Gladhs NA 1,8 -94

Lägg upp en tråd om din egen banåkarbil! Info, bilder, nya uppdateringar osv.
Post Reply
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

Hej allihop.

Har suktat länge efter en miata. Var helt övertygad om att det var en NB jag ville ha.
I går morse kom dock en fin NA 1,8 ut. 13000 mil, samma ägare i 9 år.
Bilen är rostfri, dock har den några skav i lacken här och där men inget allvarligt!

Planen med bilen? Bana!

To-do prio
Kamrem ska bytas direkt - räcker det med att köpa satsen eller säger lagen om krångel att vattenpumpen ger sig exakt femton sekunder efter att jag monterat ihop allt igen? :)

Stora kamremsatsen, ring och vattenpump? Något mer som är lika bra att byta?
http://www.mx5parts.co.uk/camshaft-timi ... p-216.html
http://www.mx5parts.co.uk/waterpump-maz ... p-246.html
http://www.mx5parts.co.uk/pipe-waterpum ... -1042.html

To-do
Däck - sitter allround däck på nu :roll: wtf? Har kört 888r sedan tidigare så blir sådana.
Bur - sitter en enkel båge i nu ser ok ut men skyddar säkert lika mycket som en norsk hjälm (toppluva).
vill ha en med stöttor. Förslag på båge?
Stol - behöver lite mer kontakt med bilen känner jag direkt. Spring V blir det.
Bälten - 4-6 punkts med 3" över axlarna.

Sedan tror jag tiden visar vad som krävs.

Mvh Robert Sandberg
Attachments
IMG_20120425_182438.jpg
Robert Gladh
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by danielj »

Skoj, ser ut att kunna bli en trevlig bil det där.

Något att tänka på angående bälten:
Jag personligen funderar på att byta bälten till 2" eller liknande över axlarna pgr av HANS skyddet, så har du tankar på att köra med HANS så kan det kanske var värt att tänka på, sedan finns det ju andra saker än HANS också där man kanske föredrar 3".

Hur som, hoppas att allt går bra med kommande planer.
Daniel Jonsson
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by xtimmyx »

Ser kalasnice ut och mycket välkommen! :banana:
Låter som en mycket bra och sund prioriteringslista enligt mitt tycke! :up:

Ang. bälten så är jag ingen expert i ämnet men upplever inte 3" som något problem med min Schroth HANS-krage. Är det inte främst när man har HANS-krage som man trär bältet igenom som det börjar bli problem med 3"?

Schroth:
What type of shoulder belts work best with a HANS®?
Most FIA or SFI approved racing harnesses work with HANS®. Typical 3" (75mm) wide shoulder belts will work with HANS®. You may notice some overlap of the harness from the HANS® but this will not effect the performance of the device. The HANS® specific harnesses 2"/3" (50mm/75mm) designed and developed by SCHROTH allow the shoulder belt to lay completely on the HANS® and may fit better in some of the trickier installations. In all cases we recommend the use of Polyester webbing material and most importantly proper installation and geometry of the harness system.
Pegasus:
What type of race harness should I use? Are 2 inch better than 3 inch?
We recommend any FIA approved or SFI certified race harness for use with HANS Devices. Some manufacturers are marketing special 2 inch shoulder straps for use with the HANS Device but these are not required. HANS only tests with SFI-certified 3 inch harnesses. Additionally, based upon better stretch and aging characteristics, we prefer that drivers use polyester belts. However, both nylon and polyester work fine with HANS Devices.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

danielj wrote:Skoj, ser ut att kunna bli en trevlig bil det där.
Den är jättetrevlig redan. Idag var jag snabbast runt rondellerna i Karlstad, kan varit bredast också :roll:
Jag vet, inte busa i trafiken - kramas! Skämsfilten på.
danielj wrote: Något att tänka på angående bälten:
Jag personligen funderar på att byta bälten till 2" eller liknande över axlarna pgr av HANS skyddet
Här ser jag en deal. Vad är det för bälten? 4/6p? Märke? Kan vara intresserad av att bli vid dina.

Att mina allround däck ska bort är inget snack om saken. Funderar på om det kan vara värt att ha kvar fälgarna med allround skräpet och investera i ett par originalfälgar som är rätt lätta med tanke på pris och kränga på toyo 888 på dem. Är det en dum idé? Kan vara bra att ha ett uppsättning "vanliga" däck liggandes, speciellt med tanke på att jag inte har något reservhjul. Har alla mx-5 generationer 4/100?

