Christophers NB 1.8 1998
Christophers NB 1.8 1998
Det är en 1998 NB 1.8 som kom från Italien 2010 och därefter bodde på västkusten innan den nu fått ett nytt hem i Stockholm.
Har hunnit med att byta alla oljor, tändstift, luftfilter, tändkablar samt montera en TR Lane TD båge och bogseröglor.
R-däck kommer hamna på originalfälgarna som i dagsläget är skodda med några gamla däck med torrsprickor.
Bilen är tänkt som kul sommarbil för utflykter men ska även gå på lite konbaneträffar och förhoppningsvis lite bandagar framöver. Som vanligt är tiden den begränsande faktorn
Närmast att göra:
- Bygga fästen och montera Sparco Sprint-stolen som ligger på vinden.
- Köpa och montera 6-punktsbälte
- R-däck på originalfälgarna
Sen tänkte jag försöka foka mer på köra än bygga och ta det lite allt eftersom. T.ex. väghållningskit ska på men det får komma lite senare. Man bör ju kunna ha rätt skoj med originalset-upen också. Är inte ute efter att jaga sekunder.
Det kommer säkert komma en herrans massa frågor om hur man gör ditten och datten snart
Vi kan börja med infästning av stolen, har fastnat för den här lösningen: Någon som gjort liknande och möjligtvis har mått eller dylikt? Tänkte försöka be en smed svänga ihop nåt liknande.
Hälsningar
Christopher
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?
liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Christophers NB 1.8 1998
Vilken fin! Man får lov att gratulera! Konbaneträffen på Malmby lär ju vara ett utmärkt tillfälle att se vad den går för.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Re: Christophers NB 1.8 1998
Ja det är den stora frågan.....om bara kalendern skulle vilja vara lite mer samarbetsvillig.Lejban wrote:Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?
liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
6:e Juni är jag på Sicilien och firar pappas 70-årsdag och flyget går den 2:a juni så det kan bli tight att köra bana den 1:a plus att då måste man väl ta en semesterdag också vilket inte är helt lätt just nu.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
Då rek jag denna träff om du är hemma: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80420glitch wrote:Ja det är den stora frågan.....om bara kalendern skulle vilja vara lite mer samarbetsvillig.Lejban wrote:Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?
liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
6:e Juni är jag på Sicilien och firar pappas 70-årsdag och flyget går den 2:a juni så det kan bli tight att köra bana den 1:a plus att då måste man väl ta en semesterdag också vilket inte är helt lätt just nu.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Christophers NB 1.8 1998
Igår blev det lite tid över för mek.
Diffoljan byttes, kylarvätskan byttes och för att kompensera för ett uteblivet träningspass passade jag på att montera nya polyuretanbussningar för avgasrörets upphängning. Hittade dessa på e-bay på rea och tyckte det var ett bra tillfälle att kolla lite närmare på kvaliteten på den leverantören då de har kompletta kit för riktigt bra priser.
Att få av de gamla och på de nya var minst sagt "ansträngande". Ta med en stark polare är mitt tips. Min starka polare var tvungen att vakta barn så idag har jag en djävulsk träningsvärk i underarmarna
Diffoljan byttes, kylarvätskan byttes och för att kompensera för ett uteblivet träningspass passade jag på att montera nya polyuretanbussningar för avgasrörets upphängning. Hittade dessa på e-bay på rea och tyckte det var ett bra tillfälle att kolla lite närmare på kvaliteten på den leverantören då de har kompletta kit för riktigt bra priser.
Att få av de gamla och på de nya var minst sagt "ansträngande". Ta med en stark polare är mitt tips. Min starka polare var tvungen att vakta barn så idag har jag en djävulsk träningsvärk i underarmarna
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Christophers NB 1.8 1998
Ska du köra bana, byt tillbaka till gummiupphängningar och kläm åt dem med slangklämmor (om du vill staga upp det lite).
PU-upphängningar smälter och slutburken skrapar sen i i backen (med i bästa fall bara teknisk flagg och slutkört om du inte har lösning på problemet med dig i depån).
