Christophers NB 1.8 1998

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

miata.jpg
Passar på och lägger upp min nya leksak som jag haft en dryg månad nu. Förälskelsen är fortfarande stark och att göra listan lång.
Det är en 1998 NB 1.8 som kom från Italien 2010 och därefter bodde på västkusten innan den nu fått ett nytt hem i Stockholm.
Har hunnit med att byta alla oljor, tändstift, luftfilter, tändkablar samt montera en TR Lane TD båge och bogseröglor.
R-däck kommer hamna på originalfälgarna som i dagsläget är skodda med några gamla däck med torrsprickor.
Bilen är tänkt som kul sommarbil för utflykter men ska även gå på lite konbaneträffar och förhoppningsvis lite bandagar framöver. Som vanligt är tiden den begränsande faktorn :D

Närmast att göra:
- Bygga fästen och montera Sparco Sprint-stolen som ligger på vinden.
- Köpa och montera 6-punktsbälte
- R-däck på originalfälgarna

Sen tänkte jag försöka foka mer på köra än bygga och ta det lite allt eftersom. T.ex. väghållningskit ska på men det får komma lite senare. Man bör ju kunna ha rätt skoj med originalset-upen också. Är inte ute efter att jaga sekunder.

Det kommer säkert komma en herrans massa frågor om hur man gör ditten och datten snart :)
Vi kan börja med infästning av stolen, har fastnat för den här lösningen:
Sparco Sprint Install.jpg
Någon som gjort liknande och möjligtvis har mått eller dylikt? Tänkte försöka be en smed svänga ihop nåt liknande.

Hälsningar

Christopher
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Lejban »

Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?

liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by xtimmyx »

Vilken fin! Man får lov att gratulera! Konbaneträffen på Malmby lär ju vara ett utmärkt tillfälle att se vad den går för. :banana:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Lejban wrote:Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?

liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
Ja det är den stora frågan.....om bara kalendern skulle vilja vara lite mer samarbetsvillig.
6:e Juni är jag på Sicilien och firar pappas 70-årsdag och flyget går den 2:a juni så det kan bli tight att köra bana den 1:a plus att då måste man väl ta en semesterdag också vilket inte är helt lätt just nu.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Lejban »

glitch wrote:
Lejban wrote:Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?

liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
Ja det är den stora frågan.....om bara kalendern skulle vilja vara lite mer samarbetsvillig.
6:e Juni är jag på Sicilien och firar pappas 70-årsdag och flyget går den 2:a juni så det kan bli tight att köra bana den 1:a plus att då måste man väl ta en semesterdag också vilket inte är helt lätt just nu.
Då rek jag denna träff om du är hemma: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80420
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Igår blev det lite tid över för mek.
Diffoljan byttes, kylarvätskan byttes och för att kompensera för ett uteblivet träningspass passade jag på att montera nya polyuretanbussningar för avgasrörets upphängning. Hittade dessa på e-bay på rea och tyckte det var ett bra tillfälle att kolla lite närmare på kvaliteten på den leverantören då de har kompletta kit för riktigt bra priser.

Att få av de gamla och på de nya var minst sagt "ansträngande". Ta med en stark polare är mitt tips. Min starka polare var tvungen att vakta barn så idag har jag en djävulsk träningsvärk i underarmarna :D
flobush.jpg
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Niklas Falk »

Ska du köra bana, byt tillbaka till gummiupphängningar och kläm åt dem med slangklämmor (om du vill staga upp det lite).
PU-upphängningar smälter och slutburken skrapar sen i i backen (med i bästa fall bara teknisk flagg och slutkört om du inte har lösning på problemet med dig i depån).
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Niklas Falk wrote:Ska du köra bana, byt tillbaka till gummiupphängningar och kläm åt dem med slangklämmor (om du vill staga upp det lite).
PU-upphängningar smälter och slutburken skrapar sen i i backen (med i bästa fall bara teknisk flagg och slutkört om du inte har lösning på problemet med dig i depån).
Så klart det finns nån hake som en rookie inte tänker på. :)
Och här gick jag och trodde i min enfald att poly var grejen.
Aja, originalupphängningarna finns kvar så de får helt enkelt följa med i bra att ha-lådan sen.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Det har mekats friskt senaste tiden. Idag fick bilen bland annat en ny kopplingsslavcylinder. Den gamla vätskan var kolsvart och slaven hade börjat läcka märkte jag när jag körda på Sala Racing Park.
Sen blev det också en ny nedre växelspaksdamask tack vare Daniel (stort tack).
Den är tydligen helt slut i Mazdas centrallager så ingen kunde få tag på en sådan.
Övre damasken ska också bytas så snart den kommer in igen.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Lite nytt har hänt. Hittade ett Jackson Racing Cold air intake på rea på ebay så jag kunde inte låta bli. Om inte annat blir det snyggare i motorrummet och låter lite goare. Busenkelt att montera men inte 100% passform så klart så man fick vidga några hål i monteringsblecket lite.
Jackson_Airintake.jpg
Sen kom det lite godis i form av en ny fin växelspaksknopp i hålborrat svart anodiserat alu också, mumma!
shift_knob.jpg
Med lite tur skickas nya dämpare redan denna vecka och sen gäller det bara att montera fort som attan så man hinner prova lite innan det är vinter igen. 8)
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

En liten bild på stol och bälte.
stol_s.jpg
Kan meddela att poly-bussningarna på avgassytemet inte smält än trots flitig körning på Kinnekulle under klubbträffen.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Tack vare Lejbans hjälp fick jag till slut på mina nya coilovers.
Nu sitter bilen på finfina MeisterR coilovers och i morse fick den en hjulinställning.
IMG_20120918_074807.jpg
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Gröningen på Sviestad i söndags.
2012-10-08-19-47-00_imgp4368.jpg
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra :)

Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.

Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.

Velar om radion ska ut eller inte....
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by hclund »

glitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra :)

Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.

Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.

Velar om radion ska ut eller inte....
I dörrarna sitter en massa elmotorer...
Om du har sportratt finns det minst fyra sensorer till airbagen som faktiskt väger några kilo.
Christian Lund
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Lejban »

glitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra :)

Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.

Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.

Velar om radion ska ut eller inte....
Hur mycket vill du ta bort kompis? :P Jag vet hur ;) AC är en bra början, servo, elhissar, hårdplatsen i front och bak bumper, alla kablar som inte behövs, massa skyddsplåtar under bilen, asfaltsmatta i bagaget. Struktur i bakluckan, lås till baklucka och huv... Passagerarsätet väger massa med ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Lejban »

Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Victor »

hclund wrote:
glitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra :)

Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.

Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.

Velar om radion ska ut eller inte....
I dörrarna sitter en massa elmotorer...
Om du har sportratt finns det minst fyra sensorer till airbagen som faktiskt väger några kilo.
...som måste "funka" på besiktningen (airbaglampan måste tändas och lysa en stund när man slår på tändningen för att sedan slockna). Tänk på det innan rensningen sätter igång.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Tricket är ju att den fortfarande ska vara vardagsduglig.

- AC'n åker först som sagt var. Ny rem och fläktkanal som ersättar boxen bakom handskfacket är beställda.
- Elhissar ska vara kvar, skön komfort.
- Passagerarstolen kan åka ut när det är dags att rejsa. Så det är enkelt tjänade kilon när det är dags.
- Radio är som sagt att frågetecken
- Kapa bort lås osv. är inte aktuellt - se kravet om vardagsduglighet
- Allt ljudisolerande material är utkastat redan, bara mattan i kupén kvar.

- Tobias, vi ska ta oss en titt nån kväll så får du ge lite tips :)
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Emberglow66 »

Vilken klass siktar du på, eller är det ointressant, bara bättre prestanda :D

Klippte följande ifrån reglementet
Lägsta tillåtna tävlingsvikt för respektive MX-5 modell i Klass Standard är:
NA 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass Modifierad

Men du kanske siktar på modifierad, dvs 7kg/hk :think2:
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Tävlingsvikt är väl med soppa och förare? Sen står det att stickprov görs efter race? Då har man ju kört upp all soppa?

Nya stolsfästen har kommit. Hoppas få lite bättre sittposition nu. Trodde det skulle bli lättare också och det blev det, men totalt bara med ~400 g
stolsfaste_2.jpg
P1010141 (2).JPG
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Victor »

glitch wrote:Tävlingsvikt är väl med soppa och förare? Sen står det att stickprov görs efter race? Då har man ju kört upp all soppa?
Tävlingsvikt är när som helst under tävling med föraren i, även efter målgång.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by Emberglow66 »

glitch wrote:Nya stolsfästen har kommit. Hoppas få lite bättre sittposition nu.
Jag tror tyvärr att du kommer att märka av att väster sida på stolen(axeln) kommer att trycka in dörrsidan. Jag tror att man måste vinkla fästet mot kardantunneln pch tyvärr höja upp stolen en aning.

Ett annat alternativ är givetvis att ersätta dörrsidan med en rak plåt :mrgreen:
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Besiktad med blankt papper idag! :D
Så nu kan man ställa av bilen med gott samvete, sen är det bara tuta och köra i vår igen.
besiktning.jpg

Jag är positiv gällande stolsfästena. Många som kör med dessa på mx5nutz.com forumet. Dessa ger ju skjutmån i sidled också så jag kan skjuta lite mer in mot kardan. Bygger inte nämnvärt ut i sidan och plats i sidleds mot förardörren har jag inte upplevt som ett problem förut, men låt oss se när jag har provmonterat.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Christophers NB 1.8 1998

Post by glitch »

Jag vann mot ACn till slut. Nu ska det bara städas ur bakom handskfacket.
AC-compress.jpg
Nån som har tips på hur man ska koppla den andra fläkten nu?
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Post Reply