inte går att öppna.
Image

Hela vänstra sidan är full av våldsamma stenskott – mycket märkligt! :D
Image

Sedan krälade jag in under bilen för att försöka utröna om mina problem var större än bara skrynklig plåt.
Jag hittade verkligen ingenting. Inget alls! Allting ser rakt och fint ut - ända tills jag öppnade huven. Meh!
Motorn sitter ju alldeles snett. Härreguuud! Har rambenen tryckts ihop så mycket att motorn inte får plats mellan dem längre?
Image

Underifrån såg det lika illa ut. Oljetråget lutar mot november! Precis som växelspaken, den sitter i nordväst.
Image

Men ingenstans kunde jag se något strukturellt skrynkel. Jag undrade verkligen vad som var problemet. Tills...
Aha! Höger motorfäste ser VÄLDIGT märkligt ut.
Image

Smällen har alltså fått motorn att studsa så att motorfästet lossnat och landat igen – men inte på samma ställe som innan.

Sedan bankade jag skärmplåt tills det gick att öppna förardörren. Det blir så mycket enklare att använda bilen då.
Image

Fälgarna från Knutstorp är förstås rökta, de ser ut som åttor och är bara att kasta. Men så kom jag på att jag har ju ett gäng sjuttontummare i garaget. Går de att använda till någonting? Vad kostar 17-tums R-däck?
Image

På inköpslistan står alltså nya motorfästen, framskärm och dörr. Och förstås ett par sekunder på valfri bana.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by gokarting.nu »

Skönt Daniel att det bara verkar vara ett motorfäste:)


Och 2 fälgar är nog rejält smartare att köpa, än att bränna än mer pengar på däck som kommer funka sådär till inte alls.


Om det är 7" fälgar du behöver kan jag prata med Per O, tror han har 2 "tunga" orgmiatafälgar över.


Hoppas vi ses på Falkenberg :burnout:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lennart »

Har väl 4 st plåtfälgar som passar 5:an om det är intressant.
Ska kolla dim. på dessa.
Plåtfälgar kan man rikta kanterna på! En fördel!!! Finns i Vällingby.
Vid intresse PM:a mig.
Lennart Pettersson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Jag har fyra 7x15 fälgar som du kan få köpa billigt. I aluminium och allt :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Jag har lite femtontumsfälgar som ligger och skräpar också - på något sätt ska det nog lösa sig. Sedan har ju http://www.miataroadster.com några roliga alternativ om jag plötsligt skulle ärva en förmögenhet.

Just nu ser att-göra-listan (eller att-köpa-listan) ut som följer (utan särskilt strikt prioriteringsordning):

Problem att lösa akut

* Nya motorfästen (I.L. Motorsport eller MX5Parts)
* Plåtskador: nya skärmar, ny dörr, ny ruta. Lack? (Bildelsbasen)
* Lös motorhackandet (ny tändspole?)
* Ny kräm till transpondern - den funkade inte på Knutstorp
* Fälgar, däck ...
* Montera extraktorgrenrör, kanske en till ljuddämpare - något är knas som det är nu iaf
* Lära mig att köra

Förbättringar

* Byta bakskivor
* Byta olja i växellåda och diff
* Termometer vid insuget – vill ju veta vilken temp motorn suger in
* Montera bromskylning med slang från Biltema
* Kalluft till insug / boxa in / luftfilter
* Ta bort krockbalkar framkofångare, bakkofångare, dörrar
* Skär upp bakkofångarens plast (bättre aero)
* Ta bort högtalare
* Ta bort antenn
* Montera short shifter inkl damasker (good-win-racing.com, miataroadster.com) - kan bota mina felväxlingar
* Rensa bort (fuktig) ljudisolering, mattor mm
* Ta bort mittkonsol etc
* Gör ny mittkonsolpanel för H-strömbrytare, fönsterhissar, knappar …
* Skaffa (mycket) hårdare fjädrar
* Lära mig att köra

Kanske också

* Montera stolen (ännu) lägre
* Ta bort elfönsterhissar
* Montera rutor av polykarbonat
* Nya hårdare bärarmsbussningar, diffbussningar (vad ska man ha? Hårdare gummi? PU? Delrin?)
* Sexigare kränghämmarlänkar
* Fasta strålkastare
* Hardtop?
* FM-konvertera styrning till servolös
* Fräschare, något större ratt? MOMO modell 69 eller 78 / 350mm mocka
* Bättre kylaravskärmning?
* Lätta huv, baklucka, dörrar, annan plåt. Rensa! Borra punktsvetsar!
* Delrinbussningar till styrväxeln (miataroadster.net)
* Mappning/chippning (Turbocenter?)
* Lära mig att köra

Galna idéer

* Led kylluft ut genom motorhuven á la Lotus Elise/Ford GT40 (komplettera med jättevinge bak?)
* Snabbfäste till cab
* Sömsvetsa veka punkter
* Framåtgående stag från störtbågen - eller fullbur
* Diverse chassiförstyvningar
* Lättare svänghjul
* Lära mig att köra

Dyrt

* Helt nya racekläder - nästa år krävs ju FIA 8856/2000 och HANS.
* Lära mig att köra
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by danielj »

Angående (Plåtskador: nya skärmar, ny dörr, ny ruta. Lack? (Bildelsbasen))

Fram skärm:
Jag har en mindre buklig (men tyvärr röd) framskärm du kan få om det skulle hjälpa.

Dörr:
Min har ungefär samma problem som din fast kanske lite mindre, vi kanske ska hitta någon plåt nisse som fixar det åt oss?
Daniel Jonsson
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Jag tror att min dörr är bortom plåtnissehjälp ... :roll: Skärmen kanske kan räddas, den är ju bara en enkel plåt som kan bankas till, men en ny är ju inte heller så dyr: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=18100479
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Petar in detta igen, Daniel kanske missade att läsa det:

Dunderkul att du på G, jag har fälgar om du vill köpa, även ett shortshiftkit... Diffbussningar i aluminium kan vi nog ordna fram med, vill du göra bilen riktigt obekväm så tror jag nog vi kan ordna fram motorfästen i hockeypuck med

Sen kommer jag gärna med tips om hur man kan lätta, du är välkommen på studiebesök i min verkstad anytime (kungholmen).

Kör hårt!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Från auto motor & sport #2 2013, ute i butik i dag:

Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Oj oj, börjar dra ihop sig till Kinnekulle ... den första maj såg det fortfarande ut så här i garaget:

Image

Den sjätte maj stod Svarta Hålet på vågarna hos Skanstulls Däck, nyskodd och hel.

Image

Dagen därpå passerade jag myndigheternas kontroll och den åttonde gick jag förarkurs på Kinnekulle – en välkommen förberedelse så att jag åtminstone ska ha någon aning om hur banan går.

Image

Notering 1: I vintras kastade jag bort styrservot, mest för att alla slangar och skit var i vägen i motorrummet. Jag nöjde mig inte med en vanlig FM-konvertering, utan jag tog också bort varenda liten hydraultätning som kan skapa friktion. Resultatet är intressant. Jag vill inte säga att det nödvändigtvis är bättre, jag gillar Miataservokänslan, men inte heller sämre. Parkeringsmanövrer är tyngre, så klart, men i fart löper nog styrningen faktiskt ännu lättare. Vad som inte är lättare är att hålla emot spårningstendenser och rattens vilja att gå tillbaka till nolläget, med nuvarande caster är det ganska tungt att hålla kvar rattutslaget i kurvor. Känsla? Ptja, jag tyckte nog att den var väl så bra innan. Men nu slipper jag slabbande med servoolja och sparar några kilon.

Notering 2: Jag har ingen aning om hur mycket 95 dB är, så jag dunkade på en extra ljuddämpare under bilen. Nu låter den som en kväst groda. Rrrrribbitt!
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Dennis Kullman »

Gott jobbat, Daniel!
Bilen är ju snyggare än någonsin. :D
Låt den nu vara rak ett tag. :wink:
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Det sket sig med Kinnekulle, av en rad olika orsaker. Alla jobbrelaterade. Nu siktar jag på SSM.

***

Ända sedan jag köpte bilen i fjol har jag haft problem med en hackande motor. Nu är de flesta tänkbara problemkällor bytta och problemen kvarstår (jag stannade i rusningstrafiken på Essingeleden i måndags – jobbigt!) så jag tittade till min ECU.

Image

Ska ROM-chipet verkligen sitta i ZIF-sockel i de här? Eller är det eftermonterat? Hur som helst antar jag att det glappar här någonstans, efter att jag hade haft loss allting och satt ihop allting igen gick bilen hur fint som helst i ett par dagar innan den började hosta igen.

Image

Jag får väl plocka isär och se om allt sitter som det ska. Och kanske skaffa ett nytt chip som jag vet vad det är för något.

***

Den här veckan har inte varit min trafikvecka, helt enkelt. Efter köstoppet i måndags blev jag påkörd bakifrån i bruks-Alfan, i samma tråkiga köer. Och på onsdagen blev jag attack-krockad av en Passat. :(

Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Niklas Falk »

Oh, tom en zero-force sockel 8)

Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag :) ).
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:Oh, tom en zero-force sockel 8)

Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag :) ).
+1 på den!

Claus gör bilen dubbelt så rolig för några tusenlappar ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Nille »

Lejban wrote:
Niklas Falk wrote:Oh, tom en zero-force sockel 8)

Ta med ECUn till Turbocenter så får du se vad Claus säger (han kan nog även ha en del skamliga förslag :) ).
+1 på den!

Claus gör bilen dubbelt så rolig för några tusenlappar ;)
Exakt huuuur många tusingar??
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Post Reply