PU-upphängningar smälter och slutburken skrapar sen i i backen (med i bästa fall bara teknisk flagg och slutkört om du inte har lösning på problemet med dig i depån).
Re: Christophers NB 1.8 1998
Så klart det finns nån hake som en rookie inte tänker på.Niklas Falk wrote:Ska du köra bana, byt tillbaka till gummiupphängningar och kläm åt dem med slangklämmor (om du vill staga upp det lite).
PU-upphängningar smälter och slutburken skrapar sen i i backen (med i bästa fall bara teknisk flagg och slutkört om du inte har lösning på problemet med dig i depån).
Och här gick jag och trodde i min enfald att poly var grejen.
Aja, originalupphängningarna finns kvar så de får helt enkelt följa med i bra att ha-lådan sen.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
Det har mekats friskt senaste tiden. Idag fick bilen bland annat en ny kopplingsslavcylinder. Den gamla vätskan var kolsvart och slaven hade börjat läcka märkte jag när jag körda på Sala Racing Park.
Sen blev det också en ny nedre växelspaksdamask tack vare Daniel (stort tack).
Den är tydligen helt slut i Mazdas centrallager så ingen kunde få tag på en sådan.
Övre damasken ska också bytas så snart den kommer in igen.
Sen blev det också en ny nedre växelspaksdamask tack vare Daniel (stort tack).
Den är tydligen helt slut i Mazdas centrallager så ingen kunde få tag på en sådan.
Övre damasken ska också bytas så snart den kommer in igen.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
Lite nytt har hänt. Hittade ett Jackson Racing Cold air intake på rea på ebay så jag kunde inte låta bli. Om inte annat blir det snyggare i motorrummet och låter lite goare. Busenkelt att montera men inte 100% passform så klart så man fick vidga några hål i monteringsblecket lite.
Sen kom det lite godis i form av en ny fin växelspaksknopp i hålborrat svart anodiserat alu också, mumma!
Med lite tur skickas nya dämpare redan denna vecka och sen gäller det bara att montera fort som attan så man hinner prova lite innan det är vinter igen. Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
En liten bild på stol och bälte.
Kan meddela att poly-bussningarna på avgassytemet inte smält än trots flitig körning på Kinnekulle under klubbträffen.Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
Tack vare Lejbans hjälp fick jag till slut på mina nya coilovers.
Nu sitter bilen på finfina MeisterR coilovers och i morse fick den en hjulinställning.
Nu sitter bilen på finfina MeisterR coilovers och i morse fick den en hjulinställning.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra
Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.
Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.
Velar om radion ska ut eller inte....
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra
Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.
Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.
Velar om radion ska ut eller inte....
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
I dörrarna sitter en massa elmotorer...glitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra
Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.
Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.
Velar om radion ska ut eller inte....
Om du har sportratt finns det minst fyra sensorer till airbagen som faktiskt väger några kilo.
Christian Lund
Re: Christophers NB 1.8 1998
Hur mycket vill du ta bort kompis? Jag vet hur AC är en bra början, servo, elhissar, hårdplatsen i front och bak bumper, alla kablar som inte behövs, massa skyddsplåtar under bilen, asfaltsmatta i bagaget. Struktur i bakluckan, lås till baklucka och huv... Passagerarsätet väger massa medglitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra
Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.
Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.
Velar om radion ska ut eller inte....
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Christophers NB 1.8 1998
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Christophers NB 1.8 1998
...som måste "funka" på besiktningen (airbaglampan måste tändas och lysa en stund när man slår på tändningen för att sedan slockna). Tänk på det innan rensningen sätter igång.hclund wrote:I dörrarna sitter en massa elmotorer...glitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra
Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.
Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.
Velar om radion ska ut eller inte....
Om du har sportratt finns det minst fyra sensorer till airbagen som faktiskt väger några kilo.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Christophers NB 1.8 1998
Tricket är ju att den fortfarande ska vara vardagsduglig.
- AC'n åker först som sagt var. Ny rem och fläktkanal som ersättar boxen bakom handskfacket är beställda.
- Elhissar ska vara kvar, skön komfort.