Första dagen som ägare till mx-5 har varit kanon. Det har flugit x-antal tusen idéer i mitt huvud. Vad ska monteras först och vad ska komma sedan. Från att ha kört OG 900 Turbo http://www.garaget.org/RobertS var mitt första orosmoment (precis som oss många som inte åkt mx-5) att effekten var för låg. Denna oro försvann så fort jag satte mig i bilen första gången. Efter 50 mil känner jag att effekt finns så det räcker, väghållning med bara att den behövs lockas fram lite till :lol:

Tänkte beställa allt för ett framtida byte av kamrem ikväll. Utan en frisk rem törs jag inte dra den alltför hårt.
Står i valet och kvalet om jag ska göra det själv eller ej. Pluggar, snart jobb, snart tenta det är just nu lite väl mycket att stå i. Fick prisförslag på 5000 för kamrem, tyckte det lät dyrt. Då ska minsann alla tätningar vid kamaxlar och vevaxel bytas annars får de smisk!

En fråga till. Har en enkel båge (inga stylingbågar) utan en vanlig båge utan strävor bakåt. Är denna godkänd för banträffar? Den ser ju helt ok ut men utan strävor är det ju uppenbart att åker du baklänges och rullar så är jag helt plötsligt väldigt kort alternativt klar för rullstol. Någon som har erfarenheter om var man ska köpa båge ifrån?
Krav? 1, vara säker 2,Fungera med softtop.
Ser kalasnice ut och mycket välkommen!
Låter som en mycket bra och sund prioriteringslista enligt mitt tycke!


Visst gör den, för att kosta under 40 000 så är den ju kalas! Ingen rost alls.
Robert Gladh
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by chriss »

Du har valt en fin färg ;)

Miata motorer är tacksamma då ventilerna inte kan träffa kolvarna vid ett kamremsras! Så jag hadde sparat pengarna till annat och bytt remarna själv om man är noga och har lite känsla för att skruva.

Angående bågen verkar det som om bakåtsträvor är ett måste. Bla Competitioncars gör godkända bågar till Miatan.
Chriss Rice
Göteborg
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

chriss wrote:Du har valt en fin färg ;)

Miata motorer är tacksamma då ventilerna inte kan träffa kolvarna vid ett kamremsras! Så jag hadde sparat pengarna till annat och bytt remarna själv om man är noga och har lite känsla för att skruva.

Angående bågen verkar det som om bakåtsträvor är ett måste. Bla Competitioncars gör godkända bågar till Miatan.
Vilken jäkla service det är på detta forumet! Kommer någon och diskar åt mig också? :lol:

Visst är färgen kalas, gillar den skarpt. Någon som vet färgkoden på den utantill?
Fick offert från meca idag, 7000 för kamremsbyte och vattenpump. Mina ögon höll på att ploppa ur skallen.
Drar en beställning ikväll på delar. Blir runt 1700 med vattenpump, remkit, tätningar. Gör det själv istället och får lite pengar över till roliga saker istället.

Är alla miatamotorer non-interferens? Om 5 min har du svar på ditt pm chriss :)

Trevlig helg allihopa!
Robert Gladh
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by Andreas E »

RobertS wrote:...En fråga till. Har en enkel båge (inga stylingbågar) utan en vanlig båge utan strävor bakåt. Är denna godkänd för banträffar? Den ser ju helt ok ut men utan strävor är det ju uppenbart att åker du baklänges och rullar så är jag helt plötsligt väldigt kort alternativt klar för rullstol. Någon som har erfarenheter om var man ska köpa båge ifrån?
Krav? 1, vara säker 2,Fungera med softtop. ...
För MX-5 Racing Clubs banträffar har vi krav på ordentlig båge enbart vid träffar på riktiga motorbanor (i år Kinnekulle). Mer info om kraven hittar du här:
http://www.mx5racingclub.se/index.php?m ... turnid=102

Med andra ord kan du vara med på Sala, Gröndal, Malmby, Eksjö och Ljungbyhed utan riktig båge. Om du planerar att köra med andra klubbar är det fler och fler som kräver riktig båge. Och om du funderar på att börja tävla är båge som uppfyller SBFs krav ett måste.
Här finns lite info om bågar som passar miator:
viewtopic.php?f=8&t=2217

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

Andreas E wrote: För MX-5 Racing Clubs banträffar har vi krav på ordentlig båge enbart vid träffar på riktiga motorbanor (i år Kinnekulle). Mer info om kraven hittar du här:
/Andreas E
Tackar, för orden. Blir troligtvis en från Competition Cars.

Beställde ett gäng prylar idag.

1 x Crankshaft Front Oil Seal
1 x Genuine Mazda Crankshaft Pulley Woodruff Key
1 x Waterpump, Genuine Mazda
1 x Camshaft Timing Belt Kit, Complete
1 x K&N Performance Gold High Flow Oil Filter
1 x Genuine Mazda Crankshaft Pulley Woodruff Key
1 x Mk1 1.8 Enthusiasts Workshop Manual
1 x Camshaft Oil Seal

Tätningen till vevaxeln var inte i lager dock blev jag positivt överraskad när jag fick mail om att min order var skickad! Utom nämnda packning dvs, den plockar jag nog från Mazda här i Sverige.
Riktigt bra service på mx5parts, snabbt skickad också då jag beställde 16:00 Svensk tid.

Nu till nästa problem, eller problem är det väl inte. Jag tycker motorn tickar en del, oljetryck har jag så det räcker.
Ska köra en hemmagjord engineflush och sedan i med ny olja och se om det hjälper.
Det slutar ju när man kommer över 2000 rpm. Troligtvis bara oro.

Någon som har erfarenhet av low profile light ala Image
Kermits lampor är ju inte de roligaste original, men 6000 spänn känns ju inte särskilt motiverat när det inte gör att man ens blir en tusendel snabbare runt gathörnen. Såg att det fanns någon budgetvariant för 350 dollares men det känns ju som att man får vad man betalar för. 6000 kr är ju många bussningar och dämpare... Dessutom är man ju student :burnout:
Robert Gladh
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

NA 1,8 banracern utvecklas

Post by RobertS »

Så där!
Allt inför kamremsbytet har anlänt, missade dock att beställa två tätningar till kamaxlarna då min browser kraschade och jag fick göra om beställningen och missade att klicka i 2st. Packningen till vevaxeln var slut också men dessa har jag beställt från mazda sverige.

Senaste köpet blev en bur som polarn hämtade oss Chriss i gbg igår, tackar Chriss!
Provmontering påbörjas nästa vecka sedan åker den in för lackning.

Återstår gör stolar, bälte, däck och coilovers.

Mest akut är väl däck, allrounddäcken är inte helt rätt på denna bilen.

Är det någon som har ett par fälgar modell lättare så hojta till.
Attachments
bild.jpg
Robert Gladh
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

Delarna bara trillar in, idag inhandlades ett stycke Sparco Sprint V in.
Tyvärr är det tentaplugg fram till på måndag så det blir inget monterat innan dess.
Får sitta och tentaplugga i stolen under bågen med kamremmen runt halsen fram till nästa vecka.
Inget att klaga på hittills förutom att den är något trång över axlarna.

Ha en trevlig helg allihopa
:burnout:
Robert Gladh
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by Lejban »

Plugga hårt så leker vi med bilar hela sommaren!!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

Lejban wrote:Plugga hårt så leker vi med bilar hela sommaren!!
:bananahead:

Det tycker jag! Ska bli otroligt skönt med ett vanligt 8-5 jobb i sommar där man kan släppa allt vad studier heter.
Slår troligtvis dig en signal i helgen och snackar lite skit.
Robert Gladh
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by hclund »

Spara allround däcken, det behövs inte mycket banåka innan toyosarna inte känns helt gatlegala. Kan ju va bra att ha nått att åka till bes i.
Christian Lund
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

I helgen åkte buren i, gick rätt smidigt men tog ett tag. Blev ett antal i och urlyftningar.
Hade helst sett att burens främre fäste hamnade längre bak men i efterhand är det bara bra.
Stötte nämligen på ett problem, bälteshållaren fick inte plats så jag monterade den lite annorlunda. I sin tur resulterade detta i att bältet inte löpte som det skulle, det låser inte vid hastiga ryck och drar inte tillbaka bältet som det ska.

Har inte löst problemet än, funderar på hur det blir om man vinklar öglorna till bältesrullen lite lätt.
Det har ju lite med säkerhet att göra så något hafs är uteslutet :roll:

Förslag från er andra med competition cars bågar?

Jag vill åka miata NU!!! :burnout:
Robert Gladh
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by Victor »

RobertS wrote:I helgen åkte buren i, gick rätt smidigt men tog ett tag. Blev ett antal i och urlyftningar.
Hade helst sett att burens främre fäste hamnade längre bak men i efterhand är det bara bra.
Stötte nämligen på ett problem, bälteshållaren fick inte plats så jag monterade den lite annorlunda. I sin tur resulterade detta i att bältet inte löpte som det skulle, det låser inte vid hastiga ryck och drar inte tillbaka bältet som det ska.

Har inte löst problemet än, funderar på hur det blir om man vinklar öglorna till bältesrullen lite lätt.
Det har ju lite med säkerhet att göra så något hafs är uteslutet :roll:

Förslag från er andra med competition cars bågar?

Jag vill åka miata NU!!! :burnout:
Det är ett vanligt problem med bågar av den här konstruktionen. Brukar väl lösas/förbättras genom att vinkla bältesrullen lite inåt mot bilens mitt. Sådana här underlättar också: http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... 1036g.html
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

Tackar! Åker till garaget i morgon. Ska böja fästena samt vinkla bältesrullarna några grader mot kardantunneln så de löper bättre :idea:
Robert Gladh
RobertS
Posts: 29
Joined: Tue 17 Apr 2012, 23:45

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by RobertS »

Jaha ytterligare en omgång i garaget. Lite allmän service gjord, dock invigdes dagen med porscheklubben. Porsche 981 dvs nya boxster s testades. Helvetes vad kvick nya PDK-lådan är, varje växling var som en spark i njurarna. Kul bil för inte alltför dyra pengar jämfört med 911:)

Bytte kylarvätska, den gamla såg ut som skit. Kör ett tag och byter nog igen sen. På väg hem från garaget såg jag att den tryckt ur sig lite vatten samt att kylaren var jäkligt varm, någon som har en förklaring?
Kylaren var inte fylld till toppen så det var inte för mycket i systemet.

Buren justerades något sedan byggdes stolsfästen till mina sprint v, efter ett stunds mek blev jag sur över att de inte alls levde upp till förväntningarna och kasserade dem och bultade sedan fast dem i orginalfästena :banana:

Till veckan tänkte jag byta olja i motor, växellåda och diff. Några rekommendationer?
Nu väntar jag ivrigt på mina rrs-bälten.

Har en till fråga, listen som går mellan suffletten och karossens er inte helt tät ut, ser ju ut att rinna ner en del vid regn. Vart hamnar detta vatten, haynesboken säger att det hamnar i Niklas falks källare men det kan väl ändå inte vara helt sant? :think2:
Attachments
IMG_1408.jpg
Stol.jpg
Robert Gladh
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Gladhs NA 1,8 -94

Post by Victor »

RobertS wrote:Bytte kylarvätska, den gamla såg ut som skit. Kör ett tag och byter nog igen sen. På väg hem från garaget såg jag att den tryckt ur sig lite vatten samt att kylaren var jäkligt varm, någon som har en förklaring?
Kylaren var inte fylld till toppen så det var inte för mycket i systemet.

Till veckan tänkte jag byta olja i motor, växellåda och diff. Några rekommendationer?

Har en till fråga, listen som går mellan suffletten och karossens er inte helt tät ut, ser ju ut att rinna ner en del vid regn. Vart hamnar detta vatten, haynesboken säger att det hamnar i Niklas falks källare men det kan väl ändå inte vara helt sant? :think2:
Att den har tryckt ur sig vatten tror jag beror på att det var luft i systemet.

I motorn kör jag Q8 Formula Excel 5W-40 helsyntet mest för att jag har kunnat köpa den billigt via kontakter. Går dock att köpa av vem som helst på Swedol i 20 l dunk för 63,50 kr/l (inkl. moms). API SM-klassad vilket är en av de högsta klassningarna som finns om det har någon betydelse i praktiken. Dock har jag solida lyftare i min motor och du har hydrauliska, någon som har hydrauliska kanske har någon annan rekommendation för att undvika lyftartick/knack?

I växellådan kör jag Redline MT-90 och i bakaxeln Redline 75W90. (MTL sägs kunna angripa synkringarna, i Redlines rekommendationstabell står det MT-90 till Mazda MX-5.)
Växellådan: http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... /mtl-mt-90
Bakaxeln: http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... w85-80w140

Det är meningen att vattnet ska rinna framåt i kanten mellan suffletten och listen. Längst fram finns det dräneringshål med slangar med c:a 10 mm innerdiameter som går ner och mynnar under bilen innanför tröskeln. Dessa kan behöva rensas om man parkerar utomhus ofta så att så blad, barr och annat kan komma ned där. Men du kanske menar att det verkar som att vatten kan komma mellan listen och karossplåten? Då borde det hamna i bl.a. bagageutrymmet.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply