Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by danielj »

Verkar finnas lager hemma hos
mx5parts
Skruvat
Autoexperten
Daniel Jonsson
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

danielj wrote:Verkar finnas lager hemma hos
mx5parts
Skruvat
Autoexperten
Tack! :up:
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Victor »

Wow, den dekalen får du spara, det är nog inte många Miator som har fått den :lol:

Skämt åsido, det känns typiskt att just din bil skulle få en sådan men hellre det än att hjulet lossnar över krönet på Knutan.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Victor, jag är VÄLDIGT glad att hjulet inte stack i väg österut under färden från Skåne upp till Stockholm...

Hursomhelst, i kväll bärgades aset. Så sorgsen den såg ut där den stod utanför Bilprovningen i Solna.
Image

Upp med den på släpet bara. Tack Lars, du har räddat mitt liv ganska många gånger vid det här laget.
Image

Äsch, det var ju lika bra att riva ner och se hur det såg ut.
Image

Banka banka pressa mosa såga döda...
Image

Men längre än så här kom vi inte med handverktyg. Lagrets yttre bana behöver hydraulik (eller övervåld) för att släppa greppet om spindeln.
Image

Så vi gav upp och åkte hem. Sedan återstår förstås, utöver lagerknaset, att åtgärda avgasvärdena. Så jag tröstshoppade en rejskatalysator i dag och tillsammans med det fräsiga grenröret som ligger i garaget kanske det kan bli något fint i bilens buk snart.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

I går hann jag med en sväng till garaget. Dörrarna fick lite ny vinyl.
Image

Inget grenrör ...
Image

Det här kommer att bli bra!
Image

Men vad är det för metallisk nätstrumpa som jag hittade i katalysatorn??
Image

Hjullager på plats.
Image

Men hur får jag bort den gamla lagerbanan härifrån? HUR?
Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Lennart
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 219
Joined: Tue 06 May 2008, 19:31

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lennart »

Du kan värma lagerbanan eller spräcka den. Värma är enklast.
Lennart Pettersson
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Köpes: lite värme!

(Det tycks vara ont om värme i dag om man tittar ut genom fönstret.)
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by danielj »

Biltema har små gasol brännare som värmer okay

En förklaring hur man spräcker den annars (ser ganska enkelt ut men det är det mesta om man redan kan det)
Kolla från ca 5min
Daniel Jonsson
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Torkel k »

Låt oss vara ärliga här: Att såga och hamra på grejorna tills de käcks och släpper är drängamekanik. Det är sällan så enkelt som på filmen och risken att man skadar delarna är ganska stor. Ni missade väl inte att han faktiskt sågade ett märke i huben?

En blåslampa bör finnas i varje mans garage! Bultar och muttrar som sitter fast, bussningar som behöver brännas bort, asfaltsmatta som ska bort i lättningssyft, korv och marshmallows. Svaret är alltid detsamma.

En enkel lageravdragare kostar inte heller många slantar och gör många jobb klart lättare.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Lejban »

Torkel k wrote:En blåslampa bör finnas i varje mans garage! Bultar och muttrar som sitter fast, bussningar som behöver brännas bort, asfaltsmatta som ska bort i lättningssyft, korv och marshmallows. Svaret är alltid detsamma.
Om man har förbud emot dessa fina verktyg i sitt garage får man helt enkelt göra manuellt arbete, jag vet som inte får kapa, slipa, lacka eller svetsa, och absolut inte ha öppen låga.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by TPR »

Vad man får och vad man gör, är sällan samma... :wink:
Man får göra en egen riskbedömning bara.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by danielj »

Håller delvis med Torkel (Som troligen har mycket mera erfarenhet) att såga och hamra på grejorna tills de "käcks?" inte borde vara det första man gör.

Dock har jag svårt att se vad det stora problemet blir om man råkar göra ett märke efter som det nya lagret ändå ska sitta med press passning, men göra man för mycket skada kanske det blir problem att få ditt det nya lagret?
Daniel Jonsson
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Drängamekanik är bättre än ingen mekanik alls! :D

Hursomhelst, lagerbanan gav sig med lite knackande med huggmejsel, tillräckligt för att jag skulle komma åt med en avdragare och sedan var det inga problem att få ihop allting.
Image

Meh! Autoexperten hade skickat med mutter med fel gänga! Den var åt skogen för stor, så det blev ingen komplett montering i dag heller.
Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Anders Träff »

Det finns två lager satser med olika muttrar två olika art nr beroende på vilken bakaxel som du har troligt vis
Är det inte org axel på bilen.
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Anders Träff wrote:Det finns två lager satser med olika muttrar två olika art nr beroende på vilken bakaxel som du har troligt vis
Är det inte org axel på bilen.
Oj! Det förklarar ju saken.
Eftersom det sitter en lamelldiff i bilen är det ju möjligt att fler bitar inte är original.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Stämningsbild från TWS i Nacka:

Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Katalysator med ditsvetsade flänsar. Det krävdes ett par improviserade jiggar för att få alla vinklar rätt – och det återstår att se om den passar på bilen ... :roll:

Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Yes! :banana:
Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by gokarting.nu »

Bra jobbat:)


Och en hel vecka tillgodo :shock:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

gokarting.nu wrote: en hel vecka tillgodo :shock:
8)
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Menvaffaaaaaaaan?!

Längre ner än så här kommer inte mitt coola extraktorgrenrör. :x
Image

För att det är konstruerat för bilar utan styrstång. Tyvärr har ju jag styrning i min bil.
Image

Säljes: ballt grenrör. Passar bra i bilar som saknar styrstång (eller som är högerstyrda?). Pris: bud. Eller öl.
Image

Men vänta nu – i en låda med hjulmuttrar hittade jag en annan mutter. En mutter som gärna hade fått sitta fast på bilen för ett par veckor sedan ...
Image

Men se så bra den passade ...
Image

Sen skruvade jag ihop avgassystemet, drog fast hjullagret, fixade små anmärkningar från vagnboksbesiktningen, klistrade på lite dekaler och installerade transpondern. Wow, den är på hjul igen!!
Image

Sen drog jag ut till morsan på Värmdö och drog i mig sportdryck på hennes brygga. Skölj!
Image
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Torkel k »

Inget direkt flyt du har med Miata-mekandet. Men nu verkar du vara klar för SSM i alla fall. Schyst! :up:

Grenrören kan vara kämpiga att få på plats. Om det är just mellan motor/motorfäste och styrstång det är trångt kan en domkraft under motorn och liiiite försiktigt lyftande ge de extra millimetrarna man behöver.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:Grenrören kan vara kämpiga att få på plats. Om det är just mellan motor/motorfäste och styrstång det är trångt kan en domkraft under motorn och liiiite försiktigt lyftande ge de extra millimetrarna man behöver.
Sen ska man lirka å krångla.
Tom ett RB4-1 kan ge huvudvärk, men på nåt sätt så trillar det på plats när man är nära att ge upp.
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by Kraniel »

Ja, men, alltså, det saknades ju ett par kilometer? Ska det passa ändå?
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Daniel Östlund - MX-5 1,8 NA 1994

Post by TPR »

Jag tog loss styrstången.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply