Page 1 of 2

Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 21 May 2012, 13:52
by glitch
miata.jpg
Passar på och lägger upp min nya leksak som jag haft en dryg månad nu. Förälskelsen är fortfarande stark och att göra listan lång.
Det är en 1998 NB 1.8 som kom från Italien 2010 och därefter bodde på västkusten innan den nu fått ett nytt hem i Stockholm.
Har hunnit med att byta alla oljor, tändstift, luftfilter, tändkablar samt montera en TR Lane TD båge och bogseröglor.
R-däck kommer hamna på originalfälgarna som i dagsläget är skodda med några gamla däck med torrsprickor.
Bilen är tänkt som kul sommarbil för utflykter men ska även gå på lite konbaneträffar och förhoppningsvis lite bandagar framöver. Som vanligt är tiden den begränsande faktorn :D

Närmast att göra:
- Bygga fästen och montera Sparco Sprint-stolen som ligger på vinden.
- Köpa och montera 6-punktsbälte
- R-däck på originalfälgarna

Sen tänkte jag försöka foka mer på köra än bygga och ta det lite allt eftersom. T.ex. väghållningskit ska på men det får komma lite senare. Man bör ju kunna ha rätt skoj med originalset-upen också. Är inte ute efter att jaga sekunder.

Det kommer säkert komma en herrans massa frågor om hur man gör ditten och datten snart :)
Vi kan börja med infästning av stolen, har fastnat för den här lösningen:
Sparco Sprint Install.jpg
Någon som gjort liknande och möjligtvis har mått eller dylikt? Tänkte försöka be en smed svänga ihop nåt liknande.

Hälsningar

Christopher

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 21 May 2012, 14:02
by Lejban
Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?

liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 21 May 2012, 14:25
by xtimmyx
Vilken fin! Man får lov att gratulera! Konbaneträffen på Malmby lär ju vara ett utmärkt tillfälle att se vad den går för. :banana:

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 21 May 2012, 15:45
by glitch
Lejban wrote:Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?

liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
Ja det är den stora frågan.....om bara kalendern skulle vilja vara lite mer samarbetsvillig.
6:e Juni är jag på Sicilien och firar pappas 70-årsdag och flyget går den 2:a juni så det kan bli tight att köra bana den 1:a plus att då måste man väl ta en semesterdag också vilket inte är helt lätt just nu.

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 21 May 2012, 15:55
by Lejban
glitch wrote:
Lejban wrote:Välkommen ut i ljuset! När kommer du och kör första gången?

liten bana/konbana: 6 Juni Malmby med Mx-5 Racing Club
Stor Bana: 1 Juni Mantorp 5100.se
Ja det är den stora frågan.....om bara kalendern skulle vilja vara lite mer samarbetsvillig.
6:e Juni är jag på Sicilien och firar pappas 70-årsdag och flyget går den 2:a juni så det kan bli tight att köra bana den 1:a plus att då måste man väl ta en semesterdag också vilket inte är helt lätt just nu.
Då rek jag denna träff om du är hemma: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80420

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 28 May 2012, 10:21
by glitch
Igår blev det lite tid över för mek.
Diffoljan byttes, kylarvätskan byttes och för att kompensera för ett uteblivet träningspass passade jag på att montera nya polyuretanbussningar för avgasrörets upphängning. Hittade dessa på e-bay på rea och tyckte det var ett bra tillfälle att kolla lite närmare på kvaliteten på den leverantören då de har kompletta kit för riktigt bra priser.

Att få av de gamla och på de nya var minst sagt "ansträngande". Ta med en stark polare är mitt tips. Min starka polare var tvungen att vakta barn så idag har jag en djävulsk träningsvärk i underarmarna :D
flobush.jpg

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 28 May 2012, 13:28
by Niklas Falk
Ska du köra bana, byt tillbaka till gummiupphängningar och kläm åt dem med slangklämmor (om du vill staga upp det lite).
PU-upphängningar smälter och slutburken skrapar sen i i backen (med i bästa fall bara teknisk flagg och slutkört om du inte har lösning på problemet med dig i depån).

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 28 May 2012, 13:34
by glitch
Niklas Falk wrote:Ska du köra bana, byt tillbaka till gummiupphängningar och kläm åt dem med slangklämmor (om du vill staga upp det lite).
PU-upphängningar smälter och slutburken skrapar sen i i backen (med i bästa fall bara teknisk flagg och slutkört om du inte har lösning på problemet med dig i depån).
Så klart det finns nån hake som en rookie inte tänker på. :)
Och här gick jag och trodde i min enfald att poly var grejen.
Aja, originalupphängningarna finns kvar så de får helt enkelt följa med i bra att ha-lådan sen.

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Sat 14 Jul 2012, 17:42
by glitch
Det har mekats friskt senaste tiden. Idag fick bilen bland annat en ny kopplingsslavcylinder. Den gamla vätskan var kolsvart och slaven hade börjat läcka märkte jag när jag körda på Sala Racing Park.
Sen blev det också en ny nedre växelspaksdamask tack vare Daniel (stort tack).
Den är tydligen helt slut i Mazdas centrallager så ingen kunde få tag på en sådan.
Övre damasken ska också bytas så snart den kommer in igen.

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Thu 09 Aug 2012, 08:13
by glitch
Lite nytt har hänt. Hittade ett Jackson Racing Cold air intake på rea på ebay så jag kunde inte låta bli. Om inte annat blir det snyggare i motorrummet och låter lite goare. Busenkelt att montera men inte 100% passform så klart så man fick vidga några hål i monteringsblecket lite.
Jackson_Airintake.jpg
Sen kom det lite godis i form av en ny fin växelspaksknopp i hålborrat svart anodiserat alu också, mumma!
shift_knob.jpg
Med lite tur skickas nya dämpare redan denna vecka och sen gäller det bara att montera fort som attan så man hinner prova lite innan det är vinter igen. 8)

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Wed 15 Aug 2012, 14:07
by glitch
En liten bild på stol och bälte.
stol_s.jpg
Kan meddela att poly-bussningarna på avgassytemet inte smält än trots flitig körning på Kinnekulle under klubbträffen.

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Tue 18 Sep 2012, 15:59
by glitch
Tack vare Lejbans hjälp fick jag till slut på mina nya coilovers.
Nu sitter bilen på finfina MeisterR coilovers och i morse fick den en hjulinställning.
IMG_20120918_074807.jpg

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Tue 09 Oct 2012, 09:37
by glitch
Gröningen på Sviestad i söndags.
2012-10-08-19-47-00_imgp4368.jpg

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 22 Oct 2012, 14:59
by glitch
1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra :)

Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.

Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.

Velar om radion ska ut eller inte....

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 22 Oct 2012, 15:29
by hclund
glitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra :)

Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.

Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.

Velar om radion ska ut eller inte....
I dörrarna sitter en massa elmotorer...
Om du har sportratt finns det minst fyra sensorer till airbagen som faktiskt väger några kilo.

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 22 Oct 2012, 15:56
by Lejban
glitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra :)

Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.

Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.

Velar om radion ska ut eller inte....
Hur mycket vill du ta bort kompis? :P Jag vet hur ;) AC är en bra början, servo, elhissar, hårdplatsen i front och bak bumper, alla kablar som inte behövs, massa skyddsplåtar under bilen, asfaltsmatta i bagaget. Struktur i bakluckan, lås till baklucka och huv... Passagerarsätet väger massa med ;)

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 22 Oct 2012, 16:03
by Lejban

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 22 Oct 2012, 16:27
by Victor
hclund wrote:
glitch wrote:1,04 ton sa lastbilsvågen med 2/3 tank kvar.
Målsättning för vintern, tappa ~40kg så man kommer under ett ton.
Varför? Det känns mentalt bra :)

Mission #1 - Plocka ut den icke fungerande ACn. Ventilationsrör som ersätter boxen bakom handskfacket nyss beställt.

Fler tips på enkel viktbesparing? Mattorna förutom kupémattorna fram är redan bortplockade, likaså är skuffen rensad.

Velar om radion ska ut eller inte....
I dörrarna sitter en massa elmotorer...
Om du har sportratt finns det minst fyra sensorer till airbagen som faktiskt väger några kilo.
...som måste "funka" på besiktningen (airbaglampan måste tändas och lysa en stund när man slår på tändningen för att sedan slockna). Tänk på det innan rensningen sätter igång.

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Tue 23 Oct 2012, 17:50
by glitch
Tricket är ju att den fortfarande ska vara vardagsduglig.

- AC'n åker först som sagt var. Ny rem och fläktkanal som ersättar boxen bakom handskfacket är beställda.
- Elhissar ska vara kvar, skön komfort.
- Passagerarstolen kan åka ut när det är dags att rejsa. Så det är enkelt tjänade kilon när det är dags.
- Radio är som sagt att frågetecken
- Kapa bort lås osv. är inte aktuellt - se kravet om vardagsduglighet
- Allt ljudisolerande material är utkastat redan, bara mattan i kupén kvar.

- Tobias, vi ska ta oss en titt nån kväll så får du ge lite tips :)

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Tue 23 Oct 2012, 22:15
by Emberglow66
Vilken klass siktar du på, eller är det ointressant, bara bättre prestanda :D

Klippte följande ifrån reglementet
Lägsta tillåtna tävlingsvikt för respektive MX-5 modell i Klass Standard är:
NA 1.6: 1010kg
NA 1.8 samt NC 1.8: 1100kg
NB 1.8: 1140kg
NC 2.0: Kör i klass Modifierad

Men du kanske siktar på modifierad, dvs 7kg/hk :think2:

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Sat 03 Nov 2012, 16:10
by glitch
Tävlingsvikt är väl med soppa och förare? Sen står det att stickprov görs efter race? Då har man ju kört upp all soppa?

Nya stolsfästen har kommit. Hoppas få lite bättre sittposition nu. Trodde det skulle bli lättare också och det blev det, men totalt bara med ~400 g
stolsfaste_2.jpg
P1010141 (2).JPG

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Sat 03 Nov 2012, 16:42
by Victor
glitch wrote:Tävlingsvikt är väl med soppa och förare? Sen står det att stickprov görs efter race? Då har man ju kört upp all soppa?
Tävlingsvikt är när som helst under tävling med föraren i, även efter målgång.

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Sun 04 Nov 2012, 19:48
by Emberglow66
glitch wrote:Nya stolsfästen har kommit. Hoppas få lite bättre sittposition nu.
Jag tror tyvärr att du kommer att märka av att väster sida på stolen(axeln) kommer att trycka in dörrsidan. Jag tror att man måste vinkla fästet mot kardantunneln pch tyvärr höja upp stolen en aning.

Ett annat alternativ är givetvis att ersätta dörrsidan med en rak plåt :mrgreen:

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Mon 05 Nov 2012, 14:49
by glitch
Besiktad med blankt papper idag! :D
Så nu kan man ställa av bilen med gott samvete, sen är det bara tuta och köra i vår igen.
besiktning.jpg

Jag är positiv gällande stolsfästena. Många som kör med dessa på mx5nutz.com forumet. Dessa ger ju skjutmån i sidled också så jag kan skjuta lite mer in mot kardan. Bygger inte nämnvärt ut i sidan och plats i sidleds mot förardörren har jag inte upplevt som ett problem förut, men låt oss se när jag har provmonterat.

Re: Christophers NB 1.8 1998

Posted: Tue 18 Dec 2012, 15:38
by glitch
Jag vann mot ACn till slut. Nu ska det bara städas ur bakom handskfacket.
AC-compress.jpg
Nån som har tips på hur man ska koppla den andra fläkten nu?