Page 2 of 2

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 15 Mar 2012, 12:52
by seved
Tack för alla kloka synpunkter :bow:.

Jag försöker klura ut en lösning inför ombesiktningen av bilen :think2:.

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 15 Mar 2012, 13:13
by Torkel k
seved wrote:Tack för alla kloka synpunkter :bow:.

Jag försöker klura ut en lösning inför ombesiktningen av bilen :think2:.
Känns som om det förmodligen är lättare att täcka för hålen är att klä in påfyllningssystemet? En tunn ALU-plåt och lite plåtskruv borde väl fixa biffen.

Jag fick förresten täcka för de kvarvarande hålen (stora som en femkrona) där AC-rör gått från motorrum till coupe när jag fick vagnbok. Kändes lite analt då, men när Per hade av slangen till servon med motorbrand som följd på Mantorp insåg nog alla att säkerhetsreglerna inte är så dumma ändå. Att det brinner i motor eller bagage är ju trist, men inte på långa vägar lika trist som när det brinner inne i bilen där du sitter. :wink:

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Sun 18 Mar 2012, 00:49
by seved
En anmärkning från besiktningen är åtgärdad nu hoppas jag.
Tänk på brandrisken om du själv ska göra det här!

Material som jag använt är:
  • 125 mm aluminiumrör och aluminiumtejp (200:-)
    0.65 mm plåt (fikabröd till plåtis)
    slangklammer, silikon
1530

Förarstol, mattor, skyddsplåtar, tankrör och metallram vid bensintank bortskruvade:
1531

Uppmätning. Lägg märke till att underkanten på påfyllningsslangen ligger under den bockning som kommer att följa metallramen (se röd markering):
1546

Format stos runt ett gammalt rör:
1533

Bockat ut krage på stosen med hjälp av plattång:
1534

Stos ihopnitat och formad. För att inte bli för stor och samtidigt rymma både påfyllningsslang och avluftningsslang så valde jag att göra en droppformad stos :
1535

Hål sågat och kanten lite uppvikt för att passa stosen. Hålet är lite större än stosen för att slippa skarpa kanter mot slangarna:
1536

Tätat med silikon och nitat. Sett underifrån:
1537

1) Klippt upp underdelen hela vägen från ytterkant och in mot stosen
2) Noggrant/försiktigt format de två uppklippta delarna (under stosen) efter metallramen
3) Klippt till, lagt silikon och nitat underdelen:
1538

Äntligen klart för montering.
1539

Sett från sida åxå. Sen satt extranitar på stosen för att aluminiumröret inte ska halka av (inte gjort här, se 'På plats'-bild).
1540

På plats:
1541

Aluminiumslang (motsvarande utdragen längd 60 cm) monterad på tankröret. Klippt upp aluminiumröret i underkant för stödstaget. Använt smala/smidiga rörklämmor för att nypa åt uppe vid tanklocket :
1542

Tankrör på plats och slangar återanslutna:
1543

Aluminiumrör anslutet till stos:
1544

Klämt ihop aluminiumröret något så att öppningen på grund av uppklippningen i underkant kommer 'omlott'. Sedan tejpat med aluminiumtejp så långt som röret är uppklippt:
1545

Puuuh. Job done :work: Snart klart för ombesiktning :banana: :banana: :banana:

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Sat 07 Apr 2012, 17:37
by seved
Har bytt ut original skjutbart underrede mot ett fast för att få till en körställning som passar mig bättre. Stolen är en Sparco Sprint V.

För mig funkade det bra att lämna en öppning för de bakre golvbultarna. Då gick det att skruva fast underredet i stolen och sedan sätta stolen i bilen med de bakre golvbultarna nätt och jämnt iskruvade. Till sist avsluta genom att skruva i de främre golvbultarna och dra åt de bakre golvbultarna.

Från sidan:
stol1.JPG
Uppifrån:
stol2.JPG
Underrede på plats:
stol3.JPG

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Mon 23 Apr 2012, 20:52
by seved
Hittat tips om hjulinställning i flera trådar här. Välbehövlig 'ful'-hjulinställning och höjdinställning är nu gjord med rätlinor och vattenpass:
  • 0-0.25 toe-in bak
    0-0.25 grader toe-out fram
    3 grader camber bak
    2.1 grader camber fram
    Sänkt till 320mm från skärmkant till hjulnav runt om.
Sänkningen innebar en del glapp bak när bilen är upphissad, får nog kanske titta på förlängningsfjädrar. Passade på att kolla på fjädrarna som förre ägaren monterat och såg märkning '12/160' fram och '11/160' bak. Gissar att det betyder 12 kg/mm fram och 11 kg/mm bak.

Camber är maximerad efter tips i annan tråd, men det är möjligt att det blev lite udda med mera camber bak än fram :think2:

Börjar längta grymt efter att lära mig mer om att köra och att testa annan bana än Sviestad. Missar årsmötet i Sala, men det är mindre än fyra veckor till bankalas på Kinnekulle :burnout:

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Mon 23 Apr 2012, 22:22
by Victor
seved wrote:Camber är maximerad efter tips i annan tråd, men det är möjligt att det blev lite udda med mera camber bak än fram :think2:
Det är ganska vanligt med mer camber bak än fram på Miator. Det blir mer överstyrt ju närmare camber fram och bak kommer varandra (mer grepp fram än bak vid lika camber runt om).

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 19 Sep 2013, 11:46
by gokarting.nu
Grattis:)

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 19 Sep 2013, 16:38
by Magnus Ohlsson
gokarting.nu wrote:Grattis:)
Har jag missat nåt? :think2:

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 19 Sep 2013, 19:56
by seved
gokarting.nu wrote:Grattis:)
Tack.
Magnus Ohlsson wrote:Har jag missat nåt? :think2:
Modifierat nästa säsong... :banana: :banana: :banana:
...i en annan bil än den jag kör nu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Johan Hedström - MX-5 1.6 -90

Posted: Thu 19 Sep 2013, 21:56
by Magnus Ohlsson
seved wrote:
gokarting.nu wrote:Grattis:)
Tack.
Magnus Ohlsson wrote:Har jag missat nåt? :think2:
Modifierat nästa säsong... :banana: :banana: :banana:
...i en annan bil än den jag kör nu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vad kul :) jag längtar redan till nästa säsong.