- Passagerarstolen kan åka ut när det är dags att rejsa. Så det är enkelt tjänade kilon när det är dags.
- Radio är som sagt att frågetecken
- Kapa bort lås osv. är inte aktuellt - se kravet om vardagsduglighet
- Allt ljudisolerande material är utkastat redan, bara mattan i kupén kvar.
- Tobias, vi ska ta oss en titt nån kväll så får du ge lite tips
- AC'n åker först som sagt var. Ny rem och fläktkanal som ersättar boxen bakom handskfacket är beställda.
- Elhissar ska vara kvar, skön komfort.
- Passagerarstolen kan åka ut när det är dags att rejsa. Så det är enkelt tjänade kilon när det är dags.
- Radio är som sagt att frågetecken
- Kapa bort lås osv. är inte aktuellt - se kravet om vardagsduglighet
- Allt ljudisolerande material är utkastat redan, bara mattan i kupén kvar.
- Tobias, vi ska ta oss en titt nån kväll så får du ge lite tips
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Christophers NB 1.8 1998
Vilken klass siktar du på, eller är det ointressant, bara bättre prestanda
Klippte följande ifrån reglementet
Lägsta tillåtna tävlingsvikt för respektive MX-5 modell i Klass Standard är:
NA 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass Modifierad
Men du kanske siktar på modifierad, dvs 7kg/hk
Klippte följande ifrån reglementet
Lägsta tillåtna tävlingsvikt för respektive MX-5 modell i Klass Standard är:
NA 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass Modifierad
Men du kanske siktar på modifierad, dvs 7kg/hk
Re: Christophers NB 1.8 1998
Tävlingsvikt är väl med soppa och förare? Sen står det att stickprov görs efter race? Då har man ju kört upp all soppa?
Nya stolsfästen har kommit. Hoppas få lite bättre sittposition nu. Trodde det skulle bli lättare också och det blev det, men totalt bara med ~400 g
Nya stolsfästen har kommit. Hoppas få lite bättre sittposition nu. Trodde det skulle bli lättare också och det blev det, men totalt bara med ~400 g
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
Tävlingsvikt är när som helst under tävling med föraren i, även efter målgång.glitch wrote:Tävlingsvikt är väl med soppa och förare? Sen står det att stickprov görs efter race? Då har man ju kört upp all soppa?
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Emberglow66
- Posts: 208
- Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
- Location: Täby
Re: Christophers NB 1.8 1998
Jag tror tyvärr att du kommer att märka av att väster sida på stolen(axeln) kommer att trycka in dörrsidan. Jag tror att man måste vinkla fästet mot kardantunneln pch tyvärr höja upp stolen en aning.glitch wrote:Nya stolsfästen har kommit. Hoppas få lite bättre sittposition nu.
Ett annat alternativ är givetvis att ersätta dörrsidan med en rak plåt
Re: Christophers NB 1.8 1998
Besiktad med blankt papper idag!
Så nu kan man ställa av bilen med gott samvete, sen är det bara tuta och köra i vår igen.
Jag är positiv gällande stolsfästena. Många som kör med dessa på mx5nutz.com forumet. Dessa ger ju skjutmån i sidled också så jag kan skjuta lite mer in mot kardan. Bygger inte nämnvärt ut i sidan och plats i sidleds mot förardörren har jag inte upplevt som ett problem förut, men låt oss se när jag har provmonterat.
Så nu kan man ställa av bilen med gott samvete, sen är det bara tuta och köra i vår igen.
Jag är positiv gällande stolsfästena. Många som kör med dessa på mx5nutz.com forumet. Dessa ger ju skjutmån i sidled också så jag kan skjuta lite mer in mot kardan. Bygger inte nämnvärt ut i sidan och plats i sidleds mot förardörren har jag inte upplevt som ett problem förut, men låt oss se när jag har provmonterat.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Christophers NB 1.8 1998
Jag vann mot ACn till slut. Nu ska det bara städas ur bakom handskfacket.
Nån som har tips på hur man ska koppla den andra fläkten nu?Